Tak for det.
Forslaget har til formål at sikre, at den del af vores eldistributionsnet, som betjener 1 million husstande i Københavnsområdet, Nordsjælland, Roskildeområdet, Hornsherred ikke i fremtiden vil blive solgt til f.eks.
udenlandske kapitalfonde, formueforvaltere eller lignende ejerkredse, men at vi i stedet holder fast i den hundredårige tradition, vi har i Danmark, for, at den her form for kritisk infrastruktur, monopoler, enten er ejet af det offentlige – f.eks.
kommuner eller staten – eller er ejet af forbrugerne selv gennem andelsejede selskaber.
Forslaget blev fremsat, fordi Ørsted i sommer annoncerede, at man ville frasælge Radius.
Det skabte heldigvis en masse debat, og jeg har faktisk været overrasket over, hvor mange borgere der har været meget, meget optaget af det her spørgsmål.
Jeg tror, at vi her i Danmark ligesom har et før og et efter Goldman Sachs.
Jeg tror, at rigtig mange danskere bare har fået nok efter TDC, efter Seruminstituttet, der skulle sælges til en shariasheik, og efter det her, og man gider ikke mere nu.
Derfor var der en stærk reaktion og rigtig mange mennesker, der engagerede sig, og tak for det, for det var jo også medvirkende til, at det endte, som det gjorde, nemlig at det her salg i hvert fald foreløbig er stillet i bero.
Men det er også klart, at Ørsted, det har vi hørt, stadig væk ønsker at komme af med Radius.
Og som jeg var inde på før, kan man spørge sig selv:
Hvorfor var det så vigtigt at få Radius med over, dengang man børsnoterede selskabet?
Hvorfor skilte man det ikke fra, som vi var nogle, der foreslog dengang?
Men Ørsted vil gerne af med det, og jeg synes heller ikke, at Ørsted er en optimal ejer.
Det er, som der blev sagt, et børsnoteret aktieselskab, og de går også lige til grænsen, for det koster hver husstand i området af ca.
500 kr.
om året i ren forrentning.
Det er, som nogle har kaldt det, en gylden vandhane, det er et sikkert cashflow.
Så det er sådan set fint, at Radius skal skilles ud, men spørgsmålet er så bare:
til hvad?
Der er det så, at vi har diskussionen om, hvilken ejer vi ønsker.
Og der har været fremført forskellige ting her i debatten, bl.a.
at det er fuldstændig ligegyldigt, hvad det er for en ejer, vi har, fordi vi har sådan en regulering, der sikrer, at uanset om det er et forbrugerejet selskab eller andre, vil de være underlagt de samme regler.
Der bliver jeg bare lige nødt til at citere nogle af de eksperter, som har udtalt sig på området om, hvad forskellen er på at få en stor formueforvalter eller kapitalfond ind.
Og jeg kan starte med Frede Hvelplund, som er professor ved Aalborg Universitet, og han siger:
»Indtægtsrammens fastlæggelse er en meget indviklet proces med mange fortolkningsområder, og i den proces vil Forsyningstilsynet stå over for en ny købers hær af økonomer og advokater, som de vanskeligt kan matche«.
Det er en professor.
Så kan vi gå videre til en ekspert i elmarkedet fra Roskilde Universitet, Anders Larsen, og han siger:
»Hvis de selskaber, der skal reguleres, er vældigt meget større end dem, der skal regulere dem, så har vi et generelt problem.
De kan betale højere lønninger og have mulighed for at påvirke de politiske processer«.
Sådan siger han.
Lad os da bare også tage professor Brian Vad Mathiesen, og han siger:
»Den anden balance, der kan ændre sig, er magtforholdet mellem regulator, dvs.
Forsyningstilsynet, og ejeren.
I det øjeblik man får en pengestærk ejer ind uden forbindelse til Danmark, forbrugere eller staten, kan man forestille sig, at regulator i højere grad bliver udfordret med det formål at kunne trække flere penge ud«.
Kigger vi rundt om i verden, hvor man også har lovgivning, der rammer det her, har vi set, hvordan det er lykkedes nogle af de her selskaber at øge priserne og øge indtjeningen igennem forskellige manøvrer.
Så der
er
grund til bekymring, og det er dumt bare at skubbe den til side.
Herudover er der jo det faktum, som jeg var inde på, at der jo er en grundlæggende forskel på et forbrugerejet selskab og andre typer af selskaber, nemlig den, at i et forbrugerejet selskab er det forbrugerne, der bestemmer.
