Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2018-19 (1. samling)
B 96 Bilag 1
Offentligt
Borgerforslaget
”Dansk klimalov nu”
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
14. marts 2019
B 96 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Materiale fra møder med organisationerne bag borgerforslag nr. B 96 om en dansk klimalov nu
1. Danmark skal yde sit bidrag
til at nå Paris-aftalens mål
B 96 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Materiale fra møder med organisationerne bag borgerforslag nr. B 96 om en dansk klimalov nu
Kilder: Basisfremskrivning 2018,
svar på spgm. 13 alm. del EFK-udvalget
B 96 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Materiale fra møder med organisationerne bag borgerforslag nr. B 96 om en dansk klimalov nu
Reduktionstempo 2021-2030: 0,46 pr. år
Reduktionstempo 2031-2050: 1,95 pr. år
B 96 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Materiale fra møder med organisationerne bag borgerforslag nr. B 96 om en dansk klimalov nu
Reduktionstempo 2021-2030: 0,46 pr. år
Reduktionstempo 2031-2042: 3,26 pr. år
B 96 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Materiale fra møder med organisationerne bag borgerforslag nr. B 96 om en dansk klimalov nu
2. Der skal sættes femårige delmål
mindst 15 år frem
B 96 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Materiale fra møder med organisationerne bag borgerforslag nr. B 96 om en dansk klimalov nu
UK’s
CO2-budgetter og reduktionsmål
B 96 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Materiale fra møder med organisationerne bag borgerforslag nr. B 96 om en dansk klimalov nu
UK’s
CO2-budgetter
CO2-budgetterne sættes for 5-årige perioder, mindst 12 år ud i tid,
svarende til mindst 3 budgetperioder.
Et CO2-budget er en bindende maksimumgrænse for det tilladte
niveau af netto-drivhusgasudledning
CO2-budgettet fremsættes af regeringen til vedtagelse i
Parlamentet og baseres på videnskabelige beregninger og
anbefalinger fra det britiske klimaråd.
Klimaloven pålægger regeringen at lave regulering, der sikrer, at
drivhusgasudledningen holdes inden for det 5-årige CO2-budget
Der sættes årlige indikative mål inden for de 5-årige CO2-
budgetter for at sikre, at indsatsen ikke skubbes til sidst i perioden
Hvis et 5-årigt CO2-budget ikke overholdes, skal regeringen
fremlægge forslag, der indhenter den overskredne drivhusgas-
udledning i næste budget
B 96 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Materiale fra møder med organisationerne bag borgerforslag nr. B 96 om en dansk klimalov nu
3. Klimahensyn integreres i andre
politikker
B 96 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Materiale fra møder med organisationerne bag borgerforslag nr. B 96 om en dansk klimalov nu
Klimahensyn skal integreres stærkere
Vi foreslår:
Der bør sættes delmål for de vigtigste drivhusgasudledende sektorer
–
energi, landbrug og transport.
Beregninger af klimaeffekter gennemføres for nye lovforslag,
handlingsplaner o. lign.
Regnemetoderne
–
herunder værdisætningen af klimatiltag
–
revurderes.
Loven skal styrke samspillet med kommunerne.
Opprioritering af folkeoplysning, undervisning i skolerne, understøtning af
virksomhedernes klimaindsats etc.
B 96 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Materiale fra møder med organisationerne bag borgerforslag nr. B 96 om en dansk klimalov nu
4. Klimarådet skal styrkes og sikres
uafhængighed
B 96 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Materiale fra møder med organisationerne bag borgerforslag nr. B 96 om en dansk klimalov nu
Klimarådets sammensætning og
uafhængighed
Vi anbefaler:
Fastholde den sammensætning, som Lov om Klimarådet lægger op til:
§3, stk. 2.
Klimarådet sammensættes af
eksperter med bred ekspertise
og et
højt klimarelevant fagligt niveau inden for
energi, bygninger, transport,
landbrug, miljø eller natur og økonomi,
herunder bred samfundsøkonomisk
og erhvervsøkonomisk ekspertise.
Styrke uafhængighed, fx ved at skabe
større transparens omkring processen,
mulighed for
indstilling fra vidensinstitutioner
samt ved
interviewpanel
bestående af repræsentanter fra klimråd og relevante ministerier.
I UK lægges medlemsposterne offentligt ud som stillingsopslag på regeringens
hjemmeside. Der har ikke været stillet spørgsmålstegn ved rådets
uafhængighed.
B 96 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Materiale fra møder med organisationerne bag borgerforslag nr. B 96 om en dansk klimalov nu
Klimarådets opgaver
Vi foreslår:
Rådet skal opgøre det danske CO2-budget og vurdere, hvilke danske
klimamål der bør sættes
–
både det langsigtede og de 5-årige CO2-
budgetter
Klimarådet skal løbende vurdere, om klimaindsatsen er på rette vej, og
om det langsigtede mål eller de 5-årige CO2-budgetter skal styrkes
Klimarådet skal rådgive om, hvordan Danmark kan leve op til CO2-
budgetterne
Regeringen bør, som i UK, afgive en mere omfattende klimaredegørelse
og specifik opfølgning på klimarådets anbefalinger.
