Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
L 11 Bilag 1
Offentligt
1945979_0001.png
Lovforslag nr.
L 11
Folketinget 2018-19
Fremsat den 3. oktober 2018 af beskæftigelsesministeren (Troels Lund Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Lønmodtagernes Garantifond
(Overdragelse af krav til Lønmodtagernes Garantifond ved tvivl om virksomhedsoverdragelse forud for konkurs m.v.)
§1
I
lov
om
Lønmodtagernes
Garantifond,
jf.
lovbekendtgørelse nr. 686 af 20. juni 2011, som ændret ved
§ 7 i lov nr. 1569 af 15. december 2015, § 10 i lov nr. 1669
af 26. december 2017 og § 31 i lov nr. 58 af 30. januar 2018,
foretages følgende ændring:
1.
I
§ 8
indsættes som
stk. 2:
»Stk. 2.
Lønmodtageren kan overdrage krav, der omfattes
af § 2, til Lønmodtagernes Garantifond, når et sådant krav
bestrides af arbejdsgiver eller dennes bo under henvisning
til, at der forud for de situationer, der er nævnt i § 1, stk. 1,
har fundet en virksomhedsoverdragelse sted til
1) en offentlig erhverver eller
2) en privat erhverver, såfremt den private erhververs
eventuelle indfrielse af kravet er sikret gennem offentlig ga‐
ranti.«
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2019.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men loven
kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft
for Grønland med de ændringer, som de grønlandske for‐
hold tilsiger.
BE007742
Beskæftigelsesmin., j.nr. 2018-2276
L 11 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1945979_0002.png
2
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og baggrund
Nærværende lovforslag, der giver lønmodtagere mulighed
for at overdrage et krav til Lønmodtagernes Garantifond i
visse situationer, hvor der er tvivl om, hvorvidt der har fun‐
det en virksomhedsoverdragelse sted forud for en konkurs,
udspringer af den politiske aftale om forebyggelse af kon‐
kurser af 5. oktober 2017 mellem regeringen, Socialdemo‐
kratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet, Det
Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti. Ifølge aftalen
skulle der ses på mulighederne for, at Lønmodtagernes Ga‐
rantifond (LG) kan lægge ud for lønmodtagernes krav i de
tilfælde, hvor der er tvivl om, hvem der i sidste ende skal
betale – hvis et krav fx bestrides af arbejdsgivers bo.
Den nævnte politiske aftale om forebyggelse af konkurser
blev til på baggrund af et antal konkurser hos private leve‐
randører af hjemmehjælp, der har fundet sted i de senere år.
I forbindelse med sådanne konkurser er det af boet efter en
privat leverandør blevet gjort gældende, at der har fundet en
virksomhedsoverdragelse sted til en kommune forud for
konkursen, og at det derfor efter virksomhedsoverdragelses‐
loven, er kommunen som erhverver, der hæfter for lønmod‐
tagertilgodehavender, der bestod på overdragelsestidspunk‐
tet. Fra kommunernes side er det blevet afvist, at der har
fundet en virksomhedsoverdragelse sted forud for konkur‐
sen, hvilket har betydet, at de pågældende lønmodtagere
hverken har kunnet få deres tilgodehavende dækket af LG
eller kommunen, før det ved domstolene afgøres, om der har
fundet en virksomhedsoverdragelse sted forud for konkursen
eller ej.
Regeringen er meget opmærksom på, at offentlige ordregi‐
vere kan stå i en vanskelig situation, hvis en privat leveran‐
dør går konkurs eller er ved at gå konkurs. Dette skyldes
blandt andet, at der i mange tilfælde gælder en pligt til at
sikre løbende ydelser for ikke mindst kommuner og regio‐
ner. Den politiske aftale af 5. oktober 2017 indeholder flere
initiativer, der skal gøre det lettere for offentlige ordregivere
at håndtere sådanne situationer, og regeringen lægger vægt
på, at disse initiativer føres ud i livet.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Gældende ret
Efter lov om Lønmodtagernes Garantifond er der ikke mu‐
lighed for, at LG kan lægge ud for lønmodtagertilgodeha‐
vender. Det fremgår af lovens § 8, at hvis lønmodtageren
overdrager de i § 2 nævnte krav, bortfalder adgangen til at
opnå betaling fra fonden, medmindre overdragelsen sker til
vedkommende lønmodtager- eller arbejdsgiverorganisation
eller til vedkommende statsanerkendte arbejdsløshedskasse.
