Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
L 111 Bilag 11
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 111
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Sundheds- og Ældreudvalget den 19. februar 2019
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af sundhedsloven
(Betaling for akut og fortsat sygehusbehandling af visse personer uden bopæl i Danmark)
[af sundhedsministeren (Ellen Trane Nørby)]
1. Ændringsforslag
Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet 6 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, LA og KF) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse uændret.
Flertallet vil stemme imod
de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (ALT, SF og RV) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget mener, at forslaget
indeholder en række uhensigtsmæssigheder og urimelighe-
der og efterlader et indtryk af, at forslaget mest af alt har et
symbolsk formål. Forslaget ændrer formelt set på, at regio-
nerne med forslaget »skal« opkræve betaling for behandling
af personer, der midlertidigt opholder sig i Danmark, men
samtidig er der i ganske vidt omfang overladt skønsbeføjel-
ser og rimelighedsvurderinger til regionerne i forhold til op-
krævning af egenbetaling, således at vi med forslaget vil stå
tilbage med et opkrævningssystem, som efter EL’s opfattel-
se hverken er gennemtænkt eller gennemsigtigt, som des-
værre pålægger sundhedspersonalet yderligere opgaver, og
som i værste fald afholder patienter fra at søge lægebehand-
ling.
Overordnet set bryder lovforslaget grundlæggende med
princippet om lige og fri adgang til akut sygehusbehandling
i Danmark, idet regionerne pålægges at opkræve betaling for
borgere, der ikke er tilmeldt CPR-registeret eller er fra Fær-
øerne, Grønland eller EU-lande.
EL bakker sådan set op om, at regionerne opkræver beta-
ling hos de patienter, der har en forsikring, som dækker be-
handlingen. Den mulighed eksisterer allerede i dag. Men EL
finder det urimeligt, at personer fra lande uden for EU, og
som ikke er dækket af en forsikring, kan risikere at blive
mødt med et ganske betydeligt økonomisk krav for behand-
ling i Danmark.
Forslaget er endvidere et helt basalt brud på princippet
om, at der ikke skal være økonomi mellem patient og be-
handler ved akutbehandling. EL ønsker at fastholde, at pa-
tienten skal modtage den sundhedsfagligt mest optimale be-
handling, og at det ikke skal være økonomiske overvejelser
eller hensyn, der afgør dette. Endvidere er det ikke givet, at
patienten, forud for at behandling påbegyndes, kan oplyses
om de forventede udgifter forbundet med behandlingen, og
som det fremgår af ministerens svar, kan udgifterne selv for
samme behandling variere betydeligt. Efter EL’s opfattelse
efterlader dette patienten med et ganske uklart billede af,
hvilke økonomiske krav denne efterfølgende kan blive mødt
med. Normalt vil man have et forudgående overblik over de
økonomiske konsekvenser, et engagement vil kunne medfø-
re. I erkendelse af, at det kan være svært at forudsige det en-
delige beløb for en behandling, har EL opfordret regeringen
til i det mindste at indføre maksimumsgrænser for egenbeta-
ling af forskellige behandlingstyper, men dette var regerin-
gen desværre ikke indstillet på for nærværende. Det efterla-
der således en risiko for, at beløbet kan variere afhængigt af
behandlingssted, behandler, kompleksitet etc., hvilket i sids-
te ende medfører ugennemsigtighed og uklarhed om størrel-
AX023170