Det kan godt være, at nogle af de forbrugerejede selskaber også går til kanten af indtægtsrammereguleringen, men så er det jo, fordi forbrugerne har besluttet det.
De kunne beslutte noget andet, hvis de ville.
Det hedder demokrati, og det er det, vi hylder herinde.
Det er faktisk også en rigtig god idé at have i virksomheder, specielt i virksomheder på monopolområder som elnettet.
Det er nok derfor, vi har haft den tradition i Danmark i hundrede år, og jeg synes, det var godt, at Venstres ordfører pegede på, at det faktisk er noget, som Venstre er stærkt forankret i.
Det er bare, som om den erkendelse om, hvorfor det var, at man valgte at eje de her ting i fællesskab, er gledet væk.
Det var der jo en grund til, der var en grund til, at andelsbevægelsen blev født i Danmark, og det handlede om at sikre billigere priser til forbrugerne og større demokratisk indflydelse.
Så har der været fremført de her argumenter om EU-lovgivningen.
Selvfølgelig er der nogle rammer; der er jo ikke tale om et offentligt udbud, hvilket jeg har været inde på.
Det er et privat selskab, som sådan set i høj grad selv kan bestemme, hvem man ønsker at sælge til.
Selvfølgelig skal vi have afdækket, hvilke forhindringer der kan være.
Jeg vil bare pege på, som det også har været fremført, at vi altså har lavet forhandlede salgsprocesser omkring vores gasdistributionsnet og omkring vores eltransmissionsnet, altså de hovedfærdselsårer, der går på tværs af landet.
Så helt umuligt kan det vel næppe være.
Tak for den positive modtagelse, der har været af forslaget fra et flertal i Folketinget, og tak til Dansk Folkeparti for deres ønske om at tage det her videre i udvalget – det er noget, vi i den grad er med på.
Vi skal kigge på, hvad mulighederne er, for lige nu er der jo lidt et stalemate, kan man sige – det står stille; forligskredsen er på en eller anden måde løbet ind i en blindgyde, så der skal findes en vej frem.
Og det ville da være godt at tage fat på de drøftelser.
Også tak til socialdemokraterne og SF for at have taget det valg, man har taget, og også, som det er fremgået, have forsøgt at kæmpe i forligskredsen for en fornuftig løsning.
Og også tak til Det Radikale Venstre for at bakke op om ideen om andelseje.
Det, der må være opgaven nu, er at finde den vej frem, hvor det kan blive muligt, at vi, der er elforbrugere på elnettet i den million husstande, som indgår i Radius' netområde, får mulighed for at blive ejere af vores elnet på samme måde, som de fleste andre danskere er.
Det vil i mine øjne være den optimale løsning.
Det er klart, at forslaget lægger op til, at hvis det er umuligt, så kunne en anden løsning være at bruge Energinet.dk, som jo i forvejen ejer transmissionsnettet – altså en statslig løsning.
Men jeg vil sådan set foretrække den anden, hvis den er mulig.
Så med disse ord siger jeg tak for en god og – synes jeg – også oplysende og spændende debat om det her tema.
Jeg tror, det er et tema, vi kommer til at bruge noget tid på i årene, der kommer.
SF's ordfører kaldte det et paradigmeskifte.
Jeg tror i hvert fald, at vi, hvis vi kigger ud i befolkningen, vil se en form for paradigmeskifte eller i hvert fald en øget opmærksomhed på, at den tankegang, vi havde i de her år, hvor vi tænkte, at alt var bedst, hvis det bare blev overladt til højestbydende på markedet, nok ikke længere har opbakning i befolkningen.
Og det pålægger selvfølgelig også partierne herinde at finde nogle løsninger, som kan vinde opbakning.
Det tror jeg sådan set er rigtig godt.
Og det gode i Danmark er, at vi har en tradition bygge på.
Vi skal ikke opfinde det forfra.
Det er sådan set her i vores land, at andelsbevægelsen har store dele af sine rødder.
Der findes stærke virksomheder med et stærkt, demokratisk fundament, og det er en tradition, vi kan bygge videre på.
Vi behøver ikke at overlade vores infrastruktur til udenlandske kapitalfonde.
Vi kan vælge noget andet.
Og det er det, vi skal finde vejen frem til nu.
Så jeg beklager den sene afvikling af vores beslutningsforslag.
Og tak for en god debat.