Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
L 1 Bilag 9
Offentligt
1989569_0001.png
Til lovforslag nr. L 1
Folketingsåret 2018-19
Ændringsforslag stillet den 13.december 2018
Til § 10
Økonomi- og Indenrigsministeriet
B. Bevillinger
Udgift
Indtægt
--- Mio. kr. ---
Tilskud til kommuner mv.
10.21.
Tilskud til kommuner
11. Kommunerne (tekstanm. 118, 119, 120, 121, 122,
123, 124, 125, 126, 127, 128, 129 og 137)
(Lovbunden)
543)
Af
SF
Faste teams i hjemmeplejen
F
61.792,9
108,0
ÆF
500,0
-
L 1 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Partiernes ændringsforslag til 3. behandling
Til § 15
Børne- og Socialministeriet
B. Bevillinger
Udgift
Indtægt
--- Mio. kr. ---
Børn og unge
15.25.
544)
Dagtilbud
Af RV og SF
Ny konto
06. Bedre normering på daginstitutionsområdet
(Reservationsbev.)
Pulje til bedre normering på
daginstitutionsområdet
F
500,0
-
L 1 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Partiernes ændringsforslag til 3. behandling
Til § 20
Undervisningsministeriet
B. Bevillinger
Udgift
Indtægt
--- Mio. kr. ---
Grundskolen
20.22.
Frie grundskoler og efterskoler
01. Frie grundskoler mv. (tekstanm. 1)
545)
Af
S
Tilbagerulning af det forhøjede statstilskud til
privatskolerne
F
ÆF
6.856,8
-371,0
-
-
Støtteordninger mv.(tekstanm. 205)
20.98.
Forskellige støtteordninger
51. Statslig elevstøtte til efterskoler (tekstanm. 1
og 223)
546)
Af
EL, RV og SF
Annullering af afskaffelse af efterskoletilbud
for børn med udenlandsk baggrund
F
ÆF
1.075,2
15,0
-
-
L 1 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Partiernes ændringsforslag til 3. behandling
Til § 28
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
B. Bevillinger
Udgift
Indtægt
--- Mio. kr. ---
Baner
28.63.
Banedanmark
20. Togfonden DK (Anlægsbev.)
547)
Af
S
Alle de resterende projekter i medfør af "Aftale
om en moderne jernbane-udmøntning af Togfonden
DK" fra 2014 gennemføres
F
ÆF
6,2
-
-
-
L 1 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Partiernes ændringsforslag til 3. behandling
Til § 29
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
B. Bevillinger
Udgift
Indtægt
--- Mio. kr. ---
Energi og forsyning
29.25.
548)
Tilskud til begrænsning af kuldioxid (CO2)
Af RV og SF
Ny konto
19. Elektrificering af offentlige køretøjer
Pulje til støtte til indkøb af offentlige el- og
hybridkøretøjer
F
100,0
-
L 1 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Partiernes ændringsforslag til 3. behandling
Til § 35
Generelle reserver
B. Bevillinger
Udgift
Indtægt
--- Mio. kr. ---
Reserver mv.
35.11.
Reserver mv.
03. Reserve til aktivitetsafledte og tekniske
ændringsforslag mv.
549)
Af
RV og SF
Delvis udmøntning af reserven
F
ÆF
500,0
-100,0
-
-
07. Reserve til opfølgning på Disruptionrådets
arbejde, EUD mv
550)
Af
S
Reserven udmøntes
F
ÆF
600,0
-243,3
-
-
08. Reserve til grønne initiativer
551)
Af
RV og SF
Delvis udmøntning af reserven
F
ÆF
260,0
-100,0
-
-
14. Reserve til finansloven for 2019
552)
Af
EL, RV og SF
Reserven udmøntes
F
ÆF
1.350,0
-1.350,0
-
-
19. Regeringsreserve
553)
Af
S
Reserven udmøntes
F
ÆF
1.271,6
-1.271,6
-
-
19. Regeringsreserve
554)
Af
EL, RV og SF
Reserven udmøntes
F
ÆF
1.271,6
-1.271,6
-
-
33. Reserve til indsats mod ungdomskriminalitet
555)
Af
RV og SF
Reserven udmøntes
F
ÆF
162,3
-162,3
-
-
L 1 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Partiernes ændringsforslag til 3. behandling
556)
Af SF
Ny konto
79. Budgetregulering vedr. brug af konsulenter
(Reservationsbev.)
Spar på statens brug af konsulenter
F
-250,0
-
557)
Af S
Ny konto
80. Reserve til tryghed om velfærden,annullering
af uddannelsesbesparelser, bedre børneliv og
et grønnere Danmark (Reservationsbev.)
