Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
L 1
Offentligt
1992034_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
18. december 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 49 (L 1 - § 7.
Finansministeriet) af 5. december 2018 stillet efter ønske fra
Benny Engelbrecht (S)
Spørgsmål
Vil ministeren sammenholde den forventede offentlige forbrugsvækst i både mia.
kr. og pct. efter indgåelse af aftale om Finanslov for 2019 med det demografiske
træk i både mia. kr. og pct. for hvert enkelt år frem til 2025?
Svar
I den nyligt offentliggjorte
Økonomisk Redegørelse,
december 2018 skønnes over
realvæksten i det offentlige forbrug i årene 2018, 2019 og 2020,
jf. Svar på Finans-
udvalgets spørgsmål nr. 48 (L 1 - § 7. Finansministeriet) af 5. december 2018.
De opdatere-
de skøn for den reale offentlige forbrugsvækst er baseret på en opfølgning på de of-
fentlige budgetter i 2018 og 2019, herunder med afsæt i
Aftalen om finansloven for 2019
mv. I 2020 tager skønnet afsæt i beregningstekniske forudsætninger om finanspolitik-
ken.
I
Økonomisk Redegørelse,
december 2018 skønnes der en realvækst i det offentlige
forbrug på 0,5 pct. i 2019 svarende til ca. 2�½ mia. kr. (opgjort eksklusive afskriv-
ninger og i 2019-priser)
1
,
jf. tabel 1.
I 2020 er realvæksten i det offentlige forbrug beregningsteknisk forudsat at udgøre
0,4 pct. svarende til ca. 2 mia. kr. (opgjort eksklusive afskrivninger og i 2019-
priser). Det svarer til regeringens målsætning om en basisrealvækst i det offentlige
forbrug på 0,3 pct. tillagt den del af det substantielle løft af forsvaret, der er kate-
goriseret som værende offentligt forbrug,
jf. Aftale på forsvarsområdet 2018-2023.
Skønnet for det offentlige forbrug i 2020 er på nuværende tidspunkt af bereg-
ningsteknisk karakter, idet finanspolitikken for 2020 vil blive fastlagt i løbet af
2019 i forbindelse med finansloven og økonomiaftalerne med kommunerne og
regionerne for 2020.
Væksten i det demografiske træk er et beregningsteknisk mål, der opgør hvor me-
get ressourceanvendelsen til offentligt forbrug rent mekanisk vil ændre sig, hvis
1
Det bemærkes, at det demografiske træk er opgjort ekskl. afskrivninger. For sammenlignelighedens skyld er det offentlige
forbrug ligeledes opgjort ekskl. afskrivninger.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
L 1 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om at sammenholde den forventede offentlige forbrugsvækst i både mia. kr. og pct. efter indgåelse af aftale om Finanslov for 2019, til finansministeren
1992034_0002.png
Side 2 af 2
befolkningen ændrer sig, og det forudsættes at den reale udgift pr. bruger er fast-
holdt uændret.
Det demografiske træk er af mekanisk karakter og skal generelt fortolkes varsomt.
Opgørelsen anvendes primært som et element i en langsigtet holdbarhedsbereg-
ning, og er således ikke tiltænkt til beregninger af fx det konkrete udgiftstræk i de
enkelte år, og er heller ikke udtryk for udgifter, der skal findes konkret finansiering
til. Opgørelsen tager blandt andet ikke højde for mulige produktivitetsforbedrin-
ger i den offentlige sektor og indgår som ét blandt mange input i den løbende
tilrettelæggelse af finanspolitikken. Det er et politisk valg, hvordan der prioriteres
mellem tilførsel af flere ressourcer til offentlige forbrugsudgifter og fx lavere skat.
Finansministeriets mellemfristede fremskrivning af dansk økonomi frem mod
2025 er senest opdateret i
Opdateret 2025-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2022,
august
2018. Den mellemfristede fremskrivning opdateres i forbindelse med
Danmarks
Konvergensprogram 2019.
Tabel 1
Offentlig forbrugsvækst og vækst i det demografiske træk, 2019-2020
2019
Realvækst i det offentlige forbrug (ekskl. afskrivninger)
Mia. kr. (2019-priser)
Pct.-vis vækst
2�½
0,5
2
0,4
2020
Vækst i det demografiske træk
Mia. kr. (2019-priser)
Pct.-vis vækst
3�½
0,7
3
0,6
Anm.: Det reale offentlige forbrug er opgjort ved input-metoden. Den forudsatte realvækst i det offentlige forbrug
er opgjort i
Økonomisk Redegørelse,
december 2018, mens den beregnede vækst i det demografiske træk er
opgjort i
Opdateret 2025-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2022,
august 2018. Det bemærkes, at det demografiske
træk er opgjort ekskl. afskrivninger. For sammenlignelighedens skyld er det offentlige forbrug ligeledes
opgjort ekskl. afskrivninger. Realvæksten i det offentlige forbrug inkl. afskrivninger er opgjort til hhv. ca. 2¾
mia. kr. i 2019 og 2¼ mia. kr. i 2020 (2019-priser).
Kilde: Danmarks Statistik,
Opdateret 2025-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2022,
august 2018,
Økonomisk Redegørelse,
december 2018 og egne beregninger.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister