Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
L 108 Bilag 1
Offentligt
1969097_0001.png
Anja Gade Andersen
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Frese, Signe D. <[email protected]>
2. oktober 2018 12:14
Anja Gade Andersen
DEP Sundheds- og Ældreministeriet; Jensen, Morten; Thomsen, Manus Juhl
Sagsnummer: 1804304
Til rette vedkommende,
af tobak og alkohol til personer under 18 år (etablering af et sporingssystem og et
sikkerhedsmærkningssystem samt skærpede sanktioner ved salg af tobak til personer under 18 år)
Vedr. h
øring vedr. udkast til lov om ændring af lov om tobaksvarer m.v. og lov om forbud mod salg
Coop har deltaget i udarbejdelsen af høringssvaret tilsendt fra Dansk Erhverv vedrørende ovenstående høring, og
bakker op om høringssvaret afsendt fra Dansk Erhverv i dag.
Venlig hilsen
Signe D. Frese
CSR-direktør, Coop
Roskildevej 65
DK – 2620 Albertslund
Hovednummer: 43 86 43 86
Mobil: 30 91 92 46
E-mail: [email protected]
----------------------------
- Venligst tænk på miljøet, inden du printer denne mail -
1
1
L 108 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1969097_0002.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
Sagsnummer: 1804304
Høringssvar fremsendt til:
[email protected]
med kopi til
[email protected]
2. oktober 2018
Høring vedr. udkast til lov om ændring af lov om tobaksvarer m.v. og lov om forbud
mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år (etablering af et sporingssystem og
et sikkerhedsmærkningssystem samt skærpede sanktioner ved salg af tobak til personer
under 18 år)
Dansk Erhverv har d. 3. september 2018 modtaget en høring vedr. udkast til lov om
ændring af lov
om tobaksvarer m.v. og lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år (etablering
af et sporingssystem og et sikkerhedsmærkningssystem samt skærpede sanktioner ved salg af tobak til
personer under 18 år).
Dansk Erhverv har følgende kommentarer:
Generelle bemærkninger
Til sporingssystemet for tobaksvarer
Dansk Erhverv støtter op om målsætningen om at bekæmpe illegal handel med tobaksvarer og det
arbejde, som relevante myndigheder udfører for at forebygge og bekæmpe det illegale tobaksmar-
ked.
Dog er det fremtidige sporingssystem for tobaksvarer administrativt og økonomisk en stor om-
kostning for både producenter, grossister og forhandlere, og implementering af nærværende lov-
forslag bør derfor ske effektivt og med mest mulig inddragelse af de berørte brancher for at mind-
ske de administrative og økonomiske byrder. Det skal i den forbindelse bemærkes, at det er for-
kert, når det anføres i lovforslaget, at det ikke har økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
Det er navnlig den stramme deadline for implementering af et sporingssystem og de mange uklar-
heder om kravene til sporingssystemet, der er problematiske; eksempelvis hvordan forhandlere
skal tilpasse deres systemer til sporingssystemet, og hvordan systemerne
i praksis
skal spille sam-
men, således at kravene efterleves og overholdes.
Side 1/5
2
L 108 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1969097_0003.png
Til forebyggelse og bekæmpelse af rygning blandt unge
Dansk Erhverv bakker også op om regeringens mål om en røgfri generation 2030. Vi indgår såle-
des i regeringens tobakspartnerskab og har sammen med vores dagligvaremedlemmer, der sælger
tobaksvarer, formuleret oplægget ”Indsatsen for en røgfri generation 2030” (vedhæftet som bilag)
med 9 forslag til at opnå målet.
Hvis rygning hos unge skal bekæmpes effektivt, er det afgørende at foretage en samlet indsats, der
involverer alle centrale aktører. Det være sig myndigheder, forældre, uddannelsesinstitutioner,
foreninger, organisationer, producenter og forhandlere
og de unge selv.
Dagligvarehandlens hovedopgave er at sikre overholdelse af salgsaldersgrænserne, og vi vil gerne
fremhæve, at dagligvarehandlen har taget flere frivillige initiativer på området for at forebygge og
bekæmpe rygning blandt unge. Afgørende er det også, at dagligvarehandlen får de rette værktøjer
til overholdelse af salgsaldersgrænserne.
Dansk Erhverv anbefaler eksempelvis, at det eksisterende salgsforbud suppleres af et købsforbud
for unge under 18 år, da dette vil ligestille køber og sælger i købssituationen og have en konkret,
præventiv effekt. Et købsforbud sender et stærkt signal til unge om, at tobak ikke er et nydelses-
middel for børn, og det vil være en hjælpende og oplysende hånd til de unges forældre.
Dansk Erhverv anbefaler også at afdække mulighederne for aldersverifikation via gængse beta-
lingsmidler. Udstedere samt udbydere af betalingskort og elektroniske betalingsmidler bør opfor-
dres til at lægge oplysninger om kortholderens/betalerens fødselsdato i betalingsmidlet, og på sigt
bør man overveje at indtænke digitale betalingsordninger.
Køb med betalingsmidlet vil dermed kunne give en umiddelbar indikation på, om betalerens alder
modsvarer aldersgrænsen på den pågældende vare, som kunden er ved at betale for.
Derudover anbefaler Dansk Erhverv udbredelse af legitimationskortet og videreudvikling samt
fremmelse af Smart ID. Dagligvarehandlens væsentligste ansvar er at håndhæve salgsaldersgræn-
serne, men dette vanskeliggøres, fordi der ikke er et gratis identifikationskort med billede, der be-
nyttes bredt af unge. Legitimationskortet, som borgere kan ansøge om, når de fylder 15 år, skal
fremmes, og det skal både efterspørges og fremvises ved køb af tobaksvarer og øvrige varer, der er
omfattet af reglerne for salgsaldersgrænser. Legitimationskortet bør også være gratis og mere til-
gængeligt. Alternativt bør det overvejes at se på mulighederne for yderligere fremmelse af app’en
Smart ID, så unge kan identificere sig ved hjælp af denne.
Specifikke bemærkninger
Administrative og økonomiske omkostninger ved sporingssystemet for tobaksvarer
Sporingssystemet vil have tunge administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet;
for henholdsvis producenter, grossister og forhandlere.
Side 2/5
3
L 108 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1969097_0004.png
Det er tobaksproducenterne, der er blevet pålagt at betale for ordningen, og dertil vil grossister og
forhandlere være pålagt at investere i og allokere ressourcer, både i form af medarbejdere og sy-
stemer, til at efterleve de kommende regler for sporing af tobaksvarer.
Det er derfor ikke korrekt, når det angives, at lovforslaget (om end reguleret ved forordning) ikke
vurderes til at have væsentlige økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet (s.
11, punkt 5).
Uklarhed vedr. krav og proces samt kort implementeringsfrist
Implementeringsprocessen af det kommende sporingssystem for tobaksvarer er præget af
stramme og urealistiske tidsfrister. Lovforslagets ikrafttrædelse per 1. februar 2019 (med øje for
forordningernes, 2018/574, 2018/576, ikrafttrædelse per 20. maj 2019 for cigaretter og rulleto-
bak) samt gennemførelsesforordningens bestemmelse om, at Sikkerhedsstyrelsen skal udpege en
ID-udsteder per 6. maj 2019, betyder, at erhvervslivet vil få meget begrænset tid til at indrette og
omstille deres systemer til håndtering af tobaksvarer, kontakt og bestilling hos leverandører mv.
Eksempelvis kan detailhandlen ikke påbegynde it-udviklingen af de nødvendige elementer, før
operatøren af det sekundære datalager frigiver hvilke standarder, som skal benyttes i kommuni-
kationen med routeren. Ligeledes er udvikling, test og uddannelse af personalet i de nye procedu-
rer en tidskrævende faktor, der også må medregnes.
Dertil er der fortsat mange uklarheder om, hvordan forhandlerne skal tilpasse deres systemer til
sporingssystemet, og hvordan systemerne
i praksis
skal spille sammen, således at kravene efterle-
ves og overholdes.
Det vil derfor være hensigtsmæssigt, hvis tilsynet det første år bruger ressourcerne på f.eks. kon-
trolbesøg hos forhandlerne for i samarbejde at sikre, at de nødvendige rutiner og håndteringen af
systemet er på plads.
Dette vil også kunne være med til at sikre, at sporingssystemet bliver godt implementeret i hele
værdikæden.
Tobaksproducenters adgang til ID-mærker
Tobaksproducenterne, som er de første til at implementere forordningerne, bør have mulighed
for at få identitetsmærker så tidligt som overhovedet muligt og gerne inden udgangen af 2018.
Producenterne skal implementere dette i 28 lande med potentielt 28 forskellige identitetsmærker.
Frit valg af EU-godkendt ID-udsteder
I lovforslagets §31 a påpeges det, at Sikkerhedsstyrelsen udpeger en ID-udsteder, der kan udstede
entydige identitetsmærker, og at ID-udstederen skal have kompetence til at udstede identitets-
mærker for de tobaksprodukter, der fremstilles i Danmark.
I dag produceres der ikke cigaretter i Danmark, og det er derfor vigtigt, at tobaksproducenter har
mulighed for at vælge frit imellem de EU-godkendte ID-udstedere, således at producenterne kan
vælge ID-udstedere fra EU-lande, hvor producenternes varer produceres. Dette vil give de bedste
vilkår for den fortsatte produktion.
