Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
B 9
Offentligt
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 13-11-2018
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: DEPFRE
Sagsnr.: 1808316
Dok. nr.: 743144
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 16. oktober 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 1 (B 9) til sundhedsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 1:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 10. oktober 2018 fra Hans Jørgen Las-
sen, Anholt, jf. B 9 - bilag 1.
Svar:
I sit åbne brev til Sundheds- og Ældreudvalget anfører Hans Jørgen Lassen, at et mang-
lende forbud imod omskæring vil være i strid med en række bestemmelser i dansk lov-
givning såvel som internationale konventioner.
I forhold til bestemmelserne i straffeloven om vold kan jeg henvise til justitsministe-
rens besvarelse af 23. maj 2018 af spørgsmål nr. 898 (Alm. del) til Sundheds- og Ældre-
udvalget. Det fremgår heraf, at det efter Justitsministeriets opfattelse må bero på en
konkret vurdering af den enkelte sags omstændigheder, om omskæring af drenge af
religiøse årsager er strafbart efter straffelovens § 244, § 245 og § 246. Det må i den
forbindelse bl.a. antages, at forældre kan give et gyldigt samtykke til omskæring af et
mindre drengebarn under forudsætning af, at omskæringen foregår under forsvarlige
forhold.
Desuden kan jeg oplyse, at omskæring af drenge, der foretages inden for rammerne af
Sundhedsstyrelsens vejledning nr. 9199 af 2. april 2014 om omskæring af drenge, ikke
rejser spørgsmål i forhold til Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel
3 om tortur og anden umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf og ar-
tikel 8 om retten til respekt for bl.a. privatliv. Omskæring, der foretages inden for disse
ra
er, rejser heller ikke spørgs ål i forhold til EU’s Charter o Gru dlægge de Ret-
tigheder.
Ligeledes kan jeg oplyse, at den omsorg en forældremyndighedsindehaver skal drage
for barnet i medfør af forældreansvarslovens § 2 og omfanget af beskyttelsen i sund-
hedslovens §§ 1, 2 og 14 generelt afhænger af en konkret vurdering af barnets interes-
ser og behov i de enkelte tilfælde ud fra blandt andet betragtninger om barnets fami-
lieære, sociale og religiøse relationer samt sundhedstilstand.
I forhold til børnekonventionen kan jeg henvise til børne- og socialministerens svar af
29. maj 2018 på spørgsmål nr. 909-911 (Alm. del).
Endvidere skal jeg for så vidt angår bioetikkonventionen og autorisationsloven henvise
mit tidligere svar af 24. maj 2018 på spørgsmål nr. 888 (Alm. del).