Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
L 111 Bilag 10
Offentligt
2017179_0001.png
Til lovforslag nr.
L 111
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Sundheds- og Ældreudvalget den 0. februar 2019
4. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af sundhedsloven
(Betaling for akut og fortsat sygehusbehandling af visse personer uden bopæl i Danmark)
[af sundhedsministeren (Ellen Trane Nørby)]
1. Ændringsforslag
Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet 6 æn‐
dringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
<>
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af <>:
Til § 1
1)
I den under
nr. 1
foreslåede ændring af
§ 81, stk. 1
æn‐
dres »stk. 2-5« til: »stk. 2-6«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 3]
2)
I den under
nr. 2
foreslåede ændring af
§ 81, stk. 2, 1.
pkt.,
ændres »stk. 3« til: »stk. 3 og 4«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 3]
3)
I
nr. 3
indsættes efter det foreslåede § 81, stk. 3, som
nyt stykke:
»Stk. 01.
Tilflyttere, der har lovligt ophold i Danmark, og
som afventer bopælsregistrering, modtager vederlagsfri sy‐
gehusbehandling efter § 80, i perioden fra meddelelse af op‐
holdstilladelsen til bopælsregistrering i Det Centrale Person‐
register.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 5 og 6.
[Tilflyttere uden bopælsregistrering i CPR undtages fra be‐
talingskravet]
4)
I
nr. 3
indsættes efter det foreslåede § 81, stk. 3, som
nyt stykke:
»Stk. 02.
Sygehusbehandling efter § 80 er vederlagsfri for
personer, der har haft bopæl i Danmark i sammenlagt 3 år
eller længere. Sygehusbehandling efter § 80 er ligeledes ve‐
derlagsfri for EU-/EØS-borgere, i det omfang disse efter
EU-retten er berettigede hertil.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 6 og 7.
[Personer, der tidligere har haft bopæl i Danmark i 3 år,
undtages fra betalingskravet. ]
5)
Efter
nr. 5
indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 237
indsættes efter 2. pkt. som nyt punktum: »Op‐
holdsregionen afholder udgifter til sygehusbehandling af en
tilflytter, der har lovligt ophold i Danmark, og som afventer
bopælsregistrering, som den pågældende modtager i perio‐
den fra meddelelse af opholdstilladelsen til bopælsregistre‐
ring i Det Centrale Personregister.««
[Opholdsregionen afholder udgifterne til sygehusbehandling
af tilflyttere uden bopælsregistrering i CPR]
DokumentId
Journalnummer
L 111 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 10: 4. udkast til betænkning
2017179_0002.png
2
6)
Efter
nr. 5
indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 237
indsættes efter 2. pkt. som nyt punktum: »Op‐
holdsregionen afholder udgifter til sygehusbehandling af
personer, der har haft bopæl i Danmark i sammenlagt 3 år
eller længere.««
[Opholdsregionen afholder udgifterne til sygehusbehandling
af personer, der har haft bopæl Danmark i sammenlagt 3 år
eller længere]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at der
med ændringsforslag nr. 3 foreslås indsat et nyt stk. 4 i
sundhedslovens § 81.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at der
med ændringsforslag nr. 3 foreslås indsat et nyt stk. 4 i
sundhedslovens § 81.
Til nr. 3
Efter den gældende bestemmelse i sundhedslovens § 81,
stk. 2, 1. pkt., kan regionen opkræve betaling af patienten
for fortsat sygehusbehandling efter sundhedslovens § 80,
stk. 2.
I medfør af de i lovforslaget foreslåede ændringer af
sundhedslovens § 81, opkræver regionsrådet betaling af pa‐
tienten for akut og fortsat sygehusbehandling efter sund‐
hedslovens § 80, dog således, at sygehusbehandling efter
sundhedslovens § 80, stk. 1, er vederlagsfri for personer fra
Færøerne og Grønland.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at der
som udgangspunkt skal opkræves betaling for både akut og
fortsat sygehusbehandling for behandling af turister og an‐
dre på kortvarigt ophold i Danmark; personer på midlertidigt
ophold uden bopælsregistrering; tilflyttere, som afventer bo‐
pælsregistrering i forbindelse med f.eks. familiesammenfø‐
ring, eller personer, som er fraflyttet Danmark og som ikke
længere er omfattet af dansk sygesikring. Det foreslås at
undtage tilflyttere, som har lovligt ophold i Danmark, og
som afventer bopælsregistrering, fra kravet om betaling.
Reglerne for bopælsregistrering i Det Centrale Personre‐
gister (CPR) er fastlagt i lov om Det Centrale Personregister
(CPR-loven), jf. lovbekendtgørelse nr. 646 af 2. juni 2017
med senere ændringer. Bopælsregistrering i CPR ved tilflyt‐
ning fra udlandet forudsætter, at vedkommendes ophold her
i landet skal vare over 3 måneder, jf. CPR-lovens § 16, stk.
