Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
L 112 Bilag 1
Offentligt
1969378_0001.png
Ude rigs i isteriet
EU og Fiskerireguleri g
Asiatisk Plads
Kø e hav K
til
fpk@u .dk,
sags r.
-
ikkst@u .dk
Høringssvar fra Danmarks Pelagiske Producentorganisation til forslag til
lov om ændring af fiskeriloven
Ge erelle e ærk i ger:
Fiskerilove er de juridiske gru dpille for udøvelse af erhvervsfiskeri i Da ark. Da arks Pelagiske
Produ e torga isatio DPPO fi der det helt esse tielt at fiskerilove sikrer og u derstøtter de afgræ sede
rettigheder og fiskeri uligheder, so er forudsæt i ge for at drive æred gtigt og a svarligt fiskeri.
Det er for ålet ed de foreslåede æ dri ger i Fiskerilove at sikre e højere grad af tra spare s i forhold
til ejerska af kvoter og fiskeri uligheder, og på de
åde ko trollere at kvoteko e tratio sregler
respekteres. DPPO ka tilslutte sig og støtte lovæ dri ger es overord ede for ål. DPPO fi der dog, at
lovæ dri ge , so er forslået, er i strid ed da sk og i ter atio al lov og at lovæ dri ge vil være
ad i istrativ u ulig at overholde. Sa tidig vil uligheder e for ge eratio sskifte sa t udvikli g i sektore
og i fiskerisa fu d væse tligt svækkes, fordi lå e uligheder e for fiskere forri ges og uligheder e for
sa ar ejde og edfi a sieri g i erhvervet i i eres gru det tilskriv i g af -kvote. Det gælder for
sa ar ejdet fiskere i elle , på tværs af seg e ter og i forhold til e gage e ter ude for fiskeriet, der ka
edvirke til at udvikle det k st ære Da ark, e so uforvare de edfører e risiko for de e kelte
fiskers kvotegru dlag og tu ge ad i istrative rder.
Det er DPPO’s vurderi g, at a
ed lovforslaget i dets uvære de udfor i g u uliggør videreførelse
af de traditio elle fi a sieri gs uligheder i fiskerisektore og der ed ed det pri ip, at der er de
eta lerede fiskere, der løfter æste ge eratio af fiskere i d i fiskeriet.
Ove ståe de gru det, so det fre går af lov e ærk i ger e, teoretiske uligheder for at påvirke
lå tagers øko o iske eller drifts æssige dispositio er, uagtet at i dfl delse er re t h potetisk og reelt
ikke ka gøres gælde de.
Såfre t der ikke udvikles og sikres alter ative fi a sieri gsfor er for fiskere, å lovæ dri ge forve tes at
få et delige egative ko sekve ser for udvikli ge af da sk fiskeri og da ske k stsa fu d. Det er således
DPPO’s hold i g, at forslaget i si uvære de for eller i justeret for ikke ør fre sættes ude at der fra
Regeri ge s side parallelt præse teres ko epter, der sikrer alter ative fi a sieri gs uligheder for fiskere.
Respo su :
DPPO har i for i delse ed høri ge af forslag til lov o æ dri g af fiskerilove , i dhe tet juridisk
udtalelse fra professor, dr. Jur, Erik Werlauff, Aal org U iversitet, ed det for ål at sikre e lov æssig
edø
else af lovforslaget. Professor Erik Werlauff har svaret i for af ”Respo su af . okto er
o æ dri g af fiskerilove ”, so er vedlagt dette høri gssvar. ilag .
1
L 112 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1969378_0002.png
I si udtalelse ko kluderer professor Erik Werlauff følge de: DPPOs u derstreg i ger .
”I lovudkastet foreslås der regler, hvorefter ethvert øko o isk elle være de, so erhvervsfisker A har
ed erhvervsfisker B ortset fra re e agateller, der vil live fastlagt ved eke dtgørelse , vil edføre, at A
a ses for at have ” este
e de i dflydelse” over B, og at A derfor ved opgørelse af si e kvoter
auto atisk også skal edtælle B’s kvoter.
