Tak for det.
Jeg har jo intet imod, at man er uenig i det her forslag.
Jeg synes måske så bare godt, man lige kunne have læst forslaget, før man heftigt kritiserer det.
Det her forslag handler jo ikke om at beskatte blyantspenge.
Jeg ved ikke rigtig, hvor hr.
Henrik Dahl har fået den idé fra.
Det fremgår fuldstændig klart af forslaget, at blyantspengene ikke skal beskattes.
Det er de penge, der er i overskud, når folk har brugt overheadet, for at bruge hr.
Henrik Dahls ord, der skal beskattes, og »overhead« er i øvrigt et fuldstændig forkert ord, for der er ikke noget »overhead« ved det her.
For det er nogle meget veldefinerede udgifter, der skal betales for.
Det er ikke specielt sådan noget med overhead, som man har til lidt fri afbenyttelse, men det er nogle meget veldefinerede udgifter, som blyantspengene skal gå til.
Det, der bare er det interessante, er, at der ikke er krav om noget regnskab, og at der ikke er krav om, at dem, man bruger, bliver betalt tilbage.
Det er en lump sum.
Man siger:
Værsgo, 400.000 kr.
skattefrit om året, brug dem, som I har lyst til, uden nogen kontrol.
Det er det, der er udgangspunktet, og det kan man synes er rimeligt, og det kan man synes er urimeligt.
Tja, jeg synes altså, det er urimeligt, og jeg synes det især, når man sammenholder det med de andre forhold, som EU-parlamentarikerne har, og som dækker de fleste af de ting, der har været nævnt.
EU-parlamentarikere fra Danmark har selvfølgelig rejsen frem og tilbage, inklusive hvis man tager fra Bruxelles til Jylland.
Det er ikke specielt rejsen til ens bopæl.
Det kan være hvor som helst.
Hvis man f.eks.
har et møde i Madrid, betaler EU-Parlamentet, at man tager til Madrid og holder møde.
Derudover har alle EU-parlamentarikere i øvrigt det frie togkort, som de kan rejse på i embeds medfør, ligesom folketingsmedlemmer har, og man har i Bruxelles mulighed for at få betalt taxaer frem og tilbage.
Derudover får man så diæter, altså flere tusind kroner om dagen.
Der skulle vel nok være den lump sum til lige at give en kop kaffe, som jo er det, der er formålet med det der omkostningstillæg, vi får.
Der skulle være rigelig mulighed for det inden for diæterne.
Så får man jo også penge til at ansætte folk.
Jeg tror, det er 115.000-120.000 kr.
om måneden, man får til at ansætte folk, hvilket jeg også synes er helt rimeligt.
Så er der i øvrigt nogle særlige penge, man kan bruge, hvis man vil ud at rejse.
Hvis jeg gerne vil se på tingene i Venezuela f.eks.
og danne mig et indtryk af det, så er der en særlig sum penge om året, jeg kan bruge til at tage en tur derhen og undersøge tingene og komme tilbage igen og aflevere flybilletten og få den dækket.
Så der er masser af steder, man kan få penge.
Så er der de her blyantspenge, som går til de her veldefinerede opgaver, f.eks.
et kontorhold i hjemlandet, til blyanter eller til bestemte kampagneformål.
Der er nogle meget, meget veldefinerede ting, som de kan bruges til, og det er fuldstændig rigtigt, at aktive parlamentarikere, som tager deres arbejde alvorligt – og dem er der en del af – bruger de penge.
De kan bruge de penge, måske ikke lige i sommerferien, men de kan bruge de penge.
Men lige så rigtigt er det, at det, at der ikke er nogen kontrol, åbner muligheden for, at folk, der ikke tager deres arbejde alvorligt, kan putte 400.000 kr.
skattefrit lige ned i lommen, og det er jo bare et spørgsmål om, om man synes, det er rimeligt, og om man synes, det er en meget bureaukratisk ordning, at man, hvis man køber et antal kuglepenne, eller hvis man lejer et kontor, så gemmer en kvittering på lejekontrakten, og at man lægger bilaget for den indbetaling, man laver for det kontor, ind i en mappe.
Er det meget bureaukratisk?
Nej, det er meget enkelt, og til udenrigsministeren kan jeg sige, at det sådan set er det, som Rina Ronja Kari gør.
Hun har en mappe, som hun altid har med på møderne – udenrigsministeren kan bare henvende sig, og så får han den at se – hvor alle bilag for alt, hvad hun bruger penge til, uden undtagelse, er sat ind.
Den er præsenteret for pressen flere gange, og den er fuldstændig tilgængelig, og det er ikke noget stort administrativt problem.
For det betyder jo bare, at man, når man køber en af de ydelser, der er underlagt blyantspengene, får en kvittering og sætter ind i mappen.
Hvor svært kan det være?
Det er kun svært, hvis man ikke vil.
Og så må man spørge:
Hvorfor vil man ikke?
Der må jeg sige til hr.
Rasmus Nordqvist, at jeg håber, at hr.
