Tak.
Hr.
Torsten Gejls spørgsmål var glimrende spørgsmål, og man kunne jo remse en række andre steder op, som heller ikke er omfattet af det her forbud, nemlig en masse andre steder, hvor der heller ikke færdes ret mange mennesker, medmindre der er demonstrationer hernede, for så er der mange.
Men ellers kommer der jo ikke ret mange mennesker på Christiansborg Slotsplads.
Og i forhold til den måde at stille det op på vil jeg sige, at ja, det er faktisk berettiget at tale om en kriminalisering af tiggeri.
Det er rigtigt, at det var ulovligt i forvejen, og tak til hr.
Preben Bang Henriksen for at gøre opmærksom på det.
Derfor kan man jo sige, at den stramning, der skete, egentlig var overflødig, for det var ulovligt i forvejen.
Og man kunne jo henvende sig til tiggere, og hvis de ikke ville flytte sig, havde politiet vel nogle muligheder i forhold til det.
Men netop ud fra det spørgsmål, som hr Torsten Gejl stillede, bliver det jo sat i relief.
For det er faktisk det, der er sket, altså – hvis man skal være helt præcis – en øget kriminalisering af tiggeri.
Men en form for kriminalisering, der jo gør det sværere for tiggere at skaffe sig en lillebitte smule mønt til at overleve på.
Men jeg kan forstå, at kvoten for borgerlig anstændighed er opbrugt for i dag, og der må jeg så bare sige, at Enhedslisten står samme sted, som vi stod, da vi sammen med Alternativet fremsatte et lignende forslag.
Nu har Alternativet så valgt at fremsætte det alene, men det ændrer ikke på, at vi stadig væk vil støtte det.
Vi synes, det var en helt igennem kritisabel lovbehandling, hvor man i løbet af 14 dage hastede den her lovgivning igennem, under påskud af at der pludselig var opstået et nyt og helt uforudset problem, som om det var første sommer, vi havde sådan nogle problemer i Danmark.
Men det, der er lidt interessant, er jo den retorik, der var omkring det, da man behandlede lovforslaget, og det er noget, som jeg også lige slipper ud mellem sidebenene her.
Ministeren sagde jo, dengang det blev fremlagt, at han var rigtig ærgerlig over, at han ikke kunne frede danske hjemløse.
Men det kunne han så ikke, for vi må ikke lave en lov, der gælder for nogle, og ikke for andre.
Men det var jo påskuddet, som det er for så mange andre stramninger og undermineringer af borgernes retssikkerhed i det her land, nemlig at man giver udlændingene skylden og siger, at vi desværre er nødt til at ramme alle danskere også, fordi der er nogle slemme udlændinge, der ikke opfører sig ordentligt her i landet.
Og det er meget beklageligt, men det er jo det, der skinner igennem.
Men ministeren kom jo så med en interessant tilføjelse, og det vil jeg gerne citere.
Han talte om, at man ikke kan lave en lov, der gælder for nogle, og ikke for alle.
Og så sagde han:
Derfor stoler jeg på, at vores gode folk kan gøre det på den rigtige måde.
Hvad mon det skal betyde?
Ja, det var vel et vink med en vognstang til politiet om, at de skulle tage og interessere sig for de udenlandske tiggere.
Og mon ikke det er sådan, at de tal, som ministeren selv har læst op her fra talerstolen, underbygger det.
Og nej, jeg kan ikke bevise det, og heldigvis befinder vi os ikke i en retssal, hvor jeg skal kunne fremlægge en dokumentation for, hvad der har rumsteret på indersiden af ministerens hjerneskal.
Men det er da svært at få et andet indtryk, end at det er, som jeg siger.
Tiggeri er et symptom på fattigdom, og kriminalisering af tiggeri er ren symptombehandling.
Jeg tror, det var Preben Bang Henriksen, der sagde – eller også var det ministeren selv, det kan jeg ikke huske, men det var så fra den samme lejr – at så skal vi selvfølgelig gøre noget for de mennesker, der har det svært i samfundet og ikke har nogen penge at leve for.
Og det sociale sikkerhedsnet er åbenbart ikke så finmasket, at det kan forhindre, at folk er nødt til at gå på gaden og tigge eller bliver hjemløse.
Og det er noget, som vi vender tilbage til med det andet lovforslag.
Så fra Enhedslistens side må vi sige, at den lovændring fra 2017 er ikke bare en kriminalisering af fattigdom og en kriminalisering af tiggeri, forstået på den måde, men en voldsom begrænsning af tiggeres mulighed for at samle lidt småmønt.
Det er der ingen tvivl om, at det er.
Det er også en lov, der helt bevidst, set med vores øjne, bliver brugt på en diskriminerende måde efter et vink med en vognstang fra justitsministeren.
Så det kan ikke gå stærkt nok med at få den rullet tilbage, og vi støtter selvfølgelig beslutningsforslaget, som det ligger.