Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 103 Bilag 5
Offentligt
1981095_0001.png
4. december 2018
J.nr. 2018-345
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 103 - Forslag til lov om ændring af tinglysningsafgiftsloven og forskellige
andre love og om ophævelse af lov om afgift af antibiotika og vækstfremmere anvendt i
foderstoffer (Afgiftssaneringspakke m.v.).
Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. behandlingen af oven-
nævnte lovforslag.
Karsten Lauritzen
/Mette Kildegaard Graversen
L 103 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1981095_0002.png
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af tinglysningsafgiftsloven og forskellige andre
love og om ophævelse af lov om afgift af antibiotika og vækstfremmere an-
vendt i foderstoffer (Afgiftssaneringspakke m.v.). (L 103)
Til § 2
1)
Nr. 9
udgår, og i stedet indsættes:
»9.
I
§ 9, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »Erhvervsdrivende varemodtagere« til: »Registre-
rede varemodtagere«.
01.
I
§ 9, stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter »kan«: »uden bevilling«.«
[Ændringsnummeret opdeles for at fastsætte forskellige virkningstidspunkter]
Til § 3
2)
Nr. 11
udgår, og i stedet indsættes:
»11.
I
§ 15, stk. 2, 3. pkt.,
ændres »Erhvervsdrivende varemodtagere« til: »Regi-
strerede varemodtagere«.
01.
I
§ 15, stk. 2, 3. pkt.,
indsættes efter »kan«: »uden bevilling«.«
[Ændringsnummeret opdeles for at fastsætte forskellige virkningstidspunkter]
Til § 4
3)
Nr. 11
udgår, og i stedet indsættes:
»11. I
§ 7, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »Erhvervsdrivende varemodtagere« til: »Registre-
rede varemodtagere«.
01.
I
§ 7, stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter »kan«: »uden bevilling«.«
[Ændringsnummeret opdeles for at fastsætte forskellige virkningstidspunkter]
Side 2 af 14
L 103 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1981095_0003.png
Til § 5
4)
Efter nr. 1 indsættes som nye numre:
»01.
I
§ 1, stk. 1, nr. 11,
ændres »under 1-9« til: »under 1-8«.
02.
§ 1, stk. 1,
affattes således:
»Af følgende varer svares afgift til statskassen:
1) Chokolade og chokoladevarer, kakaomasse, kakaopulver, kakaosmør og kakao-
præparater af enhver art.
2) Lakridssaft, lakrids og lakridsvarer af enhver art. Pulveriseret lakridsrod og
blandinger af salmiak og lakridsrod og lign.
3) Marcipan- og nougatmasser samt varer heraf.
4) Konfekt, bolsjer, dragévarer, skummasse, skumvarer, fondant, sukrede korn og
lign. tilsat essenser eller farve samt i øvrigt sukkervarer af enhver art.
5) Tyggegummi.
6) Kandiseret frugt og frugtskal samt andre kandiserede varer med undtagelse af
skaller af citrusfrugter.
7) Sukkade, marmelade og tilsvarende varer, når de er formet i plader, stænger, fi-
gurer og lign.
8) Kager, kiks og lign. delvis bestående af skummasse, når bagværket ikke udgør
mindst to tredjedele af varens rumfang.
9) Andre varer, der efter en samlet bedømmelse af deres beskaffenhed og anven-
delse samt den måde, hvorpå de markedsføres, kan betragtes som efterligninger af
eller erstatningsvarer for de varer, der er nævnt under 1-7.««
[Konsekvens af lovforslagets § 5, nr. 1]
Til § 6
5)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
Overalt i loven indsættes efter »omfattet af § 1,«: »stk. 1,«.
[Konsekvens af lovforslagets § 6, nr. 1]
6)
Efter nr. 20 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 18, stk. 1, nr. 5,
ændres
Ȥ
3, stk. 4« til: »§ 3, stk. 5«.«
[Konsekvens af lovforslagets § 6, nr. 5]
Til § 7
7)
Nr. 9
udgår, og i stedet indsættes:
Side 3 af 14
L 103 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1981095_0004.png
»9.
I
§ 9, stk. 1, 3. pkt.,
ændres »Erhvervsdrivende varemodtagere« til: »Registre-
rede varemodtagere«.
