Lastbiler tæt pakket med op til 900 levende smågrise – ja, nogle gange er der faktisk op til 800 grise i lastbilerne.
De lastes i op til fem lag og sendes enten fra samlestedet i Padborg eller et af de 25 andre steder, vi har i Danmark, ud på meget lange rejser gennem Europa.
Nogle af grisene ender i Rumænien, nogle ender i Polen, nogle i Tyskland og sågar også nogle i Italien og Grækenland.
I maj 2018 kunne Dyrenes Beskyttelse afsløre, at antallet af disse lange transporter med levende svin ud af Danmark var eksploderet.
I 1990 – lidt før jeg blev født – eksporterede danske svineproducenter knap 9.000 levende grise til udlandet.
I 2017 var det tal steget til 14,4 millioner levende grise, og vi er i dag EU's suverænt største eksportør af levende smågrise.
Af de 14,4 millioner levende grise blev der i 2017 sendt 9,4 millioner grise ud på lange dyretransporter.
Det er altså transporter af mere end 8 timers varighed.
Kigger vi bare 10 år tilbage, kan vi se, at der er sket en stigning fra 1,9 millioner grise i 2007 til nu de 9,4 millioner grise.
Det er altså et vanvittig stort antal levende dyr, som vi årligt sender ud på urimelig lange og udmattende transporter.
Efter at afsløringen af den eksplosive vækst i de lange transporter af grise kom frem, kaldte vi sammen med Socialdemokratiet miljø- og fødevareministeren i samråd for at få afklaret problemets omfang.
Samrådet viste dengang, at ministeren ikke var villig til at gøre noget i forhold til at begrænse antallet af de lange dyretransporter.
Siden samrådet i foråret 2018 har der derudover rullet en række sager i pressen omkring netop transport af grise.
Den 13.
juni kom det frem, at der var problemer med kontrollen af dyretransporter ud af landet.
Det viste sig, at Fødevarestyrelsens kontrol af svinetransporterne var håbløst mangelfuld.
I årevis havde Fødevarestyrelsen ikke gjort noget ved overtrædelser af reglerne for dyretransport af både danske såvel som udenlandske vognmænd.
Det udløste så endnu et samråd, hvorefter ministeren bestilte en krævende redegørelse fra Fødevarestyrelsen.
I sidste uge kom det så frem, at Fødevarestyrelsen i deres årlige rapport om dyrevelfærd tegner et skønmaleri og bl.a.
har misinformeret Folketinget om antallet af politianmeldelser i grove dyreværnssager i forbindelse med svinetransporter til samlestederne.
Det kom også samtidig frem, at op imod 9.000 grise hvert år enten dør eller bliver aflivet på samlestederne i forbindelse med eksport til udlandet.
Det voldsomme tal vidner altså om, hvor utrolig barske forhold man udsætter dyrene for, når de læsses på lastbiler og transporteres rundt i Europa.
At op til 9.000 eksportgrise hvert år dør eller aflives, allerede inden de har forladt landet, er dybt bekymrende, og det må jo unægtelig rejse spørgsmålet om, hvordan det ser ud for de mange millioner af grise, som den danske svinebranche hvert år sender ud på lastbiler til udlandet.
Det spørgsmål stillede jeg for længe siden.
Ministeren har lovet mig i dag, at der kommer svar inden så længe, og jeg glæder mig meget til at se det.
Men altså, afsløring på afsløring har vist, at det ikke kun sejler med kontrollen i Fødevarestyrelsen, men også med sanktionering af lovovertrædelser.
Og villigheden hos Fødevarestyrelsen til at oplyse om antallet af døde grise ligger åbenbart på et lille sted.
Derfor har Enhedslisten og Socialdemokratiet også endnu en gang kaldt miljø- og fødevareministeren i samråd, så vi kan komme til bunds i, hvad der foregår i Fødevarestyrelsen, og hvorfor så mange grise dør og aflives på samlestederne hvert år.
Der tegner sig et billede af, hvordan en myndighed, Fødevarestyrelsen, der ellers burde være en ansvarlig myndighed, og som jo egentlig har til opgave at sikre en vis form for dyrevelfærd på transporterne, fuldkommen har svigtet de mange millioner levende dyr, der hvert år transporteres ud af Danmark, og at der på ingen måder er styr på svineeksportindustrien, der de seneste år er vokset eksplosivt.
Men hvilke forhold er det så egentlig, vi udsætter smågrise for?
Ja, smågrisene er typisk 12 uger gamle, vejer omkring 30 kg, når de eksporteres.
Smågrisene bliver som sagt transporteret på lastvogne med op til 800 grise på hver.
