Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2018-19 (1. samling)
B 75 Bilag 4
Offentligt
2049919_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 75
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Social-, Indenrigs- og Børneudvalget den 25. april 2019
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om minimumsalder for overgang til børnehave
[af Jacob Mark (SF) og Pia Olsen Dyhr (SF)]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller beslut-
ningsforslaget til
forkastelse.
Et
mindretal
i udvalget (EL, RV, SF og ALT) indstiller
beslutningsforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
andet mindretal
i udvalget (S) vil stemme hverken for
eller imod beslutningsforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget konstaterer, at
der er stor forskel på, hvornår børn er klar til at komme i
børnehave, og det er allerede i dag muligt at beslutte, at et
barn skal blive længere i vuggestuen eller dagplejen, hvis
barnet ikke er klar til at komme i børnehave. Det vurderer
det pædagogiske personale sammen med forældrene, og i
DF har vi tillid til, at personalet godt kan lave den vurde-
ring, ligesom DF mener, at det ikke er noget, som Folketin-
get skal blande sig i. Det er op til de enkelte kommuner at
sætte en alder på, hvornår børn skal i børnehave. Det er helt
korrekt, at der også ligger økonomi bag denne prioritering,
men alternativt skal kommunerne hvert år finde de penge et
andet sted, hvilket vil have konsekvenser for nogle andre
borgere. DF er derfor af den overbevisning, at kommunerne
er bedre til at vurdere, hvornår børn er klar til at rykke i bør-
nehave, end Folketinget er.
Hvis vi fra Folketingets side træffer beslutning om en mi-
nimumsalder for, hvornår børn skal starte i børnehave, skal
der ifølge SF findes omkring 325 mio. kr., og det synes DF
er en meget stor regning for at rykke en aldersgrænse 3 må-
neder (fra 2 år og 9 måneder til 3 år).
DF ser dog altid positivt på, at der bruges penge på bør-
neområdet og til flere hænder, og derfor har DF også støttet
både den poliske aftale »Stærke dagtilbud – alle børn skal
med i fællesskabet« og »1.000-dages-program – en bedre
start på livet«, der tilfører rigtig mange penge til både flere
hænder i dagtilbuddene, uddannelse, den pædagogiske lære-
plan og god ledelse.
DF støtter ikke beslutningsforslaget, da vores holdning
er, at det er for dyrt, og muligheden for at flytte børn senere
i børnehave allerede eksisterer i dag. Med andre ord bliver
de mange penge ikke brugt på den mest hensigtsmæssige
måde.
Enhedslisten, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og
Alternativet
Enhedslistens, Radikale Venstres, Socialistisk Folkepar-
tis og Alternativets medlemmer af udvalget konstaterer, at
børn i stigende grad bliver rykket fra vuggestue til børneha-
ve, før de er fyldt 3 år. I 2008 var det 12 kommuner, der
havde denne praksis, og i dag finder det sted i halvdelen af
landets kommuner. Samtidig konstaterer EL, RV, SF og
ALT, at udviklingen kan skyldes, at kommunerne sparer
penge ved at rykke børnene tidligere i børnehave. Partierne
mener, at barnets behov – og ikke kommunale budgetter –
skal være styrende for, hvornår et barn rykker fra vuggestue
til børnehave. Derfor er EL, RV, SF og ALT enige om, at
børn skal have ret til at blive i vuggestuen, til de er fyldt 3
år, og at det pædagogiske personale i samråd med forældre-
ne skal kunne beslutte, at et barn rykkes til børnehave på et
tidligere tidspunkt, hvis det er barnets behov. På den måde
vil beslutningen om at flytte et barn fra vuggestue til børne-
have altid blive truffet med udgangspunkt i barnets behov
og ikke kommunens økonomi. Derudover har en tidlig over-
flytning af børn betydning for det pædagogiske personales
opgaver i børnehaven, fordi små børn har andre behov end
AX023561
B 75 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Betænkning afgivet af Social-, Indenrigs- og Børneudvalget den 25. april 2019
2049919_0002.png
2
større børn og mange små børn f.eks. stadig bruger ble. En
tidlig overflytning af børn fra vuggestue til børnehave med-
virker derfor også til at øge personalets opgaver og dermed
til at forringe normeringen yderligere, hvilket i sidste ende
betyder, at der er mindre tid til det enkelte barn. Der kan væ-
re forskellige måder at finansiere forslaget på, og det er vig-
tigt for partierne at understrege, at de er villige til at for-
handle om, hvordan forslaget præcist skal finansieres.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 11. januar 2019 og
var til 1. behandling den 19. marts 2019. Beslutningsforsla-
get blev efter 1. behandling henvist til behandling i Social-,
Indenrigs- og Børneudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og
dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med
udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget
på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 2 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag på beslut-
ningsforslaget.
Karin Nødgaard (DF)
nfmd.
Susanne Eilersen (DF) Karina Adsbøl (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Pernille Bendixen (DF) Morten Marinus (DF) Martin Geertsen (V) Carl Holst (V) Jane Heitmann (V) Hans Andersen (V)
Jan E. Jørgensen (V) Anni Matthiesen (V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA) Brigitte Klintskov Jerkel (KF)
Karen J. Klint (S) Magnus Heunicke (S) Orla Hav (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Troels Ravn (S)
fmd.
Ane Halsboe-Jørgensen (S) Malou Lunderød (S) Jakob Sølvhøj (EL) Pernille Skipper (EL) Torsten Gejl (ALT)
Marianne Jelved (RV) Lotte Rod (RV) Jacob Mark (SF) Kirsten Normann Andersen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1