Tak for forespørgslen her, som giver anledning til, at vi kan få drøftet, hvordan vi håndterer de udfordringer, der er på ældreområdet i Danmark.
Vi har i Danmark et velfungerende og et levende kommunalt selvstyre, og det indebærer, at folkevalgte i 98 lokale demokratier tager ansvar for og har udstrakt frihed til at tilrettelægge og prioritere den lokale service efter lokale behov og ønsker.
Det gælder også på ældreområdet, lige så vel som det gælder på dagtilbudsområdet, på skoleområdet og på socialområdet, blot for at nævne nogle af de sådan store og vigtige velfærdsområder, som kommunalbestyrelserne er betroet ansvaret for.
Der findes ikke én opskrift på den rigtige prioritering, og derfor bør valget foretages lokalt.
Det er kernen i lokaldemokratiet og en forudsætning for det arbejde, som de mange dygtige kommunalpolitikere udfører i de enkelte kommuner.
Regeringen mener derfor ikke, at vi her fra Christiansborg skal detailstyre kommunerne, ligesom vi heller ikke skal blande os i, hvordan de enkelte kommunalbestyrelser lægger deres budgetter, og jeg kan konstatere, at der her i Folketinget er opbakning til den linje, i hvert fald på papiret.
Bl.a.
har Socialdemokratiet sidste år præsenteret en såkaldt fingrene væk-reform.
De økonomiske rammer omkring det kommunale selvstyre, herunder ældreområdet, skal så til gengæld være i orden.
Det har den her regering også taget fat om og sørget for, for det første gennem markante løft af de kommunale servicerammer i de årlige økonomiaftaler med Kommunernes Landsforening, og for det andet har regeringen og Dansk Folkeparti prioriteret ældreområdet igen og igen i de årlige finanslovsaftaler.
Lad mig starte med økonomiaftalerne.
Med aftalen om økonomien for kommunerne for 2018 aftalte regeringen og Kommunernes Landsforening, KL, at løfte kommunernes serviceramme med 0,8 mia.
kr.
i forhold til udgangspunktet til prioritering af borgernær kernevelfærd, herunder for at understøtte kommunernes arbejde med at yde en værdig pleje og omsorg for ældre medborgere.
Med aftalen om kommunernes økonomi for 2019 aftalte regeringen og KL at prioritere et markant løft af servicerammen på 1,7 mia.
kr.
i forhold til udgangspunktet til en styrket velfærd, herunder til at understøtte den nære sundhedsindsats og kommunernes arbejde med at yde en værdig pleje og omsorg for ældre borgere.
Det er det største løft af den kommunale service, siden der sidst var en borgerlig regering.
Under de S-ledede regeringer blev de aftalte kommunale serviceudgifter beskåret med knap 3,5 mia.
kr.
fra 2011 til 2015, inklusive det løft, der måtte have været på finansloven.
Omvendt har vi med de regeringer, der har været siden 2015, øget kommunernes aftalte serviceudgifter med mere end 2 mia.
kr.
fra 2015 til 2019, inklusive løftet på finanslovsaftalerne.
Udviklingen skal måske også ses i lyset af, at regeringen og Dansk Folkeparti målrettet har prioriteret at løfte ældreområdet i de årlige finanslovsaftaler.
Så hvis jeg vender mig til dem, kan vi starte med finanslovsaftalen for 2016, den første finanslovsaftale, der blev indgået efter valget, hvor vi afsatte den årlige værdighedsmilliard.
Med finanslovsaftalen for 2017 afsatte vi 380 mio.
kr.
årligt til et klippekort til ekstra hjælp til plejehjemsbeboere.
Med finanslovsaftalen for 2018 afsatte vi 0,5 mia.
kr.
årligt til en bedre bemanding i hjemmeplejen, på hjemmeplejecentrene og i friplejeboligerne, og senest har vi med finansloven for 2019 bl.a.
prioriteret midler til at bekæmpe ensomhed blandt ældre.
Samlet set har regeringen og Dansk Folkeparti altså prioriteret og finansieret ganske mange midler på ældreområdet.
Det har vi netop gjort, fordi det ligger os meget på sinde, at der skal være adgang til en værdig ældrepleje for dem, der på den ene eller den anden måde ikke har mulighed for at klare sig uden hjælp og har et behov for hjælp.
I tillæg til de bedre rammer for ældreplejen har regeringen og Dansk Folkeparti også sørget for, at ældre får flere penge mellem hænderne selv.
Folkepensionen har fået et løft og får et løft her i 2019, og fra 2020 og fremefter følger folkepensionen lønudviklingen frem for den nuværende reguleringssats, hvor det bliver mindre end lønudviklingen, man regulerer folkepensionen med.
Det løfter pensionisternes rådighedsbeløb år for år, og det glæder mig, at næsten alle partier i Folketinget har tilsluttet sig aftalen efterfølgende.
Det er heller ikke bare regeringen, der har prioriteret ældreområdet.
Hvis man vender sig mod kommunernes realiserede nettoserviceudgifter til ældreområdet, vil man se, at de har været stigende i de senere år.
