Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 103 Bilag 9
Offentligt
1989839_0001.png
Til lovforslag nr.
L 103
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 13. december 2018
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af tinglysningsafgiftsloven og forskellige andre love
og om ophævelse af lov om afgift af antibiotika og vækstfremmere anvendt i
foderstoffer
(Afgiftssaneringspakke m.v.)
[af skatteministeren (Karsten Lauritzen)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 23 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL og
SF) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede æn-
dringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til
for-
kastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme hverken
for eller imod de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (SF) vil stemme hverken
for eller imod lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for ændringsforslag nr. 1-13 og 16-23 og imod
ændringsforslag nr. 14 og 15.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at En-
hedslisten kan støtte, at en række afgifter fjernes med dette
lovforslag, da de ikke længere giver intuitiv mening og ikke
genererer et merprovenu. Enhedslisten kan dog ikke støtte
lempelser af afgiften på pantbelagt emballage og er tillige
bekymret for lempelsen af afgiften på antibiotika, al den
stund at landbruget allerede nu bruger alt for meget antibio-
tika. Endelig er Enhedslisten ikke enig i finansieringen af
den samlede erhvervs- og iværksætterpakke, som lovforsla-
get er en del af, da pengene bl.a. andet bliver hentet gennem
nedskæringer på DSB.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget bemær-
ker, at mange af enkeltforslagene i lovforslaget er fornuftige
nok. Der er meget små provenuer med en uforholdsmæssig
administrativ belastning, men der er også forslag, som SF
ikke er udelt begejstret for. Hovedindvendingen er, at der er
tale om et provenutab, som på grund af regeringens rigide
skattestop ikke dækkes ind af forhøjede afgifter andre steder
– f.eks. en kemikalieafgift – og provenuet er der i høj grad
brug for til velfærd, f.eks. til hjemmehjælp. SF vil gerne væ-
re med til en afgiftssanering, men den skal være finansieret
på en ordentlig måde.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
skatteministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med und-
tagelse af EL):
Til § 2
1)
Nr. 9
udgår, og i stedet indsættes:
»9.
I
§ 9, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »Erhvervsdrivende varemod-
tagere« til: »Registrerede varemodtagere«.
AX022380
L 103 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Betænkning afgivet den 13. december 2018
1989839_0002.png
2
01.
I
§ 9, stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter »kan«: »uden bevil-
ling«.«
[Ændringsnummeret opdeles for at fastsætte forskellige
virkningstidspunkter]
Til § 3
2)
Nr. 11
udgår, og i stedet indsættes:
5)
I det under
nr. 15
foreslåede
§ 9, stk. 5,
ændres i
1. pkt.
»der anvendes« til: »der er anvendt eller anvendes«.
[Præcisering af lovforslagets § 5, nr. 15]
6)
I det under
nr. 21
foreslåede
§ 20, stk. 5,
ændres i
1.
pkt.
»der anvendes« til: »der er anvendt eller anvendes«.
[Præcisering af lovforslagets § 5, nr. 21]
Til § 6
»11.
I
§ 15, stk. 2, 3. pkt.,
ændres »Erhvervsdrivende vare-
modtagere« til: »Registrerede varemodtagere«.
01.
I
§ 15, stk. 2, 3. pkt.,
indsættes efter »kan«: »uden bevil-
ling«.«
[Ændringsnummeret opdeles for at fastsætte forskellige
virkningstidspunkter]
Til § 4
3)
Nr. 11
udgår, og i stedet indsættes:
»11.
I
§ 7, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »Erhvervsdrivende vare-
modtagere« til: »Registrerede varemodtagere«.
01.
I
§ 7, stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter »kan«: »uden bevil-
ling«.«
[Ændringsnummeret opdeles for at fastsætte forskellige
virkningstidspunkter]
Til § 5
4)
Efter nr. 1 indsættes som nye numre:
»01.
I
§ 1, stk. 1, nr. 11,
der bliver nr. 10, ændres »under
1-9« til: »under 1-8«.
02.
§ 1, stk. 1,
affattes således:
»Af følgende varer svares afgift til statskassen:
1) Chokolade og chokoladevarer, kakaomasse, kakaopul-
ver, kakaosmør og kakaopræparater af enhver art.
2) Lakridssaft, lakrids og lakridsvarer af enhver art. Pul-
veriseret lakridsrod og blandinger af salmiak og la-
kridsrod og lign.
3) Marcipan- og nougatmasser og varer heraf.