Efter gældende ret er det således allerede muligt for løn‐
modtagere at overdrage et krav, men dette vil dog kun ske,
hvis en organisation eller A-kasse som nævnt indvilliger
heri. De krav, der er nævnt i § 2 er krav på løn og andet ve‐
derlag, erstatning for afbrydelse af ansættelsesforholdet,
godtgørelse i forbindelse med opsigelse eller afbrydelse af
arbejdsforholdet samt feriegodtgørelse.
2.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåe‐
de ordning
Formålet med lovforslaget er, at en lønmodtager kan over‐
drage sit krav til LG i de tilfælde, hvor et lønmodtagerkrav
bestrides af en arbejdsgiver eller dennes bo under henvis‐
ning til, at der har fundet en virksomhedsoverdragelse sted
til en offentlig erhverver forud for de situationer, der er be‐
skrevet i lovens § 1, stk. 1, nr. 1-4. Det drejer sig om tilfæl‐
de, hvor arbejdsgiver går konkurs, ved arbejdsgivers rekon‐
struktionsbehandling, i visse tilfælde ved arbejdsgivers død
samt i tilfælde, hvor virksomheden ophører uden at arbejds‐
giver kan betale kravet. Det betyder, at lønmodtagerne hur‐
tigt kan få udbetalt deres tilgodehavende i stedet for at skul‐
le afvente en afklaring af, hvem der i sidste ende skal betale
tilgodehavendet.
Hvis det fastslås, at der ikke har fundet en virksomhedsover‐
dragelse sted forud for de i § 1, stk. 1, nr. 1-4, angivne situa‐
tioner, vil det være LG, som under alle omstændigheder skal
betale lønmodtagertilgodehavendet.
Hvis det derimod fastslås, at der har fundet en virksomheds‐
overdragelse som nævnt sted, er det den offentlige erhver‐
ver, som skal udrede tilgodehavendet, og LG kan få dækket
kravet, som LG har overtaget fra lønmodtageren, af den of‐
fentlige erhverver.
Med forslaget om, at lønmodtagere får mulighed for at over‐
drage et krav på løntilgodehavender m.v. til LG i tilfælde,
hvor et lønmodtagerkrav bestrides af en arbejdsgiver eller
dennes bo under henvisning til, at der har fundet en virk‐
somhedsoverdragelse sted til en offentlig erhverver forud
for de situationer, der er beskrevet i lovens § 1, stk. 1, nr.
1-4, sikres lønmodtagere på den ene side adgang til at få et
tilgodehavende udbetalt hurtigt, mens det på den anden side
sikres, at LG ikke kommer til at hæfte for beløb, som LG ik‐
ke i øvrigt skulle have betalt.
Bortset fra de administrative omkostninger, som lovændrin‐
gen vil påføre LG, og som vurderes at være beskedne, vil bi‐
dragene til LG, som betales af private arbejdsgivere, ikke
blive forhøjet som følge af nærværende lovforslag. Dette er
baggrunden for, at muligheden for at overdrage et krav til
LG alene foreslås indført i situationer, hvor kravet bestrides
med virksomhedsoverdragelse som begrundelse, og hvor det
L 11 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1945979_0003.png
3
offentlige er garantistiller eller hævdes at være erhverver.
En bredere adgang til overdragelse af lønmodtagerkrav til
LG ville indebære risiko for, at LG kunne komme til at hæf‐
te for beløb, som LG ikke i øvrigt skulle have betalt, hvilket
ville kunne medføre forhøjelse af arbejdsgivernes bidrag.