E såda regel går la gt videre, e d hvad ålet ed regler e ødve diggør, og regle overholder der ed
ikke proportio alitetspri ippet. Da ark har ifølge EU-Do stole s faste praksis pligt til at iagttage
proportio alitetspri ippet, år Da ark for sit vedko
e de ud ø ter EU’s overord ede
kvoteregler, og tilsvare de følger også af a dre overord ede regelsæt, so lovgiv i gs agte skal
iagttage. De foreslåede æ dri g af fiskerilove er der ed retsstridig ”ulovlig” .
Det foreligge de lovudkast ør derfor ikke fre sættes so
lovforslag i de foreligge de skikkelse.
Der ka i idlertid ga ske ud ærket foretages lovæ dri ger, der åde eskytter od kvoteko e tratio og
på sa
e tid iagttager proportio alitetspri ippet og retssikkerhedspri ippet, såda so Da ark har
pligt til. Der ka he tes i spiratio i Ka
eradvokate s fora æv te otat af . septe er
o
hå dhævelse af kvoteko e tratio slofter. I dette otat o tales la dt a det e ud ytte odel, hvor a
dropper a ve delse af egre et ” este
e de i dflydelse” og i stedet sætter fokus på øko o isk ud ytte
fra kvoter, der ejes af a dre otatets s. ff. . Hvis de e odel lev fore klet i si udfor i g, heru der
ed fjer else af de foreslåede regler o i dlejede kvoter, og ligeledes udvidet ed de ove for æv te
retssikkerhedsgara tier, ville de være et for uftigt udga gspu kt for udfor i ge af de påtæ kte ye
regler.”
Det er ed udga gspu kt i ove ståe de juridiske ko klusio er DPPOs hold i g, at lovforslaget er
retsstridigt og ør ge fre sættes i e revideret for , ed he lik på at esk tte i od utilsigtet
kvoteko e tratio , e
ed idler der iagttager proportio alitetspri ippet og retssikkerhedspri ippet.
DPPO stiller sig til rådighed for Ude rigs i isteriet i det o fa g, a fra Regeri ge s side ø sker e
i ddrage de pro es i for i delse ed udvikli ge af de ko krete eka is er og værktøjer, der ka
edvirke til at sikre at ove ståe de pri ipper respekteres, og at ge e sigtighed sikres sa tidig ed at
de ad i istrative rde for åde fiskere og forvalt i g i i eres.
Spe ifikke e ærk i ger:
. I § i dsættes so
r. :
» Beste
e de i dflydelse: Mulighed for ge e øko o iske elle være der direkte eller i direkte at
påvirke øko o iske eller drifts æssige dispositio er foretaget af e perso eller et selska .«
I dled i gsvist he vises der til e ærk i ger e i ilag ”Respo su
fiskerilove ” af professor, dr. Jur, Erik Werlauff, Aal org U iversitet.
af
. okto er
o
æ dri g af
DPPO a efaler på aggru d af ilag , at egre et ” este
e de i dfl delse” i de e lovsa
e hæ g
og følger e af defi itio tages op til for et overvejelse, og at e a de
odel til hå dhævelse af
kvoteko e tratio slofter udvikles. I spiratio ka fi des i de ”ud tte odel” so Ka
eradvokate i
otat af . septe er
skitserer. Det er dog i de for i delse væse tligt at udelade forhold der
vedrører i d- og udleje af fisk sa t atio ale- og i ter atio ale kvote tter.
