Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
L 11 Bilag 1
Offentligt
1945982_0001.png
-- AKT 1567748 -- BILAG 1 -- [ SV Høring vedr. Forslag til Lov om ændring af lov om Lønmodtagernes Garantifond (… --
Til:
Fra:
Titel:
E-mailtitel:
Sendt:
Anders Kristoffer Levy ([email protected]), Eva Ancher Svensson ([email protected])
David Sembach ([email protected])
SV: Høring vedr. Forslag til Lov om ændring af lov om Lønmodtagernes Garantifond
SV: Høring vedr. Forslag til Lov om ændring af lov om Lønmodtagernes Garantifond (BM ID: 1538904)
27-08-2018 09:13:14
Til Beskæftigelsesministeriet
Danske Regioner har ikke bemærkninger til lovforslaget.
Med venlig hilsen
David Sembach
Seniorkonsulent
Center for Forhandling, Aftaler og Overenskomster
Danske Regioner
Dampfærgevej 22
2100 København Ø
T
35 29 84 51
M
24 98 46 18
E
[email protected]
Officiel post bedes sendt til
[email protected]
www.regioner.dk
Fra:
Sagsstyringsenheden <[email protected]>
Sendt:
3. juli 2018 13:51
Til:
Akademikernes Centralorganisation (AC) <[email protected]>; Sø- og Handelsretten <[email protected]>; Vestre Landsret
<[email protected]>; Østre Landsret <[email protected]>; Høringer <[email protected]>; LH Ledernes Hovedorganisation
<[email protected]>; Kristelig Fagbevægelse KRIFA <[email protected]>; KTO Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte
<[email protected]>; FTF Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd <[email protected]>; Den Danske Dommerforening
<[email protected]>; [email protected]; Dansk Arbejdsgiverforening (DA) <[email protected]>; Centralorganisationernes
Fællesudvalg <[email protected]>; Advokatrådet <[email protected]>; Kristelig Arbejdsgiverforening KAF <[email protected]>;
Kommunernes Landsforening KL <[email protected]>; Landsorganisationen i Danmark LO <[email protected]>; Finanssektorens Arbejdsgiverforening
<[email protected]>; [email protected]
Emne:
Høring vedr. Forslag til Lov om ændring af lov om Lønmodtagernes Garantifond (BM ID: 1538904)
Til høringsparterne
Høring vedr. Lov om ændring af lov om Lønmodtagernes Grantifond. Eventuelle høringssvar bedes sendt til Anders Levy
[email protected]
og
Eva Ancher
[email protected]
Frist for afgivelse af høringssvar er den
27. august 2018.
Se venligst vedhæftede.
Venlig hilsen
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8 | 1061 København K
T 72 20 50 00 | [email protected] | www.bm.dk
Ministry of Employment
Ved Stranden 8 | 1061 Copenhagen
T +45 72 20 50 00 | [email protected] | www.bm.dk
L 11 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1945982_0002.png
-- AKT 1567748 -- BILAG 2 -- [ Høringssvar270818 ] --
HØRINGSSVAR
18-0709 - MAAU - 27.08.2018
KONTAKT: María Muñiz Auken - [email protected] - TLF: 33 36 8815
Høringssvar vedr. lov om ændring af lov om Lønmodtagernes Garantifond
FTF har ved mail af 3. juli 2018 fra Beskæftigelsesministeriet modtaget ovennævnte i høring.
FTF kan tilslutte sig lovforslaget, der giver lønmodtagere mulighed for i forbindelse med en
konkurs hos en overdragende virksomhed at overdrage krav i henhold til LG-lovens § 2 i situa-
tioner, hvor lønmodtagerkravet af konkursboet bestrides med virksomhedsoverdragelse som
begrundelse, og hvor erhverver er offentlig arbejdsgiver eller privat arbejdsgiver sikret gen-
nem offentlig garanti.
FTF bemærker, at lovforslaget ikke omfatter situationer, hvor den af konkursboet påståede
erhverver er privat arbejdsgiver, og opfordrer Beskæftigelsesministeriet til at overveje at udvi-
de lovforslaget til også at gælde disse situationer.
Der henvises i øvrigt til LO’s høringssvar.
Side 1 af 1
L 11 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1945982_0003.png
-- AKT 1567748 -- BILAG 3 -- [ Høringssvar vedr_ ændring af lov om LG ] --
L 11 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1945982_0004.png
-- AKT 1567748 -- BILAG 4 -- [ Høring LG ] --
4200
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
Krifa
Klokhøjen 4
8200 Aarhus N
Tlf. 8911 2233
27. august 2018
Høring vedr. Forslag til lov om Lønmodtagernes Garantifond (overdragelse af
krav til Lønmodtagernes Garantifond ved tvivl om virksomhedsoverdragelse
forud for konkurs m.v.)
Indledende bemærkninger:
Krifa hilser som udgangspunkt lovforslaget velkomment. Lovforslaget er tiltrængt og
medvirker til at afhjælpe de likviditetsproblemer lønmodtagere ofte møder i en
virksomhedsoverdragelsessituation i relation til konkurs.
Imidlertid undrer det os, at lovforslaget begrænses til de situationer, der beskrives.
Behovet for at kunne belåne tilgodehavender hos LG rækker langt længere end
lovforslaget, og er meget påtrængende.
Bemærkninger til § 8 stk. 2.
Som nævnt stiller vi os uforstående overfor, hvorfor loven begrænses til virksomheder,
hvor det offentlige på en eller anden måde er deltager. På den måde dækkes kun en
brøkdel af det behov, der reelt er for at sikre lønmodtagerne ved
virksomhedsoverdragelse.
Lønmodtagere ansat i den private sektor, der virksomhedsoverdrages i forbindelse med
overdragers konkurs, står ofte i den helt samme situation, og dermed også med et
truende likviditetsproblem. Det er svært at se, hvorfor der skal forskelsbehandles
mellem de to grupper af lønmodtagere. Behovet for tryghed er jo lige stort, hvad enten
man som lønmodtager er beskæftiget i relation den det offentlige eller på det private
område.
Som fagforening ser vi et stigende problem i den private sektor. Der er visse brancher,
der er mere udpræget end andre, men det der er karakteristisk for sagerne er, at
lønmodtagerne må vente meget længe på at få deres tilgodehavende løn
ofte fordi der
skal en retssag til at afklare virksomhedsoverdragelsesspørgsmålet.
Forholdet kan bedst illustreres med følgende eksempel:
Pakkedistributør (P) distribuerer pakker, og entrerer med en vognmand (IvS O) til at
forestå pakkedistributionen. IvS O leaser en række biler hos et leasingfirma og ansætter
chauffører til at køre bilerne.
