Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
L 11 Bilag 5
Offentligt
1977291_0001.png
Huller i beskyttelsen af medarbejderne med lønkrav i L11 (overdragelse af krav til LG ved tvivl om
virksomhedsoverdragelse forud for konkurs mv.)
En række svar fra beskæftigelsesministeren viser, at der er store huller i den beskyttelse af lønmodtagernes
interesser, som det ellers var formålet med lovforslag L11 at sikre.
Lovforslaget sigter på den situation, hvor fx et hjemmeplejefirma går konkurs, og hvor en offentlig
virksomhed har overtaget opgaverne omkring det tidspunkt, hvor virksomheden gik konkurs. Det sker ofte
for at fx en kommune kan leve op til sin pligt om at stille hjemmehjælp mv. til rådighed for borgerne. Som
eksempel kan nævnes hjemmeplejefirmaet ”Kærkommen”
og redningsvirksomheden Bios’ konkurser.
I den situation vil der ofte ske det, at Lønmodtagernes Garantifond (LG) afviser at betale løntilgodehavender
med den begrundelse, at der er sket en virksomhedsoverdragelse (til kommunen), som derfor skal betale den
skyldige løn. Det betyder, at lønmodtagerne er henvist til at indlede en retssag
oftest med bistand fra en
fagforening
for at få betalt den skyldige løn. Det vil i sagens natur ofte tage lang tid, før en sådan sag er
afgjort.
Formålet med L11 er af afhjælpe denne situation ved, at LG i sådanne tilfælde hurtigt kan betale
løntilgodehavenderne til lønmodtagerne, hvorefter LG får dækket udgiften af den offentlige virksomhed,
som har overtaget opgaven. Det fremgår af de almindelige bemærkninger til lovforslaget (pkt. 2.2.)
Det kan også nævnes, at beskæftigelsesministeren under første behandlingen af lovforslaget bl.a. udtalte, at
”Den ændring af LG-loven,
som der lægges op til med lovforslaget, giver mulighed for, at
lønmodtagerne hurtigt kan få deres tilgodehavender
i bund og grund synes jeg et meget,
meget vigtigt signal, som man hermed sender til lønmodtagerne.”
LG (ved ATP) har dog afgivet et høringssvar til lovforslaget, der bl.a. indebærer, at LG først vil dække
lønmodtagernes
tilgodehavender, når der er foretaget en ”formel prøvelse og afvisning af lønmodtagerens
krav” af arbejdsgiverens konkursbo.
Afvisningen vil i disse situationer netop ske med den begrundelse, at
konkursboets kurator mener, at der er sket en overdragelse af virksomhedens aktiviteter til fx en kommune.
Herudover har LG anført, at loven ikke skal gælde, hvor der slet
ikke foretages en ”formel prøvelse og
afvisning” af kravet,
fordi konkursboet afsluttes uden en egentlig konkursbehandling. Det drejer sig især om
konkursboer, der ikke indeholder aktiver af betydning, og som derfor lukkes efter konkurslovens § 143 eller
konkursboer, hvor der ikke er midler til dækning af lønmodtager-krav, hvorfor der heller ikke sker en
prøvelse af disse krav. Det drejer sig
altså om ”tomme konkursboer” eller hvor der under alle
omstændigheder er så få aktiver, at lønmodtager-krav, ikke dækkes.
Ministeren har i svar på BEU’s spørgsmål nr. 2 og 3 bekræftet, at lovforslaget skal forstås på den måde, som
LG nævner i sit høringssvar.
Det er vurderingen, at disse to forhold betyder, at lovforslaget slet ikke får den praktiske anvendelse, som er
tilsigtet.
Vedrørende kravet om ”formel prøvelse”:
Før det første varer det ofte meget længe,
inden konkursboet har foretaget den ”formelle
prøvelse og
afvisning” af lønmodtagerkrav, som ifølge
LG og ministeren skal foretages, før LG vil udbetale
lønmodtagernes tilgodehavender.
L 11 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Henvendelse af 27/11-18 fra LO om huller i beskyttelsen af medarbejderne med lønkrav i lovforslaget
1977291_0002.png
Ministerens svar nr. 2 viser således, at der i fire ud af seks eksempler gik
knap halvandet år,
før konkursboet
havde foretaget den formelle prøvelse af, om et lønmodtagerkrav skulle dækkes af konkursboet, eller om
konkursboet mente, at kravet skulle dækkes af en virksomhed, som havde overtaget opgaverne.
I et tilfælde
Tryghedsplejen Danmark ApS
blev der afsagt konkursdekret i oktober 2015, men der er den
dag i dag
stadig ikke sket
den prøvelse, som LG betinger sig, for at kunne betale lønmodtagerkravene.
