Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling), Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling), Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling), Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
L 106 Bilag 9, L 106 A Bilag 9, L 106 B Bilag 9, L 106 C Bilag 9
Offentligt
2007031_0001.png
Til lovforslag nr.
L 106
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Miljø- og Fødevareudvalget den 23. januar 2019
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse, lov om jagt og
vildtforvaltning og straffeloven
(Kommunal adgang til at begrænse sejlads med visse hurtigtsejlende fartøjer ved udlagte badeområder, strafskærpelse for visse
overtrædelser af CITES-regler og udvidet bemyndigelse til at fastsætte regler om hold af hjemmehørende rovfugle og ugler)
[af miljø- og fødevareministeren (Jakob Ellemann-Jensen)]
1. Ændringsforslag
Miljø- og fødevareminsteren har stillet 3 ændringsforslag
om deling af lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
vil stemme for ændringsforslag nr. 1-3 om de-
ling af lovforslaget.
Et
flertal
i udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller de
under A, B og C nævnte lovforslag til
vedtagelse.
Et
mindretal
i udvalget (S, RV og SF) indstiller de under
A og C nævnte lovforslag til
vedtagelse.
Mindretallet ind-
stiller det under B nævnte lovforslag til
forkastelse
ved 3.
behandling.
Et
andet mindretal
i udvalget (EL og ALT) indstiller det
under A nævnte lovforslag til
vedtagelse.
Mindretallet ind-
stiller de under B og C nævnte lovforslag til
forkastelse
ved
3. behandling.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten, Alternativet og Socialistisk Folkeparti
Enhedslistens, Alternativets og Socialistisk Folkepartis
medlemmer af udvalget kan ikke støtte det under B nævnte
lovforslag, idet mindretallet er imod, at man holder rovfugle
i fangenskab, og at man dyrker jagt med rovfugle. EL, ALT
og SF ønsker derfor ikke at give mulighed for at holde rovf-
ugle, der er hjemhørende i Danmark, i fangenskab. Lovæn-
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i tre lovforslag med følgende titler
og indhold:
dringen vil i sig selv øge risikoen for ulovlig indfangning af
vildtlevende fugle og ulovlig indsamling af æg. Endvidere
mener EL, ALT og SF ikke, at det kan forsvares rent dyre-
velfærdsmæssigt, at lovforslaget vil medføre, at antallet af
rovfugle i fangenskab øges, da det bliver lettere at etablere
nye dyrehold.
Enhedslistens og Alternativets medlemmer af udvalget
kan ikke støtte det under C nævnte lovforslag. Partierne er
tilhængere af, at der holdes skarpt øje med, at reglerne om
handel med vilde dyr og planter overholdes. Regler om øget
kontrol og tilsyn kunne være ønskelig, men et forslag, der
udelukkende skærper straframmen, mener EL og ALT ikke
har nogen effekt.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter
det under C nævnte lovforslag, idet en strafskærpelse for
overtrædelse af reglerne om handel med vilde dyr og planter
er et skridt i den rigtige retning. Dog mener SF, at der
samtidig bør sættes ind med andre virkemidler for at sikre
regelefterlevelsen.
4 Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
miljø- og fødevareministeren,
tiltrådt af
udvalget:
AX022580
L 106 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Betænkning afgivet den 23. januar 2019
2007031_0002.png
2
A.
»Forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse
(Kommunal adgang til at begrænse sejlads med visse hur-
tigtsejlende fartøjer ved udlagte badeområder)« omfattende
§§ 1, 4 og 5.
B.
»Forslag til lov om ændring af lov om jagt og vildtfor-
valtning (Udvidet bemyndigelse til at fastsætte regler om
hold af hjemmehørende rovfugle og ugler)« omfattende §§
2, 4 og 5.
C.
»Forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse
og straffeloven (Strafskærpelse for visse overtrædelser af
CITES-regler)« omfattende § 1, nr. 4, og §§ 3-5.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag
Til § 1
2)
Nr. 4
affattes således:
»4.
I
§ 89, stk. 3,
indsættes som
3. pkt.:
»For overtrædelse af forskrifter efter § 29, stk. 3, kan der
alene fastsættes straf af bøde.««
[Konsekvens af forslag om deling af lovforslaget]
c
Ændringsforslag til det under C nævnte lovforslag
Til § 1
3)
Nr. 4
affattes således:
»4.
