Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 102 Bilag 3
Offentligt
1971547_0001.png
Fra:
Ferieboligweb.dk [mailto:[email protected]]
Sendt:
16. november 2018 16:54
Til:
Andreas Steenberg <[email protected]>
Emne:
Lovforslag nr. 102 - Bundfradrag i indtægter fra udlejning af sommerhuse
Kære Andreas Steenberg
Tak for samtalen i dag, om den nu fremsatte lov nr. 102 om platformsøkonomi, herunder udleje af
sommerhuse.
Jeg har indgivet høringssvar og skatteministeriets kommentarer fremgår af høringsnotatet. Jeg har
vedhæftet vort høringssvar.
I vort høringssvar beskrives en forretningsmodel 2, som vi foreslår medtaget i den nye lov med henblik på
at give vore udlejere mulighed for at anvende det hævede bundfradrag på 40.000 kr. I høringsnotatet
afvises denne model som en mulighed for at give vore udlejere bundfradraget.
Denne fortolkning kan vi ikke forstå, idet den efter vor mening savner baggrund i lovforslaget. I øvrigt kan vi
ikke forstå, hvorfor modellen ikke præciseres i loven, så vore udlejere uden nogen tvivl sidestilles med
udlejere, der anvender bureau eller AirBnb.
Som tidligere nævnt formidler
www.Ferieboligweb.dk
udleje af sommerhuse for private, der selv ønsker at
udleje deres sommerhus. Sommerhusene præsenteres på vort website, og alle aftaler om leje indgås p.t.
direkte mellem udlejer og lejer. Flere andre websites har det samme koncept.
I lovforslaget hedder skatteindberetningslovens § 43:
”E virkso hed,
som for en skattepligtig
formidler udlejning
af den skattepligtiges bolig
omfattet af ligningslovens § 15 O eller § 15 Q, skal hvert år indberette til indkomstregisteret,
jf. §§ 3 og 4 i lov om et indkomstregister, om de lejeindtægter, som den skattepligtige har
op ået herved ge e virkso hede i det forudgåe de kale derår.”
I den nugældende lov står:
”E virkso hed, so efter aftale
skattepligtiges fritidsbolig…..”
ed e skattepligtig
forestår udlejning
af den
Forskellen i formuleringerne er fremhævet med kursiv.
Lovforslagets bemærkninger indeholder de samme formuleringer, men præciserer, at indberetningen skal
foretages af en trediepart, der indberetter lejeindtægterne til Skat.
Ferieboligwebs planlagte forretningsmodel
For at opfylde det nye lovforslag vil Ferieboligweb.dk oprette et selskab med indberetningspligt for de
tilsluttede udlejere. Udlejerne forpligter sig til at køre de formidlede udlejninger og alle tilhørende
indtægter gennem selskabets it-system og skal anvende vore standardbetingelser for leje.
Udlejeren generer ved hvert formidlet lejemål en lejeaftale (baseret på en skabelon i systemet), der sendes
direkte som mail til lejer fra vort it-system. Lejeaftalen indeholder oplysninger om tid, sted, priser, betaling
og betingelser.
L 102 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 3: Henvendelse af 19/11-18 fra Ferieboligweb om bundfradrag i indtægter fra udlejning af sommerhuse
Udlejer og lejer er
uafhængige parter,
der typisk ikke kender hinanden, og som begge ønsker sikkerhed for
et korrekt og fyldestgørende lejegrundlag i form af en retvisende lejekontrakt. En lejekontrakt vil være et
retsgrundlag i eventuelle tvister om lejemålet og skal derfor være korrekt.
Udlejeren kan/skal endvidere genere supplerende mails i tilfælde af yderligere betalinger for ekstraydelser
eller refusion ved afslag i prisen.
Alle betalinger foretages til udlejers konto.
Alle indtægter lagres i vort system og indberettes til skat. Udlejere har ikke mulighed for at rette i allerede
generede data om lejemålet, herunder regningsbeløb.