2
L 112 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1969378_0003.png
Fleksi ilitete i leje arkedet sikrer, at de da ske kvoter ud ttes est uligt, og er vigtig for fartøjer, der er
aseret på oge grad af i dleje. Da kvoter e svi ger, f so i
hvor der pludselig ikke var e et delig
to iskvote, er det ødve digt at ku e i dleje kvoter for at sikre o sæt i g i virkso hede . O ve dt er
der også ehov for at udleje i år, hvor de sa lede kvote æ gde er høj, det ed he lik på at sikre edst
ud ttelse af kapa itete i da sk fiskeri og aksi al ud ttelse af fiskeressour er e. Derudover er der
arter so heste akrel, der er et særdeles spe ialiseret fiskeri, hvor fiske e ka være svære at fi de, og det
foregår la gt fra da ske k ster og ed relativ lille atio al kvote. For at fiskere skal ku e e gagere sig i
dette fiskeri, og for at kvote ka ud ttes, kræver det i de fleste år, at e et delig del af kvote ka e te
udlejes eller i dlejes, og der ed ulighed for i dleje over det uvære de loft. Fiskerier so det for vestlig
heste akrel, sperli g, låhvilli g og havgalt vil ed udga gspu kt i de uvære de kvote iveauer derfor
live ødelagt af ud tte odelle .
På sa
e åde sikrer gælde de regler for atio ale og i ter atio ale kvote tter, at fiskere lø e de har
ulighed for at tilpasse og opti ere sit fiskeri til e give kvotesituatio og de reelle fiskeri uligheder i
lø et af året. I ddrages kvote tter i e ”ud tte odel” vil det svække da ske fiskeres uligheder for at
opti ere deres fiskeri og i sidste e de resulterer i, at de da ske fiskeri uligheder ikke ka opfiskes og
ud ttes opti alt.
. Efter § i dsættes:
»§ . De erhvervs æssige ud yttelse af ressour er e, jf. § , egræ ses af øvre græ ser for e perso s
og et selska s sa lede ejerska af kvotea dele, hvori edreg es perso e s eller selska ets helt eller delvist
ejede kvotea dele sa t forholds æssigt kvotea dele helt eller delvist ejet af a dre perso er eller selska er,
so først æv te perso eller selska har adga g til at udøve este
e de i dflydelse på.
Stk. . Mi istere for fiskeri og ligestilli g fastsætter regler o øvre græ ser for det sa lede ejerska af
kvotea dele, jf. stk. , heru der o
opgørelse af helt eller delvist ejede kvotea dele, afgræ s i g af,
o reg i g til og opgørelse af kvotea dele, der er adga g til at udøve e este
e de i dflydelse på,
i d eret i g af oplys i ger vedrøre de øko o iske elle være der, i defrys i g af års æ gder tildelt
på aggru d af kvotea dele ved overskridelse af de øvre græ ser, på ud o
ed ri gelse af ejera dele
ved overskridelse af de øvre græ ser,
ortfald af kvotea dele ved overskridelse af de øvre græ ser og
overga gsord i g for overskridelser af ko e tratio slofter e ved regler es ikrafttræde .«
I de politiske aftale o i dsats od kvoteko e tratio i da sk fiskeri . ove er
fre går det, at
”Der lægges lofter på alle IOK-arter ed det udga gspu kt, at eksistere de rettigheder respekteres. De ye
lofter vil live aseret på eksistere de rettigheder ved tidspu ktet for aftale s i dgåelse…”,
Det virker derfor es derligt og i od de politiske he sigt, at a
ed forslaget til æ dri g af fiskerilove
u tvi ger fiskere til at frasælge eksistere de kvoterettigheder, fordi de ra
er lofter e gru det tillæg af B-
kvoter.
Med de e e hå d aftaler a at fastlægge lofter så i ge ko
er i kle
e, og ed de a de hå d
i dfører a , at teoretiske uligheder for h potetisk at påvirke dispositio er skal tælle ed, hvilket ka
et de, alt efter hvor græ ser e trækkes, at et et deligt a tal fiskere alligevel ko
er i kle
e i forhold
til kvotelofter. Fiskere so f traditio e tro har hjulpet d gtige u ge fiskere ed at ko
e i d i erhvervet
straffes u og tvi ges til at frasælge eg e kvoter. Det er ikke i tråd ed de ele e ter i de se este års
”fiskeripakker”, der sigter od at udvikle sektore og ska e ra
er for æste ge eratio af fiskere.
DPPO støtter he sigte og a erke der ehovet for at ska e derligere tra spare s på kvoteo rådet,
e
3
L 112 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1969378_0004.png
de foreslåede lovgiv i g spæ der, so
æv t, e for fre tidige ge eratio sskifter og forhi drer
videreførelse af de i dgroede traditio , hvor ge eratio e af eta lerede fiskere edvirker til at sikre
fi a sieri ge af æste ge eratio i fiskeriet. Lovforslaget ra
er stik i od de politiske he sigt især u ge
fiskere, der forsøger at få e fod i de for i fiskeriet, fordi deres lå e uligheder u i vid udstræk i g
i dskræ kes. For eta lerede fiskere, der på li je ed traditio er e i fiskeriet har givet d gtige u ge fiskere
e hå d, vil der ed lovforslaget opstå store usikkerheder o deres kvoter og ekstra ad i istrative rder.
Usikkerheder e o kvoter e opstår, fordi æ dri ger i lå tagers virkso hed eller kvoter pludselig ka
resultere i, at A-kvoter hos lå giver skal afhæ des ed eget kort varsel. Det vil i høj grad i dskræ ke
i teresse i erhvervet for at de støtte til e fiskere, da det u ka et de at ege forret i g ri ges i fare.
I Lov e ærk i ger e er det godt ok eskrevet at efterlevelse af på ud o at ed ri ge de sa lede
kvotea dele åde vil ku e ske ved frasalg af helt eller delvist ejede kvotea dele A-kvotea dele , såvel
so ved opsigelse eller afvikli g af øko o iske e gage e ter, der resulterer i edreg i g af kvotea dele i
opgørelse B-kvotea dele . Det er dog i la gt de fleste tilfælde ikke uligt for lå giver eller kautio ist at
opsige et e gage e t, så de e este reelle ulighed vil være at frasælge eg e kvotea dele.
Ligeledes vil forslaget ra
e fiskere, so også er e gagerede i a dre virkso heder. Både fordi B-kvoter ka
tilskrives, hvis a dre fiskere ligeledes er e gagerede i virkso heder e, e også gru det de ad i istrative
forpligtigelser, der hurtigt ka live et delige. Forestiller a sig e erhvervsfisker, so er i volveret i drift
af i kfar , i vesteri g i vi d øller, edejerska af e hå dværkervirkso hed, så skal alle kredit og
de etforhold, alle kautio er, fælles lå og pa tesikkerheder opl ses, så alle øko o iske elle være der
ka ide tifi eres. Det liver utvivlso t uoverskueligt æste uafhæ gigt, af hvor e evt. i i u sgræ se
fastsættes, og hvor ofte der skal gøres status og i d erettes. Det skal eri dres, at såfre t disse selska er og
perso er har a dre forret i ger eller større private elle være der ed a dre e d a dre kvoteejere, så
gælder det sa
e for fælles hæftelser og pa tsæt i ger .v. der. Altså e fisker, der ejer kvoter, deltager
åske i et vi d øllelaug, e
i kfar eller ejer et st kke skov sa
e
ed ogle søske de, og i det
o fa g såda a de virkso hed har gæld, skal de
åske i d erettes ale e på gru d af e fælles
hæftelse, eller det forhold at e a k ekse pelvis har pa t i de sa lede vi d ølle og ikke ale e i de
e kelte deltageres parter.
So fisker er det esse tielt at have sikkerhed for gru dlaget for i dtje i ge dvs. kvoter e eller
fiskeri uligheder e. Både ed de æ dri ger i fiskerilover so er forslået her og de se este forslåede
æ dri ger af Reguleri gs eke dtgørelse , hvor tilfældige fluktuatio er i esta de, uforudset ka ri ge e
fisker over kvotelofter e eller i ko flikt ed ”kr dsregle ” ska es der og et delig usikkerhed o de
e keltes kvoteportefølje. E fisker ka pludselig, ed e kort frist, live pålagt at afhæ de kvotea dele
gru det egive heder, so ha /hu ikke selv er herre over, ed store øko o iske ta til følge.
