Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
L 111 Bilag 7
Offentligt
2005346_0001.png
Til lovforslag nr.
L 111
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Sundheds- og Ældreudvalget den 0. januar 2019
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af sundhedsloven
(Betaling for akut og fortsat sygehusbehandling af visse personer uden bopæl i Danmark)
[af sundhedsministeren (Ellen Trane Nørby)]
1. Ændringsforslag
Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet 4 æn‐
dringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
[Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, LA, KF ...) indstiller lov‐
forslaget til
vedtagelse uændret.
Flertallet vil stemme imod
de stillede ændringsforslag. ]
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af <>:
Til § 1
1)
I
nr. 1
ændres »stk. 2-5« til: »stk. 2-6«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 3]
2)
I
nr. 2
ændres »stk. 3« til: »stk. 3 og 4«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 3]
3)
I
nr. 3
indsættes efter det foreslåede § 81, stk. 3, som
nyt stykke:
»Stk. 4.
Tilflyttere, der har lovligt ophold i Danmark, og
som afventer bopælsregistrering, modtager vederlagsfri sy‐
gehusbehandling efter § 80, i perioden fra meddelelse af op‐
holdstilladelsen til bopælsregistrering i Det Centrale Person‐
register.«
De foreslåede stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 5 og 6.
[Tilflyttere uden bopælsregistrering i CPR undtages fra be‐
talingskravet]
4)
I
nr. 5
indsættes efter det foreslåede »§ 81, stk. 3«: »,
og til sygehusbehandling af tilflyttere, der har lovligt ophold
i Danmark, og som afventer bopælsregistrering, som den på‐
gældende modtager i perioden fra meddelelse af opholdstil‐
ladelsen til bopælsregistrering i Det Centrale Personregis‐
ter.«
[Opholdsregionen afholder udgifterne til sygehusbehandling
af tilflyttere uden bopælsregistrering i CPR]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at der
med ændringsforslagets § 1, nr. 3, foreslås indsat et nyt stk.
4 i sundhedslovens § 81.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at der
med ændringsforslagets § 1, nr. 3, foreslås indsat et nyt stk.
4 i sundhedslovens § 81.
DokumentId
Journalnummer
L 111 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 7: 2. udkast til betænkning
2005346_0002.png
2
Til nr. 3
Efter den gældende bestemmelse i sundhedslovens § 81,
stk. 2, 1. pkt., kan regionen opkræve betaling af patienten
for fortsat sygehusbehandling efter sundhedslovens § 80,
stk. 2.
I medfør af de i L 111 (2018-2019) foreslåede ændringer
af sundhedslovens § 81, opkræver regionsrådet betaling af
patienten for akut og fortsat sygehusbehandling efter sund‐
hedslovens § 80, dog således, at sygehusbehandling efter
sundhedslovens § 80, stk. 1, er vederlagsfri for personer fra
Færøerne og Grønland.
Det fremgår af bemærkningerne til L 111, at der som ud‐
gangspunkt skal opkræves betaling for både akut og fortsat
sygehusbehandling for behandling af turister og andre på
kortvarigt ophold i Danmark; personer på midlertidigt op‐
hold uden bopælsregistrering; tilflyttere, som afventer bo‐
pælsregistrering i forbindelse med f.eks. familiesammenfø‐
ring, eller personer, som er fraflyttet Danmark og som ikke
længere er omfattet af dansk sygesikring. Det foreslås at
undtage tilflyttere, som har lovligt ophold i Danmark, og
som afventer bopælsregistrering, fra kravet om betaling.
Reglerne for bopælsregistrering i Det Centrale Personre‐
gister (CPR) er fastlagt i lov om Det Centrale Personregister
(CPR-loven), jf. lovbekendtgørelse nr. 646 af 2. juni 2017
med senere ændringer. Bopælsregistrering i CPR ved tilflyt‐
ning fra udlandet forudsætter, at vedkommendes ophold her
i landet skal vare over tre måneder, jf. CPR-lovens § 16, stk.
1. Efter CPR-lovens § 16, stk. 5, kan kommunen kun regi‐
strere en tilflytning, hvis vedkommende har bopæl eller fast
opholdssted her i landet, jf. CPR-lovens § 6, stk. 1 og 2, og
desuden opfylder betingelserne i CPR-lovens § 17, hvorefter
ikke-nordiske statsborgere enten har en opholdstilladelse el‐
ler -bevis efter udlændingeloven eller forskrifter udstedt i
medfør heraf eller har en bekræftelse fra den relevante ud‐
lændingemyndighed på, at de efter udlændingelovgivningen
er fritaget for opholdstilladelse eller -bevis.
Den foreslåede undtagelse vil blandt andet omfatte fami‐
liesammenførte personer, der ikke er bopælsregistreret i Det
Centrale Personregister i Danmark, fra kravet om betaling
for akut og fortsat sygehusbehandling efter sundhedslovens
§ 80.
