Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
B 96 Bilag 1
Offentligt
Notat fra forslagsstillerne bag borgerforslag om klimalov
Møde i EFK-udvalget den 26. marts 2019
Bred opbakning til Storbritanniens klimalov
Introduktion
Storbritanniens klimalov (Climate Change Act) blev vedtaget i 2008 med bred politisk og folkelig opbakning,
ligesom erhvervslivet støttede op om loven. Den brede opbakning til klimaloven gør det svært for
fremtidige regeringer at nedjustere lovens klimapolitiske ambitioner, ligesom de løbende afrapporteringer
fra det britiske klimaråd har skabt en vedblivende opmærksomhed på det klimapolitiske arbejde. I dag
e er % af de ritiske efolk i g, at ”Stor rita ie skal være e glo al leder ift. at hå dtere
kli audfordri ger e”.
Klimaloven kan ses som resultatet af markante og sammenhængende ændringer hos følgende grupper; (1)
forskere, (2) civilsamfund, (3) politikere og (4) erhvervsliv. Følgende hovedårsager til klimalovens tilblivelse
kan fremhæves:
Bred enighed blandt forskere om, at klimaforandringerne er menneskeskabte og har store
konsekvenser
Bekymring i befolkningen affødte civil klimabevægelse med politisk indflydelse
Klimapolitisk konkurrence og lederskab ledte til bred politisk opbakning til klimaloven
Erhvervslivet støttede klimaloven pga. øget stabilitet/klarhed og kommercielle interesser
(1) Bred enighed blandt forskere
Over de seneste årtier er verdens klimaforskere nået til bred enighed om, at klimaforandringerne
er overvejende menneskeskabte, og at de kan have potentielt fatale konsekvenser for livet, som vi
kender det. Forskning på klimaområdet er intensiveret betydeligt i denne periode og den affødte
viden er i stigende grad kommunikeret ud til samfundet, bl.a. gennem markante ekspertrapporter.
Klimaforskernes enighed kombineret med en effektiv kommunikation af denne anses som essentiel
ift. tilblivelsen af klimaloven i Storbritannien. Særligt betydningsfuld var
the Stern Review
fra
oktober 2006
en britiskfokuseret rapport iværksat af regeringen og forfattet af Nicholas Stern.
Den konkluderede, at tidlig klimahandling i Storbritannien ville dels være mere sikkert, og dels
mere omkostningseffektivt. Ligeledes fik rapporten betydning ift. at ændre den gængse britiske
opfattelse af klimaforandringerne som et naturvidenskabeligt fænomen til i stedet at anskues som
en dybtliggende, samfundsøkonomisk udfordring. Ligeledes fik
the Fourth Assessment Report,
udgivet i
af FN’s kli apa el, IPCC, stadfæstet de i ter atio ale vide ska elige ko se sus
om at klimaforandringerne er menneskeskabte.
(2) Folkelig bevægelse
the Big Ask
Med den øgede viden om klimaforandringernes omfang steg bekymringen i befolkningen, hvilket
var grobund for politisk engagement og forskellige former for aktivisme. Der afstod således en øget
klimabevidsthed hos befolkningen, ligesom emnet i stigende grad blev anset som et vigtigt politisk
emne. I den forbindelse blev
the Big Ask campaign
iværksat af Friends of the Earth i samarbejde
med andre
grø e NGO’er. Ka pag e fik over
.
støtter og spillede so ivil
klimabevægelse en nøglerolle i tilblivelsen af klimaloven i 2008. Bevægelsen startede i 2005 og
fandt stor folkelig støtte ved offentlige møder og arrangementer, ligesom bevægelsen aktivt søgte
B 96 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Materiale fra møder med organisationerne bag borgerforslag nr. B 96 om en dansk klimalov nu
Notat fra forslagsstillerne bag borgerforslag om klimalov
Møde i EFK-udvalget den 26. marts 2019
klimapolitisk indflydelse med lobbyvirksomhed i det britiske parlament. Desuden samledes mere
e d hu drede NGO’er i de grø e allia e ’Stop Cli ate Chaos’, hvilet ska te yderligere
klimapolitisk pres.