Der går en periode, hvorefter lønmodtagerne enten ikke får deres løn, eller også går der
et nettobeløb ind på bankkontoen men der udleveres ingen lønseddel. Fagforeningen
sender påkrav om lønnen. IvS O ved udmærket, hvad næste skridt i sagen er, og
opstarter i et nyt cvr. nr. IvS E. Her fortsætter aftalen med P, der overtager, hvis ikke
alle, så hovedparten af chaufførerne til at køre de biler, han igen leaser. IvS E er så
velbevandret i virksomhedsoverdragelsesloven, at denne leaser andre biler
altså
Kristelig Fagbevægelse
er fællesbenævnelse
for Kristelig A-kasse,
Kristelig Fagforening
og Kristelig A-kasse for
Selvstændige
L 11 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
overtages bilerne fra IvS O ikke. Dermed opstår situationen, at LG afviser at betale på
grund af virksomhedsoverdragelse og med følgende begrundelser:
hovedparten af medarbejderne fortsætter beskæftigelsen hos IvS E,
der driftes inden for samme branche,
det er de samme ruter der betjenes via aftale med P, og
det er også den samme ledelse.
IvS E afviser at være indtrådt under henvisning til EU dommen 172/99 OY Liikenne Ab
dtr. Pekka Liskojärvi og Pentii Juntunen, dom af 25.01.2001, med den begrundelse, at
der ikke er overtaget biler.
Spørgsmålet kan dermed kun afklares ved udtagelse af stævning. Ofte er der tale om
svage lønmodtagere, der må vente på en afklaring af problemstillingen ved domstolene.
Derud over er i ofte i en situation, hvor arbejdsgiver ofte ikke har indberettet løn til E-
indkomstregistret. Dermed er de også afskåret fra at modtage dagpenge fra A-kassen.
Der gøres opmærksom på, at ovennævnte eksempel, er noget vi som fagforening
oplever, ofte flere gange om måneden. Vi har flere eksempler på, at også IvS E efter kort
tid går konkurs, og at den samme kreds af personer opretter et nyt IvS, hvorefter det
samme gentager sig. Det er klart, at også en lønmodtager skal se sig for. Men ofte er der
tale om lønmodtagere, der er nødt til at have et arbejde, så det forsætter. På den måde
går der endnu længere tid, inden lønmodtagerne får deres tilgodehavende. Der tales i
denne sammenhæng om år.
Krifa foreslår, at lovforslaget ændres så alle lønmodtagere, der kommer i klemme i en
virksomhedsoverdragelsessituation, får mulighed for at overdrage kravet til
Lønmodtagernes Garantifond.
Vi er af den opfattelse, at forslaget om ændring af loven er tiltrængt, for at afhjælpe det
likviditetsbehov lønmodtagerne har i forbindelse med omtvistede
virksomhedsoverdragelser. Vi mener at der er mange andre lønmodtagere, der har
mindst samme behov for hjælp, som de lønmodtagere ændringen forsøger at beskytte.
Venlig hilsen
Carl S. Madsen
Advokat
Allan Bruhn
Politisk konsulent
2
42-163
L 11 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1945982_0006.png
-- AKT 1567748 -- BILAG 5 -- [ 27-08-2018 Ledernes høringssvar på forslag til Lov om ændring af lov om Lønmodta… --
Beskæftigelsesministeriet
Att.:
Eva Ancher ([email protected])
Anders Levy ([email protected])
København
den 27. august 2018
Ledernes høringssvar på høring om forslag til lov om ændring af
lov om Lønmodtagernes Garantifond
Lederne har den 3. juli 2018 modtaget høring om forslag til lov om
ændring af lov om Lønmodtagernes Garantifond (BM ID: 1538904).
Lederne kan støtte forslaget.
Med venlig hilsen
Berit Toft Fihl
Lederne
Vermlandsgade 65
2300 København S
Telefon 3283 3283
www.lederne.dk
L 11 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1945982_0007.png
-- AKT 1567748 -- BILAG 6 -- [ høringssvar Lønmodtagernes Garantifond og virksomhedsoverdragelse ] --
Landsorganisationen i Danmark
Islands Brygge 32D
2300 København S
Tlf.
Fax
Mail
3524 6000
3524 6300
[email protected]
Sagsnr. 18-1840
Vores ref. DSL
Deres ref.
Den 28. august 2018
Høringssvar vedr. forslag om ændring af lov om Lønmodtagernes Garantifond
LO har modtaget Beskæftigelsesministeriets høring over forslag om ændring af loven
om Lønmodtagernes Garantifond.
Forslaget går ud på, at LG kan lægge ud for medarbejdernes tilgodehavende løn ved
arbejdsgiverens konkurs, også når virksomheden eller dele af den bliver videreført af
en ny virksomhed. Efter forslaget gælder denne sikring af medarbejderne dog kun,
hvis boet efter den konkursramte virksomhed hævder, at der forud for konkursen er
sket en virksomhedsoverdragelse
til en offentlig arbejdsgiver
eller en privat
arbejdsgiver, som er dækket af en
offentlig garanti.
Når det offentlige er involveret vil man altså sikre, at den enkelte medarbejder ikke
kommer i økonomisk klemme, mens det bliver afgjort, om den ”gamle” eller den
”nye” arbejdsgiver skal betale løntilgodehavendet.
LO kan fuldt ud tilsluttet sig forslaget, som har baggrund i en række konkurser inden
for den private plejesektor, som fx BIOS i Region Syd (2016) og det private
plejehjem Kærkommen i Nordjylland (2015). Eksemplerne viser, at det er væsentligt
at sikre ordentlige forhold for både brugere og medarbejdere, hvis private skal udføre
velfærdsopgaver.
Det fremgår af lovforslaget, at det er udarbejdet på grundlag af en politisk aftale fra
oktober 2017 om forebyggelse af konkurser. Den poliske aftale indeholder en lang
række forslag, der er målrettet konkurser i den private plejesektor og de særlige
forhold, der gælder her.
Aftalens sidste punkt ”Nyt kig på LG-loven” handler dog generelt om, at partierne er
enige om at se på lovgivningen om Lønmodtagernes Garantifond. Det nævnes, at der
skal ses på mulighederne for, at LG kan lægge ud for lønmodtagerens krav, i de
tilfælde hvor der er tvivl om, hvem der i sidste ende skal betale for lønmodtagerens
krav - hvis et krav fx bestrides af arbejdsgiverens bo.