At der er tale om en snæver, målrettet bestemmelse indebæ‐
rer, at der ikke ses at være grundlag for at ændre den gæl‐
dende § 8, idet der fortsat vil kunne være situationer, hvor
det er hensigtsmæssigt, at en lønmodtager- eller arbejdsgi‐
verorganisation eller en statsanerkendt arbejdsløshedskasse
har mulighed for at overtage et lønmodtagerkrav. Det er
sandsynligt, at lønmodtagerne vil ønske at overdrage et krav
til LG i de beskrevne tilfælde, hvor der hævdes at være sket
virksomhedsoverdragelse, men ellers vil den ændring, der
foreslås, ikke påvirke anvendelsen af den gældende § 8 eller
de øvrige bestemmelser i LG-loven. Er et lønmodtagerkrav
overdraget helt eller delvist i henhold til § 8, stk. 1, vil der
ikke kunne finde overdragelse til LG sted, uanset omfanget
af transporthavers dækning.
Det krav, der kan overdrages til LG, kan ikke gå ud over,
hvad LG skulle dække, hvis der ikke havde været tvivl om,
hvorvidt der har fundet en virksomhedsoverdragelse sted el‐
ler ej. Det indebærer, at LG skal foretage en sædvanlig prø‐
velse, kan stille krav om samme dokumentation og udbetaler
forfaldne krav på samme måde til lønmodtager, som i andre
tilfælde, hvor LG dækker lønmodtagertilgodehavender i for‐
bindelse med fx en konkurs. LG skal dog ikke dække løn‐
modtagertilgodehavender, som LG ikke, jf. også lovens § 6,
med sikkerhed vil kunne opkræve hos erhverver. Det vil så‐
ledes primært være lønmodtagertilgodehavender, der hidrø‐
rer fra perioden inden konkursdekretets afsigelse, som LG
lægger ud for. I det hele taget er det hensigten, at LG’s hidti‐
dige praksis i forhold til lovens § 6 kan opretholdes, ligesom
der skal finde en formel prøvelse og afvisning af lønmodta‐
gers krav sted, før der er grundlag for overdragelse af kravet
til LG.
Med hensyn til de skattemæssige forhold bemærkes, at ved
udbetaling til lønmodtager vil LG i henhold til kildeskattelo‐
vens § 83, stk. 1, tilbageholde A-skat og AM-bidrag og fore‐
tage indberetning heraf til eIndkomst. I de tilfælde hvor det
fastslås, at der har fundet en virksomhedsoverdragelse sted
forud for de situationer, der er beskrevet i lovens § 1, stk. 1,
er det erhverver, der skal udrede tilgodehavendet og dække
LG’s krav, og det er erhverver, der skal betale den af LG be‐
regnede A-skat og AM-bidrag. LG skal derfor foretage en
korrigerende indberetning, der overfører de tidligere indbe‐
retninger for de overtagne lønmodtagere til erhverver. Kor‐
rektionen vil danne grundlag for Skattestyrelsens opkræv‐
ning af erhverver. Korrektionen vil ikke medføre ændringer
i den for de berørte lønmodtagere beregnede A-skat og AM-
bidrag.
Det har indgået i overvejelserne bag dette lovforslag, at der
på et senere tidspunkt vil kunne være behov for at se på, om
der er grundlag for at gå videre end det, der her foreslås.
Imidlertid er det nærliggende at følge udviklingen på områ‐
det i en periode, inden der tages stilling til, om der er brug
for yderligere tiltag.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekven‐
ser for det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske og admini‐
strative konsekvenser eller implementeringskonsekvenser
for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervs‐
livet m.v.
Vedtagelse af lovforslaget vurderes ikke at have økonomi‐
ske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet ge‐
nerelt. Beskæftigelsesministeriet har bedt Arbejdsmarkedets
Tillægspension (ATP), der står for administrationen af LG,
om at vurdere de administrative omkostninger for ATP som
følge af den foreslåede lovændring. ATP anfører, at de esti‐
merede administrative konsekvenser for ATP, der er angivet
i det følgende, er baseret på en række centrale forudsætnin‐
ger for opgavevaretagelsen.
Lovforslaget forventes at træde i kraft den 1. januar 2019.