4) Konfekt, bolsjer, dragévarer, skummasse, skumvarer,
fondant, sukrede korn og lign. tilsat essenser eller farve
og i øvrigt sukkervarer af enhver art.
5) Tyggegummi.
6) Kandiseret frugt og frugtskal og andre kandiserede va-
rer med undtagelse af skaller af citrusfrugter.
7) Sukkade, marmelade og tilsvarende varer, når de er for-
met i plader, stænger, figurer og lign.
8) Kager, kiks og lign. delvis bestående af skummasse,
når bagværket ikke udgør mindst to tredjedele af varens
rumfang.
9) Andre varer, der efter en samlet bedømmelse af deres
beskaffenhed og anvendelse og den måde, hvorpå de
markedsføres, kan betragtes som efterligninger af eller
erstatningsvarer for de varer, der er nævnt under 1-7.««
[Konsekvens af lovforslagets § 5, nr. 1]
7)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
Overalt i loven indsættes efter »omfattet af § 1,«: »stk.
1,«.«
[Konsekvens af lovforslagets § 6, nr. 1]
8)
Efter nr. 20 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 18, stk. 1, nr. 5,
ændres »§ 3, stk. 4« til: »§ 3, stk.
5«.«
[Konsekvens af lovforslagets § 6, nr. 5]
Til § 7
9)
Nr. 9
udgår, og i stedet indsættes:
»9.
I
§ 9, stk. 1, 3. pkt.,
ændres »Erhvervsdrivende varemod-
tagere« til: »Registrerede varemodtagere«.
01.
I
§ 9, stk. 1, 3. pkt.,
indsættes efter »kan«: »uden bevil-
ling«.«
[Ændringsnummeret opdeles for at fastsætte forskellige
virkningstidspunkter]
Til § 11
10)
Nr. 9
udgår, og i stedet indsættes:
»9.
I
§ 10, stk. 2,
ændres »Erhvervsdrivende varemodtagere«
til: »Registrerede varemodtagere«.
01.
I
§ 10, stk. 2,
indsættes efter »kan«: »uden bevilling«.«
[Ændringsnummeret opdeles for at fastsætte forskellige
virkningstidspunkter]
Til § 13
11)
Nr. 2
affattes således:
»2.
I
§ 1
indsættes som
stk. 2:
»Stk. 2.
Ved et lystfartøj forstås ethvert fartøj, medmindre
det udelukkende anvendes til erhvervsmæssige formål. Ved
erhvervsmæssige formål forstås personbefordring og gods-
transport eller levering af tjenesteydelser mod vederlag eller
til offentlige formål.««
[Den foreslåede definitionsbestemmelse i lystfartøjsforsik-
ringsafgiftsloven foreslås nyaffattet]
L 103 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Betænkning afgivet den 13. december 2018
1989839_0003.png
3
Til § 20
12)
I den under
nr. 14
foreslåede affattelse af
§ 5 a, stk. 6,
2. pkt.,
der bliver stk. 5, 2. pkt., indsættes efter »indfriet,«:
»eller et ejerpantebrev«.
[Udvidelse af muligheden for at overføre afgift fra ejerpan-
tebreve til afgiftspantebreve]
13)
Efter nr. 14 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 5 a, stk. 6, 4. pkt.,
der bliver stk. 5, 4. pkt., indsættes
efter »tinglyst pantebrev«: »eller et ejerpantebrev«.«
[Udvidelse af muligheden for at overføre afgift fra ejerpan-
tebreve til afgiftspantebreve]
Til § 22
Af
skatteministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med und-
tagelse af EL og SF):
14)
Nr. 2
affattes således:
»2.
I
§ 1, stk. 2,
indsættes efter »godkendte blokvogne«: »,
benzindrevne traktorer og påhængsvogne hertil, godkendte
traktorer og påhængsvogne hertil«.«
[Fritagelse af registreringspligtige benzindrevne traktorer på
linje med godkendte traktorer]
15)
Nr. 3
affattes således:
»3.
§ 5
affattes således:
Ȥ 5.