Rasmus Nordqvist her fra den 26.
maj får mulighed for ved selvsyn at se, hvordan blyantspengene i visse tilfælde bliver anvendt.
Det her er jo ikke noget, der kommer til at gå ud over nogen hårdtarbejdende politikere.
Det er jo ikke noget, der kommer til at begrænse nogen i at gøre noget, der handler om det politiske arbejde, ikke én, for de kan jo bare fremlægge bilag for det.
Det kommer kun til at gå ud over dem, som vælger at bruge deres blyantspenge til private formål.
Så er det blevet fremført, at der, forstod jeg, var et register i EU-Parlamentet, og jeg beklager selvfølgelig dybt, at man ikke kan lave teksten om med tilbagevirkende kraft.
For det her er jo fremlagt for en måned siden eller sådan noget, og det var så før, man behandlede et forslag i Europa-Parlamentet, og det er rigtigt, at der er vedtaget nogle ting, som ikke indebærer oprettelsen af et register, som alle er i.
Altså, det er et sted, hvor folk, der ønsker det, kan gå hen og fremlægge deres ting, men der er ingen forpligtigelse i forhold til dem, der udbetaler pengene, om at gøre det, og det er muligt, at den del kan erstatte vores forslag i Danmark, og så er det jo kun fint.
Det er jo rigtig godt, at det pres, der har været, har slået igennem der.
Men den anden del, nemlig den, der handler om, at dem, der ikke bruger deres penge, fordi de ikke kan samle dokumentation for, at de bliver brugt i forhold til det, de
skal
bruges til, skal betale skat af dem, synes jeg er helt rimelig.
Diskussionen om, hvorvidt det er forhindret af EU-Domstolen, vil jeg sætte spørgsmålstegn ved, og det vil dybest set kun kunne afgøres ved en domstolsafgørelse, og den synes vi så at man skal tage.
Det er et spørgsmål om, hvordan man fortolker de ting, som står i domstolsafgørelsen, om, at der ikke må være tale om urimelig høje godtgørelsesbeløb, således at det er et skjult vederlag.
Jeg vil sige, at jeg, hvis vi har personer, der år efter år modtager 400.000 kr.
skattefrit, så helt ærligt tror, at alle, også EU-Domstolen, vil anse det for at være et skjult vederlag.
Men det er jo en sag, man kan afprøve.
Det handler jo om en politisk vilje til, hvilken vej man ønsker at gå.
Vi ønsker at gå den vej, hvor vi kan få det afprøvet.
Der er andre, der ikke ønsker det afprøvet, og som opgiver på forhånd.
Det er så helt i orden.
Til sidst vil jeg sige, at jeg, da jeg var medlem af EU-Parlamentet, havde et fortrinligt samarbejde med Ingeborg Grässle, som var fra Sydtyskland, og hun var tysk konservativ.
Hun var ikke engang fra CDU, men fra CSU og meget konservativ, så det ville noget, og vores samarbejde var i budgetkontroludvalget, hvor vi sammen arbejdede hårdt for at afdække svindel og svig og misbrug af penge.
Vi gjorde det ud fra hver vores synspunkt.
Jeg gjorde det for ligesom at illustrere, at EU var en stor maskine, hvor det ikke kunne lade sig gøre at få en effektiv kontrol og der heller ikke var en vilje til det.
Hun gjorde det ud fra et ønske om at vise, at man ved at få de her kontrolmekanismer igennem og undgå den her svindel og svig kunne gøre EU appetitligt for folk og få dem til at forstå, at det her var vejen frem.
Ud fra forskellige synspunkter arbejdede vi for nøjagtig det samme.
Vi opfordrer det her Folketing til – med de forskellige udgangspunkter, vi måtte have – at arbejde for den størst mulige budgetkontrol med EU's midler.
Så er der dem, der mener, at den kontrol vil føre til, at opbakningen til EU stiger endnu mere.
Det er fint med mig, det har jeg ikke noget problem med, og vi andre kan jo så forfølge det mål, vi har.
Jeg synes, det er beklageligt, at der ikke er en bredere opbakning til det, især fordi vi ved, at det, når vi kommer frem til valgkampen om ganske få måneder – ligesom ved den tidligere valgkamp og den forrige valgkamp og den forrige valgkamp igen – når det her spørgsmål bliver rejst, så vil blive sagt, at der da selvfølgelig skal være kontrol med blyantspengene, at man da selvfølgelig ikke skal kunne bruge blyantspenge til private formål, og at man da selvfølgelig ikke skal kunne købe et kontor hjemme i sin private lejlighed, hvor det, når man går ind i et bestemt rum, så er noget, der er betalt af blyantspengene.
Selvfølgelig skal man ikke kunne det, vil der blive sagt.
Problemet er, at der ikke rigtig vil blive gjort noget, og at det stadig væk er sådan, at flertallet af de danske EU-parlamentarikere ikke fremlægger bilagene for de penge, de bruger, for de 400.000 skattefri kroner, de får om året.
Det synes vi er et problem, og det burde alle andre også synes var et problem.