Da det er hensigten, at lønmodtagere fra konkurser før den
1. januar 2019, som ikke allerede har fået dækket deres til‐
godehavender (og som i øvrigt opfylder betingelserne) også
vil kunne overdrage deres krav til LG, har ATP i estimatet
for udgifter i 2019 lagt til grund, at der – udover de forven‐
tede løbende sager årligt - kan være op til 350 lønmodtagere
fra konkurser før d. 1. januar 2019, som vil overdrage deres
krav til LG. Hvis lønmodtagerne allerede har fået dækket
deres krav andetsteds, vil denne udgift bortfalde.
ATP har på den baggrund udarbejdet et estimat for imple‐
menteringsomkostningerne forbundet med ændring af lov
om Lønmodtagernes Garantifond, jf. tabel 1. ATP bemær‐
ker, at estimaterne er forbundet med usikkerhed.
Det skønnes, at implementeringsomkostningerne samlet be‐
løber sig til ca. 0,6-0,8 mio. kr. ekskl. moms.
Implementeringsomkostningerne er fordelt på 2018 og
2019, således at interne instrukser, breve mv. tilrettes inden
lovens ikrafttrædelse den 1. januar 2019. En del af udgifter‐
ne til systemudvikling vurderes at skulle afholdes i 2019,
idet det forventes, at muligheden for systemmæssig opkræv‐
ning fra erhverver efter en afsluttet retssag, først implemen‐
teres endeligt i 2019.
L 11 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1945979_0004.png
4
Tabel 1: Oversigt over estimerede udviklingsomkostninger som følge af forslag til Lov om ændring af lov om Løn‐
modtagernes Garantifond
Implementeringsomkostninger, mio.kr. ekskl. moms,
PL 2018
Systemændringer, tilpasning af interne instrukser mv.,
interne omkostninger, ATP
ATP har endvidere udarbejdet et estimat for de løbende ad‐
ministrative omkostninger til håndtering af den løbende drift
forbundet med ændring af lov om Lønmodtagernes Garanti‐
fond, jf. tabel 2. ATP bemærker, at estimaterne er forbundet
med usikkerhed.
De løbende administrative omkostninger vedrører primært
intern juridisk afklaring mhp. sagsanlæg mod offentlig er‐
hverver eller bo, samt advokatsalær for afklaring og førelse
af sag i én instans. Derudover følger de administrative om‐
kostninger af ekstra udbetalinger til lønmodtagere samt ef‐
terfølgende opkrævning fra erhverver i de sager, hvor det
fastslås, at der har fundet virksomhedsoverdragelse sted.
Samlet set estimeres de løbende driftsomkostninger til 4,7-6
mio. kr. ekskl. moms. Heraf udgør udgifter til administration
2018
0,4-0,5
2019
0,2-0,3
Implementeringsomkostnin‐
ger i alt
0,6-0,8
omkring 0,7-0,8 mio. kr. ekskl. moms og direkte udgifter til
ekstern advokatbistand ca. 4-5,2 mio. kr. ekskl. moms.
De samlede løbende omkostninger i det første år vurderes at
være en smule lavere. Beregningen af ATP’s omkostninger
er baseret på, at forløbet med afklaring om eventuel virk‐
somhedsoverdragelse og retssag tager ca. 2 år. Omkostnin‐
gerne det første år efter forslagets ikrafttrædelse vil derfor
være lavere end de efterfølgende år.
Omkostningerne for 2019 er desuden baseret på, at LG, ud‐
over at afholde udgifter for nye sager med potentiel virk‐
somhedsoverdragelse i 2019, også vil skulle afholde udgifter
til udlæg og opkrævning fra erhverver i konkurser fra før
den 1. januar 2019. ATP’s interne driftsomkostninger for‐
ventes derfor at være højere i 2019 end i de efterfølgende år.
