Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
B 14
Offentligt
1980922_0001.png
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
3.december 20�½8
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: Mikkel Lindberg Laur-
sen
Sagsnr.: 2018-0040-0038
Dok.:
911531
Dato:
Kontor:
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til folke-
tingsbeslutning om forbud mod Masjid Al-Faruq-moskéen på Nørrebro,
som Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg har stillet til justitsmi-
nisteren den 2. november 2018. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mattias
Tesfaye (S).
Søren Pape Poulsen
/
Anders Sparholt Jørgensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
B 14 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om de juridiske muligheder for at forbyde Masjid Al-Faruq-moskeen på Nørrebro i København, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg
vedrørende forslag til folketingsbeslutning om forbud mod Masjid Al-
Faruq-moskéen på Nørrebro:
”Vil ministeren redegøre for de juridiske muligheder for at forbyde
Masjid Al-Faruq-moskeen på Nørrebro i København bl.a. baseret
på tidligere fremsatte antisemitiske holdninger i juli 2018, herunder
inddrage Grundlovens § 67, hvor det gælder, at: »intet læres eller
foretages, som strider mod sædeligheden eller den offentlige or-
den« samt Grundlovens § 78, hvor det er muligt at forbyde forenin-
ger, der: »virker ved vold, anstiftelse af vold eller lignende strafbar
påvirkning af anderledes tænkende«?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har forstået spørgsmålet således, at der sigtes til mulig-
heden for efter grundlovens § 78 at søge en eventuel forening bag Masjid
Al-Faruq-moskéen på Nørrebro opløst ved dom.
2.
Efter grundlovens § 67 har borgerne ret til at forene sig i samfund for at
dyrke Gud på den måde, der stemmer med deres overbevisning, dog at intet
læres eller foretages, som strider imod sædeligheden eller den offentlige or-
den. Bestemmelsen sikrer borgerne en materiel religiøs forenings-, forsam-
lings- og ytringsfrihed. Lovgivningsmagten er således afskåret fra at be-
grænse eller forbyde gudsdyrkelse i tilslutning til religiøse samfund, så
længe der ikke foretages handlinger eller læres noget, der strider mod sæde-
ligheden eller den offentlige orden.
Anvendelsesområdet
for § 67 er ”gudsdyrkelsen”. Bestemmelsen omfatter
først og fremmest de egentlige rituelle og kultiske handlinger, såsom guds-
tjeneste, bøn, ceremonier, særlige skikke mv., jf. bl.a. Alf Ross, Dansk Stats-
forfatningsret II, 3. udgave ved Ole Espersen (1980), side 754, og Jens Peter
Christensen m.fl., Grundloven med Kommentarer, 1. udgave (2015), side
407.
Religionsfriheden efter § 67 er ikke ubegrænset, idet lovgivningsmagten er
indrømmet en adgang til at fastsætte de rammer for religionsfriheden, som
hensynet til sædeligheden eller den offentlige orden tilsiger.
Bestemmelsen sætter samlet set den grænse for statsmagten, at den er afskå-
ret fra at gribe ind over for borgernes gudsdyrkelse i tilslutning til religiøse
2
B 14 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om de juridiske muligheder for at forbyde Masjid Al-Faruq-moskeen på Nørrebro i København, til justitsministeren
samfund, hvis denne indgriben
alene
er begrundet i en afstandtagen fra
den pågældende trosretning som sådan. Lovgivningsmagten er derimod ikke
afskåret fra at gennemføre lovgivning, der berører gudsdyrkelse, når lovgiv-
ningen ikke har til hensigt at modvirke den berørte gudsdyrkelse, men er
begrundet i varetagelsen af andre hensyn (til beskyttelse af sædeligheden
eller den offentlige orden). Lovgivningsmagten må i den forbindelse anta-
ges at være overladt et vidt skøn, jf. Jens Peter Christensen m.fl., samme
sted, side 408 f. og 517.
Som eksempler på, hvad der nærmere må anses for omfattet af den offent-
lige orden, kan der bl.a. peges på Justitsministeriets bekendtgørelse nr. 511
af 20. juni 2005 med senere ændringer (ordensbekendtgørelsen), der er ud-
stedt i medfør af politilovens § 23, og hvor der er fastsat regler om politiets
sikring af den offentlige orden og beskyttelse af enkeltpersoners og den of-
fentlige sikkerhed mv. samt politiets adgang til at iværksætte midlertidige
foranstaltninger.
Derudover kan nævnes lov nr. 1743 af 27. december 2016 om ændring af
udlændingeloven (indførelse af en offentlig sanktionsliste over udenlandske
religiøse forkyndere m.fl., som kan udelukkes fra at indrejse) som et eksem-
pel på lovgivning, der er omfattet af anvendelsesområdet for grundlovens §
67, og som er begrundet i varetagelsen af hensynet til den offentlige orden.
Ved lovændringen blev der indført en offentlig, national sanktionsliste, der
indeholder navne, nationaliteter mv. over udenlandske religiøse forkyndere,
som er udelukket fra at indrejse eller opholde sig i Danmark eller i et andet
Schengenland, så længe udlændingen er optaget på listen, hvilket sker for 2
år ad gangen.
3.
Det følger af grundlovens § 78, stk. 1, at borgerne har ret til uden forud-
gående tilladelse at danne foreninger i ethvert lovligt øjemed. Hvis en for-
ening derimod har et ulovligt øjemed, kan den opløses ved dom efter reg-
lerne i § 78.
Opløsning forudsætter dog, at der foreligger en forening i grundlovens for-
stand. Hvis der ikke er tale om en forening, er der ikke noget at opløse.
