Ligestillingsudvalget 2018-19 (1. samling)
B 120
Offentligt
2047582_0001.png
Notat
Modtager(e):
Ligestillingsudvalget
Oversigt over regeringens initiativer målrettet LGBTI-personer med etnisk
minoritetsbaggrund
22. april 2019
Analysekontor
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Indholdsfortegnelse
1. Regeringens indsats for LGBTI-personer
2. Bevilling til Sabaah
3. Relevante initiativer vedr. LGBTI-personer i regi af Styrelsen for International
rekruttering og Integration (SIRI) og National handlingsplan til forebyggelse af
æresrelaterede konflikter og negativ social kontrol (2016)
4. Driftsstøtte til RED Rådgivning
5. Tilbud til voldsudsatte på socialområdet
Sags nr.
Akt-id
2019 - 5872
705444
Side
1/6
B 120 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om at sende en oversigt over regeringens konkrete initiativer målrettet den dobbeltminoritet, som forslaget omhandler, til udlændinge- og integrationsministeren
2047582_0002.png
1. Regeringens indsats for LGBTI-personer
Rammen for regeringens indsats er handlingsplanen til fremme af tryghed, trivsel
og lige muligheder for LGBTI-personer 2018-2021. Handlingsplanen består af i alt
42 initiativer på tværs af en række ministerområder. Handlingsplanen har seks
indsatsområder:
1. Rådgivning, netværk og støtte
2. Fremme af åbenhed og inklusion på arbejdsmarkedet
3. Bekæmpelse af fordomme blandt unge og fremme af åbenhed i uddan-
nelse
4. Bekæmpelse af homofobi og transfobi i det offentlige rum
5. Styrke viden og rådgivning i sundhedsvæsenet og ældreplejen
6. Internationalt ansvar og samarbejde
Der er afsat 25 mio. kr. i satspuljen for 2018 til 12 af initiativerne. De resterende
initiativer gennemføres inden for ministeriernes egne rammer. Ligestillingsmini-
steren har det koordinerende ansvar på området.
Størstedelen af initiativerne i handlingsplanen er målrettet LGBTI-gruppen bredt
set, herunder også gruppen med minoritetsetnisk baggrund. Følgende initiativer i
handlingsplanen fokuserer specifikt på minoritetsetniske LGBTI-personer:
LGBT-personer på asylcentre:
Udlændingestyrelsen har i operatørkontrakter-
ne for 2019 forpligtet operatørerne til at udpege en eller flere ressourceper-
soner på indkvarteringsstederne, som bl.a. kan bistå beboerne med spørgs-
mål relateret til LGBTI-forhold. Der udarbejdes desuden en vejledning til alle
asylcentre om, hvordan centrene kan imødekomme særlige behov hos LGBTI-
asylansøgere. Endvidere indledes et samarbejde med LGBT Asylum, således at
LGBT Asylum orienteres, når et asylcenter får viden om, at en asylansøger er
LGBTI-person, hvis denne samtykker hertil, med henblik på at foreningen kan
bistå og støtte asylansøgeren.
Inspirationsmateriale til skoler og ungdomsuddannelser:
Undervisningsmini-
steriet og Ligestillingsafdelingen vil udarbejde et inspirations- og vejlednings-
materiale til skoler og ungdomsuddannelsesinstitutioner om, hvilke udfor-
dringer fx unge homoseksuelle, transkønnede eller børn og unge af homosek-
suelle forældre kan møde, og hvordan ledelse, lærere og pædagogisk perso-
nale kan understøtte deres trivsel og fremme åbenhed og forståelse blandt
klassekammerater. Initiativet vil have særligt fokus på at understøtte skoler og
institutioner, hvor der kan være mindre accept af LGBTI-personer, fx som føl-
ge af en høj andel af elever med anden etnisk baggrund. Initiativet forventes
gennemført i andet halvår 2019.
Side
2/6
B 120 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om at sende en oversigt over regeringens konkrete initiativer målrettet den dobbeltminoritet, som forslaget omhandler, til udlændinge- og integrationsministeren
2047582_0003.png
2. Bevilling til Sabaah
Som led i regeringens
Handlingsplan til fremme af tryghed, trivsel og lige mulig-
heder for LGBTI-personer
er der afsat 2,9 mio. kr. til Sabaah, som er en frivillig
forening, der arbejder for at forbedre vilkårene for LGBTI-personer med minori-
tetsetnisk baggrund. Bevillingen skal anvendes i perioden 2018-2021.
Formålet med bevillingen er at styrke Sabaahs indsats og sikre lige adgang til råd-
givning for alle minoritetsetniske LGBTI-personer samt deres pårørende. Overord-
net består initiativet af tre dele:
Oprettelse af en udvidet anonym rådgivning til minoritetsetniske LGBTI-
personer.
Oprettelse af en udvidet anonym rådgivning til forældre samt etablering af et
netværk af familiemedlemmer til LGBTI-personer i etniske familier.
Gennemførelse/afholdelse af opkvalificerende kurser for og i samarbejde
med specialiserede opholdssteder og krisecentre for unge i æresrelaterede
konflikter, herunder RED Center.
