Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
B 9 Bilag 1
Offentligt
Åbent brev til Sundheds- og Ældreudvalget
Omskæring, love og konventioner
Af Hans Jørgen Lassen, mag.art. & cand.jur.
I Folketinget er der 4. oktober som beslutningsforslag B 9 fremsat et borgerforslag, der i
sin essens går ud på at forbyde rituel omskæring af små drenge. Hvis
MF’erne, folkets
angivelige repræsentanter, afviser dette forslag, vil en højst bizar situation foreligge. Lov-
giverne ville nemlig derved handle i åben strid med et antal love og konventioner, som de
selv eller deres forgængere har vedtaget, altså desavouere og fornægte ellers gældende lov
og ret. Her nogle eksempler
jeg advarer på forhånd: Gennemgangen bliver repeterende,
ikke særlig underholdende, og da slet ikke opløftende.
Straffeloven
§ 244. Den, som øver vold mod eller på anden måde angriber en andens legeme, straffes
med bøde eller fængsel indtil 3 år.
Omskæring er utvivlsomt vold og et angreb på en lille drengs legeme. Tilmed
grov
vold:
§ 245
Stk. 2. Den, der
tilføjer en anden person skade på legeme eller helbred, straffes med
fængsel indtil 6 år.
Drengens tissemand bliver skadet for livet; han mister uigenkaldeligt forhuden, en
fin og følsom, sund og funktionel del af sin krop.
Forældreansvarsloven
§ 2. Forældremyndighedens indehaver skal drage omsorg for barnet og kan træffe afgø-
relse om dets personlige forhold ud fra barnets interesse og behov.
Det er
ikke
i barnets interesse og opfylder ikke noget påviseligt behov hos barnet, at
det får fjernet sin forhud.
Stk. 2. Barnet har ret til omsorg og tryghed. Det skal behandles med respekt for sin per-
son og må ikke udsættes for legemlig afstraffelse eller anden krænkende behandling.
Drengen behandles
ikke
med respekt for sin person, men udsættes for krænkende
behandling, når han tvangsmæssigt og for evigt mærkes med et religiøst kendetegn og i
øvrigt berøves en del af sin krop.
Sundhedsloven
§ 1. Sundhedsvæsenet har til formål at fremme befolkningens sundhed samt at forebygge
og behandle sygdom, lidelse og funktionsbegrænsning for den enkelte.
Det kan efter den formulering aldrig nogen sinde være en opgave for danske læger at
skære sunde og raske dele af kroppen på små drenge.
B 9 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Henvendelse af 10/10-18 fra Hans Jørgen Lassen, Anholt
§ 2. Loven fastsætter kravene til sundhedsvæsenet med henblik på at sikre respekt for
det enkelte menneske, dets integritet og selvbestemmelse
Barnets integritet krænkes i alvorlig grad ved omskæring. Og respekt? Eller selvbe-
stemmelse?
§ 14. For en patient, der ikke selv kan varetage sine interesser, indtræder den eller de
personer, som efter lovgivningen er bemyndiget hertil, i patientens rettigheder efter loven,
i det omfang det er nødvendigt for at varetage patientens interesser i den pågældende si-
tuation.
Forældrene varetager så afgjort ikke barnets interesser i den pågældende situation,
men deres egne religiøse eller sociale behov.
Autorisationsloven
§ 17. En autoriseret sundhedsperson er under udøvelsen af sin virksomhed forpligtet til
at udvise omhu og samvittighedsfuldhed
Og det indebærer blandt andet, at en læge ikke må skære sunde og raske dele af
små børn efter opdrag af forældrene og mod kontant betaling. Allerede efter ældgammel
lægelig etik er den slags totalt udelukket,
primum non nocere.
EU’s harter o
gru dlægge de rettigheder
Artikel 3
Ret til respekt for menneskets integritet
Stk. 1. Enhver har ret til respekt for sin fysiske og mentale integritet.
– ”Enhver” må ud fra en almindelig sproglig forståelse også omfatte børn,
inklusive
drengebørn. At destruere en sund og funktionel del af en lille drengs krop og derved
mærke ham for resten af livet indebærer en eklatant og voldsom krænkelse af hans fysi-
ske integritet.