Grundlovens § 78, stk. 2, indeholder en bestemmelse om, at foreninger, der
virker ved eller søger at nå deres mål ved vold, anstiftelse af vold eller lig-
nende strafbar påvirkning af anderledes tænkende, bliver at opløse ved dom.
Det er den almindelige opfattelse, at § 78, stk. 2, pålægger myndighederne
3
B 14 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om de juridiske muligheder for at forbyde Masjid Al-Faruq-moskeen på Nørrebro i København, til justitsministeren
en pligt til at rejse en sag ved domstolene til opløsning af foreninger, der er
omfattet af bestemmelsen.
En forening, der er omfattet af grundlovens § 78, stk. 2, vil også være om-
fattet af § 78, stk. 1.
Det afgørende for, om der er grundlag for at søge en forening opløst ved
dom, er derfor, om foreningen har et ”ulovligt øjemed” i grundlovens § 78,
stk. 1’s forstand,
og
ikke om den ”virker ved eller søger at opnå [sit] mål
ved vold, anstiftelse af vold eller lignende strafbar påvirkning af anderledes
tænkende”, jf. § 78, stk. 2.
Opløsning af en forening ved dom kræver således, at den pågældende for-
ening udgør en forening i grundlovens forstand, at foreningen har et ulovligt
øjemed, herunder eventuelt at den søger at nå sit mål ved vold, og at der kan
føres bevis herfor i forbindelse med en eventuel opløsningssag.
Justitsministeriet har til brug for en undersøgelse af mulighederne for at søge
bandegruppen Loyal to Familia opløst ved dom efter grundlovens § 78 ud-
arbejdet et notat af 2. oktober 2017 om adgangen til at opløse en forening
ved dom, som indeholder en generel stats- og menneskeretlig beskrivelse af
spørgsmålet. Notatet er oversendt til Folketingets Retsudvalg i forbindelse
med besvarelsen af 16. november 2017 af spørgsmål nr. 952 (Alm. del) fra
Folketingets Retsudvalg.
Som anført i notatets pkt. 8.3.1 må spørgsmålet om, hvorvidt en forening
kan siges at have et ulovligt øjemed, så den kan opløses ved dom, efter
Justitsministeriets opfattelse bero på en samlet vurdering, hvor der lægges
vægt på samtlige forhold, som er egnede til at belyse foreningens formål,
virksomhed og midler.
Som anført i pkt. 8.3.4 vil lovovertrædelser, som er begået af foreningen,
indgå med betydelig vægt ved vurderingen af dens øjemed, herunder over-
trædelsernes karakter og grovhed. Den omstændighed, at der er begået en
enkelt eller få mere tilfældige overtrædelser af lovgivningen, kan dog ikke i
sig selv medføre, at foreningens øjemed som sådan kan anses for at være
ulovligt.
4
B 14 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om de juridiske muligheder for at forbyde Masjid Al-Faruq-moskeen på Nørrebro i København, til justitsministeren
Lovovertrædelser, som er begået af foreningens medlemmer eller personer,
der er tilknyttet foreningen, kan efter Justitsministeriets opfattelse som ud-
gangspunkt kun indgå i vurderingen af foreningens øjemed, hvis overtræ-
delserne kan henregnes til foreningen, jf. hertil notatets pkt. 8.3.5.
Om en lovovertrædelse, der er begået af et medlem eller en tilknyttet person,
kan henregnes til foreningen må efter Justitsministeriets opfattelse vurderes
konkret. Der kan navnlig lægges vægt på, om overtrædelsen er foretaget
som led i foreningens aktiviteter.
Det må antages, at også medlemmers og tilknyttede personers lovovertræ-
delser, som ikke nødvendigvis er foretaget i foreningens regi, men som må
anses for accepteret eller bifaldet efterfølgende af foreningen, kan henregnes
til foreningen. Det gælder særligt, hvor de pågældende overtrædelser er i
foreningens interesse.
Det henvises i øvrigt i sin helhed til notatets pkt. 8 om Justitsministeriets
overvejelser og vurdering.
4.
Det fremgår af en pressemeddelelse fra anklagemyndigheden af 24. juli
2018, at en imam fra den pågældende moské på Nørrebro er tiltalt efter straf-
felovens § 136, stk. 3, for at bifalde drab på jøder i en fredagsprædiken fra
marts 2017.
Rigsadvokaten har ikke herudover kendskab til personer, der i relation til
moskéen er tiltalt eller dømt for strafbare forhold.
Justitsministeriet finder ikke, at der på det foreliggende grundlag er anled-
ning til at bede Rigsadvokaten om at vurdere, om der bør iværksættes en
undersøgelse af, om der efter grundlovens § 78 er grundlag for at opløse en
eventuel forening bag Masjid Al-Faruq-moskéen på Nørrebro.
5.
Det bemærkes i øvrigt, at Justitsministeriet til brug for besvarelsen af
spørgsmålet har indhentet en udtalelse fra Udlændinge- og Integrationsmi-
nisteriet, der har oplyst følgende:
”Udlændingestyrelsen
har oplyst, at den australske statsborger Is-
mail al-Wahwah og den canadiske statsborger Mazin Abdul-Adhim,
der pr. 16. oktober 2018 er opført som hhv. nr. 010 og 012 på den
nationale sanktionsliste over udenlandske religiøse forkyndere, før
5
B 14 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om de juridiske muligheder for at forbyde Masjid Al-Faruq-moskeen på Nørrebro i København, til justitsministeren
deres optagelse på sanktionslisten har talt i Masjid Al-Faruq-mo-
skéen på Nørrebro.”
6