Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
L 111
Offentligt
2003823_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 21-01-2019
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPSIST
Sagsnr.: 1803701
Dok. nr.: 791066
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 20. december 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 10 til L 111 om ændring af sundhedsloven (Betaling for akut og fortsat
sygehusbehandling af visse personer uden bopæl i Danmark) til sundhedsministeren,
som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Stine Brix (EL).
Spørgsmål nr. 10:
”Ministeren
bedes redegøre for kriterierne for familiesammenføring. Ministeren be-
des endvidere redegøre for, om man efter de gældende regler kan blive godkendt til
familiesammenføring, tage ophold i Danmark men uden samtidig at være registreret i
Folkeregistret.”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelse af spørgsmålet indhentet bidrag fra Udlændinge- og In-
tegrationsministeriet, da familiesammenføring hører under deres ressortområde. Ud-
lændinge- og Integrationsministeriet har oplyst følgende:
"Udlændinge- og Integrationsministeriet kan oplyse, at reglerne om familiesammen-
føring navnlig findes i udlændingelovens § 9 og § 9 c, stk. 1.
Udlændingelovens § 9 regulerer familiesammenføring med en ægtefælle eller fast
samlever og børn. Det følger af bestemmelsen, at en række krav
eksempelvis selv-
forsørgelseskrav, boligkrav, integrationskrav
normalt skal være opfyldt for, at en
udlænding kan få opholdstilladelse i Danmark som led i familiesammenføring. Hvilke
krav der skal stilles, afhænger bl.a. af, om der er tale om familiesammenføring med
en ægtefælle eller fast samlever eller med børn.
Det følger af udlændingelovens § 9, at flere af kravene for familiesammenføring kan
fraviges, hvis ganske særlige grunde, herunder hensynet til familiens enhed, taler der-
for. Det indebærer navnlig, at kravene kan fraviges i tilfælde, hvor Danmarks interna-
tionale forpligtelser tilsiger det.
Udlændingelovens § 9 c, stk. 1, 1. pkt., fastsætter, at der efter ansøgning kan gives
opholdstilladelse til en udlænding, hvis ganske særlige grunde, herunder hensynet til
familiens enhed og, hvis udlændingen er under 18 år, hensynet til barnets tarv, taler
derfor. Bestemmelsen skal navnlig anvendes, hvor det som følge af Danmarks inter-
nationale forpligtigelser er nødvendigt at tillade familiesammenføring, og dispensati-
onsmulighederne i § 9 ikke kan finde anvendelse. Ansøgninger om familiesammenfø-
ring til familiemedlemmer, der ikke er omfattet af udlændingelovens § 9, skal således
behandles efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1. Det kan eksempelvis være forældre
eller søskende, der ansøger om familiesammenføring med et herboende barn.
L 111 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om redegørelse for kriterierne for familiesammenføring, til sundhedsministeren
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker i øvrigt, at der efter udlæn-
dingelovens § 9 a, stk. 1, kan gives opholdstilladelse til en udlænding på grund-
lag af beskæftigelse eller selvstændig erhvervsvirksomhed, jf. stk. 2 og 3. Ud-
lændinge med opholdstilladelse med henblik på beskæftigelse eller selvstændig
erhvervsvirksomhed har ret til at få medfølgende familie med til Danmark på
lempeligere vilkår end efter de efter de almindelige regler om familiesammen-
føring i udlændingelovens §§ 9 og 9 c. Det følger af udlændingelovens § 9 m,
stk. 1.
Endelig vil udlændinge, der har ret til ophold på baggrund af EU-reglerne om fri
bevægelighed, generelt have en mere fordelagtig adgang til familiesammenfø-
ring efter EU-reglerne end efter de almindelige regler om familiesammenføring.
Unionsborgere og deres familiemedlemmers ret til indrejse og ophold på med-
lemsstaternes område er nærmere reguleret i Opholdsdirektivet (2004/38/EF).
Opholdsdirektivet er bl.a. implementeret i dansk ret ved bekendtgørelse nr. 474
af 12. maj 2011 om ophold i Danmark for udlændinge, der er omfattet af Den
Europæiske Unions regler (EU-opholdsbekendtgørelsen).
Udlændingelovens udgangspunkt er, at en ansøgning om familiesammenføring
skal indgives fra udlandet. I visse tilfælde kan en ansøgning dog indgives her i
landet. Det fremgår bl.a. af udlændingelovens § 9, stk. 25.
En udlænding, der indgiver en ansøgning om familiesammenføring i Danmark,
har som udgangspunkt ret til at opholde sig i Danmark, mens udlændingemyn-
dighederne behandler ansøgningen. Et sådant processuelt ophold betyder, at
udlændingen har lov til at opholde sig midlertidigt i Danmark, mens det bliver
afgjort, om udlændingen
kan få en opholdstilladelse.”
Jeg kan henholde mig til Udlændinge- og Integrationsministeriets bidrag.
./.
I forhold til krav til folkeregistrering i CPR-registeret henvises til min besvarelse
af spørgsmål 5.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Signe Struberga
Side 2