Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 102 Bilag 1
Offentligt
1968732_0001.png
14. november 2018
J.nr. 2018 - 3007
.
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende Forslag til Lov om ændring af ligningsloven, ejendomsværdiskatteloven, lov om et
indkomstregister, personskatteloven og skatteindberetningsloven (Bedre vilkår for vækst
og korrekt skattebetaling i dele- og platformsøkonomien).
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
L 102 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1968732_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Aarhus Universitet
Aarhus Universitet har ikke be-
mærkninger til lovforslaget.
Advokatrådet
Advokatsamfundet har foreslået
forskellige redaktionelle ændringer
og præciseringer af lovforslagets §
1, nr. 1 og 3.
Advokatrådet bemærker i øvrigt, at
der bør ske en nærmere præcise-
ring af henvisning til personbiler,
M1, og varebiler, N1, i lovforsla-
gets § 1, nr. 3.
Der er i lovforslaget delvist taget
højde for de redaktionelle ændrin-
ger og præciseringer.
Der er blevet præciseret i lov-
forslaget som foreslået af Advo-
katrådet.
Airbnb
Airbnb er positive over for rege-
ringens initiativ, der skal sikre et
velfungerende marked for dan-
skernes udlejning af boliger til gæ-
ster fra andre lande.
Airbnb bemærker, at lovforslaget
ikke indeholder bemærkninger om,
hvordan helårsboliger uden bo-
pælspligt skal kvalificeres. Airbnb
ønsker en stillingtagen hertil.
Lovforslaget ændrer ikke ved gæl-
dende kvalifikationer af ejen-
domme uden bopælspligt.
Det kan i den forbindelse oplyses,
at helårsboliger, der af skatteyde-
ren lovligt anvendes til fritidsbolig,
og hvor der betales ejendomsvær-
diskat, kan omfattes af reglerne i
ligningslovens § 15 O. Dette frem-
går nu af lovforslagets bemærknin-
ger.
Efter gældende praksis er en hus-
båd ikke at anse for en fast ejen-
dom, og der betales heller ikke
ejendomsværdiskat af en husbåd.
Derfor er husbåde ikke omfattet af
de foreslåede regler i ligningslo-
vens §§ 15 O, 15 P og 15 Q.
Airbnb ønsker en stillingtagen til,
om husbåde kan anvende de fore-
slåede bestemmelser i ligningslo-
vens §§ 15 O, 15 P og 15 Q.
Side 2 af 21
L 102 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1968732_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Airbnb ønsker afgrænsningen mel-
lem privat og erhvervsmæssig ud-
lejning specificeret i bemærknin-
gerne.
Airbnb ønsker afklaret, om de fo-
reslåede bestemmelser alene finder
anvendelse for fysiske personer.
Beskrivelsen af de gældende regler
er udbygget i lovforslagets be-
mærkninger.
Lovforslaget ændrer ikke ved den
nuværende afgrænsning af, at det
alene er fysiske personer, der kan
anvende reglerne.
Lovforslaget ændrer ikke på, at
hvis den regnskabsmæssige me-
tode er valgt, kan der ikke senere
overgås til anvendelse af bundfra-
drag. Dette er præciseret i lov-
forslaget.
Airbnb savner en præcisering af, at
det ikke er til hinder for anven-
delse af den skematiske ordning
efter ligningslovens § 15 Q, at ud-
lejeren tidligere har anvendt den
regnskabsmæssige opgørelse efter
ligningslovens § 15 P, stk. 3.
Airbnb ønsker præciseret i lov-
forslaget, at indberetningen efter
den foreslåede bestemmelse i skat-
teindberetningslovens § 4, stk. 1
og 2, alene omfatter udlejning af
ejendomme beliggende i Danmark.
Det er præciseret i lovforslaget, at
indberetningspligten også omfatter
ejendomme beliggende i udlandet,
som ejes af danske skatteydere.
Dog er det tillige præciseret, at
udenlandske formidlere af udlej-
ning
da indberetning er frivillig
vil kunne indskrænke indberetnin-
gen til alene at omfatte udlejning
af boliger beliggende i Danmark.
Det er korrekt, at de nævnte oplys-
ninger vil skulle indberettes. Det er
imidlertid også nødvendigt, at der
sker indberetning af udlejers iden-
titet ved angivelse af den unikke
identifikationskode, som udlejeren
har dannet på Skatteforvaltningens
hjemmeside, når indberetningen
vedrørende boligen ikke sker ved
angivelse af BBR-nummer.
Indberetning af udlejers identitet
vil ske ved, at udlejeren på Skatte-
forvaltningens hjemmeside kan
Airbnb ønsker bekræftet, at der
alene skal ske indberetning af op-
lysning om de samlede indtægter,
BBR-nummeret på den enkelte
bolig eller alternativt adressen på
boligen.
Airbnb ønsker præciseret, at for-
midleren alene har pligt at give op-
Side 3 af 21
L 102 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1968732_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
lysning til skatteyderne om det re-
levante link til brug for generering
af en unik identifikationskode.
give sit samtykke til, at der genere-
res en unik identifikationskode,
som altid kan forbindes til ved-
kommendes CPR-nummer. For-
midleren vil således ikke blive gjort
bekendt med udlejerens CPR-
nummer, men skal ved indberet-
ningen oplyse den unikke identifi-
kationskode.
Lovforslaget er rettet til på dette
punkt.