01.
I
§ 9, stk. 1, 3. pkt.,
indsættes efter »kan«: »uden bevilling«.«
[Ændringsnummeret opdeles for at fastsætte forskellige virkningstidspunkter]
Til § 11
8)
Nr. 9
udgår, og i stedet indsættes:
»9.
I
§ 10, stk. 2,
ændres »Erhvervsdrivende varemodtagere« til: »Registrerede va-
remodtagere«.
01.
I
§ 10, stk. 2,
indsættes efter »kan«: »uden bevilling«.«
[Ændringsnummeret opdeles for at fastsætte forskellige virkningstidspunkter]
Til § 13
9)
Nr. 2
affattes således:
»2.
I
§ 1
indsættes som
stk.2:
»Stk. 2.
Ved et lystfartøj forstås ethvert fartøj, medmindre det udelukkende anven-
des til erhvervsmæssige formål. Ved erhvervsmæssige formål forstås personbefor-
dring og godstransport eller levering af tjenesteydelser mod vederlag eller til of-
fentlige formål.«.«
[Den foreslåede definitionsbestemmelse i lystfartøjsforsikringsafgiftsloven fore-
slås nyaffattet]
Til § 20
10)
I den under
nr. 14
foreslåede affattelse af
§ 5 a, stk. 6, 2. pkt.,
der bliver stk. 5,
2. pkt., indsættes efter »indfriet,«: »eller et ejerpantebrev,«.
[Udvidelse af muligheden for at overføre afgift fra ejerpantebreve til afgiftspante-
breve]
11)
Efter nr. 14 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 5 a, stk. 6, 4. pkt.,
der bliver stk. 5, 4. pkt., indsættes efter »tinglyst pante-
brev« til: »eller et ejerpantebrev«.«
Side 4 af 14
L 103 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1981095_0005.png
[Udvidelse af muligheden for at overføre afgift fra ejerpantebreve til afgiftspante-
breve]
Til § 22
12)
Nr. 2
affattes således:
»2. I
§ 1, stk. 2,
indsættes efter »godkendte blokvogne«: », benzindrevne traktorer
og påhængsvogne hertil, godkendte traktorer og påhængsvogne hertil«.«
[Fritagelse af registreringspligtige benzindrevne traktorer på linje med godkendte
traktorer]
13)
Nr. 3
affattes således:
»3.
§ 5
affattes således:
Ȥ
5.
Af registreringspligtige, ikkebenzindrevne traktorer samt registreringsplig-
tige påhængsvogne hertil betales afgift efter satserne i § 4, afgiftsklasse II A og B
(vare- og lastvogne).««
[Fritagelse af registreringspligtige benzindrevne traktorer på linje med godkendte
traktorer]
14)
Nr. 4
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 13]
Ny paragraf
15)
Efter § 24 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I lov nr. 1686 af 26. december 2017 om ændring af chokoladeafgiftsloven, lov om
forskellige forbrugsafgifter, kildeskatteloven, lov om afgift af konsum-is, spiritus-
afgiftsloven og øl- og vinafgiftsloven (Annullering af indeksering af en række
punktafgifter, nedsættelse og efterfølgende afskaffelse af råstofafgiften, afskaffelse
af afgiften på te og tillægsafgiften på alkoholsodavand, samt udvidelse af forskers-
katteordningen), foretages følgende ændring:
1.
§ 1, nr. 4,
ophæves.«
[Konsekvens af lovforslagets § 5, nr. 1]
Til § 25
Side 5 af 14
L 103 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1981095_0006.png
16)
I
stk. 1
ændres »jf. dog stk. 2« til: »jf. dog stk. 2 og 3«.
[Ændring af henvisning]
17)
I
stk. 5
indsættes efter »§ 1,«: »§ 2, nr. 01, § 3, nr. 01, § 4, nr. 01,«, efter »§ 6,
nr. 13, 18 og 20,« indsættes: »§ 7, nr. 01,« efter »§ 9, nr. 1, 3, 7, 13 og 16,« ind-
sættes: »§ 11, nr. 01,« og »§ 22,« udgår.