Pulje til tryghed om velfærden, annulering af
uddannelsesbesparelserne,bedre børneliv og et
grønnere Danmark
Af SF
Ny konto
81. Reserve til grøn omstilling
(Reservationsbev.)
Ambitiøs grøn omstilling
F
1.000,0
-
F
2.785,9
-
558)
559)
Af EL, RV og SF
Ny konto
82. Reserve til gymnasier og VUC
(Reservationsbev.)
Annullering af besparelserne på gymnasier og
VUC
Af EL, RV og SF
Ny konto
83. Reserve til videregående uddannelser
(Reservationsbev.)
Annulering af besparelser på de videregående
uddannelser
Af EL, RV og SF
Ny konto
84. Reserve til annullering af uddannelsesloftet
(Reservationsbev.)
Uddannelsesloftet fjernes
F
308,0
-
F
325
-
F
222,0
-
560)
561)
L 1 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Partiernes ændringsforslag til 3. behandling
562)
Af EL, RV og SF
Ny konto
85. Reserve til afskaffelse af
kontanthjælpsloftet (Reservationsbev.)
Kontanthjælpsloftet afskaffes
F
500,0
-
563)
Af EL, RV og SF
Ny konto
86. Reserve til integration (Reservationsbev.)
Afskaffelse af integrationsydelsen
F
800,0
-
564)
Af RV og SF
Ny konto
87. Reserve til kulturområdet (Reservationsbev.)
Omprioriteringsbidraget på kulturområdet
afskaffes
F
90,0
-
L 1 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Partiernes ændringsforslag til 3. behandling
Til § 38
Skatter og afgifter
B. Bevillinger
Udgift
Indtægt
--- Mio. kr. ---
Skatter på indkomst og formue
38.11.
Personskatter
11. Afgift af dødsboer og gaver
565)
Af
SF
Retfærdig arveafgift. Hæve bundgrænsen for
afgiftsfrie boer, øge boafgiften og fjerne
rabat til virksomhedsarvinger
11. Afgift af dødsboer og gaver
566)
Af
S
Annullering af lempelser af bo- og
gaveafgiften
F
ÆF
-
-
3.449,0
1.450,0
F
ÆF
-
-
3.449,0
900,0
Told- og forbrugsafgifter
38.28.
Øvrige punktafgifter
03. Tobaksafgift
567)
Af
SF
Begræns rygning, ikke mindst hos unge
F
ÆF
-
-
7.090,0
5.170,0
L 1 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Partiernes ændringsforslag til 3. behandling
1989569_0010.png
Bemærkninger
Til nr. 543 (102111) af SF
Generelle bemærkninger
Regeringens finansforslag og finanslovsaftale løser ikke tre væsentlige samfundsmæssige udfordringer, nemlig
en velfærd, der halter efter befolkningsudviklingen uanset, at der i finanslovsaftalen afsættes mindre beløb til
udmærkede velfærdsforbedringer, en grøn omstilling der er gået alvorligt ned i gear samtidig med, at især
klimaudfordringen bliver mere og mere alvorlig, og den stadig stigende ulighed.
SF har tidligere fremlagt en række ændringsforslag til finanslovsforslaget (https://sf.dk/sfs-bud-paa-en-
finanslov-for-2019/).
SF har valgt kun at stille nogle få ændringsforslag i Folketingssalen. Der var rigtig mange
ting, der burde være anderledes og som ville se markant anderledes ud med et andet flertal.
En række af ændringsforslagene stiller SF sammen med EL og RV. Det omfatter blandt andet stop for
omprioriteringsbidraget på uddannelse og kultur, afskaffelse af fattigdomsydelserne, penge til bedre
normeringer i daginstitutioner, afskaffelse af uddannelsesloftet, og en pulje til indkøb af offentligt ejede el- og
hybridbiler, samt finansieringen heraf.
Herudover stiller SF nogle selvstændige ændringsforslag.
SF har samtidig tænkt sig at stemme nej til en række af de ændringsforslag, som regeringen stiller som følge
af finanslovsaftalen. Det gælder ikke mindst forslaget om at bruge over ¾ mia. kr. på at indrette og drive
Lindholm som udrejsecenter, og den præcist børnefjendtlige yderligere reduktion af den i forvejen lave
integrationsydelse for forsørgere.
Ad nr. 543
Vi har gennem flere år set nedskæringer på hjemmehjælp. Det skyldes, at kommunernes økonomi har været
presset af regeringens politik, der har haft som hovedformål at gennemføre skattelettelser, primært til gavn for
topskatteyderne.
SF foreslår at øge statens tilskud til kommunerne med 1 mia. kr., hvoraf halvdelen skal gå til at forbedre
normeringerne med det endemål, at der højst er 3 vuggestuebørn eller 6 børnehavebørn for hver voksen, jf.
ændringsforslag nr. 544, som SF stiller sammen med RV.