Airbnb ønsker, at der skal ske ind-
beretning én gang årligt, men kan
konstatere, at det af lovforslagets
bemærkninger fremgår, at skatte-
ministeren bemyndiges til at fast-
sætte regler om månedlig indberet-
ning.
Lovforslaget er rettet til på dette
punkt. Det har hele tiden været
hensigten, at der skulle være tale
om én årlig indberetning.
Den pågældende sætning, som kan
læses sådan, at ministeren skulle
være bemyndiget til at fastsætte
regler om, at der skal indberettes
månedligt, er slettet fra lovforsla-
get.
Lovforslagets bemærkninger er
rettet til på dette punkt. Efter nær-
mere overvejelse er databeskyttel-
sesforordningens artikel 6, stk. 1,
nu angivet som hjemmel, herunder
særligt litra e og litra f. Herefter
kan behandling af data finde sted,
hvis behandlingen er nødvendig af
hensyn til udførelse af en opgave i
samfundets interesse, eller hvis be-
handlingen er nødvendig for, at
den dataansvarlige eller en tredje-
mand kan forfølge en legitim inte-
resse, medmindre den registrere-
des interesser eller grundlæggende
rettigheder og frihedsrettigheder,
der kræver beskyttelse af person-
oplysninger, går forud herfor,
Airbnb finder, at det er meget
tvivlsomt, om databeskyttelsesfor-
ordningens artikel 6, stk. 1, litra c,
kan udgøre hjemmel for udenland-
ske virksomheders indberetning på
baggrund af en aftale med udleje-
ren.
Side 4 af 21
L 102 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1968732_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Airbnb henviser til, at det af den
politiske aftale om bedre vilkår for
vækst og korrekt skattebetaling i
dele- og platformsøkonomi frem-
går, at udenlandske platformes be-
handling af personoplysninger skal
baseres på samtykke.
navnlig hvis den registrerede er et
barn.
Dette ændrer ikke på de krav, der
stilles til de udenlandske platforme
for at kunne foretage indberetning.
Det er præciseret i lovforslagets
bemærkninger, at udvekslingen af
personoplysninger har hjemmel i
databeskyttelsesforordningens arti-
kel 6.
Dansk Byggeri
Dansk Byggeri har ikke bemærk-
ninger til lovforslaget.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv bemærker over-
ordnet, at det er positivt, at der er
fokus på deleøkonomien, og at
den skattemæssige regulering heraf
sker gennem de almindelige regler
på skatteområdet, herunder at pri-
vatpersoner ikke beskattes som
virksomheder.
Dansk Erhverv påpeger, at det i
forlængelse af lovforslaget skal sik-
res, at der føres en effektiv kontrol
fra myndighedernes side.
Der afsættes 10 mio. kr. årligt fra
2019 til at styrke skattemyndighe-
dernes vejledning af og kontrol
med deleøkonomiske platforme.
Det skal bidrage til korrekt skatte-
betaling.
Danske Udlejere
Danske Udlejere påpeger, at lov-
forslaget animerer lejere til at fore-
tage videreudlejning af deres lejlig-
heder, og at forslaget dermed ud-
fordrer boligreguleringslovens reg-
ler om fastsættelse af lejen, da vi-
Lovforslaget har til formål at ud-
mønte den skattemæssige del af af-
talen vedrørende dele- og plat-
formsøkonomi.
Side 5 af 21
L 102 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1968732_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
dereudlejning til ferie- og fritids-
formål ikke er omfattet af lejelov-
givningen. Danske Udlejere opfor-
drer Skatteministeriet til at belyse,
hvilke negative virkninger, de skat-
temæssige ændringer kan have på
lejemarkedet.
Deleøkonomien giver danskerne
større valgfrihed og nye mulighe-
der for at tjene penge på at leje
f.eks. deres bolig eller bil ud, sam-
tidig med at der skabes mere kon-
kurrence til gavn for brugerne,
som får lavere priser og et bredere
udvalg af produkter og service-
ydelser.
DI
DI finder det positivt, at reglerne
om brugen af de deleøkonomiske
platforme præciseres med henblik
på at skabe klarhed på området.
Ferieboligweb
Ferieboligweb (FW) mener, at der
med lovforslaget vil ske en urime-
lig favorisering af udlejning af fe-
rieboliger gennem bureauer og
AirBnb, fordi udlejerne instinktivt
vil foretrække et fradrag på 40.000
kr. i stedet for et mindre på 11.000
kr.
Resultatet af lovforslaget vil efter
FWs opfattelse være:
At en omkostningstung organise-
ring af markedet for sommerhus-
udlejning favoriseres unødigt.
At lejere skal betale mere for
samme fritidshus.
At den private udlejer tjener min-
dre før skat på grund af stor pro-
vision til udlejningsbureau.
At der vil være mindre konkur-
rence på fritidshusmarkedet.
At udlejningsbureauerne, herun-
der internationale rejsekoncerner
tjener endnu flere penge på udlej-
ning.
Regeringen ønsker attraktive og
gunstige vilkår for deleøkonomien
i Danmark, så længe der er styr på
skattebetalingen.
Det er også årsagen til, at de nye
bundfradrag betinges af, at udlej-
ningen sker gennem en tredjepart,
der indberetter udlejernes fulde le-
jeindtægter til skattemyndighe-
derne, som det allerede kendes fra
udlejning af fritidshuse. En sådan
tredjepart kan fx være en deleøko-
nomisk platform eller et udlej-
ningsbureau. På lige fod med de
store bureauer er det også muligt
for små udlejningsbureauer, der
indberetter brugernes fulde ind-
tægter, at anvende ordningen.