I UK fremlægger klimarådet en ekstra dybdegående status hvert 5. år ved
budgetskiftet.
Den britiske regering er forpligtet til at forholde sig til rådets anbefalinger
og til at begrunde, hvis det vælger ikke at følge en given anbefaling.
B 96 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Materiale fra møder med organisationerne bag borgerforslag nr. B 96 om en dansk klimalov nu
5. Danmark skal satse på
udviklingen af grønne løsninger
B 96 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Materiale fra møder med organisationerne bag borgerforslag nr. B 96 om en dansk klimalov nu
Grønne jobs i hele landet
Kilde: Concito: Den Grønne Beskæftigelse, marts 2019
B 96 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Materiale fra møder med organisationerne bag borgerforslag nr. B 96 om en dansk klimalov nu
Faldende eksport af grøn energitech
Kilde: Concito: Den Grønne Beskæftigelse, marts 2019
B 96 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Materiale fra møder med organisationerne bag borgerforslag nr. B 96 om en dansk klimalov nu
Procentdel af de samlede offentlige
forskningsmidler, der går til energi
7
6
5
4
Tyskland
Sverige
3
EU 28
Danmark
2
1
0
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
Kilde: Eurostat 06.03.2019 - http://ec.europa.eu/eurostat/web/science-technology-innovation/data/database
B 96 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Materiale fra møder med organisationerne bag borgerforslag nr. B 96 om en dansk klimalov nu
Energiforskningsmidlernes
andel af BNP i pct.
0,07
0,06
0,05
0,04
EU 28
0,03
Danmark
0,02
0,01
0
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
Kilde: Eurostat 06.03.2019 - http://ec.europa.eu/eurostat/web/science-technology-innovation/data/database
B 96 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Materiale fra møder med organisationerne bag borgerforslag nr. B 96 om en dansk klimalov nu
6. Danmark skal være drivkraft i
international klimapolitik
B 96 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Materiale fra møder med organisationerne bag borgerforslag nr. B 96 om en dansk klimalov nu
Lars Løkke Rasmussen d. 27.11.2009:
”It is important for me personally to underline that the
financing of a new, climate agreement must not
undermine efforts to reduce poverty …
if developing countries are to be successful in the long run
in their efforts to combating climate change we will need
to provide substantially scaled up, new and additional
financial resources for both mitigation and adaptation …
We cannot leave Copenhagen without major countries
putting figures on the table...”
B 96 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Materiale fra møder med organisationerne bag borgerforslag nr. B 96 om en dansk klimalov nu
B 96 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Materiale fra møder med organisationerne bag borgerforslag nr. B 96 om en dansk klimalov nu
B 96 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Materiale fra møder med organisationerne bag borgerforslag nr. B 96 om en dansk klimalov nu
B 96 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Materiale fra møder med organisationerne bag borgerforslag nr. B 96 om en dansk klimalov nu
Usikre tal
Manglende fokus på
klimatilpasning
Manglende støtte til
fattige og sårbare lande
Penge bliver talt to
gange
B 96 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Materiale fra møder med organisationerne bag borgerforslag nr. B 96 om en dansk klimalov nu
Supplerende slides
B 96 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Materiale fra møder med organisationerne bag borgerforslag nr. B 96 om en dansk klimalov nu
Eksempler på klimalove i andre lande
Land
UK
År
2008
Udvalgte indholdselementer
5-årige CO2-budgetter, 1-årige indikative mål
Klimaplan ifm. med hvert CO2-budget
Opdatering på vej:
Klimaråd er blevet bedt af regeringen om at rådgive om, hvornår og
hvordan Storbritannien kan nå netto-nuludledning
5-årige CO2-budgetter, 1-årige bindende mål
Klimaplan ifm. hvert budget
Opdatering i proces:
Det overvejes bl.a. at gøre ministerier ansvarlige for klimafremskridt
inden for ressortområdet
Hvert 4. år en mellemlangsigtet klimapolitisk plan
Hvert 10. år en langsigtet klimapolitisk plan
Klimabudgetcyklus ifm. den årlige finanslov
Revision hvert 5. år af klimamål
Netto-nul i 2045
Hver ny regering skal præsentere klimahandlingsplan
Regeringen skal årligt klimaafrapportere ifm. finansloven
I proces.
Under overvejelse er:
•
CO2-budgetter pr. år for 2021-2030 for hver sektor
•
Ministerier ansvarlige for at nå sektormål
–
også finansielt
•
Klimaråd udpeges formelt af den tyske rigsdag for 5 år, baseret på anbefalinger fra
rådgivende råd
•
Udover at vurdere klimamål og -initiativer, kan regering, udvalg m.fl. bede rådet om at
vurdere klimaeffekter af andre politikker eller love
Skotland
2009
Finland
Norge
Sverige
2015
2017
2017
Tyskland
2019