Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling), Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling), Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling), Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (1. samling)
L 106 Bilag 5, L 106 A Bilag 5, L 106 B Bilag 5, L 106 C Bilag 5
Offentligt
2000565_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 14. januar 2019
Miljø- og fødevareministerens ændringsforslag til L 106, forslag til lov om ændring af lov om
naturbeskyttelse, lov om jagt og vildtforvaltning og straffeloven. (Kommunal adgang til at begrænse
sejlads med visse hurtigtsejlende fartøjer ved udlagte badeområder, strafskærpelse for visse
overtrædelser af CITES-regler og udvidet bemyndigelse til at fastsætte regler om hold af
hjemmehørende rovfugle og ugler).
Af miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V).
Ændringsforslag
Af
miljø- og fødevareministeren:
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i 3 lovforslag med følgende titler og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse (Kommunal adgang til at begrænse sejlads
med visse hurtigtsejlende fartøjer ved udlagte badeområder)« omfattende § 1, indledningen, nr. 1-4, §
4 og § 5.
B.
»Forslag til lov om ændring af lov om jagt og vildtforvaltning (Udvidet bemyndigelse til at fastsætte
regler om hold af hjemmehørende rovfugle og ugler)« omfattende § 2, indledningen, nr. 1, § 4 og § 5.
C.
»Forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse og straffeloven (Strafskærpelse for visse
overtrædelser af CITES-regler)« omfattende § 1, indledningen, nr. 4, § 3, indledningen, nr. 1, § 4 og §
5.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte forslag
Til § 1
2)
Nr. 4,
affattes således:
»4. I
§ 89, stk. 3,
indsættes som 3. pkt.:
»For overtrædelse af forskrifter efter § 29, stk. 3, kan der alene fastsættes straf af bøde.««
[Konsekvens af forslag om deling af lovforslag]
c
Ændringsforslag til det under C nævnte forslag
Til § 1
3)
Nr. 4,
affattes således:
»4. I
§ 89, stk. 3,
indsættes som 3. pkt.:
»For overtrædelse af bestemmelser i Rådets forordning (EF) nr. 338/97 af 9. december 1996 om
beskyttelse af vilde dyr og planter ved kontrol af handelen hermed med senere ændringer og de hertil
knyttede til enhver tid gældende kommissionsforordninger kan det dog under de omstændigheder, der
er nævnt i stk. 2, fastsættes, at straffen kan stige til fængsel i indtil 2 år.««
Miljø-
og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
L 106 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Ændringsforslag fra miljø- og fødevareministeren
[Konsekvens af forslag om deling af lovforslag og præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslår miljø- og fødevareministeren, at lovforslaget deles i 3 selvstændige
lovforslag (A, B og C). Den foreslåede deling giver partierne mulighed for at stemme for de dele af
lovforslaget, som de hver især støtter eller stemme imod de dele, de ikke kan støtte.
Til nr. 2
Forslaget er en konsekvens af forslaget om deling af lovforslaget. Den under lovforslagets § 1, nr. 4,
foreslåede ændring af naturbeskyttelseslovens § 89, stk. 3, opdeles, således at forslaget om indsættelse
af et nyt 3. punktum ”For
overtrædelse af forskrifter efter § 29, stk. 3, kan der alene fastsættes straf af
bøde”
medtages i det under A nævnte lovforslag, medens forslaget om indsættelse af et nyt 4. punktum
medtages i det under C nævnte lovforslag, jf. det foreslåede nr. 3.
Til nr. 3
Forslaget er en konsekvens af forslaget om deling af lovforslaget. Den under lovforslagets § 1, nr. 4,
foreslåede ændring af naturbeskyttelseslovens § 89, stk. 3, opdeles, således at alene forslaget om
indsættelse af et nyt 4. punktum ”For overtrædelse af bestemmelser i EU’s forordning om
beskyttelse
af vilde dyr og planter ved kontrol af handelen hermed og de hertil knyttede kommissionsforordninger
kan det dog under de omstændigheder, der er nævnt i stk. 2, fastsættes, at straffen kan stige til fængsel
i indtil 2 år”
medtages i det under C nævnte lovforslag.
Der er endvidere tale om en præcisering af Rådsforordningens titel og en præcisering af, at den
foreslåede bestemmelse skal finde anvendelse også på overtrædelser af gældende og fremtidige
ændringer af forordningen og af de til enhver tid gældende bestemmelser i tilknyttede
kommissionsforordninger.
Jakob Ellemann-Jensen
/
Isabelle Navarro Vinten
2