Det er en forudsætning for at
kunne foretage indberetningen, at
udlejningen formidles på en sådan
måde, at formidleren har kendskab
til den fulde lejeindtægt. Er der
f.eks. tale om en platform, hvor
der alene foregår annoncering,
Side 6 af 21
L 102 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1968732_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
FW foreslår, at lovforslaget juste-
res, så FW og alle tilsvarende for-
midlere af ferieboliger ligestilles
med udenlandske virksomheder,
der formidler udlejning af feriebo-
liger.
Ved en sådan ligestilling kan FW
efter aftale med udlejer indberette
de oplysninger, der er omfattet af
indberetningspligten.
Forslaget forudsætter, at FW får
kendskab til pengestrømmene mel-
lem lejer og udlejer.
FW foreslår to modeller for at
opnå denne kendskab:
Model 1:
Udlejer indberetter ind-
tægter fra udlejning til formidleren
(f.eks. FW).
Model 2:
Udlejer udskriver reg-
ning for leje af ferieboligen, som
sendes til lejer via formidler. Alle
betalinger og refusioner sker gen-
nem lejer og udlejer.
FW kan ikke anbefale et stort bu-
reaukratisk system, hvor alle øko-
nomiske transaktioner går via en
formidler. Det vil også gøre det
vanskeligt at opretholde en forret-
ningsmodel, hvor formidler ikke
har et ansvar.
FW finder, at de foreslåede model-
ler kan anvendes, indtil den nye
type indberetning indføres i 2021.
Desuden foreslås, at der for 2018
mens indgåelsen af aftalen om leje
og betalingen foregår direkte mel-
lem udlejeren og lejeren, vil denne
forudsætning ikke være opfyldt.
Hvis forudsætningen om indberet-
ning af brugerens fulde indtægt
ikke kan opfyldes, vil en frivillig
indberetning fra sådanne plat-
forme ikke kunne sikre udlejerne
det nye store bundfradrag.
De to modeller, som foreslås, op-
fylder ikke disse betingelser.
For at opfylde betingelserne, for at
udlejeren kan få det forhøjede
bundfradrag, må formidleren som
et minimum være ansvarlig for, at
det er den fuldstændige lejeind-
tægt, der indberettes til Skattefor-
valtningen. Det må forudsætte, at
formidleren står for opkrævning af
den samlede lejeindtægt. Det vil
ikke være tilstrækkeligt, at opkræv-
ning og betaling udelukkende
overlades til udlejer og lejer.
De foreslåede regler ændrer ikke
på mulighederne for fortsat at an-
vende formidlingsmodellen.
Side 7 af 21
L 102 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1968732_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
kan ske indberetning efter model
1.
FW bemærker afslutningsvis, at
man ønsker at bevare en eksiste-
rende og velafprøvet forretnings-
model, der skaber kontakt mellem
udlejer og lejer. Herudover bevares
konkurrencen på markedet for ud-
lejning af fritidshuse.
Feriehusudlejernes Bran-
cheforening
Feriehusudlejernes Branchefor-
ening (FB) konstaterer med til-
fredshed, at der foreslås en årlig
indberetning.
FB ønsker en klar skelnen mellem
”egen bolig til beboelse” og øvrige
boliger, idet FB antager, at der vil
være en sammenhæng med lov-
forslaget om forslag til ændring af
lov om sommerhuse og campering
(korttidsudlejning af egen helårs-
bolig), der kommer til at indeholde
begrænsningen på 70-100 dages
udlejning på egen bolig.
FB foreslår derfor, at det fremgår
eksplicit af bemærkningerne, at be-
stemmelsen i ligningslovens § 15
Q kun omfatter boliger, som eje-
ren eller lejeren benytter som egen
helårsbolig med registrering af fol-
keregisteradresse, og som samtidig
bliver omfattet af nye regler om en
tidsmæssig begrænsning i udlejnin-
gen. Alle andre helårsboliger, hvor
der ikke er registreret folkeregister-
adresse, og som lovligt må benyt-
tes til korttidsudlejning, er dermed
ikke omfattet af ligningslovens §
15 Q.
Lovforslaget ændrer ikke på de
gældende regler for sondringen
mellem fritidsboliger og helårsboli-
ger i ligningslovens §§ 15 O og 15
P.
Reglerne i ligningslovens § 15 P og
den foreslåede bestemmelse i lig-
ningslovens § 15 Q omfatter der-
for alene boliger, som ejeren eller
lejeren benytter som egen helårs-
bolig.
Hvis der er tale om en helårsbolig,
som ejeren anvender som fritids-
bolig, og som lovligt kan anvendes
som fritidsbolig, kan ejeren an-
vende ligningslovens § 15 O.
Hvis ejeren ikke selv anvender hel-
årsboligen, men alene udlejer den,
og der ikke betales ejendomsværdi-
skat af ejendommen, vil regelsættet
i ligningslovens §§ 15 O, 15 P og
15 Q ikke kunne anvendes. I dette
tilfælde opgøres resultatet efter
statsskattelovens regler.
