Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
B 6 Bilag 2
Offentligt
2038050_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 6
Folketinget 2018-19
Beretning afgivet af Sundheds- og Ældreudvalget den 0. april 2019
Udkast
til
Beretning
over
Forslag til folketingsbeslutning om behandlingsret inden for behandling af
søvnløshed hos børn med adhd
[af Kirsten Normann Andersen (SF) m.fl.]
1. Politiske bemærkninger
[Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg] er optaget af at
sikre, at børn og unge med søvnproblemer hjælpes bedst
muligt og at medicinering søges begrænset mest muligt.
Børn og unge med søvnbesvær som følge af forskellige
lidelser bliver imidlertid ofte medicineret, selvom Sund‐
hedsstyrelsens Nationale Kliniske Retningslinjer understre‐
ger, at det er hensigtsmæssigt at begynde behandling med
ikkefarmakologiske interventionaler, og at brug af kugledy‐
ne alt andet lige er en langt mindre indgribende behand‐
lingsform.
I forhold til bevilling af kugledyne er der adskillige ek‐
sempler på, at det ikke er tilstrækkeligt klart, hvornår der er
tale om et behandlingsredskab, hvortil regionen har leve‐
rings- og betalingsansvaret, eller om der er tale om et hjæl‐
pemiddel efter serviceloven. Der har således været sager,
hvor hverken kommunen eller regionen ser sig som ansvar‐
lig for at levere eller betale kugledyne til den pågældende,
og hvor det i sidste ende går ud over barnet eller den unge,
der har et aktuelt behov for en kugledyne. Desuden er der i
dag betydelig ventetid på konsultation hos en speciallæge
med henblik på bevilling af en kugledyne. Disse forhold kan
medvirke til, at der skabes ulighed mellem de familier, der
er mindre bemidlet, og familier, der har mulighed for at af‐
holde udgifter til en kugledyne, og dette finder [udvalget]
særdeles uhensigtsmæssigt og uacceptabelt. [Udvalget] er
også bekymret for, at disse snitfladeproblematikker i forhold
til ansvar kommer borgeren til last, f.eks. fordi uklarhederne
om regler og snitfladerne øger risikoen for, at børn og unge
udsættes for alt for indgribende behandlingsmetoder som
f.eks. medicinering, end der nødvendigvis er behov for.
[Udvalget] er opmærksom på Ankestyrelsens principaf‐
gørelse 94-15 om hjælpemidler - kugledyne - kædedyne -
behandlingsredskab, hvoraf det bl.a. fremgår, at en kugledy‐
ne kan være et behandlingsredskab eller et hjælpemiddel.
Afgørelsen heraf beror på, hvilke behov brugen af dynen
skal afhjælpe og vil altid bero på en konkret og individuel
vurdering af lidelsens karakter og omfang. Det fremgår des‐
uden, at en kugledyne ikke kan bevilges som et hjælpemid‐
del alene med henblik på at undgå medicinsk behandling af
barnet. Relevant medicinsk behandling uden væsentlig hel‐
bredsrisiko må derfor være afprøvet, før en kugle- eller kæ‐
dedyne kan bevilges af kommunen efter reglerne om hjælpe‐
midler. Det kan ikke kræves, at der er beskrevet og doku‐
menteret helt konkrete aktiviteter i dagligdagen, som barnet
udfører bedre ved brug af en kugle- eller kædedyne. Dette
skyldes, at det er en naturlig forudsætning for barnets mulig‐
hed for læring, udvikling, socialitet og trivsel, at barnet er
tilstrækkeligt udhvilet. Praksisafgørelsen har desværre som
konsekvens, at kommuner stort set kun bevilliger hjælpe‐
midler som eksempelvis kugle- eller kædedyner, når barnet
er udredt i børne- og ungepsykiatrien og har afprøvet medi‐
cinsk behandling.
På samme måde forudsætter de kliniske retningslinjer, at
børn med søvnbesvær og med behov for hjælp til dette pro‐
blem skal udredes i børne- og ungdomspsykiatrien. Konkret
betyder det, at barnet både skal gennemgå udredningsforløb
og eventuel behandling forud for, at barnet eventuelt kan af‐
prøve en kugle- eller kædedyne. Da regionerne samtidig of‐
test gør gældende, at en kugle- eller en kædedyne er et hjæl‐
pemiddel og ikke et behandlingsredskab, er borgeren ofte
henvist til kommunerne.
DokumentId
Journalnummer
B 6 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 2: Udkast til beretning
2038050_0002.png
2
Det er en reel gordisk knude, som har som konsekvens, at
uagtet de politiske hensigtserklæringer, så er praksis, at børn
alt for ofte må modtage medicinsk behandling, før en ikke-
medicinsk behandling kan iværksættes.
[Udvalget] har udvist en betydelig tålmodighed på dette
område, men [udvalget] mener fortsat ikke, at det er rimeligt
at efterlade børn og unge i situationer, hvor de på grund af
det nuværende rigide system ikke stilles de nødvendige be‐
handlingsredskaber eller hjælpemidler til rådighed. Dette
bør der tages hånd om snarest.
[Udvalget] mener derfor, at der ikke fremadrettet på
grund af uklarhed om leverings- og betalingsansvar bør kun‐
ne opstå tvivlstilfælde om, hvorvidt en kugledyne skal kun‐
ne bevilliges til børn og unge med søvnproblemer.
Derfor pålægger [udvalget] regeringen snarest at sikre, at
det fremover bliver en ret at afprøve ikke-medicinske be‐
handlingsredskaber forud for eventuel udredning og/eller
medicinsk behandling, og således at den praktiserende læge
kan ordinere et behandlingsredskab forud for henvisning til
udredning med henblik på at afprøve mindre indgribende
behandlinger, som eventuelt kan afhjælpe søvnproblemerne.
Forslaget indebærer således også, at ikke alle børn med
søvnproblemer skal udredes og således heller ikke skal diag‐
nosticeres, medmindre mindre indgribende behandling ikke
har nogen effekt.
Forslaget vil som afledt konsekvens også lette presset på
udredning af børn og unge i Børne- og Ungdomspsykiatrien.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved beretningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med politiske bemærkninger i beretningen.
2. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 4. oktober 2018 og
var til 1. behandling den 9. november 2018. Beslutningsfor‐
slaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Sund‐
heds- og Ældreudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og
dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med
udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget
på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i [2] møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 1 bilag på beslut‐
ningsforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om beslutningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 4 spørgsmål til
sundhedsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
P.u.v.
Liselott Blixt
formand