Sabaah har bl.a. holdt oplæg for RED Center med fokus på at øge medarbejdernes
faglighed og indsigt i minoritetsetniske LGBTI-personers særlige behov og udfor-
dringer. Sabaah har desuden bidraget med oplæg til RED Centers kurser til kom-
munale medarbejdere.
3. Relevante initiativer vedr. LGBTI-personer i regi af Styrelsen for Inter-
national Rekruttering og Integration (SIRI) og National handlingsplan
til forebyggelse af æresrelaterede konflikter og negativ social kontrol
(2016)
Følgende dele af handlingsplanen kan fremhæves:
Grundkurser og særligt tilrettelagte forløb.
Som en del af den forebyggende indsats mod æresrelaterede konflikter og negativ
social kontrol tilbyder SIRI en række grundkurser og særligt tilrettelagte forløb for
en bred gruppe af kommunale fagfolk og andre aktører i berøring med borgere i
risiko for negativ social kontrol eller anden undertrykkende adfærd, herunder
også medarbejdere på krisecentre.
Kompetenceudviklingsforløb for medarbejdere på kvindekrisecentre:
Der er med
handlingsplan fra 2016 afsat midler til et særligt kompetenceudviklingsforløb for
medarbejdere på kvindekrisecentre, med det formål at sikre den rette hjælp til
kvinder udsat for æresrelaterede konflikter og æresrelateret vold, som tager op-
hold på landets krisecentre.
Som en obligatorisk del af alle SIRIs kursustilbud om æresrelaterede konflikter
præsenteres kursisterne for gruppen af særligt sårbare borgere og herunder også
LGBTI-personer med etnisk minoritetsbaggrund. Målgruppen fremhæves netop
pga. gruppens dobbeltudsathed, som stiller særlige krav til de myndighedsperso-
ner, der kommer i kontakt med målgruppen gennem deres arbejde.
Side
3/6
B 120 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om at sende en oversigt over regeringens konkrete initiativer målrettet den dobbeltminoritet, som forslaget omhandler, til udlændinge- og integrationsministeren
2047582_0004.png
Dialogkorpset
er et korps af unge og forældre, der selv har haft negativ social kon-
trol, tvangsægteskab eller lignende æresrelaterede konflikter tæt inde på livet.
Dialogkorpset tager rundt i landet og går i dialog med andre unge og forældre om
emner som ligestilling, ægteskab, individuelle rettigheder, omdømme og seksuali-
tetsopfattelser. Korpset berører herigennem også forskellige forståelser af køn og
seksuel orientering, ligesom flere af korpsets medlemmer har anden seksualitet
end heteroseksuel.
Kompetenceudviklingsforløb for unge mænd i udsatte boligområder:
I samarbejde
med Mellemfolkelig Samvirke er der i 2018 iværksat et kompetenceudviklingsfor-
løb for unge mænd i udsatte boligområder. Initiativet skal bidrage til at forebygge
negativ social kontrol gennem ung-til-ung dialog, og herunder engagere og mobili-
sere unge mænd, der skal gøre dem i stand til at gå i dialog med andre unge om
spørgsmål vedrørende maskulinitet, kønsopfattelser, kønsnormer og seksualitet.
Som en del af kompetenceudviklingsforløbet får de unge mænd, der er med i pro-
jektet, også viden om og indsigt i dilemmaer og udfordringer forbundet med at
leve som minoritetsetnisk LGBTI-person.
Sikkerhedskonsulenterne:
Der er i 2018 oprettet en sikkerhedskonsulentordning,
som består af et team af landsdækkende særligt uddannede sikkerhedskonsulen-
ter, som skal bistå kommunale medarbejdere og andre aktører i arbejdet med at
vurdere trusselsniveau samt give gode råd om, hvordan sikkerheden kan øges for
personer, der er udsat for æresrelaterede konflikter. Sikkerhedskonsulenterne
kan give konkret socialfaglig pædagogisk støtte i sager vedrørende minoritetsetni-
ske LGBTI-personer.
Overgangsstøtte:
Endelig blev der i 2019 etableret en ny støtteordning bestående
af professionelle mentorer med faglig viden om bl.a. æresrelaterede konflikter,
vold og traumer. Mentorerne skal støtte borgere i overgangen fra krisecenter til
egen bolig, herunder også udfordringen med at opbygge et nyt socialt netværk
efter brud med familie og tidligere omgangskreds. I tilfælde hvor borgeren ønsker
det, og hvor sikkerhedssituationen tillader det, kan de fagprofessionelle også va-
retage kontakten til familie og venner.
4. Driftsstøtte til RED Rådgivning
RED Rådgivning (tidl. Etnisk Ung) har siden 2002 tilbudt rådgivning om og i æres-
relaterede konflikter til børn, unge, forældre og fagfolk. Indsatsen er finansieret af
satspuljemidler i form af en permanent driftsstøtte til indsatsen. RED Rådgivning
tilbyder ud over rådgivning også bl.a. mægling, psykologhjælp og traumebehand-
ling.