Side 8 af 21
L 102 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1968732_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Hvis der er tale om en helårsbolig,
uden at ejeren dér har registreret
sin folkeregisteradresse, som lov-
ligt må benyttes til korttidsudlej-
ning, kan bestemmelserne i lig-
ningslovens § 15 O finde anven-
delse ved opgørelsen af den skatte-
pligtige indkomst. Disse forhold er
præciseret i bemærkningerne til
lovforslaget.
FB nævner, at det af lovforslagets
bemærkninger fremgår, at indbe-
retning af lejeindtægter ændres til
månedligt, og at det bør præcise-
res, at indberetningen skal være år-
lig som nævnt.
FB finder det særdeles vigtigt, at
man i lovforslaget har bevaret ind-
beretning om ejendomsnummer i
Bygnings- og Boligregistret (BBR-
nummer). Fordelene herved er, at
myndighederne kan følge lejeind-
tægterne til en unik bolig.
FB henviser til, at det fremgår af
lovforslagets bemærkninger, at
udenlandske virksomheder ikke
har adgang til BBR-registeret, hvil-
ket ikke umiddelbart er korrekt, da
alle har adgang til at indhente et
BBR-nummer på OIS-databasen.
FB gør opmærksom på, at udlej-
ning kan ske gennem en række af
formidlere. I den forbindelse påpe-
ges det, at dette kan føre til flere
indberetninger af samme indtægt.
FB henviser til, at indberetningen
af lejeindtægten, som udlejeren op-
når, kan være upræcis.
Det er præciseret i lovforslaget, at
oplysning om BBR-nummer kan
findes ved opslag på internettet,
men at udenlandske virksomheder
kan have vanskeligere ved at finde
disse oplysninger end danske.
Der henvises til kommentarerne til
Airbnbs høringssvar.
Det er i lovforslagets bemærknin-
ger præciseret, at indberetnings-
pligten påhviler den formidler, der
formilder udlejningen for den skat-
tepligtige. Det vil alene være den
formidler, der er nærmest udleje-
ren, der vil have de nødvendige
oplysninger til at opfylde indberet-
Side 9 af 21
L 102 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1968732_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ningspligten, hvorfor indberet-
ningspligten bør påhvile denne
formidler.
Foreningen for Plat-
formsøkonomi i Dan-
mark (FDP)
Foreningen for Platformsøkonomi
i Danmark (FDP) er meget posi-
tive over for regeringens initiativ
og udkastet til lovforslaget.
FDP bemærker, at hvis dele- og
platformsøkonomien skal indfri sit
potentiale med at sikre øget vækst,
velstand og forbrugervelfærd gen-
nem bedre ressourceudnyttelse,
skal det ske på ordentlige vilkår og
i harmoni med velfærdssamfun-
dets værdier, hvilket indebærer
korrekt og automatisk indberet-
ning af skat. Der er derfor ros til
aftalepartierne.
FDP påpeger, at de nye og forhø-
jede fradrag vil betyde, at den dele-
økonomiske aktivitet vil stige til
glæde og gavn for samfundet.
FDP opfordrer til, at den fornuf-
tige regulatoriske ramme for bolig,
bil og bådudlejning spredes til flere
områder, f.eks. trailere og land-
brugsmaskiner i biludejningsfra-
draget og lagerplads, parkerings-
plads, kontorplads, festlokaler og
lign. i boligfradraget.
Fastsættelsen af, hvilke aktiver der
skal omfattes af skematiske regler,
beror på en politisk prioritering.
Ved fastsættelsen af de omfattede
aktiver er der blevet lagt vægt på,
om der er en vis udbredelse af- og
sammenhæng mellem - de omfat-
tede aktiver, samt værdien af dem.
Hertil kommer, at en udvidelse af
omfattede aktiver alt andet lige vil
kræve øget finansiering.
Det er blevet vurderet mest hen-
sigtsmæssigt at fastsætte skemati-
ske regler for aktiver med en rela-
tivt høj værdi og et relativt højt ud-
giftsniveau, da fradraget træder i
FDP foreslår endvidere et generelt
deleøkonomisk fradrag ved udlej-
ning af private genstande, betinget
af indberetning af indkomst via
Side 10 af 21
L 102 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1968732_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
platformene. Fradraget kunne være
på 10.000 kr. årligt.
stedet for at fradrage de faktiske
udgifter. Et fradrag for aktiver,
hvor udgifterne til udlejning er
meget lave vil virke som skattefri-
tagelse af indkomst fra nærmere
angivne aktiviteter.
Samspillet mellem deleøkonomi og
den danske model på arbejdsmar-
kedet ligger uden for rammerne
for dette lovforslag.
Herudover har FPD en række be-
mærkninger vedrørende samspillet
mellem deleøkonomi og den dan-
ske model på arbejdsmarkedet.
Afslutningsvist bemærker FPD, at
de er klar til at påtage sig ansvar,
bl.a. gennem en ny mærkningsord-
ning, og at FPD ser frem til frem-
tidige politiske initiativer på områ-
det.
FSR
Danske Reivso-
rer
FSR beder Skatteministeriet præci-
sere, hvorvidt der er fradrag for
udgiften til udlejningsbureauet
også i de tilfælde, hvor den skema-
tiske ordning benyttes.
Lovforslaget ændrer ikke ved den
nuværende skattemæssige behand-
ling af udgifter, såfremt udlejnin-
gen foregår via et udlejningsbu-
reau. Betaler udlejeren et gebyr til
en formidler af lejeaftalen, indgår
dette gebyr ikke i bruttolejeindtæg-
ten. Dette er præciseret i lov-
forslaget.