Det er os med overenskomster og faglige fællesskaber
L 11 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1945982_0008.png
Partierne bag aftalen ønsker således at forbedre situationen for de medarbejdere, der
på grund af arbejdsgiverens konkurs oplever ikke at kunne få sin løn udbetalt.
Det er LO’s opfattelse, at dette behov for at sikre medarbejdernes lønkrav i en
konkurssituation - som man med lovforslaget vil sikre for medarbejdere på det
private plejeområde - også bør gælde for medarbejdere, der arbejder på det
almindelige private arbejdsmarked.
Det sker ofte, at en arbejdsgiver går konkurs, og at der i forbindelse med konkursen
opstår tvivl om, der er sket en videreførelse af virksomheden i en ny virksomhed
(virksomhedsoverdragelse).
I disse situationer afviser Lønmodtagernes Garantifond i dag at betale
lønmodtagernes krav på løn mv., selvom deres hidtidige arbejdsgiver er gået konkurs.
Garantifonden henviser i stedet medarbejderne til at gennemføre kravet mod den
fortsættende virksomhed. Den fortsættende virksomhed vil ofte afvise kravet, og
medarbejderne er herefter henvist til at indlede en - ofte langvarig - retssag for at få
udbetalt sit retsmæssige krav på løn.
Man skal være opmærksom på, at medarbejderne skal optræde som sagsøger mod
deres nuværende arbejdsgiver, når sagen skal føres. Det er klart, at det kan være
ganske belastende for medarbejderne, såvel som for samarbejdet i den fortsættende
virksomhed.
Som eksempel på problemet vedlægges et afslag fra Lønmodtagernes Garantifond til
en medarbejder fra en VVS-virksomhed (bilag 1).
Det fremgår af eksemplet, at LG har foretaget en meget grundig vurdering af en lang
række dokumenter og omstændigheder, og er kommet frem til, at medarbejderen skal
rejse kravet over for den nye virksomhed.
Eksemplet viser, at når LG afviser en medarbejders krav efter en konkurs med
henvisning til, at virksomheden helt eller delvist er videreført, har LG foretaget en
nøje vurdering af sagen, og har et solidt grundlag for at udpege den fortsættende
virksomhed som ansvarlig for betaling af lønnen.
Det bør således være muligt for LG efter en sådan grundig vurdering, at udbetale
beløb, som medarbejderen har ret til, hvorefter LG kan anlægge sagen mod den
virksomhed, som LG selv har vurderet er ansvarlig for betaling af medarbejderens
løn.
Som reglerne er i dag efterlades medarbejderne i disse tilfælde uden den økonomiske
sikkerhed, som netop er formålet med, at Lønmodtagernes Garantifond skal give i
tilfælde af arbejdsgiverens konkurs.
LO har forståelse for, at de økonomiske og administrative konsekvenser for LG af en
sådan ordning naturligvis skal vurderes nærmere. Det må dog ventes, at LG’s
økonomi næppe vil blive belastet voldsomt ved at udvide ordningen, da der jo er tale
om situationer, hvor LG allerede har foretaget en grundig juridisk og faktuel
vurdering og er kommet frem til, at der er en virksomhed der rent faktisk fortsætter
2
L 11 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1945982_0009.png
driften, og som er ansvarlig for at betale lønmodtagerens krav. Det må således også
ventes, at LG i disse tilfælde vil kunne vinde en sag mod denne virksomhed.
Der kan også henvises til, at en ordning som den foreslåede, allerede findes i Norge.
Det vil således være muligt at inddrage de norske erfaringer ved en vurdering af
forslaget herunder de økonomiske konsekvenser.
LO opfordrer derfor til, at Beskæftigelsesministeriet tager initiativ til at udvide
lovforslaget som nævnt, og at arbejdsmarkedets parter inddrages i overvejelserne
herom.
Med venlie hilsen
Bilag: Brev fra LG til Rør & Blikkenslagernes Fagforening af 28. februar 2017.
3
L 11 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1945982_0010.png
Lønmodtagernes Garantifond
Rør & Blikkenslagernes Fagforening
Lygten 10
2400 København NV
28 februar 2017
BILAG
Afslag fra LG
Vedrørende jeres medlem
Vi kan ikke betale det, jeres medlem har anmeldt til LG
Virksomheden er overtaget af en ny ejer, og jeres medlems ansættelsesforhold er
herefter fortsat.
Når en virksomhed skifter ejer, betyder det, at det er den nye ejer, der skal betale alle de
penge, de ansatte har til gode. Grunden er, at en ny ejer overtager alle de aftalte
rettigheder og forpligtelser. Det gælder også aftaler om løn- og ansættelsesvilkår1.
Jeres medlem skal derfor kontakte den nye ejer:
CPH VArmeteknik ApS
Jægersborgvej 102
2820 Gentofte
CVR-nr. 33 96 63 85
Ved afgørelsen har vi lagt vægt på følgende forhold:
a
'
Der er sket en faktisk overtagelse af virksomheden, men der er ikke indgået en
skriftlig overdragelsesaftale
Virksomhedsoverdragelsen omfatter de ansatte lønmodtagere
Jeres medlems ansættelsesforhold fortsatte uden reel afbrydelse
Jeres medlems ansættelsesforhold fortsatte uden ændringer
Jeres medlem udfører de samme arbejdsopgaver som tidligere
Der drives virksomhed indenfor samme branche
De to virksomheder har helt eller delvis samme ejere og ledelse
Det fremgår af den fremsendte dokumentation at jeres medlem har modtaget løn
fra CPH Varmeteknik for lønperioden 1. maj til 19. maj 2016. Den udbetalte løn
dækker over 115, 5 timer i denne periode. Jeres medlems ansættelse må således
være påbegyndt umiddelbart efter opsigelsen fra Nordhavnens WS ApS.
Ref.nr. 24 08 93-2133
Oplys venligst ved
henvendelse
Lønmodtagernes
Garantifond
Kongens Vænge 8
3400 Hillerød
CVR-nr.: 11043739
www.borger.dk/lg
Telefontid:
Man-tors: 8.00-16.00
Fredag' 8.00-15.30
Hf.: 48 20 49 17
Vil I vide mere?
I kan læse mere om LG på www.borger.dk/lg. Hvis I har spørgsmål, er I også velkomne til
at kontakte os.