1. Efter CPR-lovens § 16, stk. 5, kan kommunen kun regi‐
strere en tilflytning, hvis vedkommende har bopæl eller fast
opholdssted her i landet, jf. CPR-lovens § 6, stk. 1 og 2, og
desuden opfylder betingelserne i CPR-lovens § 17, hvorefter
ikkenordiske statsborgere enten har en opholdstilladelse el‐
ler -bevis efter udlændingeloven eller forskrifter udstedt i
medfør heraf eller har en bekræftelse fra den relevante ud‐
lændingemyndighed på, at de efter udlændingelovgivningen
er fritaget for opholdstilladelse eller -bevis.
Den foreslåede undtagelse vil blandt andet omfatte fami‐
liesammenførte personer, der ikke er bopælsregistreret i Det
Centrale Personregister i Danmark, fra kravet om betaling
for akut og fortsat sygehusbehandling efter sundhedslovens
§ 80.
Udlændingelovens udgangspunkt er, at en ansøgning om
familiesammenføring skal indgives fra udlandet. I visse til‐
fælde kan ansøgning om familiesammenføring dog indgives
her i landet, jf. udlændingelovens § 9, stk. 25.
Hovedparten af de personer, der får meddelt opholdstilla‐
delse på baggrund af familiesammenføring, ansøger herom
fra udlandet, og har således ved indrejsen i Danmark doku‐
mentation for lovligt ophold her i landet. Sådanne personer
vil således allerede ved indrejsen kunne anmelde indrejse til
kommunen med henblik på kommunens stillingtagen til bo‐
pælsregistrering i CPR på baggrund af tilflytning fra udlan‐
det. De personer, der først ansøger om opholdstilladelse ef‐
ter indrejsen, vil først kunne anmelde indrejse til kommu‐
nen, når de har fået meddelt opholdstilladelsen.
Det foreslås at indsætte et nyt stk. 4 i § 81, hvorved til‐
flyttere, der har lovligt ophold i Danmark, og som afventer
bopælsregistrering, modtager vederlagsfri sygehusbehand‐
ling efter § 80, i perioden fra meddelelse af opholdstilladel‐
sen til bopælsregistrering i Det Centrale Personregister.
Det betyder, at udlændinge, som f.eks. har fået tildelt op‐
holdstilladelse på baggrund af familiesammenføring, jf. ud‐
lændingelovens § 9 eller § 9 c, stk. 1, er undtaget fra beta‐
lingsforpligtelsen i perioden fra tildeling af opholdstilladel‐
sen til vedkommende er bopælsregistreret i CPR.
Til nr. 4
Efter den gældende bestemmelse i sundhedslovens § 81,
stk. 2, 1. pkt., kan regionen opkræve betaling af patienten
for fortsat sygehusbehandling efter sundhedslovens § 80,
stk. 2.
I medfør af de i forslaget foreslåede ændringer af sund‐
hedslovens § 81, opkræver regionsrådet betaling af patienten
for akut og fortsat sygehusbehandling efter sundhedslovens
§ 80, dog således, at sygehusbehandling efter sundhedslo‐
vens § 80, stk. 1, er vederlagsfri for personer fra Færøerne
og Grønland.
De i det fremsatte forslag foreslåede ændringer af sund‐
hedsloven medfører endvidere, at eksempelvis danskere,
som tidligere har haft bopæl i Danmark, men som har bosat
sig i et tredjeland, f.eks. under et studieophold eller som
pensionister, som udgangspunkt vil blive opkrævet betaling
for akut og fortsat sygehusbehandling, hvis de kortvarigt op‐
holder sig i Danmark, jf. ministerens svar på spm. 27 og 29.
Det er særdeles uhensigtsmæssigt og urimeligt, at denne
gruppe danske statsborgere med forslaget som fremsat kan
blive mødt med et betalingskrav for akut og fortsat sygehus‐
behandling under deres besøg i Danmark
Det foreslås derfor, at der indsættes et nyt stk. 4 i § 81,
hvorved personer, der har haft bopæl i Danmark i sammen‐
lagt 3 år eller længere, undtages fra kravet om betaling for
akut og fortsat sygehusbehandling.
Ændringsforslaget medfører, at danskere, som er født og
opvokset i Danmark, og som f.eks. i en periode tager studie‐
L 111 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 10: 4. udkast til betænkning
2017179_0003.png
3
ophold i et tredjeland, ikke vil blive opkrævet betaling for
akut og fortsat sygehusbehandling i Danmark, hvis de op‐
holder sig kortvarigt i Danmark. Det samme vil være tilfæl‐
det for danskere, som har arbejdet i Danmark i en årrække,
men som tager bopæl i et tredjeland, f.eks. danske pensioni‐
ster, der ønsker at tage bopæl i et tredjeland under sit otium.