[Konsekvensændring af dele af ændringsforslag nr. 1-3, 7, 8, 12 og 13]
18)
I
stk. 6
ændres »§ 2« til: »§ 2, nr. 1-9 og 10-15, § 3, nr. 1-11 og 12-16«, »§ 4,
nr. 1 og 3-15« ændres til: »§ 4, nr. 1, 3-11 og 12-15«, »§ 7, nr. 1-9 og 11-14« æn-
dres til: »§ 7, nr. 1-9, 11 og 12-14«, »§ 11, nr. 1-7 og 9-15« ændres til: »§ 11, nr.
1-7, 9 og 10-15« og »§ 20, nr. 1-7 og 9-27,« ændres til: »§ 20, nr. 1-7, 9-14, 01 og
15-27«.
[Konsekvensændring af dele af ændringsforslag nr. 1-3, 7, 8 og 11]
19)
Som
stk. 7
og
8
indsættes:
»Stk. 7.
§ 5, nr. 02, har virkning fra og med den 1. januar 2020.
Stk. 8.
§ 22 har virkning for det enkelte køretøj ved udløb eller afbrydelse af af-
giftsperioder påbegyndt før den 1. februar 2019.«
[Ved indsættelsen af stk. 7 får den foreslåede nyaffattelse af chokoladeafgiftslo-
vens § 1, stk. 1, virkning fra og med den 1. januar 2020. Indsættelsen af stk. 8
medfører, at afgiftsfritagelsen gives i takt med, at afgiftsperioderne udløber eller
afbrydes]
Til § 26
20)
Stk. 3
affattes således:
»Stk. 3.
Regler fastsat i medfør af tinglysningsafgiftslovens § 5, stk. 8, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 462 af 14. maj 2007, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller aflø-
ses af forskrifter udstedt i medfør af tinglysningsafgiftslovens § 5, stk. 6, som af-
fattet ved denne lovs § 20, nr. 6.«
[Korrekt affattelse af overgangsbestemmelse]
Side 6 af 14
L 103 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1981095_0007.png
Bemærkninger
Til nr. 1
Lovforslagets § 2, nr. 9, indeholder både en sproglig ensretning af betegnelsen for
varemodtagere og en præcisering af, at registrerede varemodtagere uden bevilling
efter udløbet af hver afgiftsperiode, frem for at søge Skatteforvaltningen om godt-
gørelse, i stedet kan angive afgift af ubrugte varer, der er leveret til udlandet, på af-
giftsangivelsen, således at den godtgørelsesberettigede afgift indgår i opgørelsen af
afgiftstilsvaret.
Det foreslås, at lovforslagets § 2, nr. 9, udgår med henblik på i stedet at indsætte to
nye numre, hvor ændringerne opdeles. Opdelingen sker med henblik på at fast-
sætte forskellige virkningstidspunkter for henholdsvis den sproglige ensretning af
betegnelsen for varemodtagere og præciseringen af, at der kan opnås en afgifts-
godtgørelse uden en bevilling. Opdelingen skal ses i sammenhæng med ændrings-
forslag nr. 17 og 18, hvor forslaget vedrørende bevillinger skal have virkning fra
den 1. april 2019, og forslaget vedrørende den sproglige ensretning af betegnelsen
for varemodtagere skal have virkning fra den 1. juli 2019.
Til nr. 2
Lovforslagets § 3, nr. 11, indeholder både en sproglig ensretning af betegnelsen
for varemodtagere og en præcisering af, at registrerede varemodtagere uden bevil-
ling efter udløbet af hver afgiftsperiode, frem for at søge Skatteforvaltningen om
godtgørelse, i stedet kan angive afgift af afgiftsberigtigede bekæmpelsesmidler,
der er leveret til udlandet, på afgiftsangivelsen, således at den godtgørelsesberetti-
gede afgift indgår i opgørelsen af afgiftstilsvaret.
Det foreslås, at lovforslagets § 3, nr. 11, udgår med henblik på i stedet at indsætte
to nye numre, hvor ændringerne opdeles. Opdelingen sker med henblik på at fast-
sætte forskellige virkningstidspunkter for henholdsvis den sproglige ensretning af
betegnelsen for varemodtagere og præciseringen af, at der kan opnås en afgifts-
godtgørelse uden en bevilling. Opdelingen skal ses i sammenhæng med ændrings-
forslag nr. 17 og 18, hvor forslaget vedrørende bevillinger skal have virkning fra
den 1. april 2019, og forslaget vedrørende den sproglige ensretning af betegnelsen
for varemodtagere skal have virkning fra den 1. juli 2019.
