Tak.
Jeg kan jo godt se, at den sådan lidt revolutionære aura omkring Enhedslisten er ved fuldstændig at fordufte.
Altså, vi fremsætter det ene forslag efter det andet inklusive det her, som overhovedet ikke er vidtgående nok:
Det er alt, alt for begrænset, siger man, og alt, alt for småt, det tager kun fat på et lille hjørne, vi skulle have taget det hele med.
Og, ja, sådan er det jo.
Når vi alligevel har valgt at gøre det, er det, fordi vi blev inspireret af SF, som ikke har haft mulighed for at være her i dag.
For SF fremsatte i folketingsåret 1997-98 faktisk det samme forslag, og det er – jeg skal lige regne det ud i hovedet – sådan cirka 21 år siden.
Og så kan man sige:
Hvad er der så sket i løbet af de 21 år, hvor man stille har arbejdet inden for systemet?
Ja, altså, det er jo meget begrænset, hvad der er sket.
Jeg skal også i den her snævre sammenhæng og den her begrænsede forsamling erkende, at indledningsformuleringen i forslaget har vi faktisk også tyvstjålet fra SF.
For forslagsstilleren, og det var Aage Frandsen, skrev:
For mange fremstår EU-bureaukratiet som en sammenspist kerne af pampere.
Og den formulering kunne vi ikke stå for at gentage, for det er jo lige præcis pointen:
Hvad enten man er for EU eller imod EU, eller man er meget begejstret for EU eller meget kritisk over for EU, så fremstår EU for rigtig mange mennesker dels som noget frygtelig fjernt, og som noget frygtelig lukket, dels som noget, der er meget lukrativt for dem, der er i systemet.
Det fremstår på en bestemt måde.
Og der synes jeg da, at der burde være en fælles interesse i – hvad enten man er modstander eller tilhænger, hvad enten man er kritiker eller meget, meget begejstret – at EU ikke kom til at fremstå på den måde.
For så kunne vi jo diskutere de reelle politiske spørgsmål.
Og en af de måder, hvorpå man kunne gøre noget for, at EU ikke kom til at fremstå på den måde, var rent faktisk at gøre noget effektivt ved de eksorbitant høje lønninger, alt inklusive, som eksisterer i EU-systemet.
Og som SF altså gjorde opmærksom på allerede for 21 år siden, og som trods den store enighed, der tilsyneladende er i den her sal, og det store arbejde, som skiftende regeringer har gjort – mest i stilhed – ikke har ført til noget som helst resultat.
For virkeligheden er fortsat grotesk høje lønninger i EU-systemet.
Virkeligheden er fortsat grotesk høje tillæg.
Og det skyldes bl.a., at man er fritaget for national indkomstbeskatning af grundløn og tillæg, hvor man så har en EU-skat på 14 pct., og det gælder jo altså også EU-ansatte i Danmark, hvor vi har lavet den der beregning på, at hvis man tjener 83.000 kr., så betaler man 15 pct.
Det kan være, den beregning er forkert, og derfor var jeg også meget glad for det tilsagn, vi fik fra finansministeren, om, at alle tal, der er til rådighed – og hvor de selvfølgelig ikke strider mod individuelle personers ansættelsesvilkår – vil blive lagt frem i den kommende periode, når vi spørger om det.
For det kan faktisk være ret vanskeligt at gennemskue, hvilke lønforhold der reelt eksisterer.
Vi kan bare konstatere, at forskellen er enorm.
Altså, folk på det lønniveau i Danmark ville heldigvis – vil jeg da sige – betale topskat.
Det kan der så være forskellige holdninger til, men forskellen er i hvert fald enorm.
Det er jo derfor, vi finder det relevant at opfordre til at arbejde for den her ligestilling.
Og vi skriver jo meget klart i forslaget, at vi ikke lægger os fast på nogen bestemt model.
Altså, vi vil give regeringen modelfrihed, og det er klart, at hvis man vil gå en anden vej og måske en mere lige vej og sige, at der overhovedet ikke skal beskattes på EU-niveau, så er det også en mulighed inden for rammerne af det her forslag.
For det her forslag har, som det foreligger, til formål at ansatte i EU's institutioner kommer til at betale indkomstskat og arbejdsmarkedsbidrag på niveau med øvrige borgere i EU-landene.
Det er det, der er udgangspunktet for det her forslag.
I forslaget ligger der også, at pengene skal tilbageføres til medlemslandene gennem et lavere kontingent.
Det mener vi er en vigtig del af det; i virkeligheden også for at imødegå den holdning, som mange har, om at i EU flyder pengene bare som mælk og honning.
Jeg vil godt som modstander af grundtraktaten i EU sige, at nogle gange er den kritik, der rettes mod EU, uretfærdig.
Altså, f.eks.
er den der idé om det kæmpemæssige bureaukrati faktisk ikke rigtig, vil jeg sige.
Man kan diskutere, hvad folk laver og sådan noget, og om de skulle lave noget andet i stedet for.
Det er helt i orden.
En institution af den størrelse skal selvfølgelig have nogle ansatte, og hvis de laver det, som man er enige om der skal laves, og som går i den retning, så er det ikke i sig selv forkert.
Så derfor kan man også sige, at de eksorbitant høje lønninger og tillæg er med til at lægge noget for had, som egentlig burde accepteres, så længe vi har valgt at være medlem af den forening.
Det er selvfølgelig også derfor, at en præmis for det her er, at vi skal have noget mere åbenhed.
Og det håber vi så at det her forslag kan bidrage til, og at vi kan få nogle flere svar mellem første og anden behandling, og så tager vi diskussionen i forbindelse med andenbehandlingen.