De resterende 500 mio. kr. skal gå til at arbejde henimod, at der er faste teams i hjemmeplejen i alle
kommuner, hvilket typisk kræver at der ansættes flere.
Til nr. 544 (152506) af RV og SF
Normeringen i daginstitutioner er afgørende for børns fremtid, og RV og SF kan derfor ikke acceptere det
nuværende lave niveau. Partierne ønsker på sigt at tilføre 4.500 ekstra pædagoger til området. Derfor starter
RV og SF med at afsætte 500 mio. kr. på finansloven for 2019.
Til nr. 545 (202201) af S
Regeringen har hævet koblingsprocenten til fri- og privatskolerne fra 71 pct. til 76 pct. Socialdemokratiet vil i
stedet investere i vores fælles folkeskole.
L 1 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Partiernes ændringsforslag til 3. behandling
1989569_0011.png
Til nr. 546 (209851) af EL, RV og SF
Det er en kæmpe succes for det enkelte barn og for integrationen, når børn med udenlandsk baggrund får
plads på efterskoler. Den ordning vil EL, RV og SF genindføre.
Til nr. 547 (286320) af S
Med regeringens forslag til finanslov for 2019 lægger regeringen op til at gennemføre følgende projekter som
planlagt: Elektrificering af strækningerne Fredericia-Aalborg og Roskilde-Kalundborg (herunder projekt om
kørestrøm), hastighedsopgradering af strækningen Køge Nord-Næstved, niveaufri udfletning og nye perroner
ved Ny Ellebjerg station, kapacitetsudvidelse af strækningen Aalborg-Hjørring (ramme til godstrafik i
Nordjylland), internet i tog, hastighedsopgradering af strækningen Hobro-Aalborg til 200 km/t samt
hastighedsopgradering af delstrækningen Aarhus-Langå af hastighedsopgraderingen af strækningen
Fredericia-Hobro.
Vedtages finanslovsforslaget uden ændringer vil dette betyde, at de resterende projekter i medfør af "Aftale om
en moderne jernbane
udmøntning af Togfonden DK" af 14. januar 2014 ikke bliver gennemført. Det ønsker
partierne bag Togfonden DK ikke.
Ændringsforslaget gennemfører i tillæg til finanslovsforslaget følgende projekter: Ny jernbane over Vestfyn
(nordlig linjeføring) og hastighedsopgradering af hele strækningen Fredericia-Hobro (delstrækningerne
Fredericia-Aarhus og Langå-Hobro).
Ny jernbane over Vestfyn påbegyndes i 2020. Hastighedsopgradering af delstrækningerne Fredericia-Aarhus
og Langå-Hobro påbegyndes så hurtigt så muligt, men under hensyntagen til udrulningen af Signalprogrammet
og elektrificering på strækningerne.
Som konsekvens skal nedenstående tilføjes til tabellen ”Midler på § 28.63.20. Togfonden DK”:
Mia. kr.
Ny jernbane over Vestfyn
Hastighedsopgradering
Fredericia-Hobro
1)
2019
2020
0,1
2021
0,4
2022
1,0
0,1
2023
1,0
0,1
2024
1,0
0,2
2025
1,0
1,2
2026
0,5
0,5
1)
Der afsættes samlet 2,6 mia. kr. til hastighedsopgradering af strækningen Fredericia-Hobro, dvs. ekstra 2 mia. kr. i forhold til
finanslovsforslaget, som skal dække hastighedsopgradering af delstrækningerne Fredericia-Aarhus og Langå-Hobro. Den konkrete
afløbsprofil skal fastlægges nærmere.
Alle tilbageløbsmidler føres tilbage til Togfonden DK med henblik på udmøntning.
Med afsæt i den oprindelige forligsaftale mødes forligskredsen senest i 2019 for at drøfte næste fase for
udmøntning af de resterende projekter i Togfonden DK.
Til nr. 548 (292519) af RV og SF
RV og SF ønsker at oprette en pulje til støtte af indkøb af offentlige el- og hybridkørertøjer.
Til nr. 549 (351103) af RV og SF
L 1 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Partiernes ændringsforslag til 3. behandling
Reserven udmøntes delvist.
Til nr. 550 (351107) af S
Reserven udmøntes.
Til nr. 551 (351108) af RV og SF
Reserven udmøntes delvist.
Til nr. 552 (351114) af EL, RV og SF
Reserven udmøntes.
Til nr. 553 (351119) af S
Reserven udmøntes.
Til nr. 554 (351119) af EL, RV og SF
Reserven udmøntes.
Til nr. 555 (351133) af RV og SF
Reserven udmøntes.