Til nr. 3
Side 7 af 14
L 103 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1981095_0008.png
Lovforslagets § 4, nr. 11, indeholder både en sproglig ensretning af betegnelsen
for varemodtagere og en præcisering af, at registrerede varemodtagere uden bevil-
ling efter udløbet af hver afgiftsperiode, frem for at søge Skatteforvaltningen om
godtgørelse, i stedet kan angive afgift af afgiftsberigtigede varer modtaget, når va-
rerne er leveret til udlandet, på afgiftsangivelsen, således at den godtgørelsesberet-
tigede afgift indgår i opgørelsen af afgiftstilsvaret.
Det foreslås, at lovforslagets § 4, nr. 11, udgår med henblik på i stedet at indsætte
to nye numre, hvor ændringerne opdeles. Opdelingen sker med henblik på at fast-
sætte forskellige virkningstidspunkter for henholdsvis ensretningen af betegnelsen
for varemodtagere og præciseringen af, at der kan opnås en afgiftsgodtgørelse
uden en bevilling. Opdelingen skal ses i sammenhæng med ændringsforslag nr. 17
og 18, hvor forslaget vedrørende bevillinger skal have virkning fra den 1. april
2019, og forslaget vedrørende den sproglige ensretning af betegnelsen for vare-
modtagere skal have virkning fra den 1. juli 2019.
Til nr. 4
Ad 01
I lovforslagets § 5, nr. 1, foreslås det at ophæve den såkaldte vaffelbestemmelse i
chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 9, således at vafler som udgangspunkt ikke
vil være omfattet af det afgiftspligtige vareområde. Som følge heraf skal henvis-
ningen i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 11, der bliver nr. 10, ændres fra
»under 1-8« til: »under 1-7«. Den foreslåede ændring er dermed en konsekvensret-
telse.
Ad 02
Efter chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, skal der betales afgift af chokolade- og
sukkervarer. Afgiften omfatter en lang række varer, f.eks. chokolade og chokola-
devarer, kakaomasse, kakaopulver, kakaosmør og kakaopræparater af enhver art,
lakridssaft, lakrids og lakridsvarer af enhver art, marcipan- og nougatmasser og
varer heraf, konfekt, bolsjer, skumvarer, tyggegummi, kandiseret frugt m.v.
Lovens § 1, stk. 1, er nyaffattet med ikrafttrædelse og virkning fra den 1. januar
2020, jf. § 1, nr. 4, og § 7, stk. 2, i lov nr. 1686 af 26. december 2017. Nyaffattel-
sen skyldes, at chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4, der blev indsat pr. 1. ja-
nuar 2018 som en konsekvens af nedsættelsen af råstofafgiften, ophæves, i forbin-
delse med, at råstofafgiften afskaffes, jf. § 1, nr. 2 og 20, i lov nr. 1686 af 26. de-
cember 2017.
Side 8 af 14
L 103 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1981095_0009.png
I lovforslagets § 5, nr. 1, foreslås det at ophæve den såkaldte vaffelbestemmelse i
chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 9, således at vafler som udgangspunkt ikke
vil være omfattet af det afgiftspligtige vareområde. Som følge heraf forslås lovens
§ 1, stk. 1, nyaffattet på ny med virkning fra den 1. januar 2020.
Til nr. 5
Der er tale om en konsekvensændring som følge af lovforslagets § 6, nr. 1, hvor
der i emballageafgiftslovens § 1 indsættes et nyt stk. 2. Emballageafgiftsloven in-
deholder en række henvisninger til lovens § 1, nr. 1, som efter lovforslaget bliver §
1, stk. 1, nr. 1.
Til nr. 6
Der er tale om en konsekvensændring som følge af lovforslagets § 6, nr. 5, hvor
der i emballageafgiftslovens § 3 indsættes et nyt stk. 4. I emballageafgiftslovens §
18, stk. 1, nr. 5, henvises der til § 3, stk. 4, som efter lovforslaget bliver § 3, stk. 5.