Fra 2015 til 2017, som er det seneste afsluttede regnskabsår, er udgifterne steget med 1,9 mia.
kr., også når der er taget højde for de løft til ældreområdet, der følger af finanslovsaftaler.
Dermed er kommunernes udgifter til ældreområdet steget mere i perioden, end hvad prioriteringer på ældreområdet på de årlige finanslove isoleret udgør.
Kommunernes udgifter til ældreområdet udgjorde i 2017 ca.
45 mia.
kr.
Til sammenligning brugte kommunerne mindre end 43 mia.
kr.
på hele skoleområdet.
Men nok om penge.
For det vigtigste på ældreområdet er sådan set ikke, om man bruger rigtig mange penge, men det er, at man bruger pengene rigtigt, og om man bruger nok.
Det er altså ikke bare et spørgsmål om, hvor dyrt noget er, men om det også er den rigtige hjælp, man får.
Er det den hjælp, der giver den ældre mulighed for at leve det liv, man gerne vil have?
Bliver det en værdig ældrepleje, sådan at man kan fortsætte et aktivt liv, også selv om man bliver ældre, også selv om man har behov for hjælp?
Derfor må vi bare erkende åbent og ærligt i dag, at vi nok ikke ved nok om, hvor meget vi får for de 45 mia.
kr., vi bruger, og hvad den oplevede kvalitet af det er.
Altså, hvad er den kvalitet, som den enkelte ældre får ud af de mange penge, vi bruger på området?
Vi ved, at ældre borgere, der modtager personlig pleje og praktisk hjælp, er ganske godt tilfredse med kommunernes indsats.
Den samlede brugertilfredshed på ældreområdet ligger på et stabilt og højt niveau, og det glæder mig faktisk rigtig meget.
Men vi har brug for en langt mere, skal vi kalde det systematisk viden om resultaterne af indsatsen på ældreområdet, om kvaliteten på ældreområdet, også på tværs af kommunerne, så man kan sammenligne hen over kommunegrænserne, hvad der egentlig foregår.
Vi skylder de ældre borgere at få mest muligt ud af de rigtig mange ressourcer, vi bruger på området i dag, og det er her, den helt store mulighed for mig at se ligger for at yde en endnu mere værdig ældrepleje.
Det var også en af grundene til, at regeringen i finansloven – både for 2018 og for 2019 – sammen med Dansk Folkeparti har sat fokus på kvalitet og resultaterne af indsatsen for de ældre borgere.
Konkret er der nedsat en arbejdsgruppe med KL, som skal komme med forslag til modeller for det, man kan kalde for kvalitetsindikatorer, altså målepunkter på, hvad der egentlig er god kvalitet i ældreplejen.
Arbejdsgruppen skal afrapportere ganske snart, og vi ser frem til det videre arbejde, men jeg forventer, at der også her i salen vil være en ganske bred opbakning til at øge fokus på kvalitet og resultater i ældreplejen.
Når vi taler om kvalitet, vil jeg sidst, men bestemt ikke mindst, nævne regeringens udspil til en sundhedsreform, som vil betyde markante forbedringer for de ældre.
Et af hovedformålene med reformen er for det første at sikre en sammenhæng for ældre i behandlingstilbuddene, så behandlingstilbuddet kommer tættere på hjemmet, og så de unødvendige sygehusbesøg undgås, og for det andet at udbygge både kvalitet og kapacitet i det nære sundhedsvæsen, både i almen praksis og i kommunerne.
Det gør vi ved at trække kommunerne med ind i styringen på sundhedsområdet, ved at etablere et forpligtende samarbejde mellem kommune, læge og sygehus og ved at tilføre kommunerne midler til mere personale og til investeringer i sundhedshusene.
Der skal ske et løft af området, ikke mindst over for de ældre medicinske patienter, der i dag alt for ofte – alt for ofte – ender i et forløb på tværs af sygehus, praksis og ældrepleje, og hvor det alt for ofte sker, at informationer falder ned mellem flere stole.
Så skal det også generelt tilføre kommunerne flere opgaver og flere ressourcer, så de kan løfte pleje- og forebyggelsesopgaven bedre.
De aftaler om en styrket indsats, som kommunerne kan indgå i den nye struktur, vil i høj grad komme til at omfatte den borgerrettede forebyggelse, herunder også den løbende kommunale ældrepleje.
For at runde af:
Jeg stoler helt og fuldt på, at beslutningerne om en prioritering af de mange midler og det store velfærdsområde ligger godt i hænderne på vores dygtige kommunalpolitikere.
Når det er sagt, er regeringen selvsagt stærkt optaget af, at vores ældre medborgere modtager en værdig pleje, hvis de har behov for det, og det har vi gang på gang vist.
Ved løft af økonomien i økonomiaftaler, ved løft af økonomien i finanslovsaftaler har vi sikret flere penge til området, samtidig med at vi har sikret flere penge til den enkelte folkepensionist, og det skal vi udbygge ved at få fokus på kvalitet og resultater på ældreområdet.
Tak.