RED Rådgivning har et stigende antal henvendelser fra minoritetsetniske LGBTI-
personer, og erfaring i at rådgive denne målgruppe, herunder også i relation til
seksualitetsopfattelser, dilemmaer og udfordringer forbundet med at leve som
minoritetsetnisk LGBTI-person.
Side
4/6
B 120 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om at sende en oversigt over regeringens konkrete initiativer målrettet den dobbeltminoritet, som forslaget omhandler, til udlændinge- og integrationsministeren
2047582_0005.png
I 2018 havde RED Rådgivning samlet 30 henvendelser
1
i hotlinen og brevkassen fra
unge, voksne og fagfolk,
hvor ”ho oseksualitet” blev krydset
af som en af hen-
vendelsesårsagerne
2
. I 2016 og 2017 var der henholdsvis 21 og 27 henvendelser. I
alle årene var der lidt flere henvendelser fra drenge og mænd end fra kvinder.
Det er RED Rådgivnings erfaring, at de problemer, minoritetsetniske LGBTI-
personer henvender sig med, minder meget om andre unges og voksnes proble-
mer af æresrelateret karakter, herunder frygt for fysisk og psykisk vold, ensom-
hed, skyld, skam, ambivalente følelser ift. familien, frygt for udstødelse og mistriv-
sel. RED Rådgivning lægger derfor vægt på også at møde denne målgruppe med
fokus på sikkerhed og hjælp.
5. Tilbud til voldsudsatte på socialområdet
På det sociale område findes en række tilbud målrettet mennesker, der er udsat
for vold i nære relationer. Det gælder bl.a. tilbud i regi af serviceloven, der sætter
rammerne for den lokale tilrettelæggelse af indsatsen til målgruppen, ligesom der
er iværksat en række initiativer, som understøtter den samlede indsats på områ-
det.
Indsatserne omfatter personer udsat for vold i nære relationer, herunder også
LGBTI-personer med etnisk minoritetsbaggrund, men er som udgangspunkt ikke
særskilt målrettet denne målgruppe.
Regeringens handlingsplan til bekæmpelse af psykisk og fysisk vold i nære relatio-
ner (marts 2019)
Målet med handlingsplanen er at styrke en helhedsorienteret indsats, der både
dækker de forskellige former for vold, og som breder paletten af tilbud på vold-
sområdet mere ud, så den i højere grad imødekommer forskelligartede behov for
indsatser og støtte. Handlingsplanen går på tværs af områder, herunder social-,
sundheds- og retsområdet.
Handlingsplanen indeholder bl.a. indsatser målrettet såvel voldsudsatte som
voldsudøvere, herunder gennem videreførelse og styrkelse af ambulante tilbud
som fx Dialog Mod Vold og
Mødrehjælpe s ”Ud af Volde s Skygge”. Der blev ed
aftale om satspuljen for 2019 afsat i alt 101 mio. kr. i perioden 2019-2022 til ind-
satser i handlingsplanen.
1
Antallet af henvendelser er ikke lig med antal personer. Og én person kan godt have haft flere problemstillin-
ger/henvendelsesårsager i den samme henvendelse.
2
Når RED Rådgivning modtager henvendelser fra minoritetsetniske LGBTQ personer, er det på nuværende tids-
pu kt ku
uligt at afkrydse he ve delsesårsage ”ho oseksualitet” i statistiksyste et. Rådgiver e bruger
derfor generelt denne kategori, når der er tale om LGBTQ-relaterede spørgsmål, herunder dilemmaer omkring
seksualitet, kønsidentitet m.m.
Side
5/6
B 120 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om at sende en oversigt over regeringens konkrete initiativer målrettet den dobbeltminoritet, som forslaget omhandler, til udlændinge- og integrationsministeren
Den nationale enhed mod vold i nære relationer, Lev Uden Vold
Lev Uden Vold driver en række tilbud til voldsudsatte og voldsudøvere herunder
en national hotline, juridisk rådgivning, netværksgrupper mv. Enheden fungerer
desuden som videnscenter. Den nationale enhed Lev Uden Vold blev etableret
som led i aftale om satspuljen for 2019, og der er afsat 36,4 mio. kr. til initiativet i
perioden 2017-2020.
Kvindekrisecentre efter servicelovens § 109
Kvindekrisecentre tilbyder midlertidigt ophold til kvinder, som har været udsat for
vold, trusler om vold eller tilsvarende krise i relation til familie- eller samlivsfor-
hold. Kvinderne kan være ledsaget af børn, og de modtager under opholdet om-
sorg og støtte. Kommunen skal desuden tilbyde kvinden indledende og koordine-
rende rådgivning, ligesom evt. ledsagende børn skal tilbydes psykologbehandling i
forbindelse med opholdet.
Tilbud til voldsudsatte mænd
Mænd, der ikke har eller kan opholde sig i egen bolig, fx på grund af særlige socia-
le problemer, kan tage midlertidigt ophold på en boform efter servicelovens §
110. Der findes særlige centre for mænd, som er i krise af forskellige årsager, ek-
sempelvis partnervold. Det er fx Mandecentret, som findes flere steder i landet,
ligesom der findes krisecentre for mænd i Fredericia og i Horsens.
Side
6/6