De læsses i fem lag, og der findes ingen helt specifikke højdekrav for transport af smågrise, og pladskravene er meget vagt formuleret.
Det betyder, at det enkelte rum i lastbilen nemt kan blive overfyldt, og at smågrisene kan have meget svært ved at få adgang til drikkevand, få plads til at lægge sig ned eller få reguleret deres kropstemperatur.
Det sker altså under trange forhold i al slags vejr fra den hårdeste frost til den varmeste hedebølge.
Ja, der sendes millioner og atter millioner danske dyr ud på urimelig lange transporter.
Det er uden tvivl en voldsom belastning for dyrene.
Dokumentationen viser jo bl.a., at dødeligheden stiger markant ved transporter på over 8 timer.
Med hensyn til slagtesvin er der, som jeg også sagde tidligere, en femdobling af dødeligheden.
Men det her problem handler heller ikke kun om grise.
Danmark sender også hvert år tusindvis af spædekalve ud af Danmark.
Blot 10 dage gamle stuves spædekalve sammen i lastbiler og transporteres i op til 18 timer med en enkelt pause.
Kalvene er så små – ja, de er stort set kun lige taget fra deres mor – at deres ben fortsat er meget svage.
De har svært ved at holde balancen under transporterne, og de kommer ofte til tørste i timevis, fordi de kun er vant til at drikke mælk hos deres mor og ikke vand fra et trug.
Det siger sig selv, at sådan en transport er et mareridt for en spædekalv.
Der er også lange transporter af fjerkræ.
Niveauet har de sidste år konstant ligget ekstremt højt på ca.
20 millioner primært høns og kyllinger, som køres ud på de europæiske motorveje.
I EU's transportdirektiv er der i dag ingen øvre grænse for, hvor længe dyr må transporteres, og der er eksempler på dyretransporter på helt op til 4 døgn.
Der sker altså en systematisk dyremishandling hver dag, når grise, kvæg og fjerkræ sendes ud på enormt lange transporter.
Det handler om millioner og atter millioner af dyr hvert år.
Svaret har indtil videre været masser af flotte politiske hensigter, men indtil videre er der ikke blevet gjort noget for at stoppe den alvorlige dyremishandling.
Miljø- og fødevareministeren sagde ved samrådet i foråret omkring de lange dyretransporter, at den, der har evnen, har pligten.
Vi skal gå forrest for at få ændret reglerne på europæisk niveau.
Det er sådan set noget af det samme, som jeg hører fra ministeren i dag, altså at han vil arbejde for ændringer i EU, men at vi må vente, til der bliver fundet et fælles fodslag i EU omkring den her sag.
Og ja, vente kan man rolig sige vi har gjort – det har vi gjort siden 2004.
Vi har nu ventet i 14 år, uden at der er sket noget.
Tværtimod er problemet vokset.
Vi har set en eksplosiv vækst i antallet af transporter med levende dyr.
Spørgsmålet er jo, hvor længe vi skal blive ved med at vente.
Er det 5 år mere?
Er det 10 år mere?
Er det 14 år mere?
Hvor går grænsen for regeringen, hvor går grænsen for det danske Folketing?
Enhedslisten mener ikke, at vi kan vente længere.
For hver dag vi venter, sendes tusindvis af dyr ud på urimelig lange transporter.
Danske landmænd er de suverænt største eksportører af smågrise i EU, og som nation har vi derfor, selvfølgelig, et særligt ansvar.
Men vi har ikke bare et særligt ansvar, når det gælder svinetransporter – det har vi for alle lange dyretransporter.
Enhedslisten ønsker derfor med dette forslag at lægge politisk pres på regeringen, for at Danmark skal indføre et nationalt forbud mod dyretransporter på over 8 timer.
Vi mener, at Danmark skal turde gå foran EU i den her sag.
Sæt dyrene foran – vi kan simpelt hen ikke være andet bekendt.
Det er beklageligt, at der ikke er flertal i Folketinget for at støtte Enhedslistens beslutningsforslag i dag, men jeg vil gerne sige tak til både Alternativet og til SF og til Det Radikale Venstre for at støtte forslaget.
Og jeg håber da også, at vi i den videre udvalgsbehandling måske kan blive enige om at se på de muligheder, som der faktisk er i transportforordningen, i forhold til om der er nogen særlig udsatte dyregrupper – eksempelvis spædekalvene, måske også smågrisene – og måske også finde en grænse for, hvor længe vi fra det danske Folketings side vil vente på, at vi får begrænset de lange dyretransporter og sat et maks.
på 8 timer.
Tak for ordet.