Til nr. 556 (351179) af SF
Staten bruger ca. 4 mia. kr. om året på konsulenter. Alt for mange af disse penge går til legitimeringsrapporter
og rapporter af dårlig kvalitet. Det vil ofte være en fordel at hjemtage disse opgaver og ansætte kvalificerede
medarbejder til at løse dem. Det vil typisk være langt billigere og har den yderligere fordel at den oparbejdede
viden beholdes i organisationen. SF foreslår i 2019 som en start at spare 250 mio. kr. netto.
L 1 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Partiernes ændringsforslag til 3. behandling
Til nr. 557 (351180) af S
Socialdemokratiet er uenige i de kommende besparelser på vores fælles velfærd, som finanslovsaftalen
mellem regeringen og Dansk Folkeparti lægger op til. Socialdemokratiet vil investere i fællesskabet ved at sikre
tryghed om velfærden, så vi kan sørge for at alle får god behandling ved sygdom, at vi tager hånd om vores
stigende antal ældre og samtidig sikrer alle børn et godt børneliv. Socialdemokratiet vil prioritere en ambitiøs
grøn omstilling af Danmark, og Socialdemokratiet vil investere i opkvalificering og uddannelse.
Til nr. 558 (351181) af SF
Der er brug for et langt højere tempo i den grønne omstilling end der er lagt op til i den finanslov, som
regeringen har aftalt med DF. SF foreslår, at der årligt afsættes en grøn milliard ekstra. Den skal gå til
oprensning af giftgrunde, sikring af vores grundvand mod forurening, skovrejsning og udtag af den
landbrugsjord, der bidrager mest til den globale opvarmning.
Til nr. 559 (351182) af EL, RV og SF
Grønthøsterbesparelserne på uddannelsesområdet forringer hvert år kvaliteten af vores ungdomsuddannelser.
Det betyder mindre undervisning og mindre hjælp til elever fra bogligt svage hjem. EL, RV og SF foreslår disse
beparelser annulleret.
Til nr. 560 (351183) af EL, RV og SF
Grønthøsterbesparelserne på uddannelsesområdet forringer hvert år kvaliteten af vores videregående
uddannelser. Det betyder mindre undervisning og mindre hjælp til studerende fra bogligt svage hjem. EL, RV
og SF foreslår derfor besparelserne annulleret.
Til nr. 561 (351184) af EL, RV og SF
Uddannelsesloftet er en ekstrem kortsigtet beslutning. En beslutning, der forhindrer folk i at tage en ny
uddannelse, hvis de eksempelvis oplever arbejdsløshed. Det giver ingen mening at forhindre folk i at uddanne
sig til bedre jobmuligheder. Og det giver ingen mening at sætte et loft over, hvor kloge vi må blive.
Uddannelsesloftet foreslås derfor fjernet.
Til nr. 562 (351185) af EL, RV og SF
Kontanthjælpsloftet og 225-timersreglen sender børn og voksne i fattigdom og rammer særlig hårdt familier,
der bor i landdistrikterne.
L 1 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 9: Partiernes ændringsforslag til 3. behandling
Til nr. 563 (351186) af EL, RV og SF
Integrationsydelsen sender børn og voksne i fattigdom, og står i vejen for en god integration.
Til nr. 564 (351187) af RV og SF
Omprioriteringsbidraget for 2019 annulleres.
Til nr. 565 (381111) af SF
Enkelte danskere arver meget store beløb. SF mener, at personer, der er så heldige, har mulighed for at
bidrage med en større del af pengene til samfundet. Det vil også mindske den overførsel af ulighed, der i dag
sker via arv.
Konkret forslår SF, at 1) hæve bundgrænsen for afgiftsfri boer til 500.000 kr. 2) øge boafgiften til 30 pct. for den
del af et bo, der overstiger 2 mio. kr. 3) fjerne den meningsløse rabat, som gives til virksomhedsarvinger, som
ofte hører til de allerbedst stillede. Samlet vil forslagene indbringe 1,45 mia. kr.
Til nr. 566 (381111) af S
Regeringens nedsættelse af arveafgiften for familieejede virksomheder i 2019 skaber ikke nye arbejdspladser
og gavner især de mest velstillede virksomhedsarvinger. Socialdemokratiet vil annullere regeringens
lempelser, så bo- og gaveafgiften kommer tilbage til 2015-niveau.
Til nr. 567 (382803) af SF
Rygning er stadig et stort problem i Danmark, og formentlig hovedårsag til at danskere lever kortere end i de
fleste andre rige lande. Alt for mange unge starter med at ryge. SF foreslår en markant forhøjelse af afgiften på
cigaretter, der vurderes at vil betyde at færre især unge ryger. Afgiften sættes op så en pakke cigaretter
kommer til at koste ca. 60 kr. Ifølge Skatteministeriet vil det give et provenu efter tilbageløb og adfærd på ca.
470 mio. kr.