Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
L 112 Bilag 1
Offentligt
Udenrigsministeriet
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Sendt til:
Cc:
og
27. september 2018
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af fiskeriloven – jeres
sagsnr. 2018-16672
Ved e-mail af 13. september 2018 har Udenrigsministeriet anmodet om Data-
tilsynets bemærkninger til ovennævnte lovforslag.
Datatilsynet har følgende bemærkninger:
1. Adgang uden retskendelse
1.1.
I udkastets § 1, nr. 5, foreslås indsat en bestemmelse i fiskerilovens §
117, stk. 5, med følgende ordlyd:
Stk. 5.
Til kontrol med overholdelsen af øvre grænser for ejerskab af
kvoteandele, jf. § 35, er kontrolmyndigheden berettiget til hos ejere eller
medejere af kvoteandele, mod behørig legitimation og uden retskendelse
at efterse enhver form for dokumentation vedrørende økonomiske
mellemværender direkte eller gennem ét eller flere mellemled med andre
ejere eller medejere af kvoteandele, herunder materiale i elektronisk
form, samt at få adgang til ethvert sted, hvor sådant materiale opbevares.
Datatilsynet
Borgergade 28, 5.
1300 København K
CVR-nr. 11-88-37-29
Telefon 3319 3200
Fax 3319 3218
www.datatilsynet.dk
J.nr. 2018-11-0108
Dok.nr. 29500
Sagsbehandler
Camilla Andersen
Af de almindelige bemærkninger pkt. 2.1.3.5.1. fremgår følgende:
Hjemlen skal dels give mulighed for at føre kontrol med rigtigheden af de
indberettede oplysninger, jf. afsnit 2.1.3.4. Desuden skal det være muligt
at kontrollere, om der eksisterer økonomiske mellemværender af relevans
for opgørelsen af det samlede ejerskab ud over, hvad der er indberettet af
ejere og medejere af kvoteandele, herunder også indirekte
mellemværender via en eller flere mellemmænd. Kontrollen vedrører
mellemværender i erhvervsmæssigt regi såvel som mellemværender i
privat regi, når blot de direkte eller indirekte udgør et mellemværende
mellem ejere eller medejere af kvoteandele, som er omfattede af
koncentrationslofterne. Ligeledes bør kontrolmyndigheden have adgang
til oplysninger af privatretlig karakter samt oplysninger, der ikke befinder
sig i forretningslokaler, men som kan tænkes at findes på eksempelvis en
aktionærs privatbolig. For at kunne udføre en effektiv kontrol, bør
kontrolmyndigheden derfor have adgang til alle oplysninger vedrørende
økonomiske mellemværender i det omfang, at disse skal medregnes i
opgørelsen af det samlede ejerskab af kvoteandele. Kontrolmyndigheden
bør ligeledes have fysisk adgang til ethvert sted, hvor disse oplysninger
kan opbevares, hvad enten dette er fiskerfartøjer, forretningslokaler eller