Tak for ordet igen.
Jeg har et par refleksioner om debatten her, som jeg virkelig synes har været god.
Jeg har lært noget, både hvor vi er enige – heldigvis rigtig mange steder – men også, hvor vi er uenige.
Jeg tror, vi et eller andet sted er enige om, hvad der er galt derude.
Vi vil alle sammen gerne have et uddannelsessystem, der stadig væk sætter fokus på at præstere og dygtiggøre sig og fordybe sig, men vi vil gerne væk fra den del, der handler om en perfekthedskultur.
Nogle gange, når vi så lige snakker om den, kalder vi den så en usund præstationskultur, men det, vi måske mener, er netop den der perfekthedskultur, hvor man er bange for at række hånden op, og hvor man tror og nærmest mener, at man kun får det gode liv, hvis man får 12 i alle fag.
Det er jo et rigtig stærkt udgangspunkt for debatten både her i dag og i den kommende tid, når vi fortsat kommer til at diskutere det her, for jeg tror aldrig, vi rigtig finder ind til det helt rigtige i det her, men jeg håber, at vi hele tiden kan lave nogle ting her politisk, som kommer til at skubbe til det her, så vi kommer lidt væk fra den her perfekthedskultur, men kan bibeholde en præstationskultur, hvor man siger:
Jeg
vil
gerne have f.eks.
12, eller jeg
vil
gerne være dygtig til det her, men jeg
skal
ikke; mit liv er ikke færdigt, hvis jeg ikke får 12.
Der, hvor vi måske så bliver lidt mere uenige, når vi går ned i det, er på de enkelte delelementer.
Jeg vil bare nævne et par stykker først og så gå over til, hvor vi måske igen er enige.
Noget af det, vi er uenige om, er jo netop, hvad det så er, vi kan gøre her politisk.
Der må jeg sige i forhold til uddannelsesloftet, som der er blevet spurgt til et par gange heroppe fra – bare lige for at tage det op – at jeg altså tror, det handler lidt om, at når vi så står her i Folketinget og siger, at uddannelsesloftet skaber en præstationsangst, så bliver jeg bange for, fordi vi skal anerkende, at ord betyder noget, at vi er med til at tale det derhen, at det så bliver sådan, at man tænker:
Nej, jeg kan ikke vælge forkert.
Men vi ved jo godt, at man sagtens kan stoppe på et hvilket som helst trin af sin uddannelse, før man har gjort den færdig, hvis man finder ud af, at man har valgt forkert.
Vi ved jo godt, at vi vil gøre endnu mere for studietvalget – hvad regeringen også har lagt op til, og som jeg går ud fra at der er bred opbakning til – og vi ved også godt, at dem, der så ifølge det talmateriale, vi har, endelig konkret bliver ramt af uddannelsesloftet, er så få, at det ikke er de 100.000, der skal tænke:
Nej, nu skal jeg virkelig passe på, og nu bliver jeg bange for at vælge forkert, for jeg kan ikke vælge om.
Det er meget, meget få, der bliver ramt af det, og der har vi lavet nogle lempelser.
Så jeg er frustreret over, at uddannelsesloftet bliver et element i det der med, at vi så taler det derhen, for der synes jeg ikke at det hører til.
Der synes jeg faktisk vi har en forpligtelse, og jeg prøver, når jeg er derude, at sige:
Prøv lige at høre, det er meget usandsynligt, at det kommer til at betyde, at du ikke kan vælge om.
Så handler det om fremdriftsreformen.
Der kunne jeg godt tænke mig at høre måske især fru Lotte Rod, hvad det er, man vil fjerne i fremdriftsreformen.
Er det det element, der handler om, at vi siger til universiteterne og de andre de videregående uddannelsesinstitutioner, at en del af deres bevilling afhænger af, om de studerende gennemfører på normeret tid plus 3 måneder?
Hvis vi tager universiteterne, er det jo en gennemsnitlig overskridelse på 6 måneder.
Hvis de i gennemsnit kan komme ind på det, har vi jo ikke fastlagt nogen regler centralt, og så er det op til dem, hvad de vil gøre.
For vi har jo netop løsnet op for mange af de ting i fremdriftsreformen, som nok var lidt for stramme og lidt for rigide.