Lovforslaget er justeret i overens-
stemmelse med FSR’s bemærknin-
ger.
FSR bemærker, at bemærknin-
gerne til § 1, nr. 2, også indeholder
bemærkninger, som vedrører de
eksisterende bestemmelse i lig-
ningslovens § 15 P, stk. 1-3, der
ikke foreslås ændret. FSR finder, at
de foreslåede bemærkninger på
nogle punkter ikke er i overens-
stemmelse med den gældende
praksis, som er udtrykt i den sene-
ste udgave af Den Juridiske Vej-
ledning. Det anføres bl.a. i be-
mærkningerne, at hvis en andels-
Side 11 af 21
L 102 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1968732_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
haver eller lejer udlejer hele boli-
gen til beboelse i en del af ind-
komståret, beregnes der også alene
et forholdsmæssigt bundfradrag,
hvilket ikke er korrekt, idet der kan
beregnes fuldt bundfradrag, uanset
at boligen kun har været udlejet en
del af året. FSR foreslår derfor, at
den del af bemærkningerne, der
omtaler ligningslovens § 15 P, stk.
1-3 udelades.
For så vidt angår det foreslåede
fradrag for bil-, båd- og camping-
vognudlejning bemærker FSR, at
bemærkningerne hertil vedrørende
selvstændig erhvervsvirksomhed
kan give anledning til en opfattelse
af, at hvis indtægterne ved udlej-
ning overstiger 10.000 kr., skal ud-
lejningsaktiviteten anses for selv-
stændig erhvervsvirksomhed.
Det fremgår af bemærkningerne,
at ”Vurderingen
af, om en udlej-
ning sker som led i erhvervsmæs-
sig virksomhed, sker efter den gæl-
dende praksis for vurdering af,
hvornår der foreligger erhvervs-
mæssig virksomhed.
Den efter-
følgende bemærkning om, at hvis
den samlede indkomst fra udlej-
ningen ikke overstiger bundfradra-
get, så vil der ikke være tale om er-
hvervsmæssig virksomhed, hvis
udlejningen ikke har sammenhæng
med anden erhvervsmæssig virk-
somhed, ændrer ikke herpå. Den
nævnte bemærkning tjener til op-
lysning for de personer, der udlejer
i beskedent omfang og har en ind-
komst, der ikke overstiger bund-
fradraget.
Det vurderes, at begrebet hobby-
virksomhed ikke er egnet til at de-
finere de privates lejlighedsvise ud-
lejningsaktivitet. Betingelsen om,
at udlejningen ikke må være et led i
erhvervsmæssig virksomhed, vur-
deres at være en tydelig afgræns-
ning af udlejningsaktiviteten. End-
videre vurderes det ikke nødven-
FSR opfordrer til, at det i bemærk-
ningerne til det foreslåede fradrag
for bil-, båd- og campingvognud-
lejning præciseres, at det alene er
personer, der har udlejningsaktivi-
tet, der i henhold til den gældende
praksis anses for hobbyvirksom-
hed, der er berettigede til fradrag.
Alternativt foreslår FSR, at det i
Side 12 af 21
L 102 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1968732_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
bemærkningerne præciseres, hvor-
når der er tale om erhvervsmæssig
virksomhed.
Endeligt bemærker FSR vedrø-
rende det foreslåede fradrag for
bil-, båd- og campingvognudlej-
ning, at såfremt en ejer af et aktiv
overlader aktivet til et familiemed-
lem med henblik på videreudlej-
ning til tredjemand, skal dette i
skattemæssig henseende anses for
en udlejning af aktivet, som vil
medføre fortabelse af muligheden
for fradraget, medmindre udlejnin-
gen indberettes. FSR opfordrer til,
at dette præciseres i bemærknin-
gerne, eller at bestemmelsen i ste-
det udformes, så dette ikke er til-
fældet.
digt med en mere omfattende gen-
nemgang af, hvornår der foreligger
erhvervsmæssig virksomhed.
Det vil komme an på en konkret
vurdering, hvordan et udlån til et
familiemedlem i skattemæssig for-
stand kan karakteriseres. Hvis akti-
vet overlades til et familiemedlem
alene med henblik på videreudlej-
ning, vil lejeindtægten være skatte-
pligtig hos ejeren
og ikke familie-
medlemmet. Det er korrekt, at ind-
komsten herfra i et sådant tilfælde
fra og med indkomståret 2021 skal
indberettes, hvis ejeren skal kunne
gøre brug af fradraget. Bemærk-
ningerne er justeret i overensstem-
melse hermed.
GoMore
GoMore er positiv over for en
standardisering af fradraget ved
privat biludlejning, der gør det
mere enkelt for deres medlemmer
at betale skat.
GoMore ser dog alvorlige udfor-
dringer i forbindelse med aftalen
og påpeger, at aftalen ikke vil
fremme deleøkonomi sammenlig-
net med gældende regler. GoMore
anfører, at det for de fleste udle-
jere af private biler vil være mere
fordelagtigt at fratrække de fakti-
ske udgifter end at benytte stan-
dardfradraget på 10.000 kr. Go-
More har opstillet to konkrete ek-
sempler herpå.
Bundfradraget på 10.000 kr. er
målrettet personer, der udlejer i
mindre omfang.