Af registreringspligtige, ikkebenzindrevne traktorer
og registreringspligtige påhængsvogne hertil betales afgift
efter satserne i § 4, afgiftsklasse II A og B (vare- og lastvog-
ne).««
[Fritagelse af registreringspligtige benzindrevne traktorer på
linje med godkendte traktorer]
Af
skatteministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med und-
tagelse af EL):
16)
Nr. 4
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 15]
Ny paragraf
17)
Efter § 24 indsættes:
Ȥ 01
I lov nr. 1686 af 26. december 2017 om ændring af
chokoladeafgiftsloven, lov om forskellige forbrugsafgifter,
kildeskatteloven,
lov
om
afgift
af
konsum-is,
spiritusafgiftsloven og øl- og vinafgiftsloven (Annullering af
indeksering af en række punktafgifter, nedsættelse og
efterfølgende afskaffelse af råstofafgiften, afskaffelse af
afgiften på te og tillægsafgiften på alkoholsodavand og
ændringer af forskerskatteordningen) foretages følgende
ændring:
1.
§ 1, nr. 4,
ophæves.«
[Konsekvens af lovforslagets § 5, nr. 1]
Til § 25
18)
I
stk. 1
ændres »jf. dog stk. 2« til: »jf. dog stk. 2-4«.
[Ændring af henvisning]
19)
Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 3.
§ 5, nr. 02, træder i kraft den 1. januar 2020.«
Stk. 3-6 bliver herefter stk. 4-7.
[Ikrafttrædelsestidspunktet for den foreslåede nyaffattelse af
chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, jf. ændringsforslag nr. 4,
§ 5, nr. 02]
20)
I
stk. 5,
der bliver stk. 6, indsættes efter »§ 1,«: »§ 2,
nr. 01, § 3, nr. 01, § 4, nr. 01,«, efter »§ 6, nr. 13, 18 og 20,«
indsættes: »§ 7, nr. 01,«, efter »§ 9, nr. 1, 3, 7, 13 og 16,«
indsættes: »§ 11, nr. 01,«, og »§ 22,« udgår.
[Konsekvensændring af dele af ændringsforslag nr. 1-3, 9,
10, 14 og 15]
21)
I
stk. 6,
der bliver stk. 7, ændres »§ 2« til: »§ 2, nr. 1-9
og 10-15, § 3, nr. 1-11 og 12-16«, »§ 4, nr. 1 og 3-15« æn-
dres til: »§ 4, nr. 1, 3-11 og 12-15«, »§ 6, nr. 1-12, 15-17, 19
og 21-23« ændres til: »§ 6, nr. 01, 1-12, 15-17, 19, 02 og
21-23«, »§ 7, nr. 1-9 og 11-14« ændres til: »§ 7, nr. 1-9, 11
og 12-14«, »§ 11, nr. 1-7 og 9-15« ændres til: »§ 11, nr. 1-7,
9 og 10-15«, og »§ 20, nr. 1-7 og 9-27,« ændres til: »§ 20,
nr. 1-7, 9-14, 01 og 15-27«.
[Konsekvensændring af dele af ændringsforslag nr. 1-3,
7-10 og 13]
22)
Som
stk. 8
indsættes:
»Stk. 8.
§ 22 har virkning for det enkelte køretøj ved ud-
løb eller afbrydelse af afgiftsperioder påbegyndt før den 1.
februar 2019.«
[Indsættelsen af stk. 8 medfører, at afgiftsfritagelsen gives, i
takt med at afgiftsperioderne udløber eller afbrydes]
Til § 26
23)
Stk. 3
affattes således:
»Stk. 3.
Regler fastsat i medfør af tinglysningsafgiftslo-
vens § 5, stk. 8, jf. lovbekendtgørelse nr. 462 af 14. maj
2007, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af for-
skrifter udstedt i medfør af tinglysningsafgiftslovens § 5,
stk. 6, som affattet ved denne lovs § 20, nr. 6.«
[Korrekt affattelse af overgangsbestemmelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Lovforslagets § 2, nr. 9, indeholder både en sproglig ens-
retning af betegnelsen for varemodtagere og en præcisering
af, at registrerede varemodtagere uden bevilling efter udlø-
bet af hver afgiftsperiode frem for at søge Skatteforvaltnin-
gen om godtgørelse i stedet kan angive afgift af ubrugte va-
rer, der er leveret til udlandet, på afgiftsangivelsen, således
L 103 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Betænkning afgivet den 13. december 2018
1989839_0004.png
4
at den godtgørelsesberettigede afgift indgår i opgørelsen af
afgiftstilsvaret.
