Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
L 108 Bilag 6
Offentligt
2000640_0001.png
Til lovforslag nr.
L 108
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Sundheds- og Ældreudvalget den 0. januar 2019
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om tobaksvarer m.v. og lov om forbud mod
salg af tobak og alkohol til personer under 18 år
(Udvælgelse af id-udsteder og udstedelse af sikkerhedsstempelmærker samt skærpede sanktioner ved salg af tobak til personer
under 18 år)
[af sundhedsministeren (Ellen Trane Nørby)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 19 ændringsforslag til lovforslaget. Sund‐
hedsministeren har stillet ændringsforslag nr. 1-17 og 19.
Alternativets medlemmer af udvalget har stillet ændringsfor‐
slag nr. 18.
2. Indstillinger
<>
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
sundhedsministeren,
tiltrådt af <>:
Til titlen
1)
Som
fodnoter
til titlen indsættes:
»1) Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele
af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/40/EU
af 3. april 2014 om indbyrdes tilnærmelse af medlems‐
landenes love og administrative bestemmelser om
fremstilling, præsentation og salg af tobak og relaterede
produkter og om ophævelse af direktiv 2001/37/EF
(EU-Tidende 2014, nr. L 127, side 1) samt bestemmel‐
ser, der gennemfører dele af Kommissionens gennem‐
førelsesafgørelse (EU) 2018/576 af 15. december 2017
om tekniske standarder for sikkerhedsfeatures på to‐
baksvarer, EU-tidende 2018, nr. L 96, side 57.
2) I loven er der medtaget visse bestemmelser fra Kom‐
missionens gennemførelsesforordning (EU) 2018/574
af 15. december 2017 om tekniske standarder for opret‐
telse og drift af et sporbarhedssystem for tobaksvarer,
EU-tidende 2018, nr. L 96, side 7. Ifølge artikel 288 i
EUF-Traktaten gælder en forordning umiddelbart i
hver medlemsstat. Gengivelsen af disse bestemmelser
er således udelukkende begrundet i praktiske hensyn og
berører ikke forordningens umiddelbare gyldighed i
Danmark.«
[Titelnoter]
Til § 1
2)
Nr. 1
affattes således:
»1.
Fodnoten til lovens titel affattes således:
»1) Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele
af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/40/EU
af 3. april 2014 om indbyrdes tilnærmelse af medlems‐
landenes love og administrative bestemmelser om
DokumentId
Journalnummer
L 108 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
2000640_0002.png
2
fremstilling, præsentation og salg af tobak og relaterede
produkter og om ophævelse af direktiv 2001/37/EF
(EU-Tidende 2014, nr. L 127, side 1) samt bestemmel‐
ser, der gennemfører dele af Kommissionens gennem‐
førelsesafgørelse (EU) 2018/576 af 15. december 2017
om tekniske standarder for sikkerhedsfeatures på to‐
baksvarer, EU-tidende 2018, nr. L 96, side 57. I loven
er der medtaget visse bestemmelser fra Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) 2018/574 af 15. de‐
cember 2017 om tekniske standarder for oprettelse og
drift af et sporbarhedssystem for tobaksvarer, EU-ti‐
dende 2018, nr. L 96, side 7. Ifølge artikel 288 i EUF-
Traktaten gælder en forordning umiddelbart i hver
medlemsstat. Gengivelsen af disse bestemmelser er så‐
ledes udelukkende begrundet i praktiske hensyn og be‐
rører ikke forordningens umiddelbare gyldighed i Dan‐
mark.««
[Korrektion]
3)
I
nr. 3
indsættes efter »indsættes«: »i
kapitel 6«.
[Præcisering]
4)
I den under
nr. 3
foreslåede
§ 22 a
indsættes som
stk.
2-9:
»Stk. 2.
For tobaksvarer fremstillet uden for EU gælder
kravene for entydige identitetsmærker kun for produkter, der
er bestemt for eller markedsføres i Danmark.
Stk. 3.
Entydige identitetsmærker skal være påtrykt eller
anbragt på en sådan måde, at de ikke kan fjernes eller slet‐
tes, og de må ikke være skjult eller brudt.
Stk. 4.
Via en forbindelse til det entydige identitetsmærke
skal følgende oplysninger være elektronisk tilgængelige:
1) Den faktiske forsendelsesrute fra fremstillingsstedet til
det første detailsalgssted, herunder alle lagerfaciliteter,
der er benyttet, og forsendelsesdatoen, bestemmelses‐
sted, afsendelsessted og modtager,
2) identiteten af alle købere fra fremstillingen til det første
detailsalgssted og
3) faktura, ordrenummer og betalingsoplysninger vedrø‐
rende alle købere fra fremstillingen til det første detail‐
salgssted.
Stk. 5.
Tobaksvarefabrikanter skal stille udstyr, der er
nødvendigt til registrering af tobaksvarer, der købes, sælges,
oplagres, transporteres eller på anden måde håndteres, til rå‐
dighed for alle økonomiske aktører, der er involveret i han‐
del med tobaksvarer. Udstyret skal kunne læse og overføre
de registrerede data elektronisk til en datalagerfacilitet, der
skal være fysisk placeret inden for Den Europæiske Unions
område.
Stk. 6.
En økonomisk aktør, der er involveret i handel
med tobaksvarer, må ikke ændre eller slette data, der er regi‐
streret i datalagringsfaciliteterne.
Stk. 7.