Til nr. 7
Lovforslagets § 7, nr. 9, indeholder både en sproglig ensretning af betegnelsen for
varemodtagere og en præcisering af, at registrerede varemodtagere uden bevilling
efter udløbet af hver afgiftsperiode, frem for at søge Skatteforvaltningen om godt-
gørelse, i stedet kan angive afgift af afgiftsberigtigede varer, der er leveret til ud-
landet, på afgiftsangivelsen, således at den godtgørelsesberettigede afgift indgår i
opgørelsen af afgiftstilsvaret.
Det foreslås, at lovforslagets § 7, nr. 9, udgår med henblik på i stedet at indsætte to
nye numre, hvor ændringerne opdeles. Opdelingen sker med henblik på at fast-
sætte forskellige virkningstidspunkter for henholdsvis den sproglige ensretning af
betegnelsen for varemodtagere og præciseringen af, at der kan opnås afgiftsgodt-
gørelse uden en bevilling. Opdelingen skal ses i sammenhæng med ændringsfor-
slag nr. 17 og 18, hvor forslaget vedrørende bevillinger skal have virkning fra den
1. april 2019, og forslaget vedrørende den sproglige ensretning af betegnelsen for
varemodtagere skal have virkning fra den 1. juli 2019.
Til nr. 8
Side 9 af 14
L 103 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1981095_0010.png
Lovforslagets § 11, nr. 9, indeholder både en sproglig ensretning af betegnelsen
for varemodtagere og en præcisering af, at registrerede varemodtagere uden bevil-
ling efter udløbet af hver afgiftsperiode, frem for at søge Skatteforvaltningen om
godtgørelse, i stedet kan angive afgift af afgiftsberigtigede varer, der er leveret til
udlandet, på afgiftsangivelsen, således at den godtgørelsesberettigede afgift indgår
i opgørelsen af afgiftstilsvaret.
Det foreslås, at lovforslagets § 11, nr. 9, udgår med henblik på i stedet at indsætte
to nye numre, hvor ændringerne opdeles. Opdelingen sker med henblik på at fast-
sætte forskellige virkningstidspunkter for henholdsvis den sproglige ensretning af
betegnelsen for varemodtagere og præciseringen af, at der kan opnås en afgifts-
godtgørelse uden en bevilling. Opdelingen skal ses i sammenhæng med ændrings-
forslag nr. 17 og 18, hvor forslaget vedrørende bevillinger skal have virkning fra
den 1. april 2019, og forslaget vedrørende den sproglige ensretning af betegnelsen
for varemodtagere skal have virkning fra den 1. juli 2019.
Til nr. 9
Der er tale om en nyaffattelse af den foreslåede definitionsbestemmelse i lov om
afgift af lystfartøjsforsikringer, jf. lovforslagets § 13, nr. 2. I lovforslaget præcise-
res lystfartøjsbegrebet i overensstemmelse med den foreliggende praksis på områ-
det.
Da der skal foretages flere mindre tekniske ændringer i både 1. og 2. pkt. er be-
stemmelsen af lovtekniske årsager nyaffattet. For det første fremgik det ikke af
forslaget til lystfartøjsafgiftslovens § 1, stk. 2, 1. pkt., at kun fartøjer, der anvendes
til ikke-erhvervsmæssige formål, er omfattet af afgiften. Dette fremgik dog af be-
mærkningerne til lovforslaget. Ændringsforslaget retter derfor op på denne fejl.
For det andet er det ikke nødvendigt at nævne fysiske og juridiske personer i defi-
nitionsbestemmelsen, hvorfor dette slettes. For det tredje er den negative afgræns-
ning af ikke-erhvervsmæssige formål ændret til en positiv afgrænsning for at gøre
bestemmelsen mere forståelig.
Der henvises til lovforslagets almindelige og specielle bemærkninger i forhold til
redegørelsen for Skatteforvaltningens praksis.
Til nr. 10 og 11
Side 10 af 14
L 103 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1981095_0011.png
Ved tinglysning af et nyt pant, der skal afløse et tidligere tinglyst pant i samme
ejendom, kan afgiftsgrundlaget for tinglysning af det nye pant nedsættes eller bort-
falde efter tinglysningsafgiftslovens § 5 a, stk. 1, hvis hovedstolen på det nye pant
ikke overstiger hovedstolen på det tidligere tinglyste pant.