Det foreslås, at lovforslagets § 2, nr. 9, udgår med hen-
blik på i stedet at indsætte to nye numre, hvor ændringerne
opdeles. Opdelingen sker med henblik på at fastsætte for-
skellige virkningstidspunkter for henholdsvis den sproglige
ensretning af betegnelsen for varemodtagere og præciserin-
gen af, at der kan opnås en afgiftsgodtgørelse uden en bevil-
ling. Opdelingen skal ses i sammenhæng med ændringsfor-
slag nr. 20 og 21, hvor forslaget vedrørende bevillinger skal
have virkning fra den 1. april 2019 og forslaget vedrørende
den sproglige ensretning af betegnelsen for varemodtagere
skal have virkning fra den 1. juli 2019.
Til nr. 2
Lovforslagets § 3, nr. 11, indeholder både en sproglig
ensretning af betegnelsen for varemodtagere og en præcise-
ring af, at registrerede varemodtagere uden bevilling efter
udløbet af hver afgiftsperiode frem for at søge Skatteforvalt-
ningen om godtgørelse i stedet kan angive afgift af afgifts-
berigtigede bekæmpelsesmidler, der er leveret til udlandet,
på afgiftsangivelsen, således at den godtgørelsesberettigede
afgift indgår i opgørelsen af afgiftstilsvaret.
Det foreslås, at lovforslagets § 3, nr. 11, udgår med hen-
blik på i stedet at indsætte to nye numre, hvor ændringerne
opdeles. Opdelingen sker med henblik på at fastsætte for-
skellige virkningstidspunkter for henholdsvis den sproglige
ensretning af betegnelsen for varemodtagere og præciserin-
gen af, at der kan opnås en afgiftsgodtgørelse uden en bevil-
ling. Opdelingen skal ses i sammenhæng med ændringsfor-
slag nr. 20 og 21, hvor forslaget vedrørende bevillinger skal
have virkning fra den 1. april 2019 og forslaget vedrørende
den sproglige ensretning af betegnelsen for varemodtagere
skal have virkning fra den 1. juli 2019.
Til nr. 3
Lovforslagets § 4, nr. 11, indeholder både en sproglig
ensretning af betegnelsen for varemodtagere og en præcise-
ring af, at registrerede varemodtagere uden bevilling efter
udløbet af hver afgiftsperiode frem for at søge Skatteforvalt-
ningen om godtgørelse i stedet kan angive afgift af afgifts-
berigtigede varer modtaget, når varerne er leveret til udlan-
det, på afgiftsangivelsen, således at den godtgørelsesberetti-
gede afgift indgår i opgørelsen af afgiftstilsvaret.
Det foreslås, at lovforslagets § 4, nr. 11, udgår med hen-
blik på i stedet at indsætte to nye numre, hvor ændringerne
opdeles. Opdelingen sker med henblik på at fastsætte for-
skellige virkningstidspunkter for henholdsvis ensretningen
af betegnelsen for varemodtagere og præciseringen af, at der
kan opnås en afgiftsgodtgørelse uden en bevilling. Opdelin-
gen skal ses i sammenhæng med ændringsforslag nr. 20 og
21, hvor forslaget vedrørende bevillinger skal have virkning
fra den 1. april 2019 og forslaget vedrørende den sproglige
ensretning af betegnelsen for varemodtagere skal have virk-
ning fra den 1. juli 2019.
Til nr. 4
Ad 01
I lovforslagets § 5, nr. 1, foreslås det at ophæve den så-
kaldte vaffelbestemmelse i chokoladeafgiftslovens § 1, stk.
1, nr. 9, således at vafler som udgangspunkt ikke vil være
omfattet af det afgiftspligtige vareområde. Som følge heraf
skal henvisningen i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr.
11, der bliver nr. 10, ændres fra »under 1-8« til: »under
1-7«. Den foreslåede ændring er dermed en konsekvensret-
telse.
Ad 02
Efter chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, skal der betales
afgift af chokolade- og sukkervarer. Afgiften omfatter en
lang række varer, f.eks. chokolade og chokoladevarer, ka-
kaomasse, kakaopulver, kakaosmør og kakaopræparater af
enhver art, lakridssaft, lakrids og lakridsvarer af enhver art,
marcipan- og nougatmasser og varer heraf, konfekt, bolsjer,
skumvarer, tyggegummi, kandiseret frugt m.v.
Lovens § 1, stk. 1, er nyaffattet med ikrafttrædelse og
virkning fra den 1. januar 2020, jf. § 1, nr. 4, og § 7, stk. 2, i
lov nr. 1686 af 26. december 2017. Nyaffattelsen skyldes, at
chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4, der blev indsat pr.
