Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
L 112
Offentligt
1989170_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2018 - 16672
Fiskeripolitisk Kontor
13. december 2018
MOF L 112
svar på spørgsmål 3 stillet af Simon Kollerup (S)
den 11. december 2018 til ministeren for fiskeri og ligestilling
og ministeren for nordisk samarbejde.
Spørgsmål
”Vil
ministeren yde teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag,
hvormed retsvirkningen af § 1, nr. 6 og 7, i lovforslaget (om § 112, stk. 1,
nr. 4, og § 117, stk. 5) føres tilbage til den retsvirkning, som blev foreslået
med det udkast til lovforslag, som blev sendt i høring, jf. MOF alm. del -
bilag 666 (2017-2018)? Spørgers stillingtagen til eventuel fremsættelse af
ændringsforslaget afhænger af svaret på spørgsmål 2.”
Svar
Efter udvalgets anmodning har Udenrigsministeriet udarbejdet det
ønskede ændringsforslag, der vedlægges som bilag.
Med venlig hilsen
Eva Kjer Hansen
L 112 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag om retsvirkningen af § 1, nr. 6 og 7, i lovforslaget, til ministeren for fiskeri og ligestilling
2
Bilag
Ændringsforslag
til
L 112 Forslag til lov om ændring af fiskeriloven
(Indsats mod kvotekoncentration i dansk fiskeri)
[Af <>, tiltrådt af <>:]
Til § 1
1.
I den under
nr. 6
foreslåede
§ 112, stk. 1, nr. 4,
udgår
»dog ikke advokater,«.
2.
I en under
nr. 7
foreslåede
§ 117, stk. 5,
ændres »forretningslokal« til:
»sted«.
Bemærkninger
Til nr. 1
Af hensyn til at sikre, at kontrolmyndighederne har adgang til alle
oplysninger om økonomiske mellemværender vedrørende ejere eller
medejere af kvoteandele til brug for administration af loven og i
forbindelse med kontrol af overholdelsen af reglerne om
kvotekoncentration i fiskerilovgivningen, herunder til sikring af, at der
ikke sker omgåelse af reglerne via anvendelse af stråmandskonstruktioner
og lignende, bør også advokater være omfattet af oplysningspligten i den
foreslåede bestemmelse.
Oplysningspligten vil være en generel afvigelse fra advokaters særlige
tavshedspligt, jf. retsplejelovens § 170, stk. 1. Afvigelsen begrundes med,
at det ikke kan udelukkes, at advokater kan være medvirkende til omgåelse
af fiskerilovgivningens regler om kvotekoncentration via anvendelse af
stråmandskonstruktioner og lignende eller ligger inde med dokumentation
for sådanne forhold, eksempelvis underhåndsaftaler med yderligere vilkår
som supplement til en låneaftale, der er indberettet til
kontrolmyndigheden.
Til nr. 2
L 112 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag om retsvirkningen af § 1, nr. 6 og 7, i lovforslaget, til ministeren for fiskeri og ligestilling
3
Af hensyn til at sikre, at kontrolmyndighederne har adgang til alle steder,
hvor det kan antages, at der opbevares oplysninger om økonomiske
mellemværender vedrørende ejere eller medejere af relevans for kontrol
med overholdelsen af reglerne om kvotekoncentration i
fiskerilovgivningen, herunder til sikring af, at der ikke sker omgåelse af
reglerne via anvendelse af stråmandskonstruktioner og lignende, bør
kontrolmyndighederne foruden adgang til forretningslokaler også have
adgang til private boliger.
Adgangen til privat bolig begrundes med, at det ikke kan udelukkes, at
oplysninger om og dokumentation for økonomiske mellemværender
vedrørende ejere eller medejere af kvoteandele opbevares i private boliger,
og at det vil besværliggøre kontrollen, hvis der skal indhentes retskendelse
efter retsplejelovens almindelige bestemmelser, inden der kan
gennemføres en kontrol i en privat bolig.