En ekstern revisor fører kontrol med leverandører
af datalagringsfaciliteter. Den eksterne revisor betales af to‐
baksvarefabrikanten og skal efter forslag fra tobaksvarefa‐
brikanten godkendes af Europa-Kommissionen.
Stk. 8.
Europa-Kommissionen, Sikkerhedsstyrelsen og
den eksterne revisor skal have fuld adgang til datalagerfaci‐
liteterne. I behørigt begrundede tilfælde kan Europa-Kom‐
missionen eller Sikkerhedsstyrelsen give fabrikanter eller
importører adgang til de lagrede data.
Stk. 9.
Den eksterne revisor skal aflægge en årsrapport til
Sikkerhedsstyrelsen og Europa-Kommissionen.«
[Implementering af bestemmelser i Tobaksvaredirektivets
artikel 15]
5)
Efter den under nr. 3 foreslåede § 22 a indsættes:
Ȥ 22 b.
Den, der markedsfører tobaksvarer her i landet,
skal sikre, at hver enkeltpakning med tobaksvarer er påført
et sikkerhedsstempelmærke.
Stk. 2.
Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om
de tekniske standarder for sikkerhedsstempelmærker på to‐
baksvarer.«
[Implementering af bestemmelser af Tobaksvaredirektivets
artikel 16]
6)
I det under
nr. 4
foreslåede
kapitel 9 a
affattes
kapite‐
loverskriften
således:
»Kapitel 9 a
Udvælgelse af id-udstederen, udstedelse af entydige
identitetsmærker og sikkerhedsstempelmærker«.
[Præcisering]
7)
I det under
nr. 6
foreslåede
§ 32, stk. 2,
indsættes i
1.
pkt.
efter »identitetsmærker«: », og med at identitetsmærker‐
ne er påtrykt eller anbragt i overensstemmelse med § 22 a,
stk. 3«, og efter 1. pkt. indsættes som nyt punktum:
»Sikkerhedsstyrelsen fører endvidere kontrol med datainte‐
griteten, jf. § 22 a, stk. 6 og 9.«
[Sikkerhedsstyrelsens kontrol]
8)
I det under
nr. 6
foreslåede
§ 32, stk. 3
og
4,
ændres
»tilsynet« til: »kontrollen«.
[Præcisering]
9)
I det under
nr. 6
foreslåede
§ 32, stk. 4,
ændres »af fa‐
brikanter og importører kræve at få foretaget« til: »foreta‐
ge«.
[Præcisering af adgangen til at foretage søgeforespørgsler]
10)
I
nr. 10
indsættes efter »indsættes«: »i
kapitel 10«.
[Præcisering]
11)
I den under
nr. 10
foreslåede
§ 39 a
affattes
stk. 1
så‐
ledes:
»I medfør af Kommissionens gennemførelsesforordning
(EU) 2018/574 af 15. december 2017 om tekniske standar‐
der for oprettelse og drift af et sporbarhedssystem for to‐
baksvarer kan Sikkerhedsstyrelsen i behørigt begrundede til‐
fælde deaktivere en økonomisk aktørs
1) identifikationskode, jf. artikel 15, stk. 4,
2) anlægsidentifikationskode, jf. artikel 17, stk. 4, eller
3) maskinidentifikationskode, jf. artikel 19, stk. 4.«
[Præcisering]
12)
Nr. 14
affattes således:
L 108 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
2000640_0003.png
3
»14.
I
§ 45, stk. 1, nr. 5,
ændres »eller en oplysningspligt,
der har hjemmel i § 3, stk. 1, § 5, stk. 2, § 7, § 28, stk. 1, §
32, stk. 2, eller § 38.« til: », en oplysningspligt eller en fore‐
spørgsel, der har hjemmel i § 3, stk. 1, § 5, stk. 2, § 7, § 28,
stk. 1, § 32, stk. 3-5, eller § 38,«.
[Straf]
13)
I det under
nr. 15
foreslåede
§ 45, stk. 1, nr. 6,
ændres
»i henhold til gennemførelsesforordningens artikel 5, 10, 11,
13, 21, nr. 5 og 6, 22, 23 eller 32-34,« til: », jf. artikel 5, 10,
11, 13, artikel 21, stk. 5 og 6, artikel 22, 23 eller 32-34 i
Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2018/574
af 15. december 2017 om tekniske standarder for oprettelse
og drift af et sporbarhedssystem for tobaksvarer,«.
[Præcisering]
14)
I det under
nr. 15
foreslåede
§ 45, stk. 1, nr. 7,
ændres
»i henhold til gennemførelsesforordningens artikel 6-8, arti‐
kel 12, nr. 2, 18, 21, nr. 1, 2 og 4 eller 26, nr. 1- 5,« til: », jf.
artikel 6-8, 12, stk. 2, artikel 18, artikel 21, stk. 1, 2 og 4,
eller artikel 26, stk. 1-5, i Kommissionens gennemførelses‐
forordning (EU) 2018/574 af 15. december 2017 om tekni‐
ske standarder for oprettelse og drift af et sporbarhedssy‐
stem for tobaksvarer,«.
[Præcisering]
15)
I det under
nr. 15
foreslåede
§ 45, stk. 1, nr. 8,
ændres
»i henhold til gennemførelsesforordningens artikel 14 eller
16, nr. 2,« til: », jf. artikel 14 eller artikel 16, stk. 2, i Kom‐
missionens gennemførelsesforordning (EU) 2018/574 af 15.
december 2017 om tekniske standarder for oprettelse og
drift af et sporbarhedssystem for tobaksvarer,«.