Overførsel af afgiftsdifferencen i lovens § 5 a, stk. 1, omfatter f.eks. simple pante-
breve og realkreditpantebreve, mens pant ifølge ejerpantebreve og skadesløsbreve
ikke er omfattet.
Det foreslås i lovforslagets § 20, nr. 7, at udvide anvendelsesområdet for tinglys-
ningsafgiftslovens § 5 a, stk. 1, således at der kan overføres afgift mellem alle ty-
per af pant, herunder f.eks. ejerpantebreve, bortset fra pant ifølge skadesløsbreve.
Såfremt hovedstolen på det nye pant er mindre end den tinglyste hovedstol på det
tidligere pant, kan differencen anvendes ved en senere tinglysning af et pantebrev
med pant i samme ejendom, jf. tinglysningsafgiftslovens § 5 a, stk. 6. Afgiftsdiffe-
rencen kan overføres til et afgiftspantebrev, som kan oprettes som et nyt pantebrev
eller ved omdannelse af et indfriet tinglyst pantebrev (f.eks. et realkreditpante-
brev). Ejerpantebreve kan ikke være indfriet.
Tinglysningsafgiftslovens § 5 a, stk. 6, omfatter ikke ejerpantebreve, da den nuvæ-
rende lovs § 5 a, stk. 1, ikke omfatter pant ifølge ejerpantebreve. Da det foreslås, at
ejerpantebreve også omfattes af lovens § 5 a, stk. 1, jf. lovforslagets § 20, nr. 7, fo-
reslås det med ændringsforslaget, at ejerpantebreve også kan omdannes til et af-
giftspantebrev på lige fod med andre typer af pantebreve, bortset fra pant ifølge
skadesløsbreve, jf. tinglysningsafgiftslovens § 5 a, stk. 6, der bliver stk. 5.
Til nr. 12
Vægtafgiften for registreringspligtige benzindrevne traktorer og påhængsvogne
hertil er ikke omfattet af det fremsatte lovforslag om fritagelse for godkendte trak-
torer. Disse køretøjer er imidlertid omfattet af de samme lave satser, der foreslås
ophævet for de godkendte traktorer. Det foreslås derfor, at også benzindrevne regi-
streringspligtige traktorer og påhængsvogne hertil bliver omfattet af den foreslåede
afgiftsfritagelse.
Til nr. 13
Den foreslåede affattelse af § 5 bevirker, at der fremadrettet alene vil skulle betales
vægt- og udligningsafgift for registreringspligtige dieseldrevne traktorer.
Til nr. 14
Side 11 af 14
L 103 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1981095_0012.png
Vægtafgiften for registreringspligtige benzindrevne traktorer og påhængsvogne
hertil er ikke omfattet af det fremsatte lovforslag om fritagelse for godkendte trak-
torer. Disse køretøjer er imidlertid omfattet af de samme lave satser, der foreslås
ophævet for de godkendte traktorer. Det foreslås derfor, at også benzindrevne regi-
streringspligtige traktorer og påhængsvogne hertil bliver omfattet af den foreslåede
afgiftsfritagelse.
Til nr. 15
Efter chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, skal der betales afgift af chokolade- og
sukkervarer. Afgiften omfatter en lang række varer, herunder chokolade og choko-
ladevarer, kakaomasse, kakaopulver, kakaosmør og kakaopræparater af enhver art,
lakridssaft, lakrids og lakridsvarer af enhver art, marcipan- og nougatmasser og
varer heraf, konfekt, bolsjer, skumvarer, tyggegummi, kandiseret frugt m.v.
Lovens § 1, stk. 1, er nyaffattet med ikrafttrædelse og virkning fra den 1. januar
2020, jf. § 1, nr. 4, lov nr. 1686 af 26. december 2017. Nyaffattelsen skyldes, at
chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1 nr. 4, der blev indsat pr. 1. januar 2018 som en
konsekvens af nedsættelsen af råstofafgiften, ophæves, i forbindelse med at råstof-
afgiften afskaffes, jf. § 1, nr. 2 og 20 i lov nr. 1686 af 26. december 2017.
