Det er, som om der i dansk politik i en lang årrække har været en tendens til at presse børn hurtigere og hurtigere af sted uden hensyntagen til, hvad der er bedst for barnet, men med hensyntagen til, hvad der er bedst for kommunekassen eller statskassen.
Børn bliver sendt hurtigere hjem fra fødegangene, fordi riget fattes penge.
Børn bliver presset hurtigere fra vuggestue til børnehave – det er det, det her forslag handler om.
Der er i øvrigt også færre voksne i både vuggestuen og børnehaven, for riget fattes penge.
Fra børnehaven skal de hurtigere videre til skolen, da det er billigere at have dem der.
På ungdomsuddannelserne, på de videregående uddannelser, på arbejdsmarkedet, hele vejen har det været sådan en tendens i en årrække, at de her børn ikke kan komme hurtigt nok af sted.
Jeg kunne godt tænke mig, og SF kunne godt tænke sig, at den tendens vender, og at vi fremover tager udgangspunkt i, hvad der er bedst for børnene, og ikke i, hvad der er bedst for stats- eller kommunekassen.
Det er i virkeligheden derfor, vi fremsætter det her forslag, altså fordi vi har kunnet se, at det i en årrække har været sådan, at kommunerne har sparet penge, altså truffet store budgetbeslutninger om at rykke børnene tidligere af sted, fordi det er billigere at have et barn gående i en børnehave end i en vuggestue.
Så tager det ikke udgangspunkt i, hvad barnet har brug for; så tager det udgangspunkt i at få regnestykket til at gå op.
I Brøndby Kommune – et meget klart eksempel – får man som institution ca.
147.000 kr.
for at have et barn gående i vuggestue og ca.
87.000 kr.
for at have et barn gående i børnehave.
Når man ændrer alderen, så børn kommer hurtigere i børnehave, ja, så er der færre penge at drive dagtilbud for.
I 2008 var det 12 kommuner, der sendte børnene videre fra vuggestue til børnehave, før de var 3 år, og i dag er det halvdelen af landets kommuner.
Og det viser bare, at tendensen også er slået igennem her.
Det handler ikke om børnene; det handler ikke om, hvad der er godt for børnene; det handler ikke om, hvad der er pædagogisk rigtigt; det handler ikke om, hvad fagpersonalet mener; det handler ikke om, hvad de lokale ledere mener; og det handler slet ikke om, hvad forældrene mener.
Det handler om, hvordan vi får økonomien til at gå op, og vi skal stoppe med at tænke børnepolitik på den måde.
Så derfor går det her forslag helt basalt og simpelt ud på at give fagpersonalet og forældrene den frihed til selv at vælge, hvornår det er bedst for barnet at gå videre.
I fru Laura Lindahls børns daginstitutioner ville man med SF's forslag fremover kunne indrette sig, præcis som man vil, men der vil være flere penge til at gøre det, fordi der ikke er truffet en eller anden kommunal beslutning om, at børnene skal skynde sig.
Der vil ikke være nogen aldersintegrerede institutioner, der vil miste frihed.
Tværtimod vil de aldersintegrerede institutioner få frihed, fordi de ikke bliver straffet økonomisk.
Der er lagt den frihed ind, til at man selv kan bestemme, hvad der er bedst for barnet.
Altså, jeg ved ikke, om det var et argument til lejligheden, at det her skulle være mere rigide regler, men det er altså mere rigidt, at man har fået en tvangsbeslutning fra kommunen om, at børnene skal flytte, når de har nået den her bestemte alder.
Det er også derfor, det ærgrer mig lidt.
For egentlig hører jeg sådan bredt set, at ordførerne erkender, at det her er et problem.
Jeg tror egentlig, jeg får lyst til at fortælle en hemmelighed til fru Anni Matthiesen, som sagde:
Jacob Mark er byrådsmedlem.
Det har jeg også været, og da jeg blev byrådsmedlem i 2010, besluttede man i Køge Kommune at sænke alderen fra 3 år til 2 år og 10 måneder, fordi vi skulle spare 200 mio.
kr.
Og så var det først nogle år efter, at pædagogerne virkelig fik råbt op og sagt:
Det her har skadelige konsekvenser for børnene, det tager ikke udgangspunkt i, hvad der er bedst for børnene, det er dårligt for normeringen, og pædagogerne er pressede, fordi de er for små, når de kommer op på børnehavestuen.
Så ændrede vi det igen til 3 år.
Og det er rigtigt, at vi havde den frihed til at ændre det tilbage, fordi vi fik et positivt økonomiresultat det år, og fordi vi faktisk valgte at prioritere det, altså at tage pengene fra noget andet.
Det er helt rigtigt set, at man ude kommunalt har det valg.
Desværre har valget i mange år været hele tiden at presse børnene hurtigere af sted, og derfor siger vi stop.
Det må tage udgangspunkt i, hvad børnene har bedst af, og ikke i, hvad kommunernes kommunekasser har bedst af.
Det gælder minimumsnormeringer, når vi snakker om, om der er voksne nok.
Det gælder også, i forhold til om vi skal presse børn af sted.
Det mener vi ikke man skal.
Så vi arbejder videre med det her forslag.
Tak til de ordførere, der bakker op.
Jeg vil forsøge med al min ildhu at få Socialdemokratiets positive ånd i ordførertalen til at afspejle sig, når vi skal stemme, og om ikke andet så i hvert fald videreføre den til, når vi forhåbentlig har et flertal efter et valg, altså så det kan blive til virkelighed.
Tak til Alternativet, som jeg håber har fået besvaret deres spørgsmål i min tale, og til Enhedslistens hr.
Jakob Sølvhøj, som bakker op.
Og også tak til fru Lotte Rod, som bakker op.
Jeg er med på, at vi nok finder finansieringen forskellige steder – det kan vi forhandle os frem til.
Jeg synes, det er et godt forslag til navn, og jeg lover at tage De Radikale med, når vi fremsætter det her forslag igen, for det gør vi.