Tabel 2: Oversigt over driftsomkostninger 2019 og fremefter, som følge af forslag til Lov om ændring af lov om
Lønmodtagernes Garantifond
Driftsomkostninger, mio. kr. ekskl. moms, PL 2018
ATP kundedrift, IT-drift og juridisk sagsbehandling
Eksternt advokatsalær
Driftsomkostninger i alt
Endelig bemærker ATP, at LG som følge af lovforslaget
skal lægge ud for lønmodtagernes krav i flere sager. Dette
har konsekvenser for LG’s likviditet. Der skal tages højde
for dette ved fastsættelse af LG’s bidrag fra 2019 og frem.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for bor‐
gerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ikke konsekvenser i forhold til EU-retten.
Insolvensdirektivet (Direktiv 2008/94/EF), der er implemen‐
teret ved lov om Lønmodtagernes Garantifond, indeholder
ikke bestemmelser om, hvornår tilgodehavender senest skal
udbetales til lønmodtagere. Forslaget om, at lønmodtagere
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 9. juli 2018 til
den 27. august 2018 været sendt i høring hos følgende myn‐
digheder og organisationer: KL, Danske Regioner, Dansk
Arbejdsgiverforening, Finanssektorens Arbejdsgiverfor‐
ening, Kristelig Arbejdsgiverforening, Landsorganisationen
i Danmark, FTF, Akademikerne, Kristelig Fagbevægelse,
Lederne, Centralorganisationernes Fællesudvalg, Kommu‐
nale Tjenestemænd og Overenskomstansatte. Derudover har
forslaget været sendt i høring hos Advokatrådet, Den danske
Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Østre
Landsret, Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten samt ATP.
2019
0,9-1
1,4-1,8
2,3-2,8
2020
0,7-0,8
4-5,2
4,7-6
2021 og fremefter
0,7-0,8
4-5,2
4,7-6
får mulighed for at overdrage krav til LG, har således ikke
nogen direkte relation til de i direktivet indeholdte rettighe‐
der. Det bemærkes i forlængelse heraf, at insolvensdirekti‐
vet ikke er til hinder for, at der i medlemsstaterne indføres
bestemmelser, som er mere gunstige for arbejdstagerne, jf.
direktivets artikel 11.
L 11 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1945979_0005.png
5
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser / mindreud‐
gifter
Negative konsekvenser / merudgifter
(Hvis ja, Angiv omfang)
(Hvis ja, angiv omfang)
Økonomiske konsekvenser for stat, kom‐ Ingen
Ingen
muner og regioner
Implementeringskonsekvenser for stat, Ingen
Ingen
kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for erhvervs‐ Ingen
Begrænsede, jf. det ovenfor gengivne
livet
estimat fra ATP.
Administrative konsekvenser for er‐
Ingen
Begrænsede, jf. det ovenfor gengivne
hvervslivet
estimat fra ATP.
Administrative konsekvenser for borger‐ Ingen
Ingen
ne
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Er i strid med de fem principper for im‐
Ja
Nej
plementering af erhvervsrettet EU-regu‐
lering/Går videre end minimumskrav i
X
EU-regulering
(sæt X)
Henvisningen til krav, som omfattes af § 2, indebærer, at
LG overtager krav, som man i henhold til § 2 umiddelbart
skulle dække, hvis kravet ikke blev bestridt af arbejdsgiver
eller dennes bo under henvisning til, at der forud for de si‐
tuationer, der er nævnt i § 1, stk. 1, nr. 1-4, har fundet en
virksomhedsoverdragelse som beskrevet sted. Krav, som ik‐
ke omfattes af § 2, omfattes derimod ikke af den foreslåede
bestemmelse, da bestemmelsen skal anvendes uden risiko
for, at LG lider tab som følge af overtagelsen af et lønmod‐
tagerkrav. Det kan f.eks. være krav, som bestrides af ar‐
bejdsgiver eller dennes bo under henvisning til, at lønmodta‐
geren er nærtstående til arbejdsgiver og kravet derfor ikke
bør tages til følge. Lønmodtagernes overdragelse af krav til
LG er således betinget af, at der enten er tale om et krav,
som LG under alle omstændigheder skulle dække, eller et
krav, som LG uden videre kan få dækket af en offentlig er‐
hverver eller garantistiller, hvis det fastslås, at der har fundet
en virksomhedsoverdragelse sted forud for en situation, der
er nævnt i § 1, stk. 1, nr. 1-4. Lønmodtagerkrav skal ikke
overtages af LG, hvis der kan være tale om virksomheds‐
overdragelse til en privat erhverver, og hvis der ikke er en
offentlig garanti for kravet, som LG umiddelbart kan anven‐
de til at få kravet dækket af offentlige midler. En offentlig
garanti som nævnt skal således være ubetinget og gælde alle
de krav, som lønmodtager ved virksomhedsoverdragelse kan
rette mod erhverver.