I for i delse ed opgørelse af B-kvotea dele ved de af IFRO skitserede etode risikerer a at
sa ar ejde på tværs af seg e ter ophører for IOK ejere, der ejer over % af IOK a dele e, og således ikke
sa tidig å eje FKA kvoter. Det vil også være ødve digt at sa ar ejde på tværs af seg e ter ude for
fiskeriet ophører ed de skitserede opgørelses etode, da et fælles e gage e t i f fiskefa rikker eller
vi d øllelaug ligeledes vil resultere i, at kr dsregle ri ges i spil, og kvoter skal frasælges for ejere af ere
e d % IOK.
Bereg i ge af B-kvotea dele
O
ereg i gs odel for hvorda øko o iske
I udkast til lovforslag, er på s.
elle være der ka o reg es til B-kvoter
ereg i gs odel udar ejdet af IFRO i foråret
he vist til et forslag til e
4
L 112 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1969378_0005.png
. Det a tages, at der he vises til IFRO Udred i g
ed i ple e teri g af kvoteko e tratio saftale .
/
o
Værdia sættelse af kvoter i for i delse
Det å være for ålet ed ereg i gs odelle at å fre til et s ste , so
edst uligt sikrer, at
øko o iske elle være der o reg es til kvotea dele, so svarer edst uligt til de faktiske priser i
arkedet.
De foreslåede odel udreg er e værdi af de sa lede kvotea dele, hvorefter a o reg er ekse pelvis
et lå
elle kvoteejere til e fiktiv B-kvote for de releva te kvotea dele. Dette i de ærer, at hvis IFRO
odelle s værdia sættelse af e give kvote er for lav i forhold til de pris der faktisk ha dles til i
arkedet, vil det fører til ereg i g af for stor e B-kvote.
Det er DPPOs vurderi g, at odelle ikke tager højde for e række et delige forskelle på værdie af de
e kelte arter, idet ekse pelvis de a ve dte o kost i gskoeffi ie t på , er alt for høj år der skal
ereg es e værdi af silde og akrelkvoter.
Fiskerist relse har allerede for IOK i d erettede opl s i ger o de priser, der faktisk ha dles til, idet der
efter Reguleri gs eke dtgørelse s ilag og , er pligt til at opl se værdie af kvotea dele so overføres.
Ko kret har DPPO ladet et revisio sfir a ereg e værdie af silde og akrelkvoter efter IFRO odelle , og
det ka ko stateres, at de pris a år fre til vil ligge - ga ge u der de pris der faktisk ha dles til i
arkedet.
Ko kret vil IFRO odelle fører til e værdia sættelse af IOK af sild i Nordsøe på a. ,
pro ille, og der er i i devære de år i d erettet ha dler i iveau ,
io. kr. pr. pro ille.
io. kr. pr.
Hvis odelle a ve des i de foreligge de for , vil det fører til at fiskere so har udlå t elø , stillet
sikkerhed, kautio eret heru der ge e solidarisk hæftelse tilskrives B-kvoter so er alt for store.
E kautio på
io. kr. urde o reg es til pro ille IOK af ordsøsild, for det er de kvotea dele so
lå tager ka kø e for et såda t elø , e kautio iste vil i stedet live tilskrevet B-kvote ed ,
pro ille ud fra IFROs forslag til ereg i gs odel.
Det å ved ge e førelse af de e lovgiv i g sikres, at der ikke ereg es B-kvoter på et helt forkert
gru dlag. So et i i u
å det fre gå af forslaget, at ua set a ve dt ereg i gs odel, så ka der ikke
a ve des e værdia sættelse so ligger u der de aktuelt i d erettede og ke dte priser på overdragelse af
IOK.