L 11 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1945982_0011.png
Lønmodtagernes Garantifond
Venlig hilsen
Lønmodtagernes Garantifond
’Jf. § 2, stk 1 i Lov om virksomhedsoverdragelse
L 11 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1945982_0012.png
-- AKT 1567748 -- BILAG 7 -- [ SV Høring vedr. Forslag til Lov om ændring af lov om Lønmodtagernes Garantifond (… --
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
E-mailtitel:
Sendt:
Anders Kristoffer Levy ([email protected]), Eva Ancher Svensson ([email protected])
[email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected])
[email protected] ([email protected])
SV: Høring vedr. Forslag til Lov om ændring af lov om Lønmodtagernes Garantifond
SV: Høring vedr. Forslag til Lov om ændring af lov om Lønmodtagernes Garantifond (BM ID: 1538904)
28-08-2018 15:46:01
FA takker for høring af den 3. juli 2018.
FA noterer sig, at det ikke forventes, at forslaget vil medføre en stigning af arbejdsgivers bidrag til LG. Derudover har FA ikke flere
bemærkninger.
Med venlig hilsen
Morten Holm Bundgaard
Juridisk konsulent
[email protected]
Telefon: +45 3391 4700
Direkte: +45 3338 1622
Finanssektorens Arbejdsgiverforening
Amaliegade 7
1256 København K
Besøg os på
www.fanet.dk
og abonnér på
vores nyhedsmail
Fra:
Sagsstyringsenheden <[email protected]>
Sendt:
3. juli 2018 13:51
Til:
Akademikernes Centralorganisation (AC) <[email protected]>; Sø- og Handelsretten <[email protected]>; Vestre Landsret
<[email protected]>; Østre Landsret <[email protected]>; Høringer <[email protected]>; LH Ledernes Hovedorganisation
<[email protected]>; Kristelig Fagbevægelse KRIFA <[email protected]>; KTO Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte
<[email protected]>; FTF Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd <[email protected]>; Den Danske Dommerforening
<[email protected]>; Danske Regioner <[email protected]>; Dansk Arbejdsgiverforening (DA) <[email protected]>;
Centralorganisationernes Fællesudvalg <[email protected]>; Advokatrådet <[email protected]>; Kristelig
Arbejdsgiverforening KAF <[email protected]>; Kommunernes Landsforening KL <[email protected]>; Landsorganisationen i Danmark LO <[email protected]>;
Finanssektorens arbejdsgiverforening <[email protected]>; [email protected]
Emne:
Høring vedr. Forslag til Lov om ændring af lov om Lønmodtagernes Garantifond (BM ID: 1538904)
Til høringsparterne
Høring vedr. Lov om ændring af lov om Lønmodtagernes Grantifond. Eventuelle høringssvar bedes sendt til Anders Levy
[email protected]
og
Eva Ancher
[email protected]
Frist for afgivelse af høringssvar er den
27. august 2018.
Se venligst vedhæftede.
Venlig hilsen
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8 | 1061 København K
T 72 20 50 00 | [email protected] | www.bm.dk
Ministry of Employment
Ved Stranden 8 | 1061 Copenhagen
T +45 72 20 50 00 | [email protected] | www.bm.dk
L 11 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1945982_0013.png
-- AKT 1567748 -- BILAG 8 -- [ ATP høringssvar til forslag om ændring af LG-loven vedr. virksomhedsoverdragelse,… --
Til Beskæftigelsesministeret
23. august 2018
Ref.nr.: LG-01-01-000310269
Høring vedr. Forslag til Lov om ændring af lov om Lønmodtagernes
Garantifond (BM ID: 1538904)
Ved mail af 3. juli 2018 har Beskæftigelsesministeriet sendt det nævnte ændringsforslag i høring hos bl.a.
ATP.
I henhold til § 11 i gældende Lov om Lønmodtagernes Garantifond (LG), administreres LG-fonden af
ATP. ATP har derfor gennemgået forslaget til ændring i Lov om LG.
Kommentarer til lovudkastet
Det fremgår af bemærkningerne til forslaget, at lovforslaget udspringer af den politiske aftale om fore-
byggelse af konkurser af 5. oktober 2017, der blev til på baggrund af et antal konkurser hos private leve-
randører af hjemmehjælp. LG’s administration
kan tilføje, at samme problemstillinger gør sig gældende
inden for andre brancher, hvor der optræder virksomhedsoverdragelse til en offentlig myndighed, region
eller kommune som fx privatiserede/udliciterede offentlige opgaver indenfor fx personlig handicaphjælp
(BPA-ordninger), børneinstitutioner eller ambulancetjeneste.
Den nye bestemmelse skal i henhold til forslaget kun finde anvendelse, når følgende betingelser er op-
fyldt:
1. lønmodtagers krav bestrides af arbejdsgiver eller dennes bo under henvisning til, at der har fun-
det virksomhedsoverdragelse sted,
2. virksomhedsoverdragelse er sket forud for de situationer, der er nævnt i § 1, stk. 1, nr. 1 -4,
3. virksomhedsoverdragelse er sket til en offentlig erhverver eller en privat erhverver, såfremt den
private erhververs indfrielse er sikret gennem offentlig garanti,
Ad 1
ATP forstår umiddelbart formuleringen sådan, at anvendelsen af den nye bestemmelse - når arbejdsgiver
er taget under bobehandling - forudsætter, at der er sket formel prøvelse og afvisning af lønmodtager-
krav. En uformel tilkendegivelse fra kurator om, at lønmodtagerkrav forventes afvist, kan ikke danne
grundlag for udbetaling fra LG. ATP skal opfordre til, at dette præciseres i bemærkningerne til den nye
bestemmelse.
Efter gældende regler tilbageholder LG udbetaling til lønmodtager, hvis kurator tilkendegiver, at der kan
være forhold, der gør, at konkursboet senere vil afvise at godkende lønmodtagers krav, fx på grund af
virksomhedsoverdragelse. Det sker med hjemmel i LG-lovens § 6, da det på grundlag heraf ikke kan
anses for tilstrækkeligt dokumenteret, at der er tale om krav, der kan rettes mod den tidligere arbejdsgi-
1
L 11 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1945982_0014.png
ver eller dennes bo. LG henviser lønmodtager til at anmelde sit krav i konkursboet og få konkursboets
stillingtagen til, om kravet anerkendes som et privilegeret krav i boet. Hvis LG foretog udbetaling og kon-
kursboet senere afviste lønmodtagers krav, ville LG’s udbetaling til lønmodtager have været uberettiget,
og LG ville ikke kunne rette et krav på refusion mod boet. Med forståelsen af, at den nye bestemmelse
ikke finder anvendelse, før der foreligger en egentlig afvisning af lønmodtagers krav, forudsætter ATP , at
denne praksis kan opretholdes.
Tilfælde, hvor det er arbejdsgiver selv, der kan bestride lønmodtagers krav, vil efter ATP’s antagelse
være begrænset til situationer, hvor arbejdsgiver er godkendt som omfattet af LG-loven efter § 1, stk. 1,
nr. 3, dvs. ved dokumenteret ophør og insolvens, men hvor arbejdsgiver ikke er taget under bobehand-
ling.
