Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 105 Bilag 1
Offentligt
Undervisningsministeriet
November 2018
Sagsnr.: 18/13177
Høringsnotat
om
Forslag til lov om ændring af forskellige love på Undervisningsministeriets område og lov
om specialpædagogisk støtte ved videregående uddannelser
(Frit leverandørvalg på tegnsprogs- og skrivetolkeområdet (levering af tolkebistand til døve, døv-
blinde og svært hørehæmmende), adgang til specialpædagogisk støtte på voksen- og efteruddan-
nelsesområdet og i overgangen mellem uddannelsesniveauer)
1. Indledning
Et udkast til forslag til lov om ændring af forskellige love på Undervisningsministeriets område
og lov om specialpædagogisk støtte ved videregående uddannelser (Frit leverandørvalg på tegn-
sprogs- og skrivetolkeområdet (levering af tolkebistand til døve, døvblinde og svært hørehæm-
mende), adgang til specialpædagogisk støtte på voksen- og efteruddannelsesområdet og i over-
gangen mellem uddannelsesniveauer) har i perioden fra den 14. september 2018 til den 12. okto-
ber 2018 været i ekstern høring hos 181 myndigheder og organisationer. Udkastet er også offent-
liggjort på Høringsportalen.
Der er modtaget høringssvar fra 57 af de hørte myndigheder og organisationer, heraf 2 fælles
høringssvar fra flere høringsparter. 33 høringssvar indeholder bemærkninger til lovudkastet. En
oversigt med angivelse af, hvem der har afgivet høringssvar, er vedlagt.
Det er alene de væsentligste bemærkninger fra høringssvarene, der er medtaget i notatet.
2. Sammenfatning om ændring i lovforslaget i forhold til høringsudkastet
De indkomne høringssvar har givet anledning til følgende bemærkninger i lovudkastet:
Det er i de almindelige bemærkninger afsnit 4.3 præciseret, at uddannelsesinstitutionerne
skal sørge for, at støtteansøgninger iværksættes og fremmes hurtigst muligt.
I § 1, nr. 1 (ny § 20 a i folkeskoleloven), og bemærkningerne hertil er præciseret, at mulighe-
den for at medtage og anvende bevilgede hjælpemidler vil være afgrænset til it-hjælpemidler
og vil være tidsbegrænset til 3 måneder. Der gives mulighed for, at kommunalbestyrelsen vil
kunne bestemme, at eleven vil kunne medtage og anvende af et andet end et it-hjælpemiddel
for en kortere periode. I tilknytning hertil er proces efter udløb heraf tillige afspejlet.
I § 2, nr. 1 (ny § 3 b i lov om efterskoler og frie fagskoler), og bemærkningerne hertil er præ-
ciseret, at muligheden for at medtage og anvende bevilgede hjælpemidler vil være afgrænset
til it-hjælpemidler og vil være tidsbegrænset til 3 måneder. Der gives mulighed for, at under-
visningsministeren vil kunne bestemme, at eleven vil kunne medtage og anvende af et andet
end et it-hjælpemiddel for en kortere periode. I tilknytning hertil er proces efter udløb heraf
tillige afspejlet.
I § 2, nr. 1 (ny § 3 b i lov om efterskoler og frie fagskoler) og § 3, nr. 1, (ny § 3 a i lov om fri-
skoler og private grundskoler m.v.) er præciseret ved tilføjelse af henvisning til § 3 a i folke-
skoleloven og til § 3, stk. 1, og § 3 a i lov om efterskoler og frie fagskoler og til § 3, stk. 1, nr.
1-3 i lov om friskoler og private grundskoler m.v.
I § 2, nr. 2 (lov om efterskoler og frie fagskoler) tilføjes ”§ 26 a, stk. 1”.
1