Hvis LG afviser at overtage et krav under henvisning til, at
kravet fx ikke omfattes af lovens § 2 eller at en eventuel of‐
fentlig garanti ikke giver fuld og umiddelbar sikkerhed for
kravet, kan lønmodtageren søge kravet fastslået ved domsto‐
lene, jf. også lovens § 6.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Det følger af § 8 i den gældende lov, at adgangen til at opnå
betaling fra Lønmodtagernes Garantifond (LG) bortfalder,
medmindre lønmodtagerkrav overdrages til vedkommende
lønmodtager- eller arbejdsgiverorganisation eller til
vedkommende statsanerkendte arbejdsløshedskasse. Løn‐
modtagere har således ikke mulighed for at overdrage deres
tilgodehavende, hvis nævnte organisationer eller arbejdsløs‐
hedskasse ikke overtager de pågældende krav.
Det foreslås i et nyt § 8, stk. 2, at lønmodtagere får mulig‐
hed for at overdrage et krav på løntilgodehavender mv., jf.
lovens § 2, til LG, når et sådant krav bestrides af arbejdsgi‐
ver eller dennes bo under henvisning til, at der forud for de
situationer, der er nævnt i § 1, stk. 1, har fundet en virksom‐
hedsoverdragelse sted til en offentlig erhverver eller til en
privat erhverver, der dækkes af en offentlig garanti. De si‐
tuationer, der er nævnt i § 1, stk. 1, er arbejdsgiverens kon‐
kurs, visse situationer ved arbejdsgiverens død, ved virk‐
somhedsophør uden at arbejdsgiver er i stand til at betale
kravet eller under arbejdsgiverens rekonstruktionsbehand‐
ling. Herved sikres det, at lønmodtagere i sådanne situatio‐
ner ikke behøver at afvente en afgørelse af, om der har fun‐
det en virksomhedsoverdragelse som nævnt sted, men kan få
dækning for krav, som omfattes af § 2, hurtigt.
L 11 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Lovudkast, høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
1945979_0006.png
6
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2019. Dette
indebærer, at lønmodtagere fra den 1. januar 2019 vil kunne
overdrage krav til LG, hvis betingelserne herfor i øvrigt er
opfyldt. Lønmodtagere, som har krav fra konkurser før den
1. januar 2019, som ikke allerede har fået dækket deres til‐
godehavender og som i øvrigt opfylder betingelserne, vil og‐
så kunne overdrage deres krav til LG. Krav, der er opstået
inden den 1. januar 2019, og som lønmodtagere har ved lo‐
vens ikrafttræden, vil kunne overdrages til LG, mens krav,
som i medfør af den gældende lovs § 8 er overdraget af løn‐
modtageren til vedkommende lønmodtager- eller arbejdsgi‐
verorganisation eller vedkommende statsanerkendte arbejds‐
løshedskasse forud for den 1. januar 2019, derimod ikke be‐
røres af den her foreslåede lovændring, da kravet allerede er
overdraget af lønmodtager.
Til § 3
Det følger af § 15 i lov om Lønmodtagernes Garantifond, at
loven ikke gælder for Færøerne og Grønland, men ved kgl.
anordning kan sættes i kraft for Grønland med de afvigelser,
som de særlige grønlandske forhold tilsiger. Det foreslås
derfor, at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland,
men loven kan ved kongelig anordning helt eller delvis sæt‐
tes i kraft for Grønland med de ændringer, som de grønland‐
ske forhold tilsiger.