I de af GoMore opstillede eksem-
pler er en forholdsvis stor del af
årets samlede kørsel udlejning,
henholdsvis 25 pct. og 34 pct.,
hvilket giver mulighed for et rela-
tivt stort regnskabsmæssigt fra-
drag. Der vil efter forslaget fortsat
være mulighed for at lave en regn-
skabsmæssig opgørelse i stedet for
at benytte det foreslåede standardi-
serede fradrag.
Side 13 af 21
L 102 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1968732_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
GoMore henviser til, at flere af de
store deleøkonomiske virksomhe-
der bliver tilgodeset i højere grad,
da de foreslåede regler for boligud-
lejning indeholder et højere bund-
fradrag, at kun 60 pct. af den del,
der overstiger bundfradraget, be-
skattes, og at denne del beskattes
som kapitalindkomst.
Bil-, båd- og campingvognudlej-
ning kan ikke sammenlignes di-
rekte med boligudlejning, da akti-
vernes værdi og udgiftsniveauet
ved udlejning er forskellige. Dette
afspejles i forskelle i størrelsen på
fradragene.
Det foreslås ikke at ændre på, at
indkomst fra privat biludlejning
m.v. beskattes som personlig ind-
komst, da dette er det almindelige
udgangspunkt for indkomst fra
udlejning af aktiver. For ejerboli-
ger beskattes indkomsten fra udlej-
ning efter gældende regler som ka-
pitalindkomst. Dette har en sam-
menhæng med de øvrige beskat-
ningsregler for ejerboliger. For at
gøre beskatningen ensartet på
tværs af boligtyper foreslås det, at
også lejere og andelshaveres ind-
komst fra udlejning af deres boli-
ger gøres til kapitalindkomst.
Det foreslås netop at indføre et
særligt fradrag for bl.a. biludlej-
ning, fordi regeringen gerne vil un-
derstøtte de mobilitetsforbedrin-
ger, som bedre udnyttelse af priva-
tes biler gennem udlejning kan
medføre. Indførelse af et fradrag
kræver finansiering, og forhøjelse
af et fradrag kræver yderligere fi-
nansiering.
Der foreslås et fast bundfradrag
for at sikre en automatisk admini-
stration, der baseres på tredjeparts-
indberetninger, hvilket mindsker
risikoen for fejl og snyd. En varia-
bel faktor, som det af GoMore fo-
reslåede tillæg, ville betyde, at udle-
jerne selv skulle fremkomme med
GoMore bemærker, at favoriserin-
gen af boliger ikke er rimelig eller
hensigtsmæssig, og at mobilitets-
forbedringer er af samfundsmæssig
værdi. GoMore bemærker endvi-
dere, at provenutabet ved yderli-
gere fradrag for privat biludlejning
formodentlig er nul.
GoMore foreslår konkret, at bund-
fradraget på de 10.000 kr. supple-
res med et fradrag på 1,94 kr. pr.
udlejet km, sådan som regeringen
oprindeligt havde lagt op til i sit
udspil i oktober 2017.
Side 14 af 21
L 102 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1968732_0015.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
oplysninger, der ville få betydning
for fradragets størrelse. Alternativ
ville der skulle pålægges platfor-
mene en betydelig administrativ
byrde ved at indsamle og indbe-
rette disse oplysninger.
Herudover foreslår GoMore, at af-
talekredsen nedsætter en arbejds-
gruppe, der skal se på mulighe-
derne for at ligestille danske og
udenlandske deleøkonomiske virk-
somheder.
Lovforslaget udmønter den politi-
ske aftale. I øvrigt bemærkes, at
det indgår i den politiske aftale om
dele- og platformsøkonomi, at der
skal nedsættes et deleøkonomisk
råd med deltagelse af blandt andre
arbejdsmarkedets parter og er-
hvervslivet.
Grundejernes Investe-
ringsfond
Grundejernes Investeringsfond
har ikke bemærkninger til lov-
forslaget.
HappyHelper
HappyHelper har læst lovforslaget
med interesse, men også med be-
drøvelse.
HappyHelper er meget glade over
regeringen og Folketingets partiers
tilgang til digitale platforme. Hap-
pyHelper er dog ærgerlige over, at
forslaget ikke omfatter arbejdsplat-
forme.
En indberetningspligt på arbejd-
splatforme ligger uden for ram-
merne af den politiske aftale.
Forslaget om indberetning
også
for arbejdsplatforme
vil dog
indgå i de fremtidige overvejelser
på det deleøkonomiske område.
HomeAway
HomeAway ser gerne, at en løs-
ning om indberetning bliver så
ubureaukratisk som muligt og hil-
ser derfor en årlig indberetning
velkommen.
Dernæst ser HomeAway gerne, at
de danske myndigheder indleder
Den systemmæssige i form af
API’et er netop udtænkt som
en
ubereaukratisk løsning, der gør
indberetning nem.
Der kvitteres for ønsket om dia-
log, som også skattemyndighe-
derne er interesserede i.
Side 15 af 21
L 102 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1968732_0016.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
en dialog med de berørte virksom-
heder om udviklingen af den digi-
tale indberetningsløsning.
LLO
Lejernes Lands-
organisation
Det er LLO’s
opfattelse,
at den
fastsatte periode for korttidsudlej-
ning er for lang, at de nye regler
ikke sikrer lejernes mulighed for at
benytte deleøkonomiske boligtje-
nester, og at de foreslåede regler
ikke er tilpasset lejeloven.
Der henvises til kommentaren til
Danske Udlejere.