Når anvendelsen af den nye bestemmelse begrænses til situationer, hvor arbejdsgiver eller dennes bo
bestrider lønmodtagers krav, er det ATP´s forståelse, at bestemmelsen ikke kan finde anvendelse i situa-
tioner, hvor der ikke foreligger en stillingtagen fra arbejdsgiver eller dennes bo. Det gælder følgende:
LG godkender en arbejdsgiver efter § 1, stk. 1, nr. 1, og boet sluttes straks efter en analogi af
konkurslovens § 143, dvs. uden bobehandling, eller boet i øvrigt er uden tilstrækkelige midler til
at udbetale dividende til krav efter KL § 95, hvorfor der ikke sker en prøvelse af lønmodtagerkrav.
LG godkender en arbejdsgiver efter § 1, stk. 1, nr. 2, og arbejdsgivers bo ikke tages under egent-
lig bobehandling, men behandles som boudlæg uden skiftebehandling.
LG godkender en arbejdsgiver efter § 1, stk. 1, nr. 3, og arbejdsgiver tager ikke stilling til
spørgsmålet om virksomhedsoverdragelse.
Derudover kan der være tilfælde, hvor arbejdsgiver eller dennes bo ikke mener, at der er sket virksom-
hedsoverdragelse og derfor ikke bestrider lønmodtagers krav. På trods af, at arbejdsgiver eller dennes
bo er indstillet på at anerkende lønmodtagerkrav, kan LG finde, at der er en sådan tvivl om rigtigheden af
arbejdsgivers/boets vurdering, at LG i henhold til LG-lovens § 6 forbeholder sig mulighed for at tage stil-
ling til spørgsmålet og evt. afvise lønmodtagers krav mod den tidligere arbejdsgiver som udokumenteret ,
fordi der er begrundet tvivl, om der er sket virksomhedsoverdragelse. Fastholder lønmodtager, at kravet
skal dækkes af LG på vegne af den tidligere arbejdsgiver, kan LG’s afgørelse prøves
, ved at lønmodta-
ger anlægger sag mod LG, mod erhverver eller mod begge, for at få betalingsforpli gtelsen fastslået.
Med disse begrænsninger i anvendelsen af den nye bestemmelse vil lønmodtagere i de nævnte situatio-
ner fortsat kunne stå i en situation, hvor LG afviser dækning, indtil der foreligger dokumentation for, at
lønmodtagers krav ikke er overdraget ved virksomhedsoverdragelsen.
Ad 2
Det er ATP’s
forståelse, at henvisningen til § 1, stk. 1, nr. 4, ikke får selvstændig betydning. Under en
arbejdsgivers rekonstruktionsbehandling, hvor arbejdsgiver kan godkendes efter lovens § 1, stk. 1, nr. 4,
kan LG i henhold til gældende regler ikke udbetale direkte til en lønmodtager jf. Bekendtgørelse om LG
§§ 8-15,
hvoraf det fremgår, at LG’s udbetaling sker som lån til arbejdsgiver. ATP forstår derfor henvis-
ningen til § 1, stk. 1, nr. 4 således, at denne alene får betydning, såfremt arbejdsgiver efter rekonstrukti-
onsbehandling godkendes i LG efter § 1, stk. 1, nr. 1-3. Der indføres derfor ikke en betalingsforpligtelse
overfor lønmodtager, mens arbejdsgiver er under rekonstruktionsbehandling.
Hvis en virksomhedsoverdragelse med en kurators medvirken tilrettelægges og gennemføres efter afsi-
gelsen af konkursdekret, vil betalingsforpligtelsen efter gældende praksis blive delt mellem overdrager og
2
L 11 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1945982_0015.png
erhverver. I den situation betaler LG lønmodtagerkrav på boets vegne, når disse er optjent indtil datoen
for afsigelse af konkursdekret. Krav optjent efter dekret skal betales af erhverver. LG og/eller konkursbo-
et vil derfor i den situation afvise at betale lønmodtagers krav vedrørende perioden efter dekret. Er er-
hverver ikke enig i at have overtaget lønmodtagers ansættelsesforhold, kan også erhverver nægte at
betale disse krav. I en sådan situation vil den nye bestemmelse ikke finde anvendelse, da den afgrænses
til situationer, hvor der ikke er tale om en virksomhedsoverdragelse forud for konkurs.
Pga. kravet om kurators medvirken til virksomhedsoverdragelse efter dekret opstår situationen ikke ofte.
Ad 3
I henhold til bemærkningerne til § 1, skal den offentlige
garanti give ”fuld og umiddelbar sikkerhed for
kravet”,
og LG skal
”uden videre” kunne få
sit krav dækket, hvis det fastslås, at der har fundet en virk-
somhedsoverdragelse sted. ATP forstår dette krav sådan, den stillede garanti skal være ubetinget og
gælde alle de krav, som lønmodtager vil kunne rette mod erhverver, såfremt der er sket virksomheds-
overdragelse.
LG’s udbetaling til lønmodtager skal
i henhold til bemærkningerne alene omfatte beløb, der med sikker-
hed kan opkræves hos erhverver. I tilfælde, hvor lønmodtager ikke forud for virksomhedsoverdragelse
var opsagt/fratrådt,
vil LG’s udbetaling til lønmodtager derfor skulle opgøres
, som om lønmodtager fort-
sætter ansættelsesforholdet hos erhverver. Da erhverver forudsættes at betale løn fra overtagelsestids-
punktet, vil LG’s udbetaling være begrænset til løn mv., der
er optjent forud for overdragel-
sen/ansættelsen hos erhverver. Ydelser som fx minimalerstatning og fratrædelsesgodtgørelser vil ikke
kunne gøres gældende mod erhverver, medmindre lønmodtager inden overdragelsen var opsagt og frit-
stillet, og vil derfor normalt
ikke være en del af LG’s udbetaling
efter den nye bestemmelse. ATP skal
opfordre til, at disse begrænsninger i LG’s udbetalinger
præciseres i bemærkningerne.