I
§ 89, stk. 3,
indsættes som
3. pkt.:
»For overtrædelse af bestemmelser i Rådets forordning
(EF) nr. 338/97 af 9. december 1996 om beskyttelse af vilde
dyr og planter ved kontrol af handelen hermed med senere
ændringer og de hertil knyttede til enhver tid gældende
kommissionsforordninger kan det dog under de omstændig-
heder, der er nævnt i stk. 2, fastsættes, at straffen kan stige
til fængsel i indtil 2 år.««
[Konsekvens af forslag om deling af lovforslaget og præci-
sering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslår miljø- og fødevaremini-
steren, at lovforslaget deles i 3 selvstændige lovforslag (A,
B og C). Den foreslåede deling giver partierne mulighed for
at stemme for de dele af lovforslaget, som de hver især støt-
ter, eller stemme imod de dele, de ikke kan støtte.
Til nr. 2
Ændringsforslaget er en konsekvens af forslaget om de-
ling af lovforslaget. Den under lovforslagets § 1, nr. 4, fore-
slåede ændring af naturbeskyttelseslovens § 89, stk. 3, opde-
les, således at forslaget om indsættelse af et nyt 3. pkt., »For
overtrædelse af forskrifter efter § 29, stk. 3, kan der alene
fastsættes straf af bøde«, medtages i det under A nævnte
lovforslag, medens forslaget om indsættelse af et nyt 4. pkt.
medtages i det under C nævnte lovforslag, jf. ændringsfor-
slag nr. 3.
Til nr. 3
Ændringsforslaget er en konsekvens af forslaget om de-
ling af lovforslaget. Den under lovforslagets § 1, nr. 4, fore-
slåede ændring af naturbeskyttelseslovens § 89, stk. 3, opde-
les, således at alene forslaget om indsættelse af et nyt 4.
pkt., »For overtrædelse af bestemmelser i EU’s forordning
om beskyttelse af vilde dyr og planter ved kontrol af hande-
len hermed og de hertil knyttede kommissionsforordninger
kan det dog under de omstændigheder, der er nævnt i stk. 2,
fastsættes, at straffen kan stige til fængsel i indtil 2 år«,
medtages i det under C nævnte lovforslag.
Der er endvidere tale om en præcisering af rådsforordnin-
gens titel og en præcisering af, at den foreslåede bestemmel-
se skal finde anvendelse også på overtrædelser af gældende
og fremtidige ændringer af forordningen og af de til enhver
tid gældende bestemmelser i tilknyttede kommissionsforord-
ninger.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. november 2018 og var
til 1. behandling den 30. november 2018. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Miljø- og Føde-
vareudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og miljø- og fødevareministeren sendte den
7. november 2018 dette udkast til udvalget, jf. MOF alm. del
– bilag 125. Den 15. november 2018 sendte miljø- og føde-
vareministeren høringssvarene og et høringsnotat til udval-
get.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag på lovforsla-
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 6 spørgsmål til
miljø- og fødevareministeren til skriftlig besvarelse, som
ministeren har besvaret.
L 106 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Betænkning afgivet den 23. januar 2019
2007031_0003.png
3
Pia Adelsteen (DF)
fmd.
Lise Bech (DF) René Christensen (DF) Ib Poulsen (DF) Karina Due (DF) Erling Bonnesen (V)
Peter Juel-Jensen (V) Thomas Danielsen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Anni Matthiesen (V) Hans Christian Schmidt (V)
Carsten Bach (LA) May-Britt Kattrup (LA) Erik Lund (KF) Orla Østerby (KF) Bjarne Laustsen (S) Lea Wermelin (S)
nfmd.
Christian Rabjerg Madsen (S) Jesper Petersen (S) Kirsten Brosbøl (S) Simon Kollerup (S) Søren Egge Rasmussen (EL)
Øjvind Vilsholm (EL) Christian Poll (ALT) Roger Courage Matthisen (ALT) Rasmus Helveg Petersen (RV) Ida Auken (RV)
Trine Torp (SF) Pia Olsen Dyhr (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1