Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
L 111
Offentligt
2003772_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 21-01-2019
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPSIST
Sagsnr.: 1803701
Dok. nr.: 791091
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 20. december 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 18 til L 111 om ændring af sundhedsloven (Betaling for akut og fortsat
sygehusbehandling af visse personer uden bopæl i Danmark) til sundhedsministeren,
som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Stine Brix (EL).
Spørgsmål nr. 18:
”Ministeren
bedes fyldestgørende redegøre for forslagets forenelighed med Europa-
rådets Socialpagt.”
Svar:
Den europæiske Socialpagt af 18. oktober 1962 blev ratificeret af Danmark den 13.
februar 1965.
For at sikre en effektiv udøvelse af retten til sundhedsmæssig beskyttelse forpligter
deltagerstaterne sig efter Socialpagtens artikel 11 til, enten umiddelbart eller i samar-
bejde med offentlige eller private organisationer, at træffe egnede foranstaltninger,
der bl.a. tager sigte på: 1) så vidt muligt at fjerne årsagerne til dårligt helbred; 2) at
tilvejebringe rådgivnings- og uddannelsesforanstaltninger til fremme af sundhedstil-
standen og anspore den enkelte til at erkende sit ansvar i sundhedsanliggender; og 3)
så vidt muligt at forebygge epidemiske, endemiske og andre sygdomme. Efter Social-
pagtens artikel 13 skal deltagerstaterne for at sikre en effektiv udøvelse af bl.a. retten
til sundhedsmæssig bistand sikre, at enhver kan modtage den nødvendige hjælp un-
der sygdom og tillige den pleje, som tilstanden måtte kræve. I relation til mødre og
børn bestemmes i artikel 17, at staterne skal sikre en effektiv udøvelse af retten til
social og økonomisk beskyttelse og til brug herfor træffe alle egnede og nødvendige
foranstaltninger, herunder oprette eller opretholde egnede institutioner eller hjælpe-
tjenester.
Med forslaget skal ingen akut syge og tilskadekomne patienter kunne nægtes be-
handling i det offentlige sundhedsvæsen med henvisning til krav om betaling. Endvi-
dere berører lovforslaget ikke regionernes muligheder for at yde sygehusbehandling
vederlagsfrit, når regionen under de foreliggende omstændigheder skønner det rime-
ligt. Endelig har gravide adgang til vederlagsfri hjælp til akut fødsel, og børn under 18
år er undtaget fra betalingsforpligtelsen.
Det er Sundheds- og Ældreministeriets vurdering, at forslaget er forenelig med Social-
pagten på dette område.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Signe Struberga