(3) Ændringer i det politiske landskab
Politisk konkurrence
Den civile klimabevægelse affødte politisk konkurrence i parlamentet ift. at imødekomme og
omfavne holdningsskiftet hos vælgerne. Det lykkedes repræsentanter fra bevægelsen at overtale
parlamentsmedlemmer fra de tre største partier til at fremsætte en fælles forespørgsel om en ny
og ambitiøs klimapolitik (Early Day Motion, no. 178). Forespørgslen blev støttet af 412 ud af 612
medlemmer. Daværende konservative oppositionsleder, David Cameron, lagde herefter politisk
pres på ift. at y kli alovgiv i g skulle i kluderes i æste Quee ’s spee h. Dette ledte til, at
regeringen d. 15. november 2006 offentliggjorde, at en klimalov ville blive introduceret.
Regeringsledelse
Dette skal ses i en kontekst, hvor Labour-regeringen under Tony Blair tog klimapolitisk lederskab og
satte emnet gradvist højere på den politiske dagsorden. Det politiske lederskab eksemplificeres
bl.a. med en markant tale i september 2004, hvor Blair understregede klimaforandringer som et
’urge t issue’, der krævede Stor rita ie s i ter atio ale lederska . Ligeledes var davære de
minister for miljø, fødevarer og landdistrikter, David Miliband, toneangivende i sit arbejde for
ambitiøs klimapolitik, der bl.a. omfattede etablering af en ny centraliseret tværministeriel enhed,
Offi e of Cli ate Cha ge the ’OCC’ i septe er
, so skulle sikre et højt
vidensniveau på
området samt facilitere bred klimahandling ved koordineret indsats på tværs af ministerier.
Bred politisk opbakning
Den politiske konkurrence på klimaområdet ledte til, at alle de store partier indskrev
klimalovgivning som markant emne i deres partiprogrammer. De politiske ændringer resulterede i,
at klimaloven blev stemt igennem med stort flertal, støttet op af alle politiske partier i parlamentet.
Kun fire MPs stemte mod loven i House of Commons, ligesom mange af de fremsatte
ændringsforslag havde til formål at gøre loven endnu mere ambitiøs. Der er fortsat bred opbakning
til klimaloven.
(4) Støtte hos erhvervslivet
Det britiske erhvervsliv støttede op om en ny klimapolitisk retning med klimaloven.
Ekspertrapporter, særligt the Stern Report, overbeviste det britiske erhvervsliv om
klimaforandringernes negative implikationer, men tydeliggjorde samtidig de affødte kommercielle
muligheder. Dette førte til en ændring i indstilling hos erhvervslivet, hvor kommercielle interesser
blev forenet med handling på klimaforandringerne
7
. Her var Confederation of British Industry, den
primære britiske erhvervsinteresseorganisation, en hoveddrivkraft ifm. at mobilisere opbakning
blandt medlemmer, herunder støtte til bindende emissionsmål
8,9
. Som led i opbakningen pegede
erhvervslivet på, at klimaloven sikrer klarhed og stabilitet, hvilket er afgørende for strategisk
planlægning og investering. Dette stabilitetsfokus har været en grundidé ved udformningen af
klimaloven, der bl.a. er stiller krav om CO2-budgetter mindst 12 år ud i tid.
B 96 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Materiale fra møder med organisationerne bag borgerforslag nr. B 96 om en dansk klimalov nu
2040253_0003.png
Notat fra forslagsstillerne bag borgerforslag om klimalov
Møde i EFK-udvalget den 26. marts 2019
Kilder:
BusinessGreen (2018), Ten years on: what the Climate Change Act means to me, retrieved from
https://www.businessgreen.com/bg/analysis/3066957/what-the-climate-change-act-means-to-me
Centre for Public Impact (2016),
Case study
Green legislation: The Climate Change Act 2008,
Retrieved
from https://www.centreforpublicimpact.org/case-study/climate-change-act-uk/
Fankhauser, Sam (2018),
The public supports UK climate leadership,
Grantham Research Institute on
Climate Change and the Environment, London, retrieved from
http://www.lse.ac.uk/GranthamInstitute/news/the-public-supports-uk-climate-leadership/
Weeks, Teresa (2017), Research Note: Examining the UK Climate Change Act, New Zealand Productivity
Commission, retrieved from
https://www.productivity.govt.nz/sites/default/files/Examining%20the%20UK%20Climate%20Change%20A
ct%202008.pdf