[Præcisering]
16)
I det under
nr. 15
foreslåede
§ 45, stk. 1, nr. 9,
ændres
»i henhold til gennemførelsesforordningens artikel 12, nr. 3
og artikel 29, nr. 4 eller« til: », jf. artikel 12, stk. 3, eller arti‐
kel 29, stk. 4, i Kommissionens gennemførelsesforordning
(EU) 2018/574 af 15. december 2017 om tekniske standar‐
der for oprettelse og drift af et sporbarhedssystem for to‐
baksvarer eller«.
[Præcisering]
17)
I det under
nr. 15
foreslåede
§ 45, stk. 1, nr. 10,
æn‐
dres »gennemførelsesforordningens artikel 36« til: »artikel
36 i Kommissionens gennemførelsesforordning (EU)
2018/574 af 15. december 2017 om tekniske standarder for
oprettelse og drift af et sporbarhedssystem for tobaksvarer«.
[Præcisering]
Af et
mindretal
(ALT), tiltrådt af <>:
Til § 2
18)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 5, stk. 2,
indsættes efter
»for en periode«: »eller permanent«.
[Retten til at markedsføre tobak kan fratages for en periode
eller permanent]
Af
sundhedsministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 3
19)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 3
Lovens § 1 træder i kraft den 1. februar 2019, jf. dog
stk. 3 og 4.
Stk. 2.
Lovens § 2 træder i kraft den 20. maj 2019.
Stk. 3.
Lovens § 1, nr. 3, træder i kraft den 20. maj 2019
for cigaretter og rulletobak, som produceres i EU eller im‐
porteres til EU fra den 20. maj 2019. For cigaretter og rulle‐
tobak, som produceres i EU eller importeres til EU før den
20. maj 2019, træder § 1, nr. 3, i kraft den 20. maj 2020.
Stk. 4.
Lovens § 1, nr. 3, træder i kraft den 20. maj 2024
for tobaksvarer, bortset fra cigaretter og rulletobak, som pro‐
duceres i EU eller importeres til EU fra den 20. maj 2024.
For tobaksvarer, bortset fra cigaretter og rulletobak, som
produceres i EU eller importeres til EU før den 20. maj
2024, træder § 1, nr. 3, i kraft den 20. maj 2026.«
[Præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at det i fodnoterne til lovens titel angives, at
loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Eu‐
ropa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/40/EU af 3. april
2014 om indbyrdes tilnærmelse af medlemslandenes love og
administrative bestemmelser om fremstilling, præsentation
og salg af tobak og relaterede produkter og om ophævelse af
direktiv 2001/37/EF (EU-Tidende 2014, nr. L 127, side 1)
samt bestemmelser, der gennemfører dele af Kommissio‐
nens gennemførelsesafgørelse (EU) 2018/576 af 15. decem‐
ber 2017 om tekniske standarder for sikkerhedsfeatures på
tobaksvarer, EU-Tidende 2018, nr. L 96, side 57, og at der i
loven er medtaget visse bestemmelser fra Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) 2018/574 af 15. december
2017 om tekniske standarder for oprettelse og drift af et
sporbarhedssystem for tobaksvarer, EU-tidende 2018, nr. L
96, side 7. Ifølge artikel 288 i EUF-Traktaten gælder en for‐
ordning umiddelbart i hver medlemsstat. Gengivelsen af dis‐
se bestemmelser er således udelukkende begrundet i prakti‐
ske hensyn og berører ikke forordningens umiddelbare gyl‐
dighed i Danmark.
Baggrunden for ændringen er, at der i love, der gennem‐
fører EU-direktiver eller andre EU-retsakter, bør indsættes
en note med reference til den pågældende EU-retsakt.
Til nr. 2
Den gældende lov om tobaksvarer m.v. gennemfører dele
af Tobaksvaredirektivet.
Af direktivets artikel 15 og 16 fremgår det, at der skal
etableres et sporbarhedssystem, og at enkeltpakninger med
tobaksvarer skal påføres en sikkerhedsfeature. Dette er sket
med vedtagelsen af Kommissionens gennemførelsesforord‐
ning (EU) 2018/574 af 15. december 2017 om tekniske stan‐
darder for oprettelse og drift af et sporbarhedssystem for to‐
baksvarer, og fra Kommissionens gennemførelsesafgørelse
L 108 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
2000640_0004.png
4
(EU) 2018/576 af 15. december 2017 om tekniske standar‐
der for sikkerhedsfeatures på tobaksvarer.
Med dette lovforslag foreslås gennemførelsen af oven‐
nævnte gennemførelsesretsakter. Derfor foreslås det, at
fod‐
noten
til lovens titel affattes således, at det fremgår, at der i
loven er medtaget visse bestemmelser fra Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) 2018/574 af 15. december
2017 om tekniske standarder for oprettelse og drift af et
sporbarhedssystem for tobaksvarer, og fra Kommissionens
gennemførelsesafgørelse (EU) 2018/576 af 15. december
2017 om tekniske standarder for sikkerhedsfeatures på to‐
baksvarer.
Endvidere foreslås, at det fremgår af noten, at ifølge arti‐
kel 288 i EUF-Traktaten gælder en forordning umiddelbart i
hver medlemsstat, samt at gengivelsen af disse bestemmel‐
ser således udelukkende er begrundet i praktiske hensyn og
ikke berører forordningernes umiddelbare gyldighed i Dan‐
mark.