Selvom et lønmodtagerkrav umiddelbart kunne være omfattet af en stillet garanti, forudsætter ATP, at LG
ligesom efter gældende regler kan afvise et krav, såfremt det ikke er tilstrækkeligt dokumenteret. Der kan
fx være tale om mangelfuld dokumentation for en aftalt lønstigning eller for størrelsen af et provisions-
krav. I henhold til bemærkningerne til lovforslagets § 1, sidste afsnit, vil en lønmodtager, der får afvist et
krav fra LG med henvisning til, at kravet ikke omfattes af LG-lovens § 2 eller af den stillede garanti, kun-
ne søge kravet fastslået ved domstolene (jf. LG-lovens § 6). Umiddelbart vil et sådant sagsanlæg - mens
spørgsmålet, om hvorvidt der er sket en virksomhedsoverdragelse samtidig, er under afklaring, og en sag
herom evt. verserer for domstolene - skulle anlægges mod såvel konkursboet/LG som erhverver, med-
mindre en af parterne ønsker at indgå en procesaftale. LG kan muligvis indgå en aftale med lønmodtager
om, at afklaring af kravet afventer udfaldet af sagen om virksomhedsoverdragelses -spørgsmålet, og det
dermed er afklaret, hvem der hæfter for lønmodtagers krav. Men er lønmodtager ikke indstillet på at af-
vente, kan det betyde, at LG kan være nødt til at afholde udgifter til sagens førelse, selvom det er uafkla-
ret, om LG i sidste ende har betalingsforpligtelsen. Falder sagen om virksomhedsoverdragelse ud til, at
det er erhverver, der skal betale lønmodtagers krav, vil LG have afholdt udgifterne til afklaringen af kravet
på erhververs vegne. LG vil umiddelbart ikke have mulighed for hos erhverver at få refusion for denne
udgift.
Øvrige kommentarer
I henhold til bemærkningerne til den foreslåede bestemmelse er det en forudsætning for, at LG kan over-
tage lønmodtagers krav, at lønmodtager ikke allerede har overdraget sit krav. ATP forstår det således, at
såfremt lønmodtager har overdraget/transporteret sit krav efter LG-lovens § 8 (til en lønmodtager- eller
arbejdsgiverorganisation eller til en statsanerkendt arbejdsløshedskasse), så kan lønmodtager ikke
3
L 11 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1945982_0016.png
transportere sit krav til LG med henblik på at få udbetaling efter den nye bestemmelse. Det gælder, uan-
set i hvilket omfang lønmodtagers krav er dækket med fx lån fra transporthaveren. ATP skal opfordre til,
at det kommer til at fremgå af bemærkningerne.
Skattemæssige problemstillinger
Der vil være behov for afklaring af, hvordan
beskatning af LG’s udbetalinger
efter den nye bestemmelse
skal håndteres.
Ved udbetaling efter gældende regler foretager LG beskatning med lønmodtagers aktuelle skatteoplys-
ninger på udbetalingstidspunktet og foretager indberetning til eIndkomst. Skattestyrelsen godskriver løn-
modtager den indberettede skat mv. og retter krav om indbetaling mod arbejdsgiver eller dennes bo, jf.
kildeskattelovens § 83, stk. 1 og 2.
Der er behov for at afklare, om disse indberetninger skal bevares uændrede, når LG modtager betaling
fra erhverver, eller om LG skal trække sine indberetninger tilbage, hvorefter erhverver skal foretage en
egentlig lønudbetaling for at indberette i eget navn. I så fald kan erhverver næppe ramme præcis det
beløb, som LG har udbetalt til lønmodtager og indberettet til SKAT, idet erhververs betaling forventeligt
først vil ske i et senere indkomstår, hvor lønmodtagers skatteoplysninger er ændret.
Denne problemstilling opstår ikke efter de gældende regler, idet lønmodtagers overdragelse af sit krav til
fx en A-kasse mod udbetaling af et lån ikke medfører en egentlig lønudbetaling fra A-kassen, der indbe-
rettes til eIndkomst. Heller ikke når en lønmodtagerorganisation får transport og fx yder lønmodtager et
lån, sker der indberetning af skat mv.
Når der er tale om en foreløbig udbetaling fra LG, der evt. senere skal rettes mod en erhverver, vil Skat-
testyrelsen have et potentielt krav mod erhverver og derfor have behov for at sikre, at dette krav ikke
forældes, mens sagen mellem LG og erhverver verserer. Det skal derfor sikres, at Skattestyrelsen kan
skelne mellem ordinære udbetaling fra LG og udbetalinger efter den nye bestemmelse.
Efter aftale med Beskæftigelsesministeriet vil disse problemstillinger blive afklaret i et samarbejde mel-
lem Beskæftigelsesministeriet, Skatteministeriet og ATP.
Venlig hilsen
Louise Starup
Kundechef
4
L 11 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1945982_0017.png
-- AKT 1567748 -- BILAG 9 -- [ SV Høring vedr. Forslag til Lov om ændring af lov om Lønmodtagernes Garantifond (… --
Til:
Fra:
Titel:
E-mailtitel:
Sendt:
Anders Kristoffer Levy ([email protected]), Eva Ancher Svensson ([email protected])
Flemming Dreesen - DA ([email protected])
SV: Høring vedr. Forslag til Lov om ændring af lov om Lønmodtagernes Garantifond
SV: Høring vedr. Forslag til Lov om ændring af lov om Lønmodtagernes Garantifond (BM ID: 1538904)
24-08-2018 08:30:01
DA (Dansk Arbejdsgiverforening) har ikke bemærkninger til lovforslaget.
DA skal dog bemærke, at kommunerne bør bidrage til finansieringen af Lønmodtagernes Garantifond (LG) i det
omfang, de understøttes af LG, ligesom begrebet ”offentlig garanti”/sikret gennem offentlig garanti” bør præciseres
nærmere
Med venlig hilsen
Flemming Dreesen
Ansættelsesretschef
DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Vester Voldgade 113
DK-1790 København V
Direkte
+45 33 38 94 10
Mobil
+45 29 20 04 10
E-mail
[email protected]
www.da.dk
Web
Fra:
Sagsstyringsenheden <[email protected]>
Sendt:
3. juli 2018 13:51
Til:
Akademikernes Centralorganisation (AC) <[email protected]>; Sø- og Handelsretten <[email protected]>; Vestre Landsret
<[email protected]>; Østre Landsret <[email protected]>; Høringer <[email protected]>; LH Ledernes Hovedorganisation
<[email protected]>; Kristelig Fagbevægelse KRIFA <[email protected]>; KTO Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte
<[email protected]>; FTF Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd <[email protected]>; Den Danske Dommerforening
<[email protected]>; Danske Regioner <[email protected]>; Dansk Arbejdsgiverforening <[email protected]>;
Centralorganisationernes Fællesudvalg <[email protected]>; Advokatrådet <[email protected]>; Kristelig
Arbejdsgiverforening KAF <[email protected]>; Kommunernes Landsforening KL <[email protected]>; Landsorganisationen i Danmark LO <[email protected]>;
Finanssektorens Arbejdsgiverforening <[email protected]>;
[email protected]
Emne:
Høring vedr. Forslag til Lov om ændring af lov om Lønmodtagernes Garantifond (BM ID: 1538904)
Til høringsparterne
Høring vedr. Lov om ændring af lov om Lønmodtagernes Grantifond. Eventuelle høringssvar bedes sendt til Anders Levy
[email protected]
og
Eva Ancher
[email protected]
Frist for afgivelse af høringssvar er den
27. august 2018.