Udlændingelovens udgangspunkt er, at en ansøgning om
familiesammenføring skal indgives fra udlandet. I visse til‐
fælde kan ansøgning om familiesammenføring dog indgives
her i landet, jf. udlændingelovens § 9, stk. 25.
Hovedparten af de personer, der får meddelt opholdstilla‐
delse på baggrund af familiesammenføring, ansøger herom
fra udlandet, og har således ved indrejsen i Danmark doku‐
mentation for lovligt ophold her i landet. Sådanne personer
vil således allerede ved indrejsen kunne anmelde indrejse til
kommunen med henblik på kommunens stillingtagen til bo‐
pælsregistrering i CPR på baggrund af tilflytning fra udlan‐
det. De personer, der først ansøger om opholdstilladelse ef‐
ter indrejsen, vil først kunne anmelde indrejse til kommu‐
nen, når de har fået meddelt opholdstilladelsen.
Det foreslås at indsætte et nyt stk. 4 i § 81, hvorved til‐
flyttere, der har lovligt ophold i Danmark, og som afventer
bopælsregistrering, modtager vederlagsfri sygehusbehand‐
ling efter § 80, i perioden fra meddelelse af opholdstilladel‐
sen til bopælsregistrering i Det Centrale Personregister.
Det betyder, at udlændinge, som f.eks. har fået tildelt op‐
holdstilladelse på baggrund af familiesammenføring, jf. ud‐
lændingelovens § 9 eller § 9 c, stk. 1, er undtaget fra beta‐
lingsforpligtelsen i perioden fra tildeling af opholdstilladel‐
sen til vedkommende er bopælsregistreret i CPR.
Til nr. 4
Efter den gældende bestemmelse i sundhedslovens § 237,
2. pkt., kan opholdsregionen afholde udgifter til sygehusbe‐
handling efter sundhedslovens § 80, stk. 2. Efter den i L 111
foreslåede ændring af i sundhedslovens § 237, 2. pkt., afhol‐
der opholdsregionen udgifter til akut sygehusbehandling af
personer fra Færøerne og Grønland, jf. § 80, stk. 1, jf. § 81,
stk. 3.
I dag afholder Udlændingestyrelsen visse sundhedsmæs‐
sige udgifter til personer, som er omfattet af Udlændingesty‐
relsens forsørgelse, jf. udlændingelovens § 42 a, stk. 1 (asyl‐
ansøgere) og stk. 2 (udlændinge uden lovligt ophold), jf. stk.
3 og 4.
Det foreslås at indsætte i § 273, 2. pkt., at opholdsregio‐
nen afholder udgifter til sygehusbehandling efter § 80 af til‐
flyttere, der har lovligt ophold i Danmark, og som afventer
bopælsregistrering, som den pågældende modtager i perio‐
den fra meddelelse af opholdstilladelsen til bopælsregistre‐
ring i Det Centrale Personregister.
Det betyder eksempelvis, at opholdsregionen afholder
udgifter til akut og fortsat sygehusbehandling, som personer,
der har opholdstilladelse på baggrund af familiesammenfø‐
ring efter udlændingelovens § 9 eller § 9 c, stk. 1, modtager
i perioden fra opholdstilladelsen er meddelt til
vedkommende er bopælsregistreret i CPR.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. november 2018 og var
til 1. behandling den 23. november 2018. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og
Ældreudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i [6] møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og sundhedsministeren sendte den 24. august
2018 dette udkast til udvalget, jf. Sundheds- og Ældreudval‐
gets alm. del – bilag 432 (folketingsåret 2017-18). Den 15.
november 2018 sendte sundhedsministeren høringssvarene
og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag på lovforsla‐
get.
L 111 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 7: 2. udkast til betænkning
2005346_0003.png
3
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 34 spørgsmål
til sundhedsministeren til skriftlig besvarelse, som ministe‐
ren har besvaret.
Liselott Blixt (DF)
fmd.
Karin Nødgaard (DF) Karina Adsbøl (DF) Susanne Eilersen (DF) Jeppe Jakobsen (DF)
Jan Erik Messmann (DF) Jane Heitmann (V) Hans Christian Schmidt (V) Hans Andersen (V) Martin Geertsen (V)
Thomas Danielsen (V) Jacob Jensen (V) Laura Lindahl (LA) May-Britt Kattrup (LA) Erik Lund (KF) Astrid Krag (S)
Flemming Møller Mortensen (S) Erik Christensen (S) Julie Skovsby (S)
nfmd.
Karin Gaardsted (S) Lea Wermelin (S)
Yildiz Akdogan (S) Peder Hvelplund (EL) Finn Sørensen (EL) Pernille Schnoor (ALT) Torsten Gejl (ALT) Lotte Rod (RV)
Kirsten Normann Andersen (SF) Trine Torp (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1