Til nr. 3
Det foreslås, at det præciseres, at § 22 a indsættes i kapi‐
tel 6. Der er alene tale om en lovteknisk præcisering.
Til nr. 4
Det foreslås, at der i den under nr. 3 foreslåede § 22 a
indsættes nye stk. 2-9. Bestemmelserne implementerer de
bestemmelser i artikel 15 i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2014/40/EU af 3. april 2014 om indbyrdes tilnær‐
melse af medlemsstaternes lov og administrative bestem‐
melser om fremstilling, præsentation og salg af tobak og re‐
laterede produkter og om ophævelse af direktiv 2001/37/EF
(tobaksvaredirektivet), der ikke er omfattet af det fremsatte
lovforslag, og som ikke er umiddelbart gældende i Danmark
i medfør af Kommissionens gennemførelsesforordning (EU)
2018/574 af 15. december 2017 om tekniske standarder for
oprettelse og drift af et sporbarhedssystem for tobaksvarer.
Det foreslås i stk. 2, at for tobaksvarer fremstillet uden
for EU gælder kravene for entydige identitetsmærker kun
for produkter, der er bestemt for eller markedsføres i Dan‐
mark. Bestemmelsen præciserer, at varer produceret uden
for Den Europæiske Union, som eksempelvis transporteres
igennem unionens område uden at blive markedsført i områ‐
det, ikke er omfattet af kravet om entydige identitetsmærker
og således ej heller er omfattet af gennemførselsforordnin‐
gens bestemmelser herom. Bestemmelsen gennemfører to‐
baksvaredirektivets artikel 15, stk. 1, 3. pkt.
Det foreslås i stk. 3, at entydige identitetsmærker skal
være påtrykt eller anbragt på en sådan måde, at de ikke kan
fjernes eller slettes, og de må ikke være skjult eller brudt.
Bestemmelsen præciserer kravene til de entydige identitets‐
mærker og fastslår, at det entydige identitetsmærkes integri‐
tet skal være fuldstændig uforandret fra produktion til detail‐
salgssted. Efter bestemmelsen må identitetsmærkerne såle‐
des f.eks. ikke være skjult eller brudt af banderoler eller
prismærkater eller ved åbning af pakken. Bestemmelsen
gennemfører tobaksvaredirektivets artikel 15, stk. 1, 2. pkt.
Det foreslås i stk. 4, at oplysninger om 1) den faktiske
forsendelsesrute fra fremstillingsstedet til det første detail‐
salgssted, herunder alle lagerfaciliteter, der er benyttet, og
forsendelsesdatoen, bestemmelsessted, afsendelsessted og
modtager, 2) identiteten af alle købere fra fremstillingen til
det første detailsalgssted og 3) faktura, ordrenummer og be‐
talingsoplysninger vedrørende alle købere fra fremstillingen
til det første detailsalgssted skal være elektronisk tilgængeli‐
ge via en forbindelse til det entydige identitetsmærke. Det
betyder, at det skal være muligt at få elektronisk adgang til
de i bestemmelsen oplistede oplysninger via et elektronisk
link eller forbindelse som eksempelvis en optisk læsbar da‐
tabærer i form af en datamatrix, QR-kode eller DotCode til
det entydige identitetsmærke. Bestemmelsen sikrer således,
at de pågældende oplysninger altid vil kunne tilgås elektro‐
nisk via det entydige identitetsmærke, eksempelvis med en
skanner. Det bemærkes, at oplysningerne ikke må indehol‐
des i selve det entydige identitetsmærke. Bestemmelsen gen‐
nemfører tobaksvaredirektivets artikel 15, stk. 4.
Det foreslås i stk. 5, at tobaksvarefabrikanter skal stille
udstyr, der er nødvendigt til registrering af tobaksvarer, der
købes, sælges, oplagres, transporteres eller på anden måde
håndteres, til rådighed for alle økonomiske aktører, der er
involveret i handel med tobaksvarer. Udstyret skal kunne
læse og overføre de registrerede data elektronisk til en data‐
lagerfacilitet, der skal være fysisk placeret inden for Den
Europæiske Unions område. Bestemmelsen sikrer den nød‐
vendige hjemmel til at kunne pålægge tobaksfabrikanter at
stille det nødvendige udstyr til rådighed til alle økonomiske
aktører, der er involveret i handel med tobaksvarer. »Økono‐
miske aktører«, der er involveret i handel med tobaksvarer,
skal efter bestemmelsen forstås som fra fabrikanten til den
sidste økonomiske aktør inden det første detailsalgssted,
herunder importører, lagerfaciliteter og transportvirksomhe‐
der. For så vidt angår datalagerfaciliteterne, bemærkes det,
at disse skal være i overensstemmelse med reglerne herom i
kapitel 5 i Kommissionens gennemførelsesforordning (EU)
2018/574 af 15. december 2017 om tekniske standarder for
oprettelse og drift af et sporbarhedssystem for tobaksvarer,
og at de efter bestemmelsen fysisk skal være placeret inden
for Den Europæiske Unions område. Bestemmelsen gen‐
nemfører Tobaksvaredirektivets artikel 15, stk. 7. Side 7
Det foreslås i stk. 6, at en økonomisk aktør, der er invol‐
veret i handel med tobaksvarer, ikke må ændre eller slette
data, der er registreret i datalagringsfaciliteterne. Med be‐
stemmelsen fastslås det – for bl.a. at sikre integriteten af den
lagrede data – at den data, der er lagret i datalagringssyste‐
met, på intet tidspunkt må ændres eller slettes af en økono‐
miske aktør, der er involveret i handel med tobaksvarer.