1. januar 2018 som en konsekvens af nedsættelsen af råstof-
afgiften, ophæves, i forbindelse med at råstofafgiften afskaf-
fes, jf. § 1, nr. 2 og 20, i lov nr. 1686 af 26. december 2017.
I lovforslagets § 5, nr. 1, foreslås det at ophæve den så-
kaldte vaffelbestemmelse i chokoladeafgiftslovens § 1, stk.
1, nr. 9, således at vafler som udgangspunkt ikke vil være
omfattet af det afgiftspligtige vareområde. Som følge heraf
foreslås lovens § 1, stk. 1, nyaffattet på ny. Den foreslåede
nyaffattelse træder i kraft den 1. januar 2020, jf. ændrings-
forslag nr. 19.
Til nr. 5 og 6
I lovforslagets § 5, nr. 15 og 21, foreslås det at indføre en
godtgørelsesregel, således at virksomheder kan få godtgørel-
se af indkøbte og afgiftsberigtigede chokolade- og sukkerva-
rer og råstofafgiftspligtige varer, der anvendes til fremstil-
ling af is. Godtgørelsesreglen foreslås som konsekvens af
lovforslagets § 9, nr. 1, hvorefter alle varer, uanset om disse
placeres inden i eller uden på isen, fremover foreslås at ind-
gå i afgiftsgrundlaget efter isafgiftsloven. Med godtgørelses-
reglen undgås således, at chokolade- og sukkervarer og rå-
stofafgiftspligtige varer, der er bestemt til at blive anvendt
som ingredienser i isproduktionen, ikke afgiftsbelægges ef-
ter både chokoladeafgiftsloven og isafgiftsloven.
Godtgørelsesreglerne foreslås at træde i kraft den 1. april
2019.
Godtgørelsesreglerne vil betyde, at oplagshavere, der
fremstiller og sælger is med chokoladeafgiftspligtige og rå-
stofafgiftspligtige ingredienser efter 1. april 2019, har mu-
lighed for at søge om godtgørelse af afgifter betalt efter cho-
koladeafgiftsloven for de ingredienser, der anvendes til
fremstilling af is. Tilsvarende kan oplagshavere, der frem-
stiller is før den 1. april 2019, men sælger isen efter den 1.
april 2019, søge om godtgørelse af de chokoladeafgiftsplig-
tige og råstofafgiftspligtige ingredienser, som der er betalt
afgift af før den 1. april 2019. Sidstnævnte situation foreslås
præciseret ved dette ændringsforslag.
L 103 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Betænkning afgivet den 13. december 2018
1989839_0005.png
5
Til nr. 7
Der er tale om en konsekvensændring som følge af lov-
forslagets § 6, nr. 1, hvor der i emballageafgiftslovens § 1
indsættes et nyt stk. 2. Emballageafgiftsloven indeholder en
række henvisninger til lovens § 1, nr. 1, som efter lovforsla-
get bliver § 1, stk. 1, nr. 1.
Til nr. 8
Der er tale om en konsekvensændring som følge af lov-
forslagets § 6, nr. 5, hvor der i emballageafgiftslovens § 3
indsættes et nyt stk. 4. I emballageafgiftslovens § 18, stk. 1,
nr. 5, henvises der til § 3, stk. 4, som efter lovforslaget bli-
ver § 3, stk. 5.
Til nr. 9
Lovforslagets § 7, nr. 9, indeholder både en sproglig ens-
retning af betegnelsen for varemodtagere og en præcisering
af, at registrerede varemodtagere uden bevilling efter udlø-
bet af hver afgiftsperiode frem for at søge Skatteforvaltnin-
gen om godtgørelse i stedet kan angive afgift af afgiftsberig-
tigede varer, der er leveret til udlandet, på afgiftsangivelsen,
således at den godtgørelsesberettigede afgift indgår i opgø-
relsen af afgiftstilsvaret.
Det foreslås, at lovforslagets § 7, nr. 9, udgår med hen-
blik på i stedet at indsætte to nye numre, hvor ændringerne
opdeles. Opdelingen sker med henblik på at fastsætte for-
skellige virkningstidspunkter for henholdsvis den sproglige
ensretning af betegnelsen for varemodtagere og præciserin-
gen af, at der kan opnås afgiftsgodtgørelse uden en bevil-
ling. Opdelingen skal ses i sammenhæng med ændringsfor-
slag nr. 20 og 21, hvor forslaget vedrørende bevillinger skal
have virkning fra den 1. april 2019 og forslaget vedrørende
den sproglige ensretning af betegnelsen for varemodtagere
skal have virkning fra den 1. juli 2019.