Side 3/5
4
L 108 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1969097_0005.png
Sikkerhedsfeature til ikke-afgiftsbelagte tobaksvarer
Lovforslaget lægger op til anvendelse af skattemærker med en afgiftsværdi på 0 kroner som sik-
kerhedsfeature til ikke-afgiftsbelagte tobaksvarer. Det er en meget uhensigtsmæssig proces, da
produkter til eksport og toldfrie varers produktion, distribution og salg foregår af helt andre kana-
ler end det afgiftsbelagte marked.
Derfor anbefaler Dansk Erhverv, at man i tilgift til skattemærket tillader producenter at udvikle
egne sikkerhedsfeatures, der mod godkendelse af Skatteforvaltningen, kan anvendes til ikke-af-
giftsbelagte tobaksvarer. På den måde kan producenterne anvende paneuropæiske løsninger på
produkter, der sælges toldfrit.
Evaluering og konsekvensvurdering af sporingssystemet for tobaksvarer
Da indeværende lovforslag og forordningerne indebærer store administrative og økonomiske kon-
sekvenser for erhvervslivet, er det relevant at foretage en evaluering af sporingssystemet for to-
baksvarer med henblik på at afdække resultater, omkostninger og konsekvenser ved systemet.
Det bør bl.a. afdækkes, hvad sporingssystemet har betydet for konkurrencen på det samlede to-
baksmarked, herunder om mindre producenter har ladet sig opkøbe eller har set sig nødsaget til
at lukke produktionen grundet systemets byrdefulde karakter.
Den økonomiske aktørs ansvar
I lovforslagets bemærkninger angives følgende (s. 15, til nr. 4 og 5):
”Det forudsættes endvidere, at der ved overtrædelse af artikel 8,
10-14, 16, 18, 21-23, 26, 29, 31-
34 eller 36 i gennemførelsesforordningen straffes der med bøde på 10.000 kr. i førstegangstil-
fælde og 20.000 kr. i andengangstilfælde. I tredjegangs-, fjerdegangs- og femtegangstilfælde
straffes der med en bøde på 40.000 kr.”
Det er her vigtigt at understrege, at en økonomisk aktør alene kan blive sanktioneret på baggrund
af egen manglende efterlevelse af loven, og at øvrige økonomiske aktører ikke kan blive holdt an-
svarlige for én aktørs adfærd.
Endvidere må vi påpege, at vi finder bøderne uproportionelle i forhold til overtrædelsens karak-
ter. Alle økonomiske aktører skal gøre deres yderste for at sikre efterlevelse af loven; vi må dog
også pointere, at sanktionsniveauet bør ses i lyset af den korte implementeringsfrist for sporings-
systemet for tobaksvarer.
Frakendelse af retten til at sælge tobak for en periode ved overtrædelse af reglerne for salgsalders-
grænser
I lovens §5 forslås der indsættelses af et nyt stykke, stk. 2, der lyder:
”Ved særlig grov eller gentagen overtrædelse
af §§1 og 2 a, kan der ske fratagelse af retten til at
markedsføre tobak for en periode.”
I lovforslagets bemærkninger er der opridset karantæneperioder, der er afhængige af hyppighe-
den og antallet af overtrædelser af reglerne for salgsaldersgrænser.
Side 4/5
5
L 108 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1969097_0006.png
Dansk Erhverv læser dette som, at der forslås en licensordning via sporingssystemet for tobaksva-
rer, hvor en forhandler kan få frataget sin licens til salg af tobak og blive underlagt et salgsforbud i
en periode.
Det er her vigtigt at understrege, at sanktionen skal gælde for det enkelte salgssted og
ikke
for
hele butikskæden, da det ikke vil være rimeligt, at flere butikker sanktioneres på baggrund af en
butiks manglende efterlevelse af reglerne.
Det er ligeledes vigtigt, at forhandlere inddrages i et sådant system, og at forhandlere ikke ram-
mes af eksempelvis gebyrer e.l. for drift mv.
Dansk Erhverv står til rådighed for uddybning af høringssvaret.
Med venlig hilsen
Tine Marie Andersen
Politisk konsulent
Side 5/5
6
L 108 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1969097_0007.png
Juni 2018
Indsatsen for en røgfri generation 2030
Dagligvarehandlens forslag til at bekæmpe rygning blandt unge
PROBLEMET
Antallet af unge rygere er steget. Den Nationale Sundhedsprofil 2017 viser, at 15,6 pct. af unge mellem 16-
24 år ryger dagligt, hvilket er en stigning i forhold til 2013, hvor tallet var 14 pct. for samme aldersgruppe
1
.
Tobaksrygning er skadeligt, og der bør derfor særligt være fokus på at bekæmpe rygning blandt unge,
navnlig børn og unge under 18 år.
Regeringen/Folketinget har sat som mål, at der i 2030 skal være en røgfri generation. Hvis det mål skal nås,
kræver det, at alle relevante aktører, lige fra producenter, forhandlere, sundhedsmyndigheder, foreninger,
organisationer, uddannelsesinstitutioner og forældre arbejder sammen.
Dagligvarehandlen er parat til at løfte sin del af ansvaret. Dagligvarehandlen er ikke årsagen til, at unge
begynder at ryge, men vi har et medansvar for at bekæmpe rygning blandt unge ved at sikre, at
salgsaldersgrænsen overholdes. Det gør vi bl.a. ved at håndhæve salgsaldersgrænsen, uddanne
medarbejdere og ved at gennemføre ID-kampagner.
Det er dog afgørende at bringe de øvrige aktører på banen, hvis rygning blandt unge skal bekæmpes,
navnlig forældrene og de unge selv.
Der er er mange forskellige årsager til, at unge begynder at ryge. Forældres rygning, venners rygning,
idolpåvirkning og sociale relationer kan påvirke unge til at begynde at ryge.
Er der en kultur for rygning i klassen eller i vennegruppen, vil den unge være tilbøjelig til at ryge, og
undersøgelser har påvist, at rygning kan være et socialt bindeled for unge, der vil knytte fællesskaber.
Derfor er det også vigtigt at sætte fokus på den nødvendige kulturændring, som der er påkrævet, hvis vi
skal komme problemet med rygning til livs. Rygning er en mangefacetteret problemstilling, der kræver en
bred og koordineret indsats.
Tiltag mod rygning skal også tage højde for den illegale handel og grænsehandlen. Erfaringer fra andre
lande viser, at initiativer, der f.eks. indebærer et stort
”prishop”
på tobaksvarer, vil medføre en stigning i
den illegale handel med tobaksvarer og i grænsehandlen. Derfor bør eventuelle prisstigninger og øvrige
begrænsninger på salget af tobaksvarer have disse to faktorer in mente.
1
http://www.danskernessundhed.dk/
1
7
L 108 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
Juni 2018
DAGLIGVAREHANDLENS FORSLAG
Dagligvarehandlen i Danmark anerkender rygning som en alvorlig samfundsudfordring og et af de største
sundhedsmæssige problemer, som dagligvarehandlen vil bidrage til at bekæmpe sammen med andre
relevante aktører.
På den baggrund er dagligvarehandlen gået sammen for at give fælles forslag til en styrkelse af indsatsen
mod rygning på følgende områder:
1. Købsforbud for unge under 18 år
Det eksisterende salgsforbud for tobak til unge bør suppleres af et købsforbud, idet det vil ligestille sælger
og køber i tobakskøbssituationen, hvilket kan have en konkret, præventiv effekt.
Et købsforbud skal understøtte den kulturændring, der er er nødvendig for at bekæmpe rygning blandt
unge.
2. Udbredelse af legitimationskortet og videreudvikling af Smart ID
Dagligvarehandlens væsentligste ansvar er at håndhæve salgsaldersgrænserne, men dette vanskeliggøres,
fordi der ikke er et gratis ID-kort med billede, der benyttes bredt af unge. Legitimationskortet, som du kan
ansøge om, når du fylder 15 år, skal fremmes, og det skal både efterspørges og fremvises ved køb af
tobaksvarer. Det bør dertil overvejes at gøre legitimationskortet gratis og nemmere at ansøge om.
Alter ativt ør a overveje at videreudvikle og u derstøtte app’e ”S art ID”, så u ge ka ide tifi ere
sig ved hjælp af denne.
3. ID-kampagne
Det anbefales, at det bliver muligt at lave kampagner på tværs af branchen, så alle salgssteder f.eks. kan
lave en kampagneuge om året, hvor der sættes fokus på ID-kontrol, uden at indsatsen kategoriseres som
”sa ord et praksis”.
Der bør derfor ses på fortolkningen af konkurrencereglerne.
4. Rygeforbud på erhvervsskoler
Erhvervsskoler og øvrige ungdomsuddannelser, hvor unge under 18 år udgør en ikke-uvæsentlig andel af de
studerende, bør være fri for rygning. Rygeforbud er allerede gældende på gymnasierne.
2
8
L 108 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
Juni 2018
5. Større viden om hvad der får unge til at ryge, og hvad der virker
Der er brug for at tilvejebringe større viden om hvad, der får unge til at begynde at ryge og hvilke tiltag, der
virker. Det er nødvendigt, hvis den ønskede effekt skal opnås, men også for at undgå initiativer, som kan
være økonomisk byrdefulde uden at have nogen effekt.