Se venligst vedhæftede.
Venlig hilsen
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8 | 1061 København K
T 72 20 50 00 | [email protected] | www.bm.dk
Ministry of Employment
Ved Stranden 8 | 1061 Copenhagen
T +45 72 20 50 00 | [email protected] | www.bm.dk
L 11 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1945982_0018.png
-- AKT 1567748 -- BILAG 10 -- [ Høringssvar - ændring af LG-loven ] --
Beskæftigelsesministeriet
Att.: Anders Levy;
[email protected]
Eva Ancher;
[email protected]
Høring vedr. forslag til Lov om ændring af lov om
Lønmodtagernes Garantifond (BM ID: 1538904)
Beskæftigelsesministeriet har ved mail af 3. juli 2018 sendt forslag til Lov
om ændring af lov om Lønmodtagernes Garantifond i høring med frist for
afgivelse af høringssvar den 27. august 2018.
Det fremsendte forslag til ændring af LG-loven giver lønmodtagerne
mulighed for at overdrage deres krav på løntilgodehavender i de tilfælde,
hvor der er tvivl om, hvorvidt der er tale om en virksomhedsoverdragelse,
og hvem der i sidste ende skal betale. Herved sikres det, at
lønmodtagere hurtigt kan få dækning for deres krav. Fastslås det
efterfølgende, at der har fundet virksomhedsoverdragelse sted, opkræver
LG beløbet hos fx den offentlige erhverver.
KL har dels ved brev af 1. februar 2018 til Beskæftigelsesmisteren og ved
møder med ministeriet tilkendegivet, at kommunerne har en udfordring i
forbindelse med tilbagetagelse af opgaver ved konkurser på
velfærdsområdet.
Lovforslaget tilgodeser et dilemma hos lønmodtagerne i forhold til hurtig
dækning af disses krav, men det løser ikke kommunernes udfordringer i
forbindelse med konkurssituationer.
KL skal udtale følgende:
Problemstilling
Kommunerne har en lovgivningsmæssig forsyningsforpligtelse på en
række væsentlige velfærdsområder, fx hjemmepleje og befordring til og
fra skole af syge og invaliderede elever og skal sikre, at borgerne får den
nødvendige hjælp. Det betyder, at kommunerne i forbindelse med en
leverandørs konkurs uden varsel skal løfte opgaven i forhold til borgerne.
Kommunerne har imidlertid ikke et beredskab, som i denne situation kan
løfte opgaven, da man i givet fald ville skulle have en driftsmæssig
overkapacitet. Det vil være i strid med grundsætningen om forsvarlig
økonomisk forvaltning og rationalet med at udbyde opgaver i konkurrence
med henblik på den økonomisk mest fordelagtige opgaveløsning. Den
lovgivningsmæssige forsyningsforpligtelse er således uforenelig med
anvendelsen af private aktører, medmindre kommunerne får det fornødne
rum til at foretage de nødvendige dispositioner i disse konkurssituationer.
Dato: 21. august 2018
Sags ID: SAG-2018-04459
Dok. ID: 2610830
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3219
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 3
L 11 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1945982_0019.png
Det vil ofte være nødvendigt helt eller delvist at overtage de
medarbejdere, der løser opgaven hos den private leverandør.
Kommunerne har i disse situationer brug for at kunne iværksætte skridt til
at overtage medarbejdere før konkursdekretets afsigelse for at kunne
løfte opgaven umiddelbart efter konkursens indtræden. Der er her tale
om, at kommunerne får adgang til at drøfte opgaveløsningen med
leverandøren, at indhente informationer om de konkrete medarbejderes
løn- og ansættelsesvilkår samt at gennemføre samtale med
medarbejderne med henblik på ansættelse efter konkursdekrets
afsigelse.
Som reglerne er i dag, er der risiko for, at kommunerne her kommer til at
hæfte for lønmodtagertilgodehavender, som leverandøren ikke har betalt
frem til konkursen. Det betyder, at kommunerne kommer til at betale to
gange, da der allerede er betalt for lønomkostninger som en del af
kontraktsummen.
Der opstår i praksis i dag således tilfælde, hvor der er tvivl om, hvorvidt
kommunerne har ageret på en sådan måde, at der er tale om en
virksomhedsoverdragelse før konkursens indtræden. Der er således
behov for at skabe en klar og gennemsigtig retstilstand, så kommunerne
og LG bl.a. undgår at føre retssager herom med store økonomiske
omkostninger til følge.
Det er private virksomheder, der betaler til LG. Da kommuner og regioner
har betalt for udgifter til lønmodtagere én gang, som de skulle i henhold
til kontrakten, er det KL's opfattelse, at det vil være mest korrekt, at
lønmodtagertilgodehavender i forbindelse med en konkurssituation i det
hele dækkes af LG, således som det netop sker, når der ikke er tale om
en virksomhedsoverdragelse. Hertil kommer, at LG's krav mod
konkursboet vil være fordelagtigt stillet i konkursordenen, da der er tale
om privilegerede krav, som øger LG's mulighed for at få sine krav dækket
helt eller delvist.
Sidst men ikke mindst er det KL's opfattelse, at de nuværende regler kan
blive en barriere for udlicitering i visse brancher. KL vil derfor foreslå en
ændring af LG-loven, jf. nedenfor.
Forslag til ændring af LG-loven
Det foreslås, at en ændring af LG-loven indeholder følgende elementer:
LG dækker alle medarbejderes tilgodehavender (jf. konkursloven § 95) i
perioden før konkursdekretets afsigelse, såfremt en offentlig erhverver
overtager medarbejdere på baggrund af tiltag iværksat før dekretets
afsigelse, og hvor følgende kriterier er opfyldt:
Kommunen/regionen har en lovgivningsmæssig
forsyningsforpligtelse overfor borgeren.
Opgaven løses af en privat leverandør, fx på baggrund af en
udlicitering eller hvor private via lovgivning har ret til at blive
godkendt som leverandør (fx frit valg inden for ældreområdet)
Den offentlige erhverver har de facto ikke overtaget
medarbejdere før dekretets afsigelse.