Vurdering af proceduren
Efter min bedste overbevisning ligger denne procedure inden for lovforslagets rammer med fuldt
dokumenteret indtægtsgrundlag. Den burde derfor give udlejeren adgang til fradraget på 40.000 kr.
Det synes dog ikke at være tilfældet, jf. ministeriets kommentarer i høringsnotatet. Ministeriet henviser til,
at Ferieboligweb.dk ikke har kendskab til den fysiske betaling.
Vi kan ikke se, at indbetalinger til vor konto i stedet for til udlejerens konto skulle give en større sikkerhed
for korrekt indberetning, idet indtægterne jo er dokumenterede i form af mails generet i vort it-system og
de lagrede data. Det væsentlige er, at aftalegrundlaget, lejekontrakten er indgået mellem 2 uafhængige
parter, og at dette grundlag er fuldt ud dokumenteret i it-systemet.
Vi må derfor kunne betragtes som en trediepart, der kan indberette indtægterne ved udlejningen.
Indtægterne vil herefter fremgå af udlejerens selvangivelse og udlejer vil opnå et bundfradrag på max.
40.000 kr.
Det kan ikke udelukkes, at der indgås private aftaler uden om it-systemet, men dette gælder også for
lejemål gennem bureauer og specielt for Airbnb, hvor der i private annoncer står, at visse ydelser (forbrug
m.m.?
min bemærkning) afregnes med udlejer efter lejemålets ophør.
Vi kan ikke se, at lovforslagets formuleringer giver baggrund for at afvise modellen, og der ses heller ikke at
være belæg for ministeriets fortolkning i bemærkningerne til lovforslaget.
Vi kan heller ikke se behovet for dokumentation for udførte betalinger, for udlejer kan ikke opnå noget ved
at angive et for højt eller lavt lejebeløb i vort it-system. Hvis det er for lavt, reduceres fradraget, og hvis det
er for højt, vil udlejeren blive beskattet af beløbet.
Spørgsmål 1:
Hvorfor giver vor model ikke mulighed for fradrag på 40.000 kr., jf. ligningslovens §15 O, stk.
1?
Vort forslag:
Vi foreslår, at vores forretningsmodel medtages under bemærkninger til loven, så der ikke
opstår tvivl om fortolkning på et senere tidspunkt.
Hvorfor forskelsbehandling?
Hvis bemærkningerne til loven præciseres på ovenstående punkt, så vor model giver adgang til
bundfradraget på 40.000 kr., vil vi være tilfredse.
L 102 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 3: Henvendelse af 19/11-18 fra Ferieboligweb om bundfradrag i indtægter fra udlejning af sommerhuse
Hvis vor model fortsat fortolkes som værende uden mulighed for at giver fradraget på 40.000. kr., så kan
jeg ikke forstå, hvorfor der skal gøres forskel på vore udlejere og udlejere via bureau eller AirBnb. Vore
udlejere har præcis samme behov for orden i papirerne og for fradrag som andre udlejere, og de har ikke et
større ønske om at gemme lejeindtægter end andre.
Vor model giver vore udlejere en god og bekvem mulighed for dokumentation af alle lejeindtægter og en
enkel og sikker indberetning til Skat
en mulighed, som de ikke har i dag.
Spørgsmål 2:
Hvorfor skal der gøres forskel med hensyn til fradragsmuligheder på vore udlejere og udlejere
via bureau og Airbnb?
Afslutning
Det er mit håb, at du vil medvirke til at fjerne den ovenfor beskrevne forskelsbehandling. Folketingets
første behandling d. 22. ds. kan være en mulighed for at fremføre vore synspunkter som en mangel ved
lovforslaget.
Du er meget velkommen til ringe på mobilnr. 5049 3480 når som helst inden for normale vågen-timer.
Venlig hilsen
Hans J. Mortensen
Ferieboligweb Aps
Stormly 43, 3500 Værløse
Tlf. 5049 3480