6. Indeksering af tobaksvarer
Prisen har betydning for forbruget af cigaretter. En indeksering af tobaksvarer, dvs. løbende, faste
afgiftsforhøjelser, vil være et middel til at bekæmpe rygning, særligt blandt unge, der er prisfølsomme
forbrugere. Det vil ligeledes modvirke udhuling af det eksisterende afgiftsniveau. Det anbefales, at kraftige
prisforøgelser, såkaldte
”prishop”,
undgås, da dette leder til kraftig forøgelse af grænsehandlen samt den
illegal handel.
7. Alderskontrol via betalingskort
Udstedere samt udbydere af betalingskort og elektroniske betalingsmidler bør opfordres til at lægge
oplysninger om kortholderens/betalerens fødselsdato i betalingsmidlet, og på sigt bør man overveje at
indtænke digitale betalingsordninger.
Køb med betalingsmidlet vil dermed kunne give en umiddelbar indikation på, om betalerens alder
modsvarer aldersgrænsen på den pågældende vare, som kunden er ved at betale for.
8. Styrket kontrol
SKAT bør tilføres midler til at styrke kontrollen med tobaksvarer, således at den illegale handel bekæmpes
mest effektivt. Yderligere skal Sikkerhedsstyrelsens tilsyn med overholdelse af salgsaldersgrænser
igangsættes effektivt og målrettet på basis af tildelte årsværk, så overholdelse af reglerne øges blandt alle
udsalgssteder, ligesom det fremtidige sporbarhedssystem for tobak skal medvirke til at bekæmpe den
illegale handel.
9. Negativ licensordning - baseret på proces
En licensordning, der i udgangspunktet giver det det enkelte forretningssted ret til at forhandle tobak kan
bidrage til at sætte fokus på håndhævelsen af salgsaldersgrænser og bekæmpelsen af smuglervarer.
Eventuelle udgifter ved den negative licensordning bør ikke pålægges detailbranchen.
Det er branchens anbefaling, at en sådan licens baseres på forretningssted (ikke på hele kæden), og at der
sanktioneres på baggrund af proces
og ikke ved et enkelt salg til en mindreårig.
Med proces menes, at forretningen skal måles på, hvorvidt der foretages den rette uddannelse og
indkøring af medarbejdere, og om forretningen har den lovpligtige skiltning om salgsaldersgrænserne og
ID-kontrol. Sanktionen vil være, at et salgssted vil kunne blive frataget sin licens i en periode, hvis der sker
gentagne overtrædelser.
3
9
L 108 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
Juni 2018
En licensordning kan kobles på det fremtidige sporbarhedssystem for tobak, og det bør overvejes, om man
kan kopiere systemet fra området for håndkøbsmedicin og spil.
Undertegnede organisationer/virksomheder er enige om ovenstående forslag. Enkelte
organisationer/virksomheder har derudover mere vidtgående forslag.
Dansk Erhverv
DSK
De Samvirkende Købmænd
Salling Group
COOP Danmark
ALDI
Lidl
4
10
L 108 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1969097_0011.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Afdeling for Ældreområdet og det Nære, Sammenhængende Sundhedsvæsen
Holbergsgade 6
1057 København K
Att.: Anja Gade Andersen
Sendt pr. e-mail til
[email protected]
og
[email protected]
Høring over udkast til lov om ændring af lov om tobaksvarer m.v. og lov om forbud mod
salg af tobak og alkohol til personer under 18 år (Etablering af et sporingssystem og et
sikkerhedsmærkningssystem samt skærpede sanktioner ved salg af tobak til personer
under 18 år)
Dansk Selskab for Folkesundhed (DSFF) hilser lovforslaget, der retter sig mod etablering af foranstaltninger
mod illegal handel med tobaksprodukter, velkommen. Vi bakker op om krav om entydige identitetsmærker.
Det er naturligvis vigtigt, at kravene til påsætning af henholdsvis entydige identitetsmærker samt
sikkerhedsstempelmærker håndhæves i praksis,
Vedr.
Stk. 2.
Ved særlig grov eller gentagen overtrædelse af §§ 1 og 2 a, kan der ske fratagelse af retten til at
markedsføre tobak for en periode.
DSFF mener, at udtrykket “for en periode” skal slettes. Fratagelsen bør være varig.
Det er DSFF meget magtpåliggende, at staten kontrollerer og håndhæver, at aldersgrænsen for salg af
tobak håndhæves. De allerfleste rygere begynder at ryge som mindreårige. Hver dag begynder 40 danske
børn og unge at ryge, og på længere sigt vil ca. halvdelen af dem, der fortsætter med at ryge, dø omkring ti
år før tid på grund af deres rygning. Tidlig rygedebut fører til øget nikotinafhængighed, stor risiko for at blive
dagligryger som voksen samt øget risiko for fysisk sygdom og for tidlig død. Forebyggelse af rygning blandt
unge er derfor den forebyggende indsats, der kan reducere sygeligheden mest i Danmark.
Vedr. §2.
Det foreslås, at der kan ske frakendelse af retten til at markedsføre tobak i grove gentagelsestilfælde for en
periode, hvis der sker salg til personer under 18 år.
DSFF mener, at en detailforhandler ved særlig grov eller gentagen overtrædelse af forbuddet mod
salg til personer under 18 år bør fratages retten til at markedsføre tobak. Ikke for en periode, men
for altid. Straffen bør være hård. At sælge tobak til mindreårige er ulovligt og bør have hårde
konsekvenser - ellers tages loven ikke alvorligt.
På vegne af Dansk Selskab for Folkesundhed
Venlig hilsen
Ulla Toft
Formand
Charlotta Pisinger
Bestyrelsesmedlem
11
L 108 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1969097_0012.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Att. Anja Gade Andersen ([email protected])
12-09-2018
EMN-2018-02365
1223639
Danske Regioners høringssvar til forslag til Lov om ændring af lov om
tobaksvarer mv. og lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til
personer under 18 år.
Danske Regioner har den 3. september 2018 modtaget høring over udkast til
forslag til lov om ændring af lov om tobaksvarer mv. og lov om forbud mod salg
af tobak og alkohol til personer under 18 år.
Danske Regioner mener, at strukturelle tiltag ift. at begrænse unges adgang til
tobak og alkohol er væsentlige for at reducere forbruget af alkohol og fore-
bygge rygestart blandt unge. Derfor bakker Danske Regioner op om de foreslå-
ede tiltag om øget kontrol med salg af tobak og alkohol til personer under hen-
holdsvis 16 og 18 år samt skærpede konsekvenser for butikker, der bryder lo-
ven.
Danske Regioner går desuden ind for:
Røgfri uddannelser og skoletid
Neutrale cigaretpakker
Gratis rygestopmedicin til alle der følger et rygestoptilbud
Forhøjede priser på tobak
Aldersgrænsen på salg af al alkohol sættes op til 18 år
Med venlig hilsen
Thomas I. Jensen
Centerchef, Danske Regioner
1
12
L 108 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1969097_0013.png
2. oktober 2018
LHNI
Dansk Industri
Deres sagsnr.: 1804304
Sundheds- og Ældreministeriet
Anja Gade Andersen
Sendt via e-mail til [email protected]
med kopi til [email protected]
Høring over udkast til om ændring af lov om tobaksvarer m.v. og lov om
forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år
Dansk Industri takker for modtagelsen af ovennævnte høring. Vi har følgende bemærk¬
ninger til lovudkastet.
Generelle bemærkninger
Først og fremmest undrer det, at lovudkastet ikke omtaler de massive omkostninger reg¬
lernes implementering indebærer for virksomhederne, men tværtimod anfører, at de sam¬
menfattende ingen økonomiske og administrative omkostninger har for erhvervslivet. Det
stemmer ikke overens med de oplysninger, vi modtager fra produktionsvirksomhederne.
Dernæst finder vi, at processen med at fastlægge implementeringsreglerne har været for
langtrul cen henset til at de nye reglers snarlige ikrafttræden. Det efterlader virksomhe¬
derne med en meget kort responstid til de nødvendige tilpasninger, hvor erhvervslivet, for
at kunne efterleve lovens krav, også må forlade sig på rettidig ekstern opfyldelse af sy¬
stemleverance. DI opfordrer til, at det endelige lovforslag tager højde for, at eventuel
manglende rettidig systemimplementering ikke bliver afgørende for lovligheden af ellers
legitimt fremstillede produkter.
Konkrete bemærkninger til lovudkastets § 1
DI støtter bestræbelser, der effektivt kan modvirke handel med illegale produkter. Vi vil
imidlertid påpege, at kravet om entydige identitetsmærker på produkter, der er beregnet
til eksport uden for EU, kan blokere adgangen til markeder med meget restriktiv regule¬
ring af tobaksprodukters emballering og labels. Det understreger nok engang, at vidtgå¬
ende regulering af produkters ydre indpakning indebærer udfordringer for den internati¬
onale samhandel med legitime produkter. DI opfordrer derfor til, at der fra dansk side
arbejdes på at opnå en løsning i internationale fora, som kan fremme den globale handel
med legitimt fremstillede produkter.
En udfordring tilsvarende den ovennævnte gælder for sikkerhedsstempelmærker til ikke
afgiftsbelagte produkter.
Endelig ser DI gerne, at det endelige lovforslag tillige indeholder mulighed for, at produk¬
ter, der markedsføres i Danmark, kan anvende danske ID-udsteder uanset om produktio¬
nen sker i Danmark.