Dette er efter bestemmelsen også gældende i tillfælde, hvor
en økonomisk operatør eksempelvis ikke længere ønsker at
handle med tobak og derfor anmoder id-udstederen om
deaktivering af sin identifikationskode. Det er alene id-ud‐
stederen, som kan slette den økonomiske aktørs identifikati‐
onskode. Bestemmelsen gennemfører tobaksvaredirektivets
artikel 15, stk. 9.
Det foreslås i stk. 7, at en ekstern revisor skal føre kon‐
trol med leverandører af datalagringsfaciliteter. Den ekster‐
ne revisor betales af tobaksvarefabrikanten og skal efter for‐
slag fra tobaksvarefabrikanten godkendes af Europa-Kom‐
L 108 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
2000640_0005.png
5
missionen. Efter bestemmelsen skal der således etableres en
kontrol med leverandører af datalagringsfaciliteter, der skal
foretages af en ekstern revisor. Den eksterne revisor skal
godkendes af Kommissionen, men tobaksvarefabrikanten,
som efter bestemmelsen skal betale for den eksterne revisor,
kan foreslå, hvilken revisor der skal godkendes til at forestå
kontrollen.
Det foreslås i stk. 8, 1. pkt., at Europa-Kommissionen,
Sikkerhedsstyrelsen og den eksterne revisor skal have fuld
adgang til datalagerfaciliteterne. Bestemmelsen sikrer Euro‐
pa-Kommissionen, Sikkerhedsstyrelsen og den eksterne re‐
visor den nødvendige hjemmel til at få fuld adgang til data‐
lagerfaciliteterne og vil bl.a. kunne anvendes i tilfælde, hvor
Europa-Kommissionen anmoder Sikkerhedsstyrelsen om da‐
ta fra dele af datalagringsfaciliteter beliggende i Danmark.
Det bemærkes, at bestemmelsen skal forstå i overensstem‐
melse med kapitel 5 i Kommissionens gennemførelsesfor‐
ordning (EU) 2018/574 af 15. december 2017 om tekniske
standarder for oprettelse og drift af et sporbarhedssystem for
tobaksvarer. Bestemmelsen gennemfører tobaksvaredirekti‐
vets artikel 15, stk. 8, 3. afsnit, 1. pkt.
Det foreslås i stk. 8, 2. pkt., at Kommissionen eller Sik‐
kerhedsstyrelsen i behørigt begrundede tilfælde kan give fa‐
brikanter eller importører adgang til de lagrede data. Med
behørigt begrundede tilfælde forstås efter bestemmelsen
f.eks. den situation, hvor en fabrikants eller importørs pri‐
mærlager oplever et nedbrud eller på anden vis ikke længere
står til rådighed, og fabrikanten eller importøren derfor har
behov for at kunne få adgang til de lagrede data. Det er efter
bestemmelsen en betingelse, at adgangen alene gives under
forudsætning af, at forretningsmæssige følsomme oplysnin‐
ger forbliver behørigt beskyttet i overensstemmelse med re‐
levant EU-lovgivning og anden dansk lovgivning. Dette kan
f.eks. være tilfældet, hvor forretningshemmeligheder og an‐
dre oplysninger er omfattet af databeskyttelseslovens og da‐
tabeskyttelsesforordningens regler. Bestemmelsen gennem‐
fører tobaksvaredirektivets artikel 15, stk. 8, 3. afsnit, 2. pkt.
Det foreslås i stk. 9, at den eksterne revisor skal aflægge
en årsrapport til Sikkerhedsstyrelsen og Europa-Kommissio‐
nen. Årsrapporten skal særligt indeholde oplysninger om
eventuelle tilfælde af uregelmæssigheder vedrørende adgan‐
gen til datalagringsfaciliteterne, der er reguleret i den fore‐
slåede § 22 a, stk. 6. Bestemmelsen skal bl.a. ses i sammen‐
hæng med artikel 26 stk. 6, i Kommissionens gennemførel‐
sesforordning (EU) 2018/574 af 15. december 2017 om tek‐
niske standarder for oprettelse og drift af et sporbarhedssy‐
stem for tobaksvarer. Bestemmelsen gennemfører Tobaks‐
varedirektivets artikel 15, stk. 8, 2. afsnit, 2. pkt.
Det bemærkes, at overtrædelse af de foreslåede bestem‐
melser i § 22 a i medfør af lovforslagets § 1, nr. 12, kan
medføre bødestraf.
Til nr. 5
Det foreslås, at der i nr. 3 efter den foreslåede bestem‐
melse i § 22 a indsættes en ny § 22 b.
Efter den foreslåede § 22 b, stk. 1, skal den, der markeds‐
fører tobaksvarer her i landet, sikre, at hver enkeltpakning
med tobaksvarer er påført et sikkerhedsstempelmærke.