I lovforslagets § 5, nr. 1, foreslås det at ophæve den såkaldte vaffelbestemmelse i
chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 9, således at vafler som udgangspunkt ikke
vil være omfattet af det afgiftspligtige vareområde. Som følge heraf forslås nyaf-
fattelsen, der har virkning fra den 1. januar 2020, jf. § 1, nr. 4, og § 7, stk. 2, i lov
nr. 1686 af 26. december 2017, ophævet.
Til nr. 16
Lovforslagets ikrafttrædelsesbestemmelser fremgår af § 25. Det fremgår af stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. februar 2019, jf. dog stk. 2. Det følger af stk. 2, at
skatteministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af forslaget om indførelse
af digital forespørgelsesadgang for bevillinger i diverse afgiftslove.
Efter stk. 3 træder lovforslagets § 20, nr. 8, i kraft den 1. januar 2026. Forslaget
vedrører en yderligere nedsættelse af den variable tinglysningsafgift for pant i fast
ejendom og andelsboliger.
Da henvisningen til stk. 3 i stk. 1 mangler, foreslås denne tilføjet.
Til nr. 17 og 18
Side 12 af 14
L 103 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1981095_0013.png
Det foreslås, at en række af lovforslagets numre udgår, og at der i stedet indsættes
nye numre, hvor de enkelte ændringer opdeles, jf. dette ændringsforslags nr. 1-3,
7, 8 og 11. Med ændringsforslag nr. 17 og 18 foreslås det at ændre stk. 5 og 6 i
lovforslagets § 25, så de opdelte bestemmelser får virkning fra hhv. den 1. april
2019 og den 1. juli 2019.
Til nr. 19
Ad stk. 7
Den foreslåede ændring er en konsekvensændring af ændringsforslag nr. 4, hvor
det foreslås, at chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, som skal have virkning fra den
1. januar 2020, nyaffattes.
Ad stk. 8
Afgiftsperioden for vægtafgiften af traktorer er 12 måneder, og afgiften forfalder
til betaling ca. 5 uger efter afgiftsperiodens begyndelse og betales for hele perio-
den. Vægtafgiften for godkendte traktorer, de registreringspligtige benzindrevne
traktorer og påhængsvogne til begge køretøjskategorier udgør et relativt beskedent
beløb.
Det foreslås, at der indsættes et nyt stk. 7 i lovforslagets § 25. Med overgangsbe-
stemmelsen vil afgiftsfritagelsen
få virkning for det enkelte køretøj fra udløbet
eller afbrydelse af den igangværende afgiftsperiode på tidspunktet for lovens
ikrafttræden den 1. februar 2019. Det foreslås herudover, at der ikke efterregu-
leres eller tilbagebetales afgiftsbeløb for perioden fra lovens ikrafttræden den
1. februar 2019 til virkningstidspunktet for det enkelte køretøj. Der vil således
ikke ske tilbagebetaling af afgift. Først efter udløbet af denne periode skal der
ikke længere svares afgift af godkendte traktorer og påhængsvogne hertil samt
benzindrevne registreringspligtige traktorer og påhængsvogne hertil.
Til nr. 20
Lovforslagets overgangsbestemmelser fremgår af § 26. Det fremgår af lovforsla-
gets § 26, stk. 3, at regler fastsat i medfør lovforslagets § 20, nr. 6, jf. lovbekendt-
gørelse nr. 462 af 14. maj 2007, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af
forskrifter udstedt i medfør af lovforslagets § 20, nr. 6.
Ændringen vedrører en udnyttet bemyndigelsesbestemmelse i tinglysningsafgifts-
loven, der rykkes (tinglysningsafgiftslovs § 5, stk. 8, bliver § 5, stk. 6).
Imidlertid fastsætter ministeren ikke regler i medfør af lovforslagets § 20, nr. 6
Side 13 af 14
L 103 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1981095_0014.png
(som foreslået i lovforslagets § 26, stk. 3), men i medfør af den relevante bemyndi-
gelsesbestemmelse i tinglysningsafgiftsloven. Det foreslås derfor at affatte lov-
forslagets § 26, stk. 3, mere korrekt.
Provenumæssige konsekvenser
Til nr. 12, 13 og 19
Ændringsforslagene skønnet at indebære et umiddelbart mindreprovenu på ca.
100.000 kr. årligt.
Side 14 af 14