13
L 108 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1969097_0014.png
Konkrete bemærkninger til lovudkastets § 2
DI støtter proportionale initiativer, der kan bidrage til forbedret håndhævelse af eksiste¬
rende lovgivning og har ved tidligere lejligheder fremsat konkrete forslag hertil. DI støtter
således forslaget i § 2 og opfordrer samtidig til, at det endelige lovforslag indeholder til¬
svarende sanktioner for handel med illegale produkter, som underminerer den frie bevæ¬
gelighed for produkter, der er i overensstemmelse med lovgivningen.
DI står naturligvis til rådighed for videre dialog om lovforslaget.
Med venlig hilsen
Chefkonsulent
Dansk Industri
14
L 108 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1969097_0015.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Sagsnummer 1804304
[email protected];
CC:
[email protected]
København, den 1. oktober 2018
Vedr. høring over udkast til ændring af lov om tobaksvarer mv. samt lov om
forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år.
Sundheds- og Ældreministeriet har den 3. september udsendt forslag til høring vedr.
hhv. implementering af Kommissionens forordning vedr. sporingssystem og et sikker-
hedsmærkningssystem samt skærpede sanktioner ved salg af tobak til personer under
18 år. De Samvirkende Købmænd, DSK, som repræsenterer mere end 1.400 daglig-
vareforretninger med salg af tobaksvarer, takker for muligheden for at afgive kommen-
tarer.
Bemærkninger til lovforslaget:
§ 31 a:
Her mangler en oplysning om, hvor lang tid ID-udstederen kan forventes at
blive tildelt sin eneret og dermed under hvilke forhold, ID-udstederen kan planlægge
sine investeringer. Jo kortere eneretsperiode desto kortere tid kan ID-udstederen in-
vestere og afskrive sine investeringer.
§ 31 stk. 4
forslag:
ID-udstederen beregner en gang årligt gebyrer for virksomhedens
ydelser jf. aftale mellem ID-udstederen og Sikkerhedsstyrelsen. De fastsatte gebyrsat-
ser godkendes af Sikkerhedsstyrelsen.
ID-udstederen meddeler senest den 1. december hvert år de fastsatte gebyrsatser,
som gælder for det kommende kalenderår.
§ 3, lovens ikrafttræden:
Det fremgår, at loven træder i kraft 1. februar 2019. Sædvanligvis træder erhvervsrettet
lovgivning i kraft 1. januar eller 1. juli, hvorfor 1. januar 2019 er et mere oplagt tidspunkt
for ikrafttræden.
DSK skal i øvrigt henstille til, at ID-udstederen udpeges snarest muligt af hensyn til de
massive implementeringsopgaver, der forestår i alle de berørte led.
Skærpede sanktioner ved salg af tobak til personer under 18 år:
DSK støtter bedre håndhævelse af det eksisterende salgsforbud. Det bør dog nøje
overvejes, hvorvidt minimumsbøder på kr. 10.000 er foreneligt med et proportionali-
tetsprincip, der sædvanligvis indebærer, at der skal være et rimeligt forhold mellem,
det passerede og den efterfølgende sanktion. Med en typisk avance på ca. 6% af en
De Samvirkende Købmænd
Islands Brygge 26 | DK-2300 København S |Tlf. +45 39 62 16 16 | [email protected] | www.dsk.dk
CVR nr.15232013 | Danske Bank 4180-4110212313
1
15
L 108 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
gennemsnitlig salgspris på 42 kroner pr. pakke cigaretter kan man overveje, om en
minimumsbøde på kr. 10.000 er rimelig, når den økonomiske gevinst ligger i omegnen
af blot 2,50 kroner incl. moms pr. solgt pakke cigaretter.
Den ønskede præventive effekt kan opnås med det eksisterende bødeniveau og med
en markant styrket kontrolindsats.
Der henvises til ”særligt i grovere og gentagne tilfælde.” DSK opfordrer til, at en ”grov”
overtrædelse defineres i lovens bemærkninger.
Midlertidig deaktivering af forhandlers identifikationskode:
Der bliver pålagt en ekstra opgave for grossisten (sidste led før detailhandelen) ved at
holde styr på, hvem som midlertidig har mistet deres tilladelse til at markedsføre og
sælge tobak. Denne ekstra opgave er en skærpelse ift. Kommissionens gennemførel-
sesforordning (EU) 2018/574 og vil være en fordyrende ekstra kontrol for de økonomi-
ske operatører og vil i praksis ikke forhindre forhandleren i at markedsføre og sælge
tobak.
Forhandleren vil nemlig fortsat kunne sælge ud af sit restlager og alternativt købe ind
i mindre mængder hos andre forhandlere, uden at det opdages, at det sker med hen-
blik på videresalg.
Det må være den tilsynsførende myndigheds opgave at sikre, at en forhandler, som
midlertidig har mistet retten til at markedsføre og sælge tobak, overholder det midler-
tidig forbud, som den tilsynsførende myndighed har givet. Det er f.eks. Fødevaresty-
relsens opgave at sikre, at et salgsforbud af fødevarer overholdes.
Hvis den midlertidige deaktivering af en forhandlers identifikationskode fastholdes i
lovforslaget, så vil det vil påføre erhvervslivet væsentlige økonomiske og administra-
tive konsekvenser
uden sikkerhed for det ønskede resultat.
Implementering af gennemførelsesforordning (EU) 2018/574:
Der er fortsat mange uafklarede forhold i den praktiske gennemførsel af forordningen.
Detailhandelen, herunder ikke mindst detailhandelens kæder og grossister, kan f.eks.
ikke påbegynde it-udviklingen af de nødvendige elementer før operatøren af det se-
kundær datalager frigiver hvilke standarder, som skal benyttes i kommunikationen med
Routeren. I værste fald vil disse informationer ikke være tilgængelige før medio marts
2019, ca. to måneder før at forordningen træder i kraft. Det er urealistisk sent.
Udvikling, test og uddannelse af personalet i de nye procedurer og systemer tager tid
og er en væsentlig og tidskrævende arbejdsopgave. Det vil yderligere blive besværlig-
gjort af den gradvise indfasning af identifikation på enkelpakker, hvilke betyder, at gros-
sister i en længere overgangsperiode kan have en blanding af mærket og ikke-mærket
tobaksvarer på lager.
Det vil derfor give god mening, hvis tilsynet det første år bruger ressourcerne på kon-
trolbesøg hos de økonomiske operatører, for i samarbejde at sikre, at de nødvendige
rutiner og håndteringen af de kendte fejlkilder er på plads. Dette vil også kunne være
2
16
L 108 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1969097_0017.png
med til at sikre, at sporbarhedssystemet bliver godt implementeret i hele værdikæden
fra producent til først detailsalgssted.
Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet:
Blot fordi selve sporings- og sikkerhedsmærkesystemet er reguleret ved en forordning,
betyder det ikke, at reguleringen ikke har væsentlige økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet
herunder også for den enkelte forhandler af tobaks-
varer. Det bør tydeliggøres, at initiativet rent faktisk medfører såvel økonomiske som
administrative omkostninger for erhvervslivet. Et konkret eksempel herpå er, når bu-
tikker, der i meget beskedent omfang videresælger tobak til andre der har salg for øje,
påføres en voldsom administrativ byrde med de kommende krav.
Generelle bemærkninger:
DSK er grundlæggende enig i, at man massivt skal sætte ind med at forhindre unge i
at begynde at ryge, og vi støtter regeringens ambition om en røgfri generation i 2030.
Vi havde derfor gerne set, at man sætter bredere ind i forhold til at opnå denne ambition
at
i højere grad lancerede en samlet ”pakke” med en række indbyrdes afstemte initia-
tiver.
DSK er
opmærksom på, at ”lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer
under 18 år” senest var i
offentlig høring hen over sommeren med henblik på fremsæt-
telse af lovforslag kort efter Folketingets åbning.
DSK savner dog fortsat eksempelvis forbud mod, at unge under 18 år må købe ciga-
retter (nuværende salgsforbud suppleret med et købsforbud), forbud mod rygning på
alle ungdomsuddannelser og et obligatorisk udstillingsforbud af tobaksprodukter. Et
egentligt udstillingsforbud vil sikre, at det ikke vil
være muligt for ”free riders” at undlade
at skjule tobakken. Uden understøttende lovgivning vil der blive flyttet markedsandele
fra ”ildsjælene” til ”free riders”, hvilket næppe
er hensigten.
På den baggrund vil DSK endnu engang opfordre til et ”Nationalt
Tobaksforlig,” der
kan være
inspireret af DSK’s forslag –
https://dsk.dk/koebmaend-efterlyser-nationalt-
tobaksforlig-2/
- fra april 2018.
Skulle vore bemærkninger give anledning til spørgsmål, må I endelig kontakte os.
Med venlig hilsen
Claus Bøgelund Nielsen
3
17
L 108 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1969097_0018.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
E-mail: [email protected]
Dato: 28. september 2018
Direkte tlf.: 22366100
E-mail: [email protected]
Høringsvar til udkast til lov om ændring af lov om tobaksvarer m.v. og lov om forbud
mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år
Sundheds- og Ældreministeriet har ved mail af 3. september 2018 sendt udkast til forslag til lov om
ændring af lov om tobaksvarer m.v. og lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under
18 år i høring.