Med bestemmelsen slås det fast, at den, der markedsfører
tobaksvarer her i landet, har en pligt til at sikre, at hver en‐
keltpakning med tobaksvarer er påført et sikkerhedsstempel‐
mærke. Bestemmelsen implementerer artikel 16, stk. 1, Eu‐
ropa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/40/EU af 3. april
2014 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lov og
administrative bestemmelser om fremstilling, præsentation
og salg af tobak og relaterede produkter og om ophævelse af
direktiv 2001/37/EF (tobaksvaredirektivet) samt artikel 1 i
Kommissionens gennemførelsesafgørelse 2018/576 af 15.
december 2017 om tekniske standarder for sikkerhedsfeatu‐
res på tobaksvarer (gennemførelsesafgørelsen). Efter den
foreslåede § 22 b, stk. 2, kan skatteministeren fastsætte nær‐
mere regler om de tekniske standarder for sikkerhedsstem‐
pelmærker, jf. reglerne i gennemførelsesafgørelsen. Bemyn‐
digelsesbestemmelsen skal således sikre, at de allerede eksi‐
sterende danske regler om stempelmærker er i overensstem‐
melse med gennemførelsesafgørelsen.
I henhold til gennemførelsesafgørelsen skal sikkerheds‐
stempelmærker være sammensat af mindst fem typer auten‐
tificeringselementer, hvoraf mindst ét skal leveres af en uaf‐
hængig tredjepartsleverandør. Der henvises i den forbindel‐
se til gennemførelsesafgørelsens artikel 3, stk. 1 og 2. Der
skal endvidere være regler om, efter hvilken metode sikker‐
hedsstempelmærker skal påføres på enkeltpakninger, jf. gen‐
nemførelsesafgørelsens artikel 5, stk. 1.
Skatteministeren kan efter bestemmelsen endvidere bl.a.
fastsætte regler om ordninger til at sikre integriteten af sik‐
kerhedsstempelmærker, herunder i forbindelse med sikker‐
heden for fremstilling- og distributionsprocedurer, jf. gen‐
nemførelsesafgørelsens artikel 6.
Herudover kan skatteministeren bl.a. fastsætte regler om,
hvilke kriterier der skal være opfyldt, før leverandører af au‐
tentificeringselementer er at betragte som uafhængige. Der
henvises i den forbindelse til gennemførelsesafgørelsens ar‐
tikel 8.
Til nr. 6
Det foreslås, at titlen til kapitel 9 a nyaffattes til »Udvæl‐
gelse af id-udstederen, udstedelse af entydige identitetsmær‐
ker og sikkerhedsstempelmærker«.
Det betyder, at »entydige identitetsmærker« herefter også
indgår i overskriften til kapitel 9. Baggrunden herfor er, at §
31 a, som indgår i kapitel 9 a, bl.a. omhandler udstedelse af
entydige identitetsmærker. Der er således alene tale om en
sproglig præcisering.
Til nr. 7
Det foreslås, at den under nr. 6 foreslåede § 32 stk. 2, 1.
pkt., ændres således, at Sikkerhedsstyrelsen fører kontrol
med, at enkeltpakninger af tobaksvarer er påført entydige
identitetsmærker, og at identitetsmærkerne er påtrykt eller
anbragt i overensstemmelse med § 22 a, stk. 3. Med bestem‐
melsen fastslås det, at Sikkerhedsstyrelsen – ud over kontrol
af de entydige identitetsmærker, og om den hertil knyttede
data er korrekt – også kontrollerer, hvorvidt de entydige
identitetsmærker er påført korrekt, således at det entydige
L 108 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
2000640_0006.png
6
identitetsmærke eksempelvis ikke brydes ved åbning af pak‐
ken eller er skjult af øvrige elementer.
Det foreslås endvidere, at der efter 1. pkt. indsættes et nyt
punktum, hvorefter Sikkerhedsstyrelsen endvidere fører
kontrol med dataintegriteten, jf. § 22 a, stk. 6 og 9. Med be‐
stemmelsen gives Sikkerhedsstyrelsen mulighed for at føre
kontrol med dataintegriteten, f.eks. på baggrund af en an‐
meldelse eller som følge af den eksterne revisors årsrapport.
Der henvises i den forbindelse til den foreslåede § 22 a, stk.
9.
Til nr. 8
Det foreslås, at den under nr. 6 foreslåede § 32, stk. 4,
ændres således, at Sikkerhedsstyrelsen kan foretage basale
søgningsforespørgsler vedrørende alle data, der er lagret i et
primærdatalager, der er nødvendige for tilsynet efter § 32,
stk. 2. Med bestemmelsen præciseres det, at Sikkerhedssty‐
relsen kan foretage basale søgeforespørgsler i et primært da‐
talager, der er leveret af en uafhængig tredjepart.
Der er alene tale om en præciseringen af Sikkerhedssty‐
relsens adgang til at foretage søgeforespørgsler.
Til nr. 9
Det foreslås i § 32, stk. 3 og 4, at »tilsynet« ændres til
»kontrollen«, således at dette stemmer overens med termi‐
nologien i § 32, stk. 2.
Der er alene tale om en sproglig justering af teknisk ka‐
rakter.
Til nr. 10
Den foreslås, at det præciseres, at § 39 a indsættes i kapi‐
tel 10.
Der er alene tale om en lovteknisk præcisering.
Til nr. 11
Det foreslås, at § 39 a, stk. 1, affattes således, at henvis‐
ningen til gennemførelsesforordningen henviser korrekt til
Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2018/574
af 15. december 2017 om tekniske standarder for oprettelse
og drift af et sporbarhedssystem for tobaksvarer, ligesom det
det af bestemmelsen klart fremgår, efter hvilke bestemmel‐
ser i gennemførelsesforordningen der kan ske deaktivering
af henholdsvis identifikationskode, anlægsidentifikationsko‐
de eller maskinidentifikationskode.