Dato: 21. august 2018
Sags ID: SAG-2018-04459
Dok. ID: 2610830
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3219
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 3
L 11 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1945982_0020.png
Fra tidspunktet, hvor den offentlige erhverver de facto overtager
medarbejderne, afholder den offentlige erhverver naturligvis udgifterne til
medarbejdernes løn.
KL tager forbehold for politisk behandling, som først kan finde sted på
KL's bestyrelsesmøde den 20. september 2018.
Dato: 21. august 2018
Sags ID: SAG-2018-04459
Dok. ID: 2610830
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3219
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 3 af 3
Med venlig hilsen
Pernille Christensen
L 11 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1945982_0021.png
-- AKT 1567748 -- BILAG 11 -- [ 18-0246.1 underskrevet ] --
L 11 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1945982_0022.png
-- AKT 1567748 -- BILAG 12 -- [ Høringssvar til Beskæftigelsesministeriet ] --
Advokatrådet
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
KRONPRINSESSEGADE 28
1306 KØBENHAVN K
TLF.
33 96 97 98
DATO: 15. august 2018
SAGSNR.: 2018 - 1756
ID NR.: 539405
[email protected]
+
[email protected]
Høring - over forslag til lov om ændring af lov om Lønmodtagernes
Garantifond
Ved e-mail af 3. juli 2018 har Beskæftigelsesministeriet anmodet om Advokatrådets
bemærkninger til ovennævnte forslag.
Advokatrådet har følgende bemærkninger:
Der vil formentlig være tale om relativt få tilfælde, hvor lønmodtagere kommer i
klemme på grund af tvivl om, hvorvidt der forelå en virksomhedsoverdragelse, så
lovforslaget får relativt lille effekt.
Det vil dog påvirke de lønmodtagere, som hidtil uforskyldt har måttet undvære
løntilgodehavender, og forslaget har således en positiv social virkning for de hidtil
berørte lønmodtagere.
Det er også positivt, at forslaget kan få virkning for lønmodtagere, der allerede er
kommet i den nævnte klemme, således at disse ikke skal afvente langvarige retssager
for at få betaling for deres arbejdsindsats.
Advokatrådet kan således bakke op om forslaget.
Med venlig hilsen
Torben Jensen
[email protected]
www.advokatsamfundet.dk
1
L 11 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1945982_0023.png
-- AKT 1567748 -- BILAG 13 -- [ 40A-VL-054-18 ] --
L 11 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1945982_0024.png
-- AKT 1567748 -- BILAG 14 -- [ Scanned from a Xerox Multifunction Printer ] --
østre Landsret
Præsidenten
Beskæffigelsesministeriet
Sendt pr. mail til [email protected] og [email protected]
Den
J.nr. 40A-ØL-58-18
mit:
cr
3JULI2018
Reskæfligelsesministeriet har ved brev af 3. juli 2018 (Sagsnr. 1538904) anmodet om eventuelle
bemærkninger til horing over udkast til forslag til lov om ændring af lov om Lønmodtagemes
Garantifond (overdragelse af krav til Lonmodtagemes Garantifond ved tvivl om virksomheds
overdragelse fomd for konkurs m.v.).
I den anledning skal jeg meddele, at landsretten ikke ønsker at udtale sig om udkastet.
Med venlig hilsen
/
Bent Carlsen
/7
El
Braigade 59, 260 Ki,bcnliavn K.
Tlf 9968 6200
Hjcmmcsidc: wwwotrdandsretdk
L 11 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1945982_0025.png
-- AKT 1567748 -- BILAG 15 -- [ SV Høring vedr. Forslag til Lov om ændring af lov om Lønmodtagernes Garantifond… --
Til:
Fra:
Titel:
E-mailtitel:
Sendt:
Anders Kristoffer Levy ([email protected]), Eva Ancher Svensson ([email protected])
Lise Krüger Andersen ([email protected])
SV: Høring vedr. Forslag til Lov om ændring af lov om Lønmodtagernes Garantifond
SV: Høring vedr. Forslag til Lov om ændring af lov om Lønmodtagernes Garantifond (BM ID: 1538904)
10-07-2018 12:11:53
Sø- og Handelsretten har ingen bemærkninger til ændringsforslaget.
Med venlig hilsen
Lise Krüger Andersen
Juridisk chef
Direkte: + 45 99 68 47 21
[email protected]
Sø- og Handelsretten
Amaliegade 35, 2. sal
1256 København K.
Tlf.: 99 68 46 20
www.shret.dk
Fra:
´[email protected]´
Sendt:
3. juli 2018 14:01
Til:
Lise Krüger Andersen <[email protected]>
Emne:
VS: Høring vedr. Forslag til Lov om ændring af lov om Lønmodtagernes Garantifond (BM ID: 1538904)
Fra:
Sagsstyringsenheden [mailto:[email protected]]
Sendt:
3. juli 2018 13:52
Til:
Akademikernes Centralorganisation (AC) <[email protected]>; ´[email protected]´ <[email protected]>; ´[email protected]´
<[email protected]>; ´[email protected]´ <[email protected]>; Høringer <[email protected]>; LH Ledernes
Hovedorganisation <[email protected]>; Kristelig Fagbevægelse KRIFA <[email protected]>; KTO Kommunale Tjenestemænd og
Overenskomstansatte <[email protected]>; FTF Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd <[email protected]>; Den Danske
Dommerforening <[email protected]>; Danske Regioner <[email protected]>; Dansk Arbejdsgiverforening (DA)
<[email protected]>; Centralorganisationernes Fællesudvalg <[email protected]>; Advokatrådet <[email protected]>; Kristelig
Arbejdsgiverforening KAF <[email protected]>; Kommunernes Landsforening KL <[email protected]>; Landsorganisationen i Danmark LO <[email protected]>;
Finanssektorens Arbejdsgiverforening <[email protected]>;
[email protected]
Emne:
Høring vedr. Forslag til Lov om ændring af lov om Lønmodtagernes Garantifond (BM ID: 1538904)
Til høringsparterne
Høring vedr. Lov om ændring af lov om Lønmodtagernes Grantifond. Eventuelle høringssvar bedes sendt til Anders Levy
[email protected]
og
Eva Ancher
[email protected]
Frist for afgivelse af høringssvar er den
27. august 2018.
Se venligst vedhæftede.
Venlig hilsen
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8 | 1061 København K
T 72 20 50 00 | [email protected] | www.bm.dk
Ministry of Employment
Ved Stranden 8 | 1061 Copenhagen
L 11 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1945982_0026.png
T +45 72 20 50 00 | [email protected] | www.bm.dk