Hjerteforeningen har følgende bemærkninger:
Etablering af sporingssystem og sikkerhedssmærkningssystem
Det er positivt, at regeringen fremsætter lovforslag om en stærk kontrol med illegal handel. Dette er
vigtig for at undgå et sort marked for tobak. Yderligere er det positivt, at der i lovforslaget stilles
krav til uafhængighed af tobaksindustrien for underleverandører af sporbarhedssystemet.
Der henstilles sideløbende til, at Danmark i forbindelse med vedtagelse af lovgivningen ratificerer
WHO Framework Convention on Tobacco Controls protokol om eliminering af ulovlig handel med
tobaksvarer. Det vil styrke de internationale løsninger og bidrage til det danske arbejde med at
mindske illegal handel med tobak.
Skærpede sanktioner ved salg af tobak til personer under 18 år
Forslagets intentioner om at skærpe kontrollen og sanktionsmulighederne for salg af tobak til
mindreårige er meget positivt og
muliggør
en effektiv og tæt kontrol af detailhandelens
overholdelse af reglerne. Myndighederne bør derfor sikre en effektiv implementering af
lovgivningen, samt at detailhandlen er tilstrækkeligt informeret. Der kunne med fordel også gøres
en indsats for at informere unge samt forældre om de skærpede regler og sanktionsmuligheder,
samt at myndighederne med sporingssystemet kan kontrollere virksomhederne bedre.
Hjerteforeningen anbefaler endvidere, at der fremadrettet bør arbejdes for at stille forslag om
indførelse et egentligt licenssystem for tobaksforhandlere.
Det er imidlertid meget problematisk, at Sikkerhedsstyrelsen ikke får tilført tilstrækkelige ressourcer
til at løfte de nye opgaver med både kontrol af sporingssystem og kontrol med aldersgrænser. Der
bør være tilstrækkelige ressourcer til en væsentlig øgning af det risikobaserede anonyme
uanmeldte kontrolbesøg i detailhandlen, da risikoen for at blive opdaget og få bøder ellers frygtes
fortsat at være utilstrækkelige til at forhindre overtrædelser.
Desuden er det afgørende, at implementeringen af lovgivningen, herunder informationen til
forhandlerne, ligeledes er uafhængig af tobaksindustrien og dennes interesser, samt at
myndighederne efterlever artikel 5.3 i WHO Framework Convention on Tobacco Control og ikke
18
L 108 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1969097_0019.png
indgår i dialog med tobaksindustrien i relation til formulering og implementering af lovgivningen –
herunder bør der ikke lægges vægt på høringssvar fra tobaksindustrien.
Med venlig hilsen
Anne Kaltoft
Adm. direktør
Side 2 af 2
19
L 108 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1969097_0020.png
28. september 2018
Sundheds- og Ældreministeriet
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
E-mail:
[email protected],
Strandboulevarden 49
2100 København Ø
Tlf +45 3525 7500
Fax +45 3525 7701
www.cancer.dk
UNDER PROTEKTION AF
HENDES MAJESTÆT DRONNINGEN
Høringssvar vedrørende udkast til lov om ændring af lov om tobaksvarer m.v. og lov om
forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år
Kræftens Bekæmpelse takker for muligheden for at komme med kommentarer på udkastet til
lovforslagene vedrørende sporings- og sikkerhedsmærkningssystem for tobak samt skærpede
sanktioner ved salg af tobak til personer under 18 år.
Sporingssystem og sikkerhedsstempelmærker
Kræftens Bekæmpelse finder det positivt, at der bliver etableret et sporingssystem for tobak
samt at sikkerhedsstempelmærker for første gang både reguleres i dansk lov og på europæisk
plan. En stærk kontrol med illegal handel er vigtig for at undgå et sort marked for tobak.
Det er ligeledes positivt, at der stilles krav om uafhængighed af tobaksindustrien for
underleverandører af sporbarhedssystemet. Tobaksindustrien har i flere tilfælde vist sig at stå
bag og organisere den illegale handel med tobak
1,2,3
og har f.eks. brugt de billigere illegale
produkter til at tiltrække nye kunder som mindreårige og andre prisfølsomme grupper, og til
at øge markedsandele på eksisterende og nye markeder. Kontrollen med illegal handel
indebærer derfor også kontrol med den etablerede, lovlige tobaksindustri.
Kræftens Bekæmpelse opfordrer derfor til, at der ikke fra myndighedernes side indgås nogen
form for samarbejder med tobaksindustrien, som f.eks. Skats samarbejde med
Tobaksproducenterne.
Problemet med illegal handel er af global og ikke kun europæisk karakter. Derfor opfordrer
Kræftens Bekæmpelse til, at Danmark følger Norge og 47 andre lande og ratificerer WHO
FCTC´s protokol om eliminering af ulovlig handel med tobaksvarer. Det vil yderligere styrke
det danske arbejde med at mindske illegal handel med tobak og bidrage til internationale
løsninger.
Sanktioner for ulovligt salg af tobak til mindreårige
Kræftens Bekæmpelse finder det positivt, at man med forslaget ønsker at skærpe kontrollen
og sanktionsmulighederne for salg af tobak til mindreårige. Registrering af forhandlere vil
gøre det muligt at få præcist kendskab til antallet af tobaksudsalgssteder og forbedre
muligheden for effektiv kontrol. Det kan med fordel udbygges til et reelt licenssystem for
tobaksforhandlere.
For at sikre efterlevelse af reglerne ift. sporing, identifikation og aldersgrænser, er det vigtigt,
at myndighederne løbende har fokus på implementering af lovgivningen og sikrer, at
20
L 108 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1969097_0021.png
detailhandlen er tilstrækkeligt informeret, og at de har let adgang til myndighederne i
tvivlstilfælde. Desuden er det afgørende, at implementeringen af lovgivningen, herunder
informationen til forhandlerne, ligeledes er uafhængig af tobaksindustrien og dennes
interesser.
Sikkerhedsstyrelsens kontrolvirksomhed bør sikres tilstrækkelige ressourcer
Kræftens Bekæmpelse finder det positivt, at Sikkerhedsstyrelsen har administrativt ansvar for
kontrol af både sporingssystem og aldersgrænser.
Kræftens Bekæmpelse mener imidlertid, at det er meget problematisk, at Sikkerhedsstyrelsen
ikke får tilført tilstrækkelige ressourcer til at løfte de nye opgaver med både kontrol af
sporingssystem og kontrol med aldersgrænser. Som nævnt i høringssvar fra Kræftens
Bekæmpelse i august 2018 er ulovligt salg af tobak til børn og unge under 18 i detailhandlen i
dag et udbredt problem. Derfor bør der også være tilstrækkelige ressourcer til anonym,
uanmeldt kontrol af detailhandlen.
Hvis lovgivningen både ift. aldersgrænser og sporingssystem skal have reel effekt, er det
afgørende, at der er et højt prioriteret kontrolniveau på tobaksområdet. Således er det vigtigt,
at Sikkerhedsstyrelsen fortsat foretager risikobaserede tilsyn.
Øvrige bemærkninger
Kræftens Bekæmpelse mener, at en øget kontrol med det illegale marked er en oplagt
anledning til at øge priserne på tobak. Højere priser på tobak er det mest effektive tiltag til at
forebygge, at børn og unge begynder at ryge. Siden 2013 er der sket en stigning i andelen af
børn og unge, der ryger. Hvis den udvikling skal vendes, bør Danmark ikke være blandt de
billigste lande i Europa at købe tobak i målt ift. købekraft. Derfor opfordrer Kræftens
Bekæmpelse til, at der vedtages markante prisstigninger på tobak.
Endelig mener vi, at det er på sin plads at påpege, at Danmark har underskrevet
WHO’s
rammekonvention om tobakskontrol, FCTC. Ifølge artikel 5.3 heri har Danmark forpligtet sig
til at beskytte sundhedspolitikken mod tobaksindustriens indflydelse.
Vi mener derfor, at det er meget problematisk, at Sundheds- og Ældreministeriet beder
navngivne firmaer fra tobaksindustrien om at komme med høringssvar til nærværende
lovforslag, som har betydning for sundhedspolitikken i Danmark.
Er der behov for yderligere uddybning af høringssvaret, stiller vi os gerne til rådighed.
Med venlig hilsen
Mette Lolk Hanak
Forebyggelseschef
World Health Organization. Protocol to eliminate illicit trade in tobacco, products. 2013
WHO FCTC, Bialous S. The Tobacco Industry and the Illicit Trade in Tobacco products. http://www.who.int/fctc/publications/The-
Tobacco-Industry-and-the-Illicit-Trade-in-Tobacco-Products.pdf
3
Gilmore et al:
Tobacco industry’s
elaborate attempts to control a global track and trace system and fundamentally undermine the Illicit
Trade Protocol,
Tobacco Control
13 June 2018.
2
1
21
L 108 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1969097_0022.png
1
*+
$
2 3*4+56
!
"
"
#
'
7
* ++ 7
-
(
*
8
9
,533 5++
,533 ,,6
!
!
:
:
$
&!
"
"
%
%
9
"
%
"
;;;
'
(
!
"
%
!
"!
$
"
'
"
%
"
!
)
*+,+%
%
"
"
!
-
.
/
0
22
L 108 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1969097_0023.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
Horsens 24. september 2018
Sagsnummer 1804304
om tobak
Nærbutikkernes landsforening repræsenter kiosker og små butikker spredt ud over det ganske land.
Mange af vores medlemmer har 50 pct eller mere af deres omsætning fra tobaksprodukter. Vi takker
derfor for muligheden for at kunne give vores besyv med på lovudkasts.