Derudover he stiller DPPO til, at hvis a i sisterer på at fastholde s ste et ed B-kvotea dele, at ku et
i i u af øko o iske elle være der edtages, og at de i dikerede agatelgræ se sættes højt.
Tidsfrister og sa ktio er
Det fre går ikke t deligt, hvilke tidsfrister Ude rigs i isteriet forestiller sig skal gælde ht. i dfas i ge af
lovgiv i ge og de sa ktio er so de
edfører. DPPO i der o at det gælder afhæ delse af lovligt
erhvervede fiskerettigheder og he stiller til, at opsigelsesvarslet på år respekteres ved i dfas i ge af
lovgiv i ge .
Det vil være helt esse tielt at det o talte it-s ste
til opgørelse af kvotea dele er fuldt fu ktio elt ved e
5
L 112 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for fiskeri og ligestilling
1969378_0006.png
i dførelse af et s ste
ed -kvotea dele, så fiskere til e hver tid har ulighed for at vurdere hvad e
eve tuel æ dri g i kvoteportefølje eller virkso hede vil et de ift. kvotelofter. I de for i delse advarer
DPPO i od risikoe for a at spe ialudvikler e d u et d rt og i effektivt skrædders et offe tligt IT-s ste
til at løse udfordri ger i e forholdsvis lille sektor i da sk erhvervsliv.
Regelværket vedr. frister og sa ktio er ør derudover fre stå klart og ge
skø safgørelser.
e sigtigt. DPPO advarer i od
.I§
, stk. , æ dres » / « til: » / «, »For rugerrådet, Ar ejder evægelse s Erhvervsråd og
Da arks Frie Forsk i gsfo d« til: »De repræse tative orga isatio er for offe tlige i teresser« og » / « til:
» / «.
DPPO tager æ dri ger e i sa
e sæt i ge af repræse tatio e i Fiskeafgiftsfo de til efterret i g.
DPPO e ærker dog at i . / af værdie , der i dag går i d i fo de sta
er fra DPPOs la di ger. De
a del ve tes ed foreslåede satsæ dri ger at stige et deligt.
e
DPPO a efaler at lovforslaget ud gges ed to ele e ter, der reflekterer de politiske aftale o
”Ud ø t i g af aftale o i dsats od kvoteko e tratio i da sk fiskeri”:
-
At det i dføres i lovtekste , at der årligt fastsættes et prove u fra Fiskeafgiftsfo de , der skal sikre
de ødve dige edfi a sieri g af fiskeriets lærli geord i g. Prove uet skal dække o kost i ger
ved drift af lærli geord i ge .
-
At det i dføres i lovtekste , at der årligt afsættes et elø til dæk i ger af o kost i ger e ved drift
og ad i istratio af fo de .
.I§
, stk. , i dsættes so
r. :
» oplys i ger o og doku e tatio for øko o iske elle være der vedrøre de ejere eller
kvotea dele, heru der fra disse perso ers ekster e rådgivere og pe gei stitutter.«
DPPO he viser til i dse dt høri gssvar fra Advokatsa fu det
. okto er
.
edejere af
.I§
i dsættes efter stk. so
yt stykke:
»Stk. . Til ko trol ed overholdelse af øvre græ ser for ejerska af kvotea dele, jf. § , er
ko trol y dighede erettiget til hos ejere eller edejere af kvotea dele, od ehørig legiti atio og
ude retske delse at efterse e hver for for doku e tatio vedrøre de øko o iske elle være der
direkte eller ge e ét eller flere elle led ed a dre ejere eller edejere af kvotea dele, heru der
ateriale i elektro isk for , sa t at få adga g til ethvert sted, hvor såda t ateriale op evares.«
Stk. og liver herefter stk. og .
DPPO he viser til i dse dt høri gssvar fra Advokatsa fu det af
. okto er
.
Es e Sverdrup-Je se
Direktør
Kø e hav ,
. okto er
6