Tak for det.
Det er jo næsten lidt svært, hvor man skal begynde henne i alle de her skåltaler og smukke ord og gode intentioner – dem kommer de unge altså ikke ud at køre knallert af.
Men lad mig starte med ministerens ord om, at det er meget vigtigt med den her eksterne undersøgelse, og at det også er vigtigt at høre Færdselssikkerhedskommissionen.
Jeg ved ikke, hvornår Færdselssikkerhedskommissionen er blevet det niende eller det tiende parti her i Folketinget, fordi de har en rolle i at komme med forslag til, hvordan vi sikrer, at der kommer færre dræbte.
Deres rolle er ikke at sidde og vurdere alle mulige forskellige lovforslag på transportområdet.
Det er det, vi politikere skal træffe afgørelse om.
Vi kigger selvfølgelig på det, men det er jo lidt besynderligt.
Jeg vil gerne sige tak til Socialdemokratiet.
Nu ved jeg ikke, hvor hr.
Rasmus Prehn er flygtet hen, men tak alligevel for de pæne ord, og dog fornemmer jeg, at der trods alt er en holdningsændring i Socialdemokratiet hen imod den rigtige beslutning, som vi jo synes det er, nemlig at give de unge mennesker ret til at køre knallert 16.
I 1970'erne var der en forsøgsordning for 15-årige, som mange henviser til.
Jeg var selv en af dem, og det var fantastisk.
Jeg deler fuldstændig hr.
Kristian Pihl Lorentzens begejstring.
Sikke en mobilitet, man fik.
Men skulle ikke spørge nogen mere.
Man kunne bare køre rundt, og ja, de blev nok tunet lidt, og det med hjelm var det ikke alle der gik op i.
Og så skal det jo selvfølgelig gå galt.
Men det, vi taler om her, er jo altså ikke, at vi prøver at lave en lovgivning, hvor vi siger, at nu vil vi gerne have, at 16-årige kører uden styrthjelm og på tunede knallerter og i øvrigt kører som idioter ude i trafikken.
Altså, der må jeg indrømme – og jeg har selv læst det mange gange, og jeg har også været med til at skrive det – at det står der altså ikke noget om.
Der står heller ikke noget om, at vi nu alle sammen skal kigge i en eller anden krystalkugle og give os ud for at være spåmænd og komme med alle mulige forudsigelser og rædselsscenarier, som ikke eksisterer.
Vi har traktorer, og der skal man være 16 år.
Det var fint, dengang man tog 3 timers køreundervisning på en traktor, og så kom man ud at køre den grå Ferguson ude på markerne.
I dag har man jordlodder alle mulige steder, og man kører rundt med vognlæs på 50 t med de her landbrugsmaskiner.
Det er 16-årige, der ligger og kører ude på vejene med 50 t gylle.
De må køre 40 km/t.
Det er ikke farligt, siger politikerne – nej, nej.
Men at køre en knallert 45 ude i trafikken med behørig køreundervisning – det er farligt.
Det er jo fuldstændig hul i hovedet, og det viser bare, at der ikke er nogen rød tråd i vores lovgivning.
Vi har lige vedtaget – eller vi er i hvert fald på vej til det – at de nye elcykler, der kan køre 45 km/t., må 15-årige da køre.
Selvfølgelig skal de have cykelhjelm på, det er klart, det manglede da bare – det burde alle, der kører cykel.
Men der må man altså godt køre 45 km/t på noget, som i hvert fald ikke har de samme køreegenskaber og den samme bremsefunktion og den samme sikkerhed, som en knallert 45 har.
Der mangler simpelt hen en rød tråd i det, vi går og foretager os.
Lige om lidt tillader vi også elektriske løbehjul, der kan køre 25 km/t.
på fortovet – og det udgør i hvert fald ikke nogen risiko.
Men sådan er der så meget.
Jeg har kommenteret lidt på Enhedslisten, og så roste De Radikale mig for min ihærdighed.
Jamen det er jo egentlig derfor, vi er her.
Jeg tror, vælgerne forventer, at vi er ihærdige og arbejder for det, vi tror på.
Jeg vil så blot minde om, at jeg tror, at det faktisk første gang – hukommelsen svigter mig lidt – var under den socialdemokratiske regering, at en enig blå blok fremsatte det her beslutningsforslag.
Så fik de blå partier magten, og så var det pludselig, som om alt det her havde forladt dem over natten.
Nu var det meget problematisk.
Så man løb fra det ene til det andet.
Det er korrekt, at ja, så fremsatte jeg søreme igen det med de små motorcykler, men det var der ikke stemning for.
Så kom den siddende regering og bad, om jeg ikke ville fremsætte et lovforslag, hvis de ellers udfærdigede det, hvorefter man så i ellevte time syntes, at det ville man alligevel ikke, så det valgte man så at stemme nej til.
Så det er jo ikke kun noget, som Dansk Folkeparti har drevet frem.
Det har forskellige partier gjort, men det er, som om man så faktisk bare ændrer holdning, som vejret skifter udenfor; om det nu regner eller sner.
Men jeg håber da, at vælgerne kan gennemskue den enorme troværdighed, som ligesom gennemsyrer alle de her partier.
Jeg vil minde om, at vi er det eneste land i Europa, der har den her tåbelige aldersgrænse.
I Sverige har man en aldersgrænse på 15 år, og der er ikke nogen statistikker, der peger på, at det skulle være væsentlig farligere der.
Og flere andre har henvist til diverse undersøgelser, som alle sammen peger i den samme retning, nemlig at der ikke er højere risiko ved at lade 16-årige køre de her knallerter.
Så er der nogle – det var vist hr.
Roger Courage Matthisen – der har nævnt noget om de unges drikkevaner og sådan noget.
Jo, men prøv at høre:
En pistol er også farlig, hvis man vender den forkert, ikke?
Så kan man komme til skade med den.
Det kan man også med en køkkenkniv, hvis man tager i den gale ende af den.
Man kan komme til skade med alt, hvis man behandler det uhensigtsmæssigt og ikke i forhold til det, som det pågældende redskab er indrettet til.
Jeg lader det her gå til anden behandling, og så ser vi, om ministeren måske kan sparke lidt til DTU og få den her undersøgelse frem inden for de næste 14 dage som lovet, for alt andet ville jo være en falliterklæring.
Og så kan vi faktisk nå at andenbehandle det her inden jul, forhåbentlig med et meget stort flertal, der så vil give de unge mennesker muligheden for at få en knallert 45 i julegave og få forøget deres mobilitet.