Til § 1 Sporing mv.
Der står i en fodnote at loven vedrører nogle EU-regler. Det ville være praktisk hvis disse regler
optrykkes som bilag til loven. Hvis det ikke kan lade sig gøre, så i den mindste at der i loven blev
oplyst hvor de kan findes-herunder med en direkte web-adresse.
Faktisk synes vi også at det er
besynderlig og dårlig ”kundepleje”
at man ikke ud af selve lovudkastet
kan se at også detailhandlen er omfattet af reglerne. Der oplyses alene om den” økonomiske operatør
”som
udtrykkelig ikke omfatter os selv om vi i detailhandlen er klart beskrevet i EU reglerne. Det skal
vi opfordre til at der rettes op på så loven bliver mere brugervenlig
–ikke
mindst når det nu er tungt
stof.
Også reglen om at vi fortsat frit kan sælge de cigaretter og fine cut produkter som vi har på
lager/hylderne pr. 20 maj 2019 indtil 20 maj 2020 burde omtales tillige med den tilsvarende
gennemsalgs regel for de øvrige tobaksprodukter fra 20 maj 2024 til 20 maj 2026.
Endeligt er vi bekymrede for om ikke mindst vi handlende kan være klar til 20.maj 2019. For at vi kan
indkøbe tobaksvarer efter denne dag skal vi og vores forretninger forinden være registrerede hos den
såkaldte ID-udsteder. Det er vores gæt at mere end 5000 skal registreres og typisk både som operatør
af ”første detailhandelssted” samt som ”anlæg”. Det vil tage tid uanset om vi selv eller en 3 mand skal
gøre det. Vi er derfor alvorlig bange for om det kan nås hvis ID
–udstederen
først udpeges efter 20
februar 2019 som foreslået i udkastet. I modsat fald
tvinges vi til at ”hamstre ” vare for ikke at risikere
at stå med tomme hylder. Det vil koste os på likviditeten og det kan vel ikke være meningen når der nu
har været 5 år for EU og myndighederne til at få det hele på plads.
Som erhvervsdrivende er vi forundrede over at Folketinget ikke for noget indblik i hvor mange penge
de nye regler kommer til at koste for de erhvervsdrivende i tobaksværdikæden. At reglerne er
vedtaget i EU, gør dem jo ikke billigere end hvis de var vedtaget af Folketinget. Så uden de oplysninger
har vores folkevalgte svært ved at forholde sig til hvor stor en byrde som de egentlig pålægger en
bestemt del af befolkningen. Og det gælder uanset hvor agtværdigt formålet med loven i øvrigt måtte
være. Fåret kan som bekendt kun klippes en gang.
NÆRBUTIKKERNES LANDSFORENING
Amballegård 25 | 8700 Horsens | Tlf. 75 42 45 77 | e-mail:
[email protected]
| Cvr. nr. 18 35 00 33
Danske Bank reg. nr. 3291 kontonr. 478-1147
23
L 108 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1969097_0024.png
Til § 2 Forbud mod salg af tobak mv.
NBL støtter 100 pct. op om at rygning er for voksne ikke for børn og unge. Det er derfor godt at
andelen af børn og unge under 18 som ryger er faldet siden sidste måling i 2013 og er nu helt nede på
8,9 pct. dagligrygere. Og tallet er endda endnu lavere hvis man ser på tallene i Sundhedsstyrelsens
årlige Rygevaneundersøgelse. Det går med andre ord den rigtige vej og det er vi glade for.
Der er en klar regel om at der ikke må sælges tobaksvarer til mindreårige. Vi er derfor r enige i at det
skal have konsekvenser hvis en forretning gentagende gange bliver taget i at sælge tobak til
mindreårige. Hidtil har det alene været bøder
men nu kan man også miste retten i periode til at
måtte sælge tobak. Det synes vi er helt fint.
Men vi synes også at Folketinget skylder os nogle bedre redskaber til at kunne kontrollere alderen. Vi
har tidligere efterlyst et ungdomsidentifikationskort som vil gøre det nemmere for os i hverdagen at
skille fårene fra bukkene. Vi synes derfor at regeringen skulle benytte den kommende lovændring til
at indføre et sådant kort.
Endelig synes vi også at det bør overvejes om ikke de unge selv burde have et ”rap over fingrene”
såfremt de prøver at købe tobak. At gøre det strafbart at købe tobak vil jo også være et stærkt signal
om at det skal man ikke forsøge på. Og endeligt kunne en straf jo også være en god anledning til at den
unge tobaksbruger fik sig den ”snak” med sine forældre om rygning som de åbenbart ikke har haft.
Med venlig hilsen
Torben Pedersen
Landsformand
Martin Schjøth
adm. direktør
NÆRBUTIKKERNES LANDSFORENING
Amballegård 25 | 8700 Horsens | Tlf. 75 42 45 77 | e-mail:
[email protected]
| Cvr. nr. 18 35 00 33
Danske Bank reg. nr. 3291 kontonr. 478-1147
24
L 108 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1969097_0025.png
25
L 108 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1969097_0026.png
26
L 108 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1969097_0027.png
København den 1. oktober 2018
Sundhedsministeriet
Holbergsgade 6
1057 - København K
Sendt per e-mail til
[email protected] med kopi til [email protected].
Høringssvar vedr. udkast til lov om ændring af lov om tobaksvarer m.v. og lov om forbud mod salg af
tobak og alkohol til personer under 18 år
Jeg vil indledningsvis gerne takke for invitationen til at kommentere på lovforslaget. Nedenfor vil vi
gennemgå de områder, hvor Philip Morris har kommentarer til lovforslaget.
Licensordning
Der bør ikke være nogen tvivl om, at børn og unge ikke skal benytte tobaksprodukter eller
andre produkter indeholdende nikotin, hvorfor man også for mange år siden indførte en
aldersgrænse på 18 år for køb af sådanne produkter. Philip Morris ApS gør alt, hvad vi kan
for at undgå, at salg til mindreårige sker, hvilket også gør, at vi eksempelvis kræver NemID
som aldersbekræftelse i forbindelse med digitale transaktioner.
Philip Morris ApS ser meget positivt på, at Regeringen med nærværende lovforslag giver
mulighed for, at der kan ske fratagelse af retten til at markedsføre tobak for en periode, hvis
der sker salg af tobak til personer under 18 år.
Vi foreslår desuden, at retten til at sælge tobak bør kunne fratages en forhandler, såfremt
en sådan tages i at sælge illegale tobaksprodukter.
ID-udsteder
Vi læser udkast til loven således, at det er muligt for producenter, der ikke producerer i
Danmark men markedsfører tobaksprodukter i Danmark, at vælge at anvende den danske
ID-udsteder, såfremt producenten ønsker dette. Tekststykket omkring dette er dog meget
uklart, og kan tolkes på flere måder, hvorfor vi gerne ser, at det endelige lovforslag vil
tydeliggøre at der er denne mulighed.
Ved at åbne op for muligheden for udenlandske producenter
kan
vælge at anvende den
danske ID-udsteder er der en sandsynlighed for, at den danske ID-udsteder kan udstede
flere ID’ere og dermed sænke prisen alt andet lige for både udenlandske og danske
producenter.
27
L 108 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
Sikkerhedsfeature på tobaksprodukter der ikke er afgiftsbelagte
Jf. pgrf. 31 c, stk. 3 vil man for tobaksprodukter, der ikke er afgiftsbelagte, generere og
udstede sikkerhedsstempelmærker uden afgift, der fungerer som sikkerhedsfeature. Vi
forstår denne passus således, at produkter, der er tiltænkt såkaldte ’duty free’- markeder
men udskibes fra Danmark, skal have danske stempelmærker på som sikkerhedsfeature.
Vi bemærker, at ’duty free’ produkter bør betragtes som produkter, der skal eksporteres ud
af EU. Derfor vurderer vi ikke, at ’duty free’ produkter falder ind under TPD’ens artikel 16.
At påkræve stempelmærker på de i pgrf. 31 c stk. 3 nævnte varer vil derfor ikke kun gøre det
teknisk vanskeligt at drive virksomhed med ’duty free’ varer med udskibning fra Danmark,
men vil også umiddelbart være en overimplementering af artikel 16.
Da vi mener, at det er vigtigt, at lovlige ’duty free’-produkter fra EU klart kan identificeres
som værende lovlige, undersøger vi i øjeblikket hos flere medlemsstater, hvordan vi
sammen kan udvikle en fælles europæisk løsning til sikkerhedsfeatures på europæiske ’duty
free’-produkter. At have et fælles system vil reducere omkostninger og kompleksiteten for
både sektoren og myndighederne. Derudover vil en fælles løsning være i overensstemmelse
med filosofien fra TPD2 og tilbyde de samme garantier som den ellers foreslåede løsning. Vi
vil derfor anmode det relevante ministerium om at indgå i denne dialog med andre
medlemsstater og industrien og for øjeblikket ikke gennemføre en løsning, der udelukkende
vil være gældende for danske ’duty free’-produkter.
Transitionsperiode
Såfremt det sekundære datalager står klart som forventet, og en ID-udsteder er fundet
rettidigt, burde det alt andet lige kunne være muligt at have vores system operationelt
pr. 20. maj 2019. Desværre er tidsfristen meget fremskyndet, og vi er bekymrede for om alle
systemer, der er uden for vores kompetence, er på plads rettidigt.