Til nr. 10
Lovforslagets § 11, nr. 9, indeholder både en sproglig
ensretning af betegnelsen for varemodtagere og en præcise-
ring af, at registrerede varemodtagere uden bevilling efter
udløbet af hver afgiftsperiode frem for at søge Skatteforvalt-
ningen om godtgørelse i stedet kan angive afgift af afgifts-
berigtigede varer, der er leveret til udlandet, på afgiftsangi-
velsen, således at den godtgørelsesberettigede afgift indgår i
opgørelsen af afgiftstilsvaret.
Det foreslås, at lovforslagets § 11, nr. 9, udgår med hen-
blik på i stedet at indsætte to nye numre, hvor ændringerne
opdeles. Opdelingen sker med henblik på at fastsætte for-
skellige virkningstidspunkter for henholdsvis den sproglige
ensretning af betegnelsen for varemodtagere og præciserin-
gen af, at der kan opnås en afgiftsgodtgørelse uden en bevil-
ling. Opdelingen skal ses i sammenhæng med ændringsfor-
slag nr. 20 og 21, hvor forslaget vedrørende bevillinger skal
have virkning fra den 1. april 2019 og forslaget vedrørende
den sproglige ensretning af betegnelsen for varemodtagere
skal have virkning fra den 1. juli 2019.
Til nr. 11
Der er tale om en nyaffattelse af den foreslåede defini-
tionsbestemmelse i lov om afgift af lystfartøjsforsikringer,
jf. lovforslagets § 13, nr. 2. I lovforslaget præciseres lystfar-
tøjsbegrebet i overensstemmelse med den foreliggende prak-
sis på området.
Da der skal foretages flere mindre tekniske ændringer i
både 1. og 2. pkt., er bestemmelsen af lovtekniske årsager
nyaffattet. For det første fremgik det ikke af forslaget til
lystfartøjsafgiftslovens § 1, stk. 2, 1. pkt., at kun fartøjer, der
anvendes til ikkeerhvervsmæssige formål, er omfattet af af-
giften. Dette fremgik dog af bemærkningerne til lovforsla-
get. Ændringsforslaget retter derfor op på denne fejl. For det
andet er det ikke nødvendigt at nævne fysiske og juridiske
personer i definitionsbestemmelsen, hvorfor dette slettes.
For det tredje er den negative afgrænsning af ikkeerhvervs-
mæssige formål ændret til en positiv afgrænsning for at gøre
bestemmelsen mere forståelig.
Der henvises til lovforslagets almindelige og specielle
bemærkninger i forhold til redegørelsen for Skatteforvalt-
ningens praksis.
Til nr. 12 og 13
Ved tinglysning af et nyt pant, der skal afløse et tidligere
tinglyst pant i samme ejendom, kan afgiftsgrundlaget for
tinglysning af det nye pant nedsættes eller bortfalde efter
tinglysningsafgiftslovens § 5 a, stk. 1, hvis hovedstolen på
det nye pant ikke overstiger hovedstolen på det tidligere
tinglyste pant.
Overførsel af afgiftsdifferencen i lovens § 5 a, stk. 1, om-
fatter f.eks. simple pantebreve og realkreditpantebreve,
mens pant ifølge ejerpantebreve og skadesløsbreve ikke er
omfattet.
Det foreslås i lovforslagets § 20, nr. 7, at udvide anven-
delsesområdet for tinglysningsafgiftslovens § 5 a, stk. 1, så-
ledes at der kan overføres afgift mellem alle typer af pant,
herunder f.eks. ejerpantebreve, bortset fra pant ifølge
skadesløsbreve.
Såfremt hovedstolen på det nye pant er mindre end den
tinglyste hovedstol på det tidligere pant, kan differencen an-
vendes ved en senere tinglysning af et pantebrev med pant i
samme ejendom, jf. tinglysningsafgiftslovens § 5 a, stk. 6.
Afgiftsdifferencen kan overføres til et afgiftspantebrev, som
kan oprettes som et nyt pantebrev eller ved omdannelse af et
indfriet tinglyst pantebrev (f.eks. et realkreditpantebrev).
Ejerpantebreve kan ikke være indfriet.
