Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
B 7 Bilag 7
Offentligt
OMTRYK
Til beslutningsforslag nr.
B 7
Folketinget 2018-19
OMTRYK
RV ændret indstilling
Betænkning afgivet af Transport-, Bygnings- og Boligudvalget den 7. februar 2019
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om kørekort til stor knallert til 16-årige
[af Kim Christiansen (DF) m.fl.]
1. Indstillinger
Et flertal
i udvalget (S, DF, V, LA og KF) indstiller be-
slutningsforslaget til
vedtagelse.
Et mindretal
i udvalget (EL, SF, ALT og RV) indstiller
beslutningsforslaget til
forkastelse.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget er imod dette be-
slutningsforslag.
Ved 1. behandling af forslaget var det gennemgående i
ordførertalerne, at man ville afvente den forskningsrapport
om aldersgrænsen for erhvervelse af kørekort til stor knallert
og lille motorcykel, som DTU (Danmarks Tekniske Univer-
sitet) var i færd med at færdiggøre. Rapporten skulle indgå i
udvalgets behandling af beslutningsforslaget.
Rapporten er nu omdelt og behandlet på Færdselssikker-
hedskommissionens møde den 25. januar 2019.
Kommentarerne til rapporten på Færdselssikkerhedskom-
missionens møde var ikke til at tage fejl af (B 7 – bilag 6):
Risikoen for flere ulykker er entydigt højere ved en nedsæt-
telse af aldersgrænsen for kørekort til stor knallert, og det er
vanskeligt at anbefale en nedsættelse af aldersgrænsen ud
fra et trafiksikkerhedsmæssigt perspektiv. Med den risiko-
villighed, som ses hos unge, er det bekymrende, hvis de skal
have lov at køre på stor knallert.
Enhedslisten finder rapporten ret entydig: »Følger risiko-
en derimod føreren, tyder beregningerne på, at det vil med-
føre en markant stigning i antallet af alvorligt tilskadekomne
og dræbte både i byområde og landområde, såfremt flere
vælger knallert 45.
Resultaterne tyder endvidere på, at den potentielle rejse-
tidsbesparelse ved at tillade anvendelse af knallert 45 og lil-
le motorcykel i en yngre alder generelt ikke kan opveje de
omkostninger, der er forbundet med den stigning i antallet af
ulykker, som ændringen formentlig vil medføre«. (»Forsk-
ningsrapporten om aldersgrænsen for erhvervelse af køre-
kort til stor knallert og lille motorcykel«,s. 20, Delnotat I, B
7 – bilag 3).
Rapporten fra DTU bekræftes af Havarikommissionens
temarapport om knallertulykker (»Knallertulykker«, Havari-
kommissionen for vejtrafikulykker, Temarapport nr. 15
2018), som i øvrigt også blev præsenteret på Færdselssik-
kerhedskommissionens møde den 25. januar 2019. I rappor-
ten fra Havarikommissionen gøres navnlig opmærksom på,
at unge mennesker kører langt mere risikobetonet. Sammen-
holdt med den mindre erfaring i trafikken, som de unge har,
en manglende erkendelse og overvurdering af egne trafikale
evner, og at unge i flok kan optræde med kådhed og handle
impulsivt, er det oplagt, at det ikke kan tilrådes at nedsætte
kørekortalderen for stor knallert fra 18 til 16 år.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 4. oktober 2018 og
var til 1. behandling den 4. december 2018. Beslutningsfor-
slaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og
dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med
udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget
på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 3 møder.
AX022716