SEGES
SEGES ønsker bekræftet, at det
fortsat er den faktiske benyttelse,
der er afgørende for, om en udlej-
ning er omfattet af reglerne i lig-
ningslovens §§ 15 O, 15 P eller 15
Q.
Det ønskes bekræftet, at det også
er den faktiske anvendelse, der er
afgørende for, om en udlejning er
omfattet af reglerne i ligningslo-
vens §§ 15 O, 15 P eller 15 Q, hvis
ejendommen er erhvervet som hel-
årsbolig, men efterfølgende er
overgået til anvendelse som fritids-
bolig.
SEGES kommenterer beskrivelsen
for anvendelsen af bundfradraget i
de situationer, hvor der både sker
udlejning gennem et bureau og pri-
vat udlejning.
SEGES finder det forkert, at
bundfradragene skal anvendes,
hvor lejeindtægterne er størst, og
opstiller en række yderligere ek-
sempler, der ønskes kommenteret.
Dette kan bekræftes, når den fakti-
ske benyttelse er lovlig.
Dette kan bekræftes, når den fakti-
ske benyttelse er lovlig.
SEGES´ overordnede udlægning
af reglerne kan ikke bekræftes.
Hvis en udlejer både lejer ud gen-
nem bureau og udlejer privat, skal
der ved beregningen af bundfra-
draget anvendes den udlejning, der
giver det højeste bundfradrag. Det
svarer også til de gældende regler.
Side 16 af 21
L 102 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1968732_0017.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Situation 1
Udlejning via bureau: 30.000 kr.
Udlejning privat: 35.000 kr.
SEGES finder, at bundfradraget
må være 30.000 kr.
Situation 2
Udlejning via bureau: 7.000 kr.
Udlejning privat: 7.000 kr.
SEGES finder, at bundfradraget
må være 11.000 kr.
De nævnte udlejningsindtægter ud-
gør i alt 14.000 kr. Det kan be-
kræftes, at bundfradraget vil være
11.000 kr.
Dette kan bekræftes.
Situation 3
Udlejning via bureau: 17.000 kr.
Udlejning privat: 17.000 kr.
SEGES finder, at bundfradraget
må være 17.000 kr.
Vedr. langtidsudlejning spørges
der til, hvorledes lejeaftaler uden et
sluttidspunkt skal behandles. SE-
GES finder, at reglerne om lang-
tidsudleje bør finde anvendelse,
selvom udlejning ophører ved le-
jers opsigelse efter en måned.
Dette kan bekræftes.
Det er et krav efter bestemmel-
sen, at udlejningen eller fremlej-
ningen sker i en sammenhængende
periode på mindst 4 måneder, og
dermed at hensigten har været, at
der skal være tale om langtidsudlej-
ning. Hvis en lejekontrakt ophører
før tid på grund af uforudsete be-
givenheder, f.eks. ved lejers opsi-
gelse før tid, vil der stadig være
tale om langtidsudlejning efter be-
stemmelsen.
De nævnte aktiver er ikke omfattet
af det foreslåede fradrag for bil-,
båd- og campingvognudlejning.
Den foreslåede bestemmelse § 15
R i ligningsloven er udformet med
en udtømmende opremsning af de
Endvidere spørger SEGES til, om
udlejning af motorcykler, scootere,
vandscootere m.v. ikke skal medta-
ges i det foreslåede fradrag for bil-,
båd- og campingvognudlejning.
Side 17 af 21
L 102 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1968732_0018.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
omfattede aktiver. Ved fastsættel-
sen af omfattede aktiver er der ble-
vet lagt vægt på, om der er en vis
udbredelse af- og sammenhæng
mellem - de omfattede aktiver,
samt værdien af dem.
Endelig mener SEGES ikke, at der
med udformningen af den foreslå-
ede § 15 R i ligningsloven er et helt
klart krav om, at den fulde lejeind-
tægt skal indberettes for at få fra-
draget for bil-, båd- og camping-
vognudlejning. SEGES spørger til,
hvordan fradraget skal opgøres,
når der udlejes både gennem en
platform og privat.
Bestemmelsen er blevet præciseret,
så det tydeligt fremgår, at det er
indkomstårets samlede lejeindtæg-
ter fra de omfattede aktiver, der
skal indberettes. Det bemærkes i
øvrigt, at det foreslås, at dette krav
først skal gælde fra og med ind-
komståret 2021.
Da indkomstårets samlede lejeind-
tægter fra de omfattede aktiver
skal indberettes, kan der ikke laves
en blandet opgørelse, som SEGES
spørger til.
SEGES bemærker, at der ikke er
en tilsvarende ikrafttrædelsesbe-
stemmelse for udlejning af fritids-
huse som den ikrafttrædelsesbe-
stemmelse, der gælder for helårs-
huse.
Der findes allerede en ordning
med et forhøjet bundfradrag ved
udlejning af fritidshuse, når leje-
indtægten indberettes. Der er der-
for ikke behov for en særlig ikraft-
trædelsesbestemmelsen som den
bestemmelse, der gælder for hel-
årshuse, hvor der ikke i forvejen
findes en indberetningsordning.
Bestemmelsen om, at det er en
forudsætning, at der er tale om, at
boligen tjener til bolig for eje-
ren/lejeren fremgår allerede af lig-
ningslovens § 15 P (”egen bolig”).