Tinglysningsafgiftslovens § 5 a, stk. 6, omfatter ikke
ejerpantebreve, da den nuværende lovs § 5 a, stk. 1, ikke
omfatter pant ifølge ejerpantebreve. Da det foreslås, at ejer-
pantebreve også omfattes af lovens § 5 a, stk. 1, jf. lovfor-
slagets § 20, nr. 7, foreslås det med ændringsforslaget, at
ejerpantebreve også kan omdannes til et afgiftspantebrev på
lige fod med andre typer af pantebreve, bortset fra pant iføl-
ge skadesløsbreve, jf. tinglysningsafgiftslovens § 5 a, stk. 6,
der bliver stk. 5.
Til nr. 14
Vægtafgiften for registreringspligtige benzindrevne trak-
torer og påhængsvogne hertil er ikke omfattet af det frem-
satte lovforslag om fritagelse for godkendte traktorer. Disse
køretøjer er imidlertid omfattet af de samme lave satser, der
L 103 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Betænkning afgivet den 13. december 2018
1989839_0006.png
6
foreslås ophævet for de godkendte traktorer. Det foreslås
derfor, at også benzindrevne registreringspligtige traktorer
og påhængsvogne hertil bliver omfattet af den foreslåede af-
giftsfritagelse
Til nr. 15
Den foreslåede affattelse af § 5 bevirker, at der fremad-
rettet alene vil skulle betales vægt- og udligningsafgift for
registreringspligtige dieseldrevne traktorer.
Til nr. 16
Vægtafgiften for registreringspligtige benzindrevne trak-
torer og påhængsvogne hertil er ikke omfattet af det frem-
satte lovforslag om fritagelse for godkendte traktorer. Disse
køretøjer er imidlertid omfattet af de samme lave satser, der
foreslås ophævet for de godkendte traktorer. Det foreslås
derfor, at også benzindrevne registreringspligtige traktorer
og påhængsvogne hertil bliver omfattet af den foreslåede af-
giftsfritagelse.
Til nr. 17
Efter chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, skal der betales
afgift af chokolade- og sukkervarer. Afgiften omfatter en
lang række varer, herunder chokolade og chokoladevarer,
kakaomasse, kakaopulver, kakaosmør og kakaopræparater
af enhver art, lakridssaft, lakrids og lakridsvarer af enhver
art, marcipan- og nougatmasser og varer heraf, konfekt, bol-
sjer, skumvarer, tyggegummi, kandiseret frugt m.v.
Lovens § 1, stk. 1, er nyaffattet med ikrafttrædelse og
virkning fra den 1. januar 2020, jf. § 1, nr. 4, lov nr. 1686 af
26. december 2017. Nyaffattelsen skyldes, at chokoladeaf-
giftslovens § 1, stk. 1 nr. 4, der blev indsat pr. 1. januar
2018 som en konsekvens af nedsættelsen af råstofafgiften,
ophæves, i forbindelse med at råstofafgiften afskaffes, jf. §
1, nr. 2 og 20, i lov nr. 1686 af 26. december 2017.
I lovforslagets § 5, nr. 1, foreslås det at ophæve den så-
kaldte vaffelbestemmelse i chokoladeafgiftslovens § 1, stk.
1, nr. 9, således at vafler som udgangspunkt ikke vil være
omfattet af det afgiftspligtige vareområde. Som følge heraf
foreslås nyaffattelsen, der har virkning fra den 1. januar
2020, jf. § 1, nr. 4, og § 7, stk. 2, i lov nr. 1686 af 26. de-
cember 2017, ophævet.
Til nr. 18
Lovforslagets ikrafttrædelsesbestemmelser fremgår af §
25. Det fremgår af stk. 1, at loven træder i kraft den 1. fe-
bruar 2019, jf. dog stk. 2. Det følger af stk. 2, at skattemini-
steren fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af forslaget om
indførelse af digital forespørgelsesadgang for bevillinger i
diverse afgiftslove.
Efter stk. 3 træder lovforslagets § 20, nr. 8, i kraft den 1.
januar 2026. Forslaget vedrører en yderligere nedsættelse af
den variable tinglysningsafgift for pant i fast ejendom og an-
delsboliger. Stk. 3 bliver stk. 4 efter dette ændringsforslags
nr. 19.
Da henvisningen i stk. 1 til stk. 3, der bliver stk. 4, mang-
ler, foreslås henvisningen hertil tilføjet sammen med en hen-
visning til det nye stk. 3, der følger af dette ændringsforslags
nr. 19.