Derfor vil lovforslaget slet ikke leve op til formålet
at sikre lønmodtagerne en hurtig betaling af skyldig
løn. Hvis forsalget skal leve op til formålet, må det ændres, så der etableres en anden ordning til konstatering
af, om lønmodtager krav skal dækkes af LG, eller af en anden virksomhed, der har overtaget aktiviteterne.
Konkursboer, hvor der ikke er aktiver af betydning:
Konkursboer uden økonomiske aktiver af betydning lukkes efter en mere uformel procedure, hvor
konkursboets kurator bl.a. ikke foretager en ”formel prøvelse” af, om konkursboets aktiver skal anvendes til
at dække dele af de krav, som kreditorerne har rejst. Det er velbegrundet, at der ikke foretages denne
prøvelse, da der jo alligevel ikke er aktiver til at dække kreditorernes krav i disse situationer.
Men når man i L11 fastholder, at der skal ske en sådan prøvelse, af om fx en kommune har overtaget
aktiviteterne, før LG vil dække lønkrav, så betyder det, at loven ikke kommer til at gælder for
ca. halvdelen
af alle konkurserne.
Det skyldes, at
rigtig mange konkursboer afsluttes hurtigt, fordi de er ”tomme”. I betænkning 1484 om
hurtigere behandling af konkursboer fremgår det således, at 348 ud af 702 undersøgte konkursboer blev
lukket hurtigt, fordi der ikke var aktiver i dem (i medfør at konkurslovens § 143).
Når her til lægges, at der ifølge ministerens svar nr. 3, heller ikke foretages denne prøvelse i sager, hvor der
dog er visse midler, men ikke til dækning af lønkrav (såkaldte § 95-krav), så vil det sandsynligvis betyde, at
langt over halvdelen af alle konkurser, slet ikke omfattes af L11.
Det bemærkes, at også ret store virksomheders
konkursboer ofte er ”tomme”, så de lukkes efter
konkurslovens § 143. Det gjaldt således luftfartsselskabet Cimbers konkurs i 2017, hvor der var flere
hundrede medarbejdere ansat, da virksomheden gik konkurs.
Undtagelsen af ”tomme” konkursboer der lukkes
efter de nævnte bestemmelser må derfor anses for at være
en meget alvorlig udvanding af L11.
Som nævnt ovenfor bør der derfor ske en ændring af lovforsalget, så det ad anden vej kan konstateres, om
der kan foreligge en virksomhedsoverdragelse, hvorefter LG kan lægge ud for lønmodtagerkrav.
Undtagelse af sager, hvor lønmodtagere har overdraget deres krav til A-kasse eller fagforening:
Det fremgår af beskæftigelsesministerens svar på spørgsmål nr. 4 til L11, at ministeren er enig med LG i, at
L11 ikke skal gælde, hvor en lønmodtager har overdraget sit krav til en A-kasse eller fagforening. Ministeren
begrunder dette med, at der er mindre
behov for LG’s dækning, hvor en fagforening / A-kasse
allerede har
lagt ud for lønmodtagernes tilgodehavender.
Det skal dog præciseres, at mange gange overdrager fagforeningsmedlemmer deres krav til en fagforening
uden, at fagforeningen låner medlemmet de penge, som medarbejderen har til gode hos den konkursramte
arbejdsgiver. I disse tilfælde sker overdragelsen i form af, at lønmodtageren giver fuldmagt til fagforeningen,
2
L 11 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Henvendelse af 27/11-18 fra LO om huller i beskyttelsen af medarbejderne med lønkrav i lovforslaget
1977291_0003.png
således at fagforeningen kan begynde at inddrive kravet enten hos LG eller hos en virksomhed, der har
overtaget aktiviteterne, hvis der måtte foreligge virksomhedsoverdragelse.
Det er meget vigtigt, at såfremt den nævnte reservation overhovedet skal indgå i L11, så må det præciseres,
at hvor en lønmodtager overdrager sit krav til fagforeningen som et fuldmagtsforhold uden at modtage et lån
eller lignende fra fagforeningen, så bør dette ikke afskære, at LG lægger løntilgodehavendet ud.
Det skal også nævnes, at den omtalte undtagelse af lønmodtagerkrav, der er overdraget til en fagforening
(eller A-kasse) fra L11, er en ændring af de almindelige regler herom i LG-loven, som ikke ses at være
nødvendig eller velbegrundet.
Med venlig hilsen
Dennis Schnell-Lauritzen, Konsulent
Arbejdsretsafdelingen
LO • Landsorganisationen i Danmark
Islands Brygge 32D, 2300 København S. •
www.lo.dk
3