Ændringsforslaget er formuleret således, at det undtager
alle personer, som har haft bopæl i Danmark i sammenlagt 3
år eller længere. Formuleringen har til hensigt at undgå
eventuel diskrimination i strid med Danmarks internationale
forpligtelser. Det er således også præciseret i ændringsfor‐
slaget, at sygehusbehandling efter § 80 ligeledes er veder‐
lagsfri for EU-/EØS-borgere, i det omfang disse efter EU-
retten er berettigede hertil. Det fremgår dog også af be‐
mærkningerne til forslaget, at EU-borgere i forvejen har vid
adgang til vederlagsfri behandling under et midlertidigt op‐
hold i Danmark.
Til nr. 5
Efter den gældende bestemmelse i sundhedslovens § 237,
2. pkt., kan opholdsregionen afholde udgifter til sygehusbe‐
handling efter sundhedslovens § 80, stk. 2. Efter den i lov‐
forslaget foreslåede ændring af i sundhedslovens § 237, 2.
pkt., afholder opholdsregionen udgifter til akut sygehusbe‐
handling af personer fra Færøerne og Grønland, jf. § 80, stk.
1, jf. § 81, stk. 3.
I dag afholder Udlændingestyrelsen visse sundhedsmæs‐
sige udgifter til personer, som er omfattet af Udlændingesty‐
relsens forsørgelse, jf. udlændingelovens § 42 a, stk. 1 (asyl‐
ansøgere) og stk. 2 (udlændinge uden lovligt ophold), jf. stk.
3 og 4.
Det foreslås at indsætte i § 273, 2. pkt., at opholdsregio‐
nen afholder udgifter til sygehusbehandling efter § 80 af til‐
flytter, der har lovligt ophold i Danmark, og som afventer
bopælsregistrering, som den pågældende modtager i perio‐
den fra meddelelse af opholdstilladelsen til bopælsregistre‐
ring i Det Centrale Personregister.
Det betyder eksempelvis, at opholdsregionen afholder
udgifter til akut og fortsat sygehusbehandling, som personer,
der har opholdstilladelse på baggrund af familiesammenfø‐
ring efter udlændingelovens § 9 eller § 9 c, stk. 1, modtager
i perioden fra opholdstilladelsen er meddelt til
vedkommende er bopælsregistreret i CPR.
Til nr. 6
Efter den gældende bestemmelse i sundhedslovens § 237,
2. pkt., kan opholdsregionen afholde udgifter til sygehusbe‐
handling efter sundhedslovens § 80, stk. 2. Efter den i for‐
slaget foreslåede ændring af sundhedslovens § 237, 2. pkt.,
afholder opholdsregionen udgifter til akut sygehusbehand‐
ling af personer fra Færøerne og Grønland, jf. § 80, stk. 1, jf.
§ 81, stk. 3.
Det foreslås at indsætte i § 273, 2. pkt., at opholdsregio‐
nen også afholder udgifter til sygehusbehandling efter § 80
af personer, der har haft bopæl i Danmark i sammenlagt 3 år
eller længere.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. november 2018 og var
til 1. behandling den 23. november 2018. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og
Ældreudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i [7] møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og sundhedsministeren sendte den 24. august
2018 dette udkast til udvalget, jf. Sundheds- og Ældreudval‐
gets alm. del – bilag 432 (folketingsåret 2017-18). Den 15.
november 2018 sendte sundhedsministeren høringssvarene
og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag på lovforsla‐
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 58 spørgsmål
til sundhedsministeren til skriftlig besvarelse, som ministe‐
ren har besvaret.
Liselott Blixt (DF)
fmd.
Karin Nødgaard (DF) Karina Adsbøl (DF) Susanne Eilersen (DF) Jeppe Jakobsen (DF)
Jan Erik Messmann (DF) Jane Heitmann (V) Hans Christian Schmidt (V) Hans Andersen (V) Martin Geertsen (V)
Thomas Danielsen (V) Jacob Jensen (V) Laura Lindahl (LA) May-Britt Kattrup (LA) Erik Lund (KF) Astrid Krag (S)
Flemming Møller Mortensen (S) Malte Larsen (S) Julie Skovsby (S)
nfmd.
Karin Gaardsted (S) Lea Wermelin (S)
Yildiz Akdogan (S) Peder Hvelplund (EL) Finn Sørensen (EL) Pernille Schnoor (ALT) Torsten Gejl (ALT) Lotte Rod (RV)
Kirsten Normann Andersen (SF) Trine Torp (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
L 111 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 10: 4. udkast til betænkning
2017179_0004.png
4
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1