Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
L 1
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
18. december 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 99 (L 1 - § 7.
Finansministeriet) af 13. december 2018 stillet efter ønske fra
Rune Lund (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren i tabelform oplyse, hvor meget mindre satsen for førtidspension,
maksimale dagpenge og kontanthjælp ville være reguleret, såfremt den foreslåede
regulering, der følger med aftalen om obligatorisk pensionsopsparing, havde været
gældende siden 2005? I svaret bedes ministeren angive hvor meget mindre de
nævnte ydelser ville have været i 2018 i kroner og i pct., ligesom satsregulerings-
procenten og reguleringsprocenten ved den foreslåede obligatorisk opsparing be-
des oplyst år for år og samlet for periode 2005-18.
Svar
Ved gældende regler foretages et fradrag på
op til
0,3 pct.-point til satspuljen i fast-
sættelsen af satsreguleringsprocenten
afhængig af lønudviklingen to år forud.
Med oprettelsen af en obligatorisk opsparing for overførselsmodtagere vil over-
førselssatserne fra og med 2020 reguleres med lønudviklingen fratrukket et
fast
bidrag til pensionsindbetalinger på 0,3 pct. point,
jf. Aftale om Finansloven for 2019.
Det nye reguleringsprincip indebærer, at bruttoydelsen for de enkelte typer af
overførselsindkomster (dvs. ydelsen + bidraget til den obligatoriske opsparing)
reguleres fuldt ud med lønudviklingen, uanset størrelsen af den opgjorte lønudvik-
ling. Efter gældende regler foretages ved lønstigninger over 2,0 pct. fradrag til
satspuljen, hvorved overførselsmodtagerne ikke fuldt ud reguleres med lønudvik-
lingen. Den nye regulering indebærer således, at overførselsmodtagerne samlet set
mindst opnår samme regulering som i dag, målt ved ydelse og indbetalinger til
obligatorisk opsparing. I langt de fleste år vil overførselsmodtagerne således opnå
en højere regulering, fordi fradraget til satspuljen afskaffes.
Hvis det nye reguleringsprincip og den tilhørende obligatoriske opsparing havde
været gældende fra og med 2005, ville bruttoydelsen (sats + bidrag til obligatorisk
opsparing) for de enkelte overførselsindkomster have været højere end satsen i
dag. Fx havde bruttoydelsen for personer, der modtager højeste dagpengesats
(hele året) været 225.900 kr. i 2018, hvilket er 4.900 kr. højere end satsen er i dag
(2018),
jf. tabel 1.
L 1 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 99: Spm. om reduktionen af satsen for førtidspension, dagpenge og kontanthjælp, hvis den foreslåede regulering havde gjaldt siden 2005, til finansministeren
1991385_0002.png
Side 2 af 2
Tabel 1
Hypotetisk konsekvensberegning for udvalgte ydelser, hvis den foreslåede regulering med et fast bidrag til
pensionsindbetalinger på 0,3 pct. havde været gældende siden 2005, 2018-niveau
Faktisk
sats
i 2018
Reelt enlig med højeste førtidspension
Gift med højeste førtidspension
Person med arbejdsløshedsdagpenge
Person med kontanthjælp, ikke-forsørger
Person med kontanthjælp, forsørger
240.800
200.100
221.000
135.400
179.900
Hypotetisk sats i
2018 ved
fast fradrag på 0,3
pct. fra 2005
236.600
196.500
217.400
133.000
176.700
Hypotetisk sats i
2018 inklusiv
pensions-
bidrag
246.600
204.800
225.900
138.600
184.200
Forskel
kr.
4.200
3.600
3.600
2.400
3.200
Forskel
pct.
1,8
1,8
1,6
1,7
1,8
Anm.: Afrundet til nærmeste 100 kr.
De viste satser for førtidspension vedrører den ”gamle” ordning.
Med kon-
tanthjælpsreformen fra 2013 gælder et nyt regelsæt for kontanthjælpsmodtagere per 1. januar 2014. De an-
givne satser for kontanthjælpsmodtagere omfatter fra 2014 alene kontanthjælpsmodtagere over 30 år samt
aktivitetsparate kontant- og uddannelseshjælpsmodtagere mellem 25-29 år (som inkl. aktivitetstillæg har
samme grundsats som før kontanthjælpsreformen)
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Økonomi- og Indenrigsministeriets familietypemodel
I perioden fra 2005 til 2018 har der i 6 ud af 14 år været foretaget fradrag til sats-
puljen på netop 0,3 pct.-point,
jf. tabel 2.
Således er satserne samlet set steget med
36,1 pct. over perioden, og denne stigning havde været på 33,7 pct. givet den hy-
potetiske satsregulering med fast bidrag til pensionsindbetalinger på 0,3 pct. Ved
den hypotetiske satsregulering bliver bruttoydelsen (sats + bidrag til obligatorisk
opsparing) reguleret med den fulde lønudvikling, og dermed ville den samlede
stigning i perioden have været 39,2 procent.
Tabel 2
Faktisk satsreguleringsprocent, kontrafaktisk satsreguleringsprocent med fast bidrag til
pensionsindbetalinger på 0,3 pct. og lønudviklingen fra 2005-2018
05
Faktisk
Satsreguleringspct.
Kontrafaktisk satsregule-
ring m. fast bidrag
på 0,3 fra 2005
Regulering som følger den
fulde lønudvikling
2,0
1,9
2,2
06
2,0
2,0
2,3
07
2,4
2,4
2,7
08
2,9
2,9
3,2
09
3,1
3,1
3,4
10
3,7
3,7
4,0
11
1,9
1,6
1,9
12
2,9
2,9
3,2
13
1,6
1,3
1,6
14
1,8
1,5
1,8
15
1,5
1,2
1,5
16
1,4
1,1
1,4
17
2,0
1,9
2,2
18
2,0
1,9
2,2
Samlet
05-18
36,1
33,7
39,2
Anm.: Opgørelsen af satsreguleringsprocenten for et givent år tager udgangspunkt i lønudviklingen to år forud.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Økonomi- og Indenrigsministeriets familietypemodel
Forskellen mellem de to reguleringsmekanismer afspejler, at perioden inkluderer
den økonomiske krise, som satte ind i 2008 og medførte lave stigninger i lønnen i
en årrække.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister