Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
B 9 Bilag 6
Offentligt
København 1. december 2018
Partsindlæg til B-forslag om omskæring
Mit navn er Morten Lorentz Pedersen og jeg er cand.scient. i molekylærbiologi og kemi samt
ph.d. i genetik. Dette er mit partsindlæg til B-forslag FT-00124 om omskæring som ekspert i
genetik.
Jeg vil meget kraftigt opfordre Sundhedsudvalget og Folketingets medlemmer til at undersøge
emnet meget grundigt inden man evt. forkaster et forbud, eller, at man bruger et
forsigtighedsprincip og godkender et forbud med mulighed for dispensation i helt særlige
tilfælde. Jeg vil samtidigt meget kraftigt opfordre Sundhedsudvalget og alle Folketingets
medlemmer til også at inddrage genetisk viden og indsigt i sin afgørelse; idet omskæring ikke
kun går ud over det omskårne barn. Ved inddragelse af den nyeste viden indenfor epigenetik
(arvelige forandringer i genudtryk eller fænotype, som er uafhængig af forandringer i DNA-
sekvensen) kan man med stor sandsynlighed sige at omskæring også går ud over børn af den
omskårne; uanset deres køn. Mere herom senere.
Dette skal ikke opfattes som en fyldestgørende rapport om konsekvenserne af omskæring fra
en genetisk/epigenetisk vinkel, men blot en forsmag på en sådan rapport. En fyldestgørende
rapport vil bl.a. også indeholde anbefalinger til fremtidig forskning i emnet.
Hovedkonklusion:
Omskæring af jødiske børn har fundet sted i så lang tid og indenfor en så afgrænset population,
at så længe begge forældre kan spore deres jødiske aner tilbage i tiden igennem tilstrækkeligt
mange generationer, så burde risikoen for at barnet (og evt. børnebørn) får blivende psykiske
men og skader på hjernen være minimale.
Omskæring af spædbørn af ikke-jøder har til gengæld signifikant højere risiko for at udvikle sig
til alvorlige konsekvenser for både den omskårne, dennes fremtidige børn, og for resten af
samfundet; og derfor bør omskæring kun tillades hvis der kan findes rimelige
modforholdsregler mod disse konsekvenser. Dette skal ikke opfattes som et argument for
kasteration af den omskårne, da dette af selvindlysende årsager ikke er en sådan rimelig
modforholdsregel. Men hvis fællesskabet skal påføres at betale for konsekvenserne, så har
fællesskabet også en helt legal interesse i at begrænse disse konsekvenser mest muligt.
Indenfor den jødiske befolkning har konsekvensen af mange års omskæring sandsynligvis været
den, at gener er forsvundet ud af den jødiske befolkning. Gener, som giver en hjernefysiologisk
eller psykisk ulempe for et omskåret barn, men som kan have alle mulige positive eller neutrale
effekter for barnet, hvis ikke det er blevet omskåret. – Og altså også gener, som vil påføre
samfundet ekstra udgifter såfremt bæreren af genet udsættes for det kolossale traume og svigt
det jo er at blive omskåret som spæd.
Man kan sagtens forestille sig, at man på sigt kan åbne for en kontrolleret adgang til
omskæring, hvis en forudgående gentest viser, at man med stor sandsynlighed vil stå igennem
dette kolossale traume og svigt, men vi har ikke i dag den fornødne viden til at designe en