Vi håber derfor, at der indskrives en passus i §3, der tager højde for denne udfordring.
Vi står naturligvis til rådighed, skulle Ministeriet have spørgsmål eller kommentarer til ovenstående
eller ønsker idéer til yderligere forbedringer på området.
Med venlig hilsen
Charlie Stjerneklar
Manager Regulatory Affairs
Philip Morris ApS
Weidekampsgade 14A, 2300 København S
28
L 108 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1969097_0029.png
Til Sundheds- og Ældreministeriet
SSP-Samrådet
Benny Husted
Formand
Tlf.: 2325 8547
Ben-
[email protected]
Høring over udkast til lov om ændring af lov om tobaksvarer m.v. og lov om forbud
mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år (Etablering af et sporingssy-
stem og et sikkerhedsmærkningssystem samt skærpede sanktioner ved salg af
tobak til personer under 18 år)
Martin Bannow
Næstformand
Tlf.: 4031 7105
[email protected]
www.ssp-samraadet.dk
SSP-Samrådet takker for muligheden for at kommentere og afgive høringssvar på oven-
nævnte lovforslag.
SSP-Samrådet har følgende bemærkninger til det fremsatte lovforslag:
SSP-Samrådet kan støtte lovforslaget.
SSP-Samrådet anser det for væsentligt, at der ved grove eller gentagne tilfælde er mulig-
hed for at frakende retten til at sælge tobak. Det er SSP-Samrådets opfattelse at tilsva-
rende regler bør indføres vedr. ulovligt salg af alkohol til unge.
Skanderborg, den
13.09.2018
På vegne af SSP-Samrådet
Benny Husted
Formand
Martin Bannow
Næstformand
29
L 108 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1969097_0030.png
Sundheds- og Ældreministeriet
[email protected]
[email protected]
Tandlægeforeningen
Amaliegade 17
1256 København K
Tel.: 70 25 77 11
Fax:
70 25 16 37
[email protected]
www.tandlaegeforeningen.dk
CVR nr. 21318418
Dato: 1. oktober 2018
Sagsbeh: DJJ
Hoering087_2018
Vedr. udkast til lov om ændring af lov om tobaksvarer m.v. og lov om forbud
mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år
Tandlægeforeningen takker for muligheden for at kommentere udkastet til lovforsla-
gene.
Flere sygdomme i mundhulen, herunder oral cancer og marginal parodontitis, er as-
socieret med anvendelse af tobak. Tandlægeforeningen byder derfor ændringerne af
lov om tobaksvarer m.v. og lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer
under 18 år velkomne.
Tandlægeforeningen har følgende kommentarer til lovforslaget:
Tandlægeforeningen støtter forslagene om etablering af et sporingssystem og et sik-
kerhedsmærkningssystem. Tandlægeforeningen støtter endvidere, at der stilles krav
om uafhængighed af tobaksindustrien til ID-udstederen og leverandører samt even-
tuelle underleverandører af sporingssystemet.
Tandlægeforeningen finder det positivt, at kontrollen og sanktionsmulighederne ved
salg af tobak til mindreårige ønskes styrket. Samtidigt betyder registreringen af for-
handlere, at muligheden for en effektiv kontrol øges.
Sikkerhedsstyrelsen og Skatteforvaltningen får ansvaret for kontrol af sporingssy-
stem og aldersgrænser, hvilket kræver, at der tilføres tilstrækkelige ressourcer til
løsningen af disse nye opgaver.
Med venlig hilsen
Freddie Sloth-Lisbjerg
Formand, tandlæge mTF
Side 1/1
30
L 108 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1969097_0031.png
Anja Gade Andersen
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Jens Hennild <[email protected]>
28. september 2018 09:15
Anja Gade Andersen
DEP Sundheds- og Ældreministeriet
sagsnummer 1804304
Sundheds-og Ældreministeriet
Holbergsgade 6
København
Sendt pr. mail til:
[email protected]
[email protected]
København den 28 september 2018
Vedr. sagsnummer 1804304
Tak for lejligheden til at Kommentere på ovennævnte lovudkast.
Generelt
Tobaksindustrien repræsenterer virksomheder med produktion i Danmark og dermed virksomheder der i højeste
grad bliver berørt af EU-reglerne om sporing mv., herunder omkostningsmæssigt og administrativt.
Tobaksindustrien skal derfor også kvittere for Regeringens målsætning om at søge reglerne gennemført uden
yderligere fordyrelser for virksomhederne.
Tobaksindustrien er opmærksomme på at reglerne i vidt omfang hviler på en EU-forordning og derfor er direkte
gældende. Af hensyn til såvel virksomhederne som håndhævelsesmyndighederne kunne det imidlertid være
praktisk, at en række yderligere bestemmelser fra Forordningen gentages i den danske lov som er væsentlig mere
”læsevenlig” end det omfattende EU-materiale. Det gælder f.eks. bestemmelsen om kontrol af entydige
identitetsmærker til enkeltpakninger (anordninger som sikre mod manipulation), hvor de berørte danske
produktionsvirksomheder i praksis er undtaget indtil 20 maj 2020 som følge af art7 pkt. 6.a) og for fuldt ud manuelle
produktionsprocesser helt fritaget uden tidsbegrænsning, jf. art. 6 c)
Tobaksindustrien har med beklagelse konstateret, at lovforslaget ikke indeholder en vurdering af omkostningerne
ved EU-reglerne og dermed loven.
Tobaksindustrien noterer sig i den forbindelse, at reglerne er vedtaget i EU af medlemslandene, uden at
Kommissionen har fremlagt noget gennemarbejdet skøn over omkostningerne for de ikke- cigaretfremstillende
virksomheder som de danske.
Herved sløres det væsentlige erhvervspolitiske og beskæftigelsesmæssige forhold, at der med reglerne om sporing
mv. pålægges virksomheder som de danske endog meget betydelige engangsomkostninger og omkostninger ved
løbende drift. Ikke mindst med hensyn til etableringsomkostninger rammes de danske virksomheder
uforholdsmæssigt hårdt pga. mange produktionslinjer men med små volumener. som det nu engang er tilfældet, når
man som de danske virksomheder producerer nicheprodukter.
Hertil kommer, at de omkostninger og det administrative besvær, som de danske produktionsvirksomheder
pålægges, står i skærende kontrast til det faktum, at den type produkter som de fremstiller, i al væsentlighed – i
modsætning til fabriksfremstillede cigaretter – ikke er genstand for den illegale handel mv., som reglerne søger at
modvirke.
Tobaksindustrien skal også beklage at Kommissionen har valgt at tolke hjemlen i Tobaksproduktdirektivets art. 15 til
også at omfatte et krav om, at produkter fremstillet til eksport til lande uden for EU, skal påføres et
identitetsmærke. Herved hindres eksport af danske tobaksprodukter til lande uden for EU, hvis lovgivning ikke
tillader identitetsmærker på pakningerne - aktuelt f.eks. Australien, og Canada er på vej.
Kommissionen henviser som begrundelse for sin fortolkning til FCTC art. 15 og protokollen art. 8, som pålægger et
sådant krav. Denne protokol trådte i kraft den 25 september 2018, hvorefter de berørte lande har 5 år for cigaretter
og finskåren tobak og 10 år for øvrige tobaksprodukter til at indføre et system i stil med det, som EU og dermed
Danmark allerede indfører pr. 20 maj 2019/24. Denne tidsmæssige asymmetri skaber unødige handelsrestriktioner,
1
31
L 108 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1969097_0032.png
ikke mindst for virksomheder som de danske, som dækker langt hovedparten af deres eksport med produkter
fremstillet i EU.
Tobaksindustrien skal derfor opfordre regeringen til på det kommende COP8 og i forbindelse med MOP1, at
fastholde Kommissionen på at finde en løsning med alle berørte lande, så virksomheder som de danske ikke
udsættes for et de facto eksportforbud. Og hvis Kommissionen ikke formår at løfte denne opgave, at arbejde for, at
reglerne om identitetsmærker på varer til eksport udsættes til 2023/2028, således at EU’s regler flugter FCTC
konventionen også på det punkt.
Endelig skal Tobaksindustrien pege på det helt ekstraordinært utilfredsstillende forløb, der har været i tidsmæssig
henseende fra Direktivets ikrafttræden tilbage i maj 2014, over Kommissionens meget sene færdiggørelse af
implementeringsreglerne i december 2017, med offentliggørelse den 16 april 2018, samt endelig reglernes
forelæggelse for Folketinget, alt i forhold til en ikrafttrædelsesdato for industrien og handlen pr. 20 maj 2019.
Bemærkninger til enkelte bestemmelser:
§1
Det fremgår, at det er forordningens tekst, som er gældende. Tobaksindustrien skal på den baggrund henlede
opmærksomheden på, at der forelægger en i praksis meget alvorlig fejl i den danske oversættelse af
forordningsteksten. Ifølge den danske tekst til art. 34.3. skal de økonomiske aktører overføre oplysninger
vedrørende afsendelse af tobaksvarer fra et anlæg eller en omladning ”senest 24 timer inden begivenhedens
indtræden”. I den originale engelske tekst står der ”within 24 hours prior to the occurrence of the event”, hvilket
som bekendt ikke er senest 24 timer før –men ”indenfor” 24 timer før begivenhedens indtræden. Da det i praksis vil
være umuligt for virksomhederne at leve op til den tidsfrist, som urigtigt er angivet i den danske oversættelse - og
da en overtrædelse er strafbelagt – skal vi anmode om, at Regeringen sikrer en korrekt oversættelse af
forordningsteksten inden 20. maj 2019.