Der er alene tale om en sproglig præcisering.
Til nr. 12
Det foreslås, at nr. 14 ændres således, at de foreslåede §
32, stk. 3 og 4, bliver omfattet af tobaksvarelovens § 45, stk.
1, nr. 5.
Det betyder, at der åbnes mulighed for at straffe den, der
undlader af efterkomme oplysningspligten i § 32, stk. 3,
hvorefter Sikkerhedsstyrelsen kan kræve at få meddelt alle
oplysninger af id-udstederen og leverandører af anordnin‐
ger, der sikrer mod manipulation, og eventuelle underleve‐
randører, der er nødvendige for styrelsens kontrol. Der kan
eksempelvis være tale om oplysninger om organisatoriske
forhold og regnskabsmæssige forhold i forhold til overhol‐
delse af gennemførelsesforordningens artikel 36 om uafhæn‐
gighed af tobaksindustrien Det betyder endvidere, at der åb‐
nes mulighed for at straffe den, der undlader at give sikker‐
hedsstyrelsen adgang til at foretage basale søgningsfore‐
spørgsler efter § 32, stk. 4, hvorefter Sikkerhedsstyrelsen
kan foretage basale søgningsforespørgsler vedrørende alle
data, der er lagret i et primærdatalager, der er nødvendige
for styrelsens kontrol. Der kan eksempelvis være tale om, at
Sikkerhedsstyrelsen på baggrund af den eksterne revisors
rapport skal kontrollere, hvorvidt data i primærdatalageret
stemmer overens med data leveret til det sekundære datala‐
ger.
Ved at strafbelægge disse bestemmelser sikres det, at
Sikkerhedsstyrelsen modtager de oplysninger, som er nød‐
vendige for, at styrelsen kan kontrollere lovens overholdel‐
se, og at de påbud, som Sikkerhedsstyrelsen udsteder med
hjemmel i loven, efterleves.
Det bemærkes, at det efter lovforslaget anses for en skær‐
pende omstændighed, hvis overtrædelsen af § 32, stk. 3 eller
4, sker forsætligt, ved grov uagtsomhed eller ved gentagne
overtrædelser.
Det forudsættes med lovforslaget, at der ved overtrædelse
af § 32, stk. 3 og 4, vil kunne straffes med bøde på 10.000
kr. i førstegangstilfælde og 20.000 kr. i andengangstilfælde.
I tredjegangs-, fjerdegangs og femtegangstilfælde straffes
der med bøde på 40.000 kr.
De angivne straffeniveauer er vejledende og kan fraviges
af domstolene i op- og nedadgående retning, hvis der i den
konkrete sag foreligger formildende eller skærpende om‐
stændigheder.
Det foreslås endvidere med ændringen af nr. 14 præcise‐
ret, at tobaksvarelovens § 32, stk. 2, der med lovforslaget
bliver til § 32, stk. 5, fortsat er omfattet af § 45, stk. 1, nr. 5,
og således fortsat strafbelagt. Der er alene tale om en æn‐
dring af lovteknisk karakter.
Til nr. 13
Det foreslås, at henvisningen til gennemførelsesforord‐
ningen i den foreslåede § 45, stk. 1, nr. 6, ændres til Kom‐
missionens gennemførelsesforordning (EU) 2018/574 af 15.
december 2017 om tekniske standarder for oprettelse og
drift af et sporbarhedssystem for tobaksvarer. Endvidere æn‐
dres »nr.« til »stk.«
Der er alene tale om sproglig præcisering.
Til nr. 14
Det foreslås, at henvisningen til gennemførelsesforord‐
ningen i den foreslåede § 45, stk. 1, nr. 7, ændres til Kom‐
missionens gennemførelsesforordning (EU) 2018/574 af 15.
december 2017 om tekniske standarder for oprettelse og
drift af et sporbarhedssystem for tobaksvarer. Endvidere æn‐
dres »nr.« til »stk.«
Der er alene tale om en sproglig præcisering.
Til nr. 15
Det foreslås, at henvisningen til gennemførelsesforord‐
ningen i den foreslåede § 45, stk. 1, nr. 8, ændres til Kom‐
missionens gennemførelsesforordning (EU) 2018/574 af 15.
december 2017 om tekniske standarder for oprettelse og
L 108 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
2000640_0007.png
7
drift af et sporbarhedssystem for tobaksvarer. Endvidere æn‐
dres »nr.« til »stk.«
Der er alene tale om en sproglig præcisering.
Til nr. 16
Det foreslås, at henvisningen til gennemførelsesforord‐
ningen i den foreslåede § 45, stk. 1, nr. 9, ændres til Kom‐
missionens gennemførelsesforordning (EU) 2018/574 af 15.
december 2017 om tekniske standarder for oprettelse og
drift af et sporbarhedssystem for tobaksvarer. Endvidere æn‐
dres »nr.« til »stk.«
Herudover ændres henvisningen til bestemmelserne i
gennemførelsesforordning fra »artikel 12, nr. 3 og artikel
29, nr. 4« til »artikel 12, stk. 3, eller artikel 29, stk. 4«.
Der er alene tale om en præcisering.
Til nr. 17
Det foreslås, at henvisningen til gennemførelsesforord‐
ningen i den foreslåede § 45, stk. 1, nr. 10, ændres til Kom‐
missionens gennemførelsesforordning (EU) 2018/574 af 15.
december 2017 om tekniske standarder for oprettelse og
drift af et sporbarhedssystem for tobaksvarer.