Ejendomsværdiskatteloven forud-
sætter for fritidshuse, at ejeren kan
benytte fritidshuset. På baggrund
af SEGES bemærkninger er det
dog tydeliggjort i lovforslaget.
SEGES bemærker, at kravene om,
at boligen tjener til bolig/at fritids-
huset benyttes til private formål,
ikke fremgår direkte af de gæl-
dende bestemmelser. Hvis det skal
være et krav, bør det indskrives i
lovbestemmelsen.
Side 18 af 21
L 102 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1968732_0019.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
SEGES spørger, om ligningslo-
vens § 15 O kan anvendes i de til-
fælde, hvor ejeren ikke selv benyt-
ter fritidshuset.
Det afgørende er, at ejeren har
mulighed for at anvende fritidshu-
set. Hvis ejeren har afskrevet sig
retten til at anvende fritidshuset,
vil der være tale om erhvervsmæs-
sig udlejning, der kræver Erhvervs-
styrelsens tilladelse.
Reglerne gælder for ikke erhvervs-
mæssig udlejning af en helårsbolig,
som ejeren selv benytter til bebo-
else (har rådighed over), samt for
en lejers fremleje af en lejelejlig-
hed, som fremlejeren anvender til
beboelse.
Det er vurderingen, at dette alle-
rede fremgår af reglerne.
SEGES ønsker bekræftet, at lig-
ningslovens § 15 P kan anvendes,
selvom ejeren konkret ikke bor i
boligen.
Hvis de sidste to spørgsmål besva-
res benægtende finder SEGES, at
det bør fremgå af lovens ordlyd.
SRF Skattefaglig For-
ening
SRF har særligt fokus på bestem-
melsen om bundfradraget i de situ-
ationer, hvor helårsejendommen
skifter ejer i løbet af indkomståret.
Af den foreslåede formulering af
ligningslovens § 15 Q, stk. 3, 3.
pkt., fremgår, at hvis ejendommen
skifter ejer i løbet af indkomståret,
beregnes bundfradraget alene ud
fra ejerperioden.
SRF bemærker, at bestemmelsen
ikke er nærmere omtalt i bemærk-
ningerne, men forstår bestemmel-
sen således, at der skal ske reduk-
tion af bundfradraget ved korttids-
udlejning af en helårsbolig, som
udlejer ikke har været lejer eller
ejer af i hele indkomståret. Tilsva-
rende bestemmelsen i ligningslo-
vens § 15 P, stk. 1, 5. pkt.
Den foreslåede bestemmelse i lig-
ningslovens § 15 Q om korttidsud-
lejning af helårsboliger er ændret
således, at der ved ejerskifte/lejer-
skifte i løbet af et indkomstår er et
fuldt bundfradrag til både den nye
og den tidligere ejer/lejer. Det sva-
rer til de regler, der gælder for ud-
lejning af fritidshuse.
Side 19 af 21
L 102 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1968732_0020.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
SRF ønsker bestemmelsen nær-
mere omtalt i lovforslagets be-
mærkninger. SRF ønsker formule-
ringen ændret, så det præciseres, at
den også omfatter lejligheder og
andelsboliger. Desuden ønsker
SRF bestemmelsen flyttet fra lig-
ningslovens § 15 Q, stk. 3, 3. pkt.,
til ligningslovens § 15 Q, stk. 1,
der omhandler bundfradragsmeto-
den.
Af de specielle bemærkninger
fremgår, at der skal beregnes for-
holdsmæssige bundfradrag, hvis en
ejendom både korttids- og lang-
tidsudlejes. SRF ønsker dette præ-
ciseret i lovteksten.
Det er præciseret i lovforslaget,
som foreslået af SRF, at bestem-
melsen også omfatter lejligheder
og andelsboliger. Bestemmelsen i
ligningslovens § 15 Q, stk. 3, 3.
pkt., udgår som konsekvens heraf.
Det er præciseret i lovteksten, at
hvis en ejendom i løbet af et ind-
komstår både udlejes efter lig-
ningslovens § 15 P og § 15 Q, sker
der en forholdsmæssig fordeling af
bundfradrag.
Udbetaling Danmark
Udbetaling Danmark oplyser, at en
borger, der modtager boligstøtte,
får udbetalt en foreløbig bolig-
støtte forud for hver måned. Når
måneden er gået skal Udbetaling
Danmark genberegne månedens
boligstøtte på baggrund af de fakti-
ske indkomstforhold, som fremgår
af indkomstregisteret.
Afhængig af hvordan indberetnin-
gen foretages, kan det have betyd-
ning for beregning af boligstøtte.
Udbetaling Danmark foreslår i
denne forbindelse, at virksomhe-
derne skal indberette den ind-
komst ved udlejning, som udleje-
ren har haft i de enkelte måneder i
den måned, hvor indkomsten er
erhvervet.
Udbetaling Danmarks ønske kan
ikke imødekommes.
Efter lovforslaget vil virksomhe-
derne skulle indberette en gang år-
ligt om udlejerens samlede ind-
komst, uden at der sker fordeling
på de enkelte måneder.
Side 20 af 21
L 102 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
1968732_0021.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Et krav om månedlig indberetning
er vurderet at være for byrdefuldt,
henset dels til at den nuværende
indberetning vedrørende sommer-
husudlejning er årlig, dels til øn-
sket om at sikre at så mange uden-
landske platforme som muligt væl-
ger at indberette på vegne af deres
brugere.
Side 21 af 21