Jeg synes, at det er et godt princip, og tror også, at nogle af de elementer, der så lå i reformen, som fik universiteterne til f.eks.
at fastsætte regler om, hvor lang tid du bruge på dit speciale, faktisk var gode i forhold til den her perfektionskultur.
For det hører vi jo, hvis vi går ned og taler med Studenterrådgivningen.
De siger:
Vi får ikke længere nogen ind, der kommer med stress af deres speciale og sidder i den her specialesump, hvor de vil blive ved med at blive bedre, lige vil gøre det lidt bedre og lidt bedre.
Man forstår, at okay, nok er nok, nu har man brugt X antal måneder på det, så afleverer man sit speciale.
Så jeg tror, at de faste rammer omkring det, som vi stadig væk har med fremdriftsreformen, er en god idé.
De kan måske endda faktisk modvirke, at det hele bliver for diffust.
Derfor vil jeg gerne holde fast i det, og jeg vil gerne høre, hvad det præcis er, man gerne vil fjerne der.
De fleste er enige om, at karakterer er gode, for karakterer belønner flid.
Der har lige været ét ekstremt synspunkt fra fru Rosa Lund fra Enhedslisten om, at karakterer bare skulle helt væk, og at alle skulle have lov til at blive kirurger, fordi der er en selvregulerende mekanisme derude, der gør, at man godt selv ved, hvad det er, man er god til.
Der skal man jo bare se audition til »X Factor« en enkelt gang for at vide, at det ikke helt er tilfældet.
Men vi er jo enige om, at det element i karaktererne, som handler om, at vi straffer dine fejl i stedet for at belønne din flid og din dygtighed og din vilje til at prøve ting af, skal vi have lavet om.
Det er jo det, vi fra regeringens side har sagt at vi gerne vil prøve at kigge på i karaktersystemet.
Det handler dels om trinbeskrivelserne, dels måske også om noget i trinene, dels måske også om noget i toppen af skalaen.
Lad os tage den snak, når vi kommer derhen.
Men jeg tror på, at hvis vi kan få karaktersystemet derhen, bliver vi måske også lidt mindre bange for, hvor mange prøver vi har, for så vil det animere til, at du er nødt til at vise, at du tør noget, for netop at få karakteren, i stedet for at vi belønner dem, der ikke gør noget, fordi du som udgangspunkt får 12, som hr.
Jens Henrik Thulesen Dahl sagde det.
Så til sidst – nej, nu glemte jeg den!
Må jeg gå ned fra talerstolen og hente min telefon?
(
Fjerde næstformand
(Leif Mikkelsen):
Ja, selvfølgelig må du det.
Selv ministre kan glemme, kan jeg se).
(Ministeren går ned på sin plads i salen og henter sin telefon).
Tak til formanden.
Og nu skal jeg se, om jeg så kan finde det her, for det kan godt være, det var lidt ...
Dér!
Jeg har lært som politiker, at det er godt sådan at vise, at man har været ude i virkeligheden.
(Munterhed)
.
Det har jeg, og det var i et P 1-program, og en, der hedder Noah, har hørt noget, som jeg har sagt, og skriver sådan her i en besked:
Jeg har i et P 1-program hørt dig sige, at du ikke kendte til den præcise årsag til stress og perfekthedskultur blandt unge.
Det gør jeg selvfølgelig heller ikke, men der er én overset årsag, jeg som ung har oplevet virkelig fylder:
tonen i uddannelsesdebatten.
Den har du ændret her på det seneste, så det vil jeg gerne sige dig tak for.
For mig gør det en stor forskel, at du snakker os op i stedet for at brokke dig over os.
Jeg kan være uenig i alt muligt af dit partis politik – fair nok – men alene det, at du har lagt fokus på problemerne og omtaler dem på en positiv måde, tror jeg er med til at skubbe til kulturen.
Jeg kan i hvert fald mærke på mig selv, at det gør mig mindre bange for at fejle.
Det er jo bare en reminder til os alle sammen om, at det betyder noget, hvad vi gør herinde, hvad vi siger, og ikke kun, hvad vi gør som lovgivere, men også hvad vi gør som meningsdannere derude.
Så mit håb er, at den her debat fortsætter, og at vi lykkes med at tale dem op uden at blive til curlingpolitikere, der ikke tør fortælle dem, at der også er en virkelighed derude, hvor der bliver stillet krav.
Tak.