Der er alene tale om en sproglig præcisering.
Til nr. 18
Efter lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til per‐
soner under 18 år gælder der et forbud mod salg af tobaks‐
varer til personer under 18 år, jf. lovens §§ 1 og 2 a.
Det foreslås, at der kan ske frakendelse af retten til at
markedsføre tobak i grove gentagelsestilfælde for en periode
eller permanent, hvis der sker salg af tobak til personer
under 18 år.
Med ordningen er det en forudsætning, at forhandleren
gentagne gange har markedsført tobak til mindreårige.
Begrundelsen for den foreslåede skærpelse er, at forhand‐
lere, der gentagne gange har solgt tobak til mindreårige, ik‐
ke bør kunne markedsføre tobak for en periode eller
permanent med henblik på, at forhandlere eventuelt fortsæt‐
ter med at markedsføre tobak til mindreårige.
Det forudsættes, at tredje gang der sker overtrædelse, vil
der ske midlertidig fratagelse af retten til at sælge tobak i 3
måneder, såfremt det er mindre end 2 år siden, at den første
forseelse blev begået.
Det forudsættes, at hvis der sker overtrædelse for fjerde
gang, vil der ske midlertidig fratagelse af retten til at sælge
tobak i 6 måneder, såfremt det er mindre end 1 år siden, at
den sidste karantæneperiode udløb.
Det forudsættes endelig, at hvis der sker overtrædelse for
femte gang, vil der ske en permanent fratagelse af retten til
at sælge tobak, såfremt det er mindre end 1 år siden, at den
sidste karantæneperiode udløb.
Til nr. 19
Det foreslås, at ikrafttrædelsesbestemmelsen nyaffattes
med henblik på at præcisere, hvilken overgangsperiode der
gælder for ikrafttræden af lovforslagets § 1, nr. 3.
Der ændres ikke på indholdet af § 3, stk. 1 og 2.
Efter § 3, stk. 3, 1. pkt., træder lovens § 1, nr. 3, i kraft
den 20. maj 2019 for cigaretter og rulletobak, som produce‐
res i EU eller importeret til EU fra den 20. maj 2019. Det
betyder, at hver enkeltpakning af cigaretter og rulletobak,
der er produceret eller importeret fra den 20. maj 2019 og
herefter, skal være påført entydigt identitetsmærke og sik‐
kerhedsstempelmærke fra denne dato.
Efter § 3, stk. 3, 2. pkt., træder lovens § 1, nr. 3, i kraft
den 20. maj 2020 for cigaretter og rulletobak, som produce‐
res i EU eller importeres til EU før den 20. maj 2019. Det
betyder, at hver enkeltindpakning af cigaretter og rulletobak,
der er produceret eller importeret før den 19. maj 2019, først
skal være påført entydigt identitetsmærke og sikkerheds‐
stempelmærke fra den 2. maj 2020.
Efter § 3, stk. 4, 1. pkt., træder lovens § 1, nr. 3, i kraft
den 20. maj 2024 for tobaksvarer, bortset fra cigaretter og
rulletobak, som produceres i EU eller importeres til EU fra
den 20. maj 2024. Det betyder, at hver enkeltpakning af to‐
baksvarer, bortset fra cigaretter og rulletobak, der er produ‐
ceret eller importeret fra den 20. maj 2024 og herefter, skal
være påført entydigt identitetsmærke og sikkerhedsstempel‐
mærke fra denne dato.
Efter § 3, stk. 4, 2. pkt., træder lovens § 1, nr. 3, i kraft
den 20. maj 2026 for tobaksvarer, bortset fra cigaretter og
rulletobak, som produceres eller importeres til EU før den
20. maj 2024. Det betyder, at hver enkeltpakning af tobaks‐
varer, bortset fra cigaretter og rulletobak, der er produceret
eller importeret før den 20. maj 2024, først skal være påført
entydigt identitetsmærke og sikkerhedsstempelmærke fra
den 20. maj 2026.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. november 2018 og var
til 1. behandling den 23. november 2018. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og
Ældreudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i [3] møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og sundhedsministeren sendte den 3. septem‐
ber 2018 dette udkast til udvalget, jf. Sundheds- og Ældre‐
udvalget alm. del - bilag 443, folketingsåret 2017-18. Den
15. november 2018 sendte sundhedsministeren høringssva‐
rene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforsla‐
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 10 spørgsmål
til sundhedsministeren til skriftlig besvarelse, som ministe‐
ren har besvaret.
L 108 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
2000640_0008.png
8
Liselott Blixt (DF)
fmd.
Karin Nødgaard (DF) Karina Adsbøl (DF) Susanne Eilersen (DF) Jeppe Jakobsen (DF)
Jan Erik Messmann (DF) Jane Heitmann (V) Hans Christian Schmidt (V) Hans Andersen (V) Martin Geertsen (V)
Thomas Danielsen (V) Jacob Jensen (V) Laura Lindahl (LA) May-Britt Kattrup (LA) Erik Lund (KF) Astrid Krag (S)
Flemming Møller Mortensen (S) Erik Christensen (S) Julie Skovsby (S)
nfmd.
Karin Gaardsted (S) Lea Wermelin (S)
Yildiz Akdogan (S) Peder Hvelplund (EL) Finn Sørensen (EL) Pernille Schnoor (ALT) Torsten Gejl (ALT) Lotte Rod (RV)
Kirsten Normann Andersen (SF) Trine Torp (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1