Til nr. 19
Det foreslås, at der indsættes et nyt stk. 3 i lovforslagets §
25.
Den foreslåede ændring er en konsekvensændring af æn-
dringsforslag nr. 4, hvor der foreslås en nyaffattelse af cho-
koladeafgiftslovens § 1, stk. 1, som skal træde i kraft fra den
1. januar 2020.
Til nr. 20 og 21
Det foreslås, at en række af lovforslagets numre udgår,
og at der i stedet indsættes nye numre, hvor de enkelte æn-
dringer opdeles, jf. dette ændringsforslags nr. 1-3, 9 og 10.
Derudover foreslås der foretaget to konsekvensrettelser i
emballageafgiftsloven, jf. dette ændringsforslags nr. 7 og 8.
Med ændringsforslag nr. 20 og 21 foreslås det at ændre stk.
5 og 6 i lovforslagets § 25, så de opdelte bestemmelser og
konsekvensrettelserne i emballageafgiftsloven får virkning
fra henholdsvis den 1. april 2019 og den 1. juli 2019.
Til nr. 22
Afgiftsperioden for vægtafgiften af traktorer er 12 måne-
der, og afgiften forfalder til betaling ca. 5 uger efter afgifts-
periodens begyndelse og betales for hele perioden. Vægtaf-
giften for godkendte traktorer, de registreringspligtige ben-
zindrevne traktorer og påhængsvogne til begge køretøjskate-
gorier udgør et relativt beskedent beløb.
Det foreslås, at der indsættes et nyt stk. 8 i lovforslagets §
25. Med overgangsbestemmelsen vil afgiftsfritagelsen få
virkning for det enkelte køretøj fra udløbet eller afbrydelse
af den igangværende afgiftsperiode på tidspunktet for lovens
ikrafttræden den 1. februar 2019. Det foreslås herudover, at
der ikke efterreguleres eller tilbagebetales afgiftsbeløb for
perioden fra lovens ikrafttræden den 1. februar 2019 til virk-
ningstidspunktet for det enkelte køretøj. Der vil således ikke
ske tilbagebetaling af afgift. Først efter udløbet af denne pe-
riode skal der ikke længere svares afgift af godkendte trak-
torer og påhængsvogne hertil og benzindrevne registrerings-
pligtige traktorer og påhængsvogne hertil.
Til nr. 23
Lovforslagets overgangsbestemmelser fremgår af § 26.
Det fremgår af lovforslagets § 26, stk. 3, at regler fastsat i
medfør af lovforslagets § 20, nr. 6, jf. lovbekendtgørelse nr.
462 af 14. maj 2007, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller
afløses af forskrifter udstedt i medfør af lovforslagets § 20,
nr. 6.
Ændringen vedrører en udnyttet bemyndigelsesbestem-
melse i tinglysningsafgiftsloven, der rykkes (tinglysningsaf-
giftslovens § 5, stk. 8, bliver § 5, stk. 6).
Imidlertid fastsætter skatteministeren ikke regler i medfør
af lovforslagets § 20, nr. 6 (som foreslået i lovforslagets §
26, stk. 3), men i medfør af den relevante bemyndigelsesbe-
stemmelse i tinglysningsafgiftsloven. Det foreslås derfor at
affatte lovforslagets § 26, stk. 3, mere korrekt.
Provenumæssige konsekvenser
Til nr. 14, 15 og 22
Ændringsforslagene skønnes at indebære et umiddelbart
mindreprovenu på ca. 100.000 kr. årligt.
L 103 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Betænkning afgivet den 13. december 2018
1989839_0007.png
7
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. november 2018 og var
til 1. behandling den 20. november 2018. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 17. septem-
ber 2018 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del – bilag
280 (folketingsåret 2017-18). Den 14. november 2018 send-
te skatteministeren høringssvarene og et høringsnotat til ud-
valget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 1 spørgsmål til
skatteministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Dennis Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Kim Christiansen (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Mikkel Dencker (DF)
René Christensen (DF) Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jacob Jensen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Carsten Kissmeyer (V) Joachim B. Olsen (LA)
nfmd.
May-Britt Kattrup (LA)
Anders Johansson (KF) Ane Halsboe-Jørgensen (S) Jens Joel (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Jesper Petersen (S)
Mattias Tesfaye (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S) Lea Wermelin (S)
fmd.
Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL)
Julius Graakjær Grantzau (ALT) René Gade (ALT) Andreas Steenberg (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1