Ad 1: 24) Da begrebet eksport nævnes, burde det overvejes også at gengive forordningens art. 2 (4), som definerer
”eksport”.
Ligeledes ud fra et ordensmæssigt synspunkt finder vi det uhensigtsmæssigt, at man ikke umiddelbart af loven kan
læse, at operatører af såkaldt første detailsalgssteder, dvs. operatører af de mange tusind udsalgssteder for tobak
(typisk kæder), også er reguleret og pålagt pligter. Det fremgår ikke umiddelbart af den citerede ”økonomisk aktør”
definition.
§31 c. omtaler ”tobaksprodukter”. Dette begreb stemmer ikke med lovens øvrige terminologi, der korrekt i forhold
til Tobaksvaredirektivet anvender ordet ”tobaksvarer” som i øvrigt er selvstændigt defineret (i §2.2.:” Tobaksvarer:
Produkter, som kan anvendes, og som helt eller delvis består af tobak, uanset om tobakken er genetisk modificeret
)
Det bør derfor ske en ændring af tobaksprodukter til tobaksvarer, og dermed undgås også en evt. tvivl om, hvorvidt
f.eks. cigaretpapir, som er beskattet under Forbrugsafgiftsloven, skal påføres et sikkerhedsmærke.
Tobaksindustrien går ud fra, at de stk.1, 2 og 3 omtalte sikkerhedsstempelmærker efter nærmere høring af
industrien leveres i såvel størrelser som formater, som kan anvendes på de meget forskelligartede
emballageformater, som industrien anvender. Eksempelvis vil et sikkerhedsmærke, der størrelsesmæssigt fungerer
for en cigaretpakke, være uanvendeligt på den type små emballager, som f.eks. anvendes for spunden skrå, eller
længdemæssigt utilstrækkelig for nogle typer cigar- eller pibetobaksemballager osv.
§31.d.: i anden linje anføres ”jf. § 31 b stk.1. og 2.” Der bør rettelig stå §31c stk.1 og 2.Det samme gør sig gældende i
§36 6).
Tobaksindustrien noterer med tilfredshed bestemmelsen i §31 b stk. 3 om rekurs til Sikkerhedsstyrelsen og går ud
fra, at den også omfatter økonomiske og forretningsmæssige forhold, således at der tilvejebringes en bedre balance
mellem på den ene side en monopoludbyder og på den anden side industrien. Dette gælder f.eks. i spørgsmålet om
ansvar for forsinkelse eller fejl i forbindelse med levering af identitetsmærker til industrien eller de priser, som ID-
udstederen beregner sig.
Vedrørende udkastets § 2
Det er vores klare holdning at kun voksne bør ryge. Vi ser derfor forbuddet mod salg af tobak til mindreårige som
det vigtigste redskab til at forhindre, at børn og unge under 18 år ryger eller begynder at ryge. På den baggrund kan
vi støtte, at sanktionsapparatet skærpes ved, at der indføres mulighed for at fratage en næringsdrivende, som
gentagne gange tilsidesætter salgsforbuddet, muligheden for at sælge tobak i en periode.
I bemærkningernes sidste afsnit anføres ”Identitetsmærket angiver bl.a. destinationen for det pågældende produkt,
dvs. den detailforhandler, som skal sælge til forbrugeren”. Dette er ikke helt præcist. Identitetsmærket angiver
detailmarkedet men ikke på enkeltforretningsniveau (jf. TPD art 15. 2.f). Derimod kan vejen til forretningen udfindes
ved de data, som er knyttet til identitetsmærket.
2
32
L 108 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1969097_0033.png
Tobaksindustrien står gerne til rådighed for en uddybning af sine synspunkter, gerne ved et møde.
Med venlig hilsen
Jens Hennild
Direktør, Cand.jur.
Tobaksindustrien
Vesterbrogade 1L,2.sal.
1620 København V
Telefon: +45 39 62 68 99
Mobil: +45 20 35 12 99
E-Mail:
[email protected]
3
33
L 108 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1969097_0034.png
København den 2. oktober 2018
Sundheds- og Ældreministeriet
Holbergsgade 6
1057
København K
Sendt per email til [email protected] og [email protected]
Vedr. sagsnr. 1804304.
Høringssvar fra Tobaksproducenterne til udkast til lov om ændring af lov om tobaksvarer m.v. og lov
om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år (Etablering af et sporingssystem og et
sikkerhedsmærkningssystem samt skærpede sanktioner ved salg af tobak til personer under 18 år).
Generelle bemærkninger
Tobaksproducenterne takker for muligheden for at kommentere på udkastet til lov om ændring af lov
om tobaksvarer m.v. og lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år (Etablering
af et sporingssystem og et sikkerhedsmærkningssystem samt skærpede sanktioner ved salg af tobak til
personer under 18 år), herefter lov om tobaksvarer m.v.,
Specifikke bemærkninger
Lovforslagets §31 a, stk 1, 2. punktum. Som vi læser lovforslaget, lægges der ikke op til en automatisk
godkendelse af identitetsmærkeudstedere i andre EU-lande, hvor vi producerer vores varer. I dag bliver
der f.eks. ikke produceret nogen cigaretter i Danmark. Da dette lovforslag for mere end 90%
vedkommende vedrører cigaretproduktionen, ønsker vi frit at kunne vælge blandt de i EU godkendte
identitetsmærkeudstedere. Dette ville sikre det mest effektive produktionsflow.
I udkast til ændring af lov om tobaksvarer m.v. §31 b stk. 3, fremgår det af teksten, at vi som
producenter får mulighed for at klage over identitetsmærkeudstederen via Sikkerhedsstyrelsen. Dog kan
der opstå situationer, hvor en sådan standardmulighed evt. ikke løser vores akutte problemer som
producenter. I dag er cigaretproduktionen koncentreret på få produktionsenheder i få EU-lande.
Eksempelvis leverede ca. 745 produktionslinier 546 mia. cigaretter (svarende til ca 27 mia. 20 stk pakker)
til det europæiske marked i 2015
1
. Da hver cigaretpakke skal forsynes med et unikt identitetsmærke, har
vi som cigaretproducenter brug for en fuldautomatisk adgang til disse unikke identitetsmærker hele
døgnet. Dette forhold bør respekteres i klageadgangen, f.eks. ved at ministeriet kan tillade producenten
1
. Ref: Analysis and Feasibility Assessment Regarding EU systems for Tracking and Tracing of Tobacco Products and
for Security Features, No EAHC/2013/Health/11 2013/S 068-112544 s. 13, samt EU Commission paper, Brussels,
15.12.2017 SWD(2017) 455 final. IMPACT ASSESSMENT, s. 6.
1
34
L 108 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
at anvende alternative ID-udstedere, såfremt ID-udstederen ikke kan levere identitetsmærker i
tilfredsstillende grad til producenten.
I udkast til ændring af lov om tobaksvarer m.v. §31 c, stk 3, lægger lovforslaget op til en
sikkerhedsmærkning af ikke-afgiftspligtige tobaksvarer ved hjælp af et stempelmærke med
sikkerhedsfeatures. Dog mener vi, at det toldfrie salg skal sidestilles med eksport. Da det toldfrie salg
foregår under markant andre forhold og gennem andre kanaler end det toldbelagte, er det vores ønske,
at ikke-afgiftspligtige tobaksprodukter ikke pålægges påføring af Skatteforvaltningens sikkerhedsmærke.
Vi anbefaler derimod, at man giver producenterne et frit valg, så producenterne kan anvende
sikkerhedsmærkningssystemer på tværs af EU-markeder. Et hvert sikkerhedsmærkningssystem bør
godkendes af Skatteforvaltningen og leve op til kravene i gennemførelsesafgørelsen 2018/576:
a) ét skal være ikke skjult
b) ét skal være delvis skjult
c) ét skal være skjult.
Ifølge §3 , stk 1 træder loven i kraft d. 1. februar 2019, dog med respekt til gennemførelses-
forordningernes (2018/574 og 2018/576) ikrafttrædelse per 20. maj 2019. Dette fortolker vi således, at
vi som producenter har adgang til de unikke identitetsmærker fra den eller de udvalgte udstedere per 1.
februar 2019. På grund af den meget korte implementeringsfase, ønsker vi at få adgang til
identitetsmærkerne, så snart det er muligt og helst inden udgangen af 2018. Vi kan som producenter
ikke udfærdige specifikationer for processer, interfaces, systemer, vejledninger etc, førend vi har alle
identitetsmærkespecifikationer fra samtlige EU-markeder.
Slutteligt vil vi gøre opmærksomme på, at det på side 7 i noterne i udkastet til ændring af lov om
tobaksvarer m.v. fremgår, at de økonomiske operatører kan anvende de unikke identitetsmærker til
enkeltpakninger i en periode på højst 6 måneder. Vi ønsker præciseret, at gennemførelsesforordningen
(2018/574 ) blot kræver, at producenterne skal have aktiveret det unikke identitetsmærke d.v.s. påsat
det på en produceret tobakspakke og registreret det i det primære datalager indenfor en periode på 6
måneder.
Tobaksproducenterne står til rådighed for uddybning af høringssvaret.
2
35