Den europæiske menneskerettighedskonvention
Artikel 3
Ingen må underkastes tortur og ej heller umenneskelig eller nedværdigende behandling
eller straf.
Efter menneskerettighedsdomstolens praksis må det antages, at rituel omskæring af
små drenge strider mod denne bestemmelse. Artikel 3 rummer i øvrigt ikke undtagelses-
muligheder, heller ikke af religiøs eller kulturel art.
Artikel 8
Stk. 1. Enhver har ret til respekt for sit privatliv og familieliv, sit hjem og sin korrespon-
dance.
Denne bestemmelse fortolkes ganske vidt. Den inkluderer således også samme om-
råde som ovenfor omtalte art. 3 om den fysiske integritet i EU’s charter. Omskæring ud-
gør ikke blot et indgreb i den fysiske integritet, men også i barnets (fremtidige) kønsliv,
som ligeledes er omfattet af privatlivsbegrebet. Hertil kommer den irreversible prægning
af personens identitet i form af det stammemærke, som omskæringen påfører barnet.
B 9 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Henvendelse af 10/10-18 fra Hans Jørgen Lassen, Anholt
Bioetikkonventionen
Artikel 6
Beskyttelse af personer, der mangler evnen til at give samtykke
Stk. 1. I overensstemmelse med artikel 17 og 20 nedenfor må en intervention kun foreta-
ges på en person, der mangler evnen til at give samtykke, hvis det er direkte til fordel for
denne person.
Det er ikke til direkte fordel for en lille dreng at få destrueret sin forhud, tværtimod,
han påføres direkte og bevidst en fysisk skade.
FN’s ør eko ve tio
Artikel 3
Stk. 1. I alle foranstaltninger vedrørende børn, hvad enten disse udøves af offentlige eller
private institutioner for socialt velfærd, domstole, forvaltningsmyndigheder eller lovgi-
vende organer, skal barnets tarv komme i første række.
Artikel 18
Stk. 1. Deltagerstaterne skal bestræbe sig på at sikre anerkendelse af princippet om, at
begge forældre har fælles ansvar for barnets opdragelse og udvikling. Forældrene, eller i
givet fald værgen, har hovedansvaret for barnets opdragelse og udvikling. Barnets tarv
skal for dem komme i første række.
Dette princip krænkes umiddelbart ved rituel forhudsamputation, der ikke sker af
hensyn til barnets tarv, men alene af hensyn til forældrenes religion eller kultur.
Artikel 19
Stk. 1. Deltagerstaterne skal træffe alle passende lovgivningsmæssige, administrative, so-
ciale og uddannelsesmæssige forholdsregler til beskyttelse af barnet mod alle former for
fysisk eller psykisk vold, skade eller misbrug ...
Barnet tilføjes en skade ved den rituelle omskæring og udsættes for fysisk vold. Man
bemærker, at bestemmelsen taler om
alle former
for fysisk vold, skade osv.; der gøres
altså ikke en undtagelse for religiøst begrundet vold eller skade.
Artikel 24
Stk. 3. Deltagerstaterne skal tage alle effektive og passende forholdsregler med henblik
på afskaffelse af traditionsbundne ritualer, som er skadelige for børns sundhed.
Omskæring er om noget et traditionsbundet ritual og indebærer nødvendigvis efter
sin karakter skade på barnet: Forhuden bliver ødelagt for evigt. Altså er den danske stat,
der har ratificeret konventionen, forpligtet til at tage forholdsregler,
effektive og pas-
sende,
imod dette ritual. Dette er ikke sket, idet staten har begrænset beskyttelsen til pi-
ger (straffelovens § 245 a), hvilket udgør en selvstændig overtrædelse af konventionens
art. 2, stk. 1, der forbyder forskelsbehandling på grund af køn.
Med en afvisning af forslag B 9 vil Folketinget i denne sag ikke blot være fuldstændig ude
af trit med det danske folk, men også i splid med sig selv, med sine egne love og
B 9 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Henvendelse af 10/10-18 fra Hans Jørgen Lassen, Anholt
konventioner. Dertil kan man anstændigvis ikke i Danmark anno 2018 udsætte børn,
end ikke drengebørn for et sådant overgreb.