Man kan jo spørge her i Folketingssalen, om man kan opnå noget ved at udfordre EU's mangelfulde miljøpolitik.
Kan et EU-land forsøge at gå foran?
Ja, det kan man godt.
Det danske Folketing vedtog jo et forbud mod bisfenol A, og det medførte sådan set, at man ændrede miljøpolitik i EU.
Vi har også oplevet, at der i en del EU-lande er en stærk modstand mod gmo-dyrkning.
Så har det været svært at komme frem til at have fælles regler for gmo-dyrkning, og det har jo så medført, at EU har accepteret, at man kan have forskellige regler i forskellige EU-lande.
Hvad så med Enhedslistens forslag om et forbud mod glyfosat?
Ja, EU har jo forlænget godkendelsen med 5 år til december 2022.
Trine Torps spørgsmål om, hvad det så er, man gør i Danmark, var sådan set godt.
Man gør intet, tror jeg.
Man gør intet, man forventer et eller andet om, at EU laver endnu en forlængelse.
Men egentlig er det et godt spørgsmål, for vi har jo et landbrugserhverv, hvor glyfosat er det mest anvendte giftstof, og hvis vi kommer frem til, at der lige pludselig i 2022 ikke kommer en forlængelse i EU, hvad gør dansk landbrug så?
Hvad gør man på de offentlige arealer?
Det synes jeg er interessant.
I den debat, der var i EU, var der jo en række lande, der ikke ønskede så lang en godkendelse som 5 år, og der var sådan set ni lande, som stemte imod forlængelsen.
Hvis man så ser på, hvad for en proces der har været, synes jeg, det har været meget bekymrende, at der i EU-processen har været en rapport, som lå til grund for forlængelsen, hvoraf en pæn del var direkte kopieret fra Monsantos egen rapport om glyfosat.
Jeg synes ikke, det er tillidsvækkende.
Og det er jo så slet ikke tillidsvækkende, når man ser, at Verdenssundhedsorganisationen og deres kræftforskere kommer frem til, at glyfosat sandsynligvis er kræftfremkaldende eller muligvis kræftfremkaldende.
Sker der mere ude i Europa?
Ja, Macron i Frankrig har sagt, at han vil indføre et forbud efter 3 år.
Hvis han gør det, er det i relation til den godkendelse, der er.
Så vil Frankrig jo komme i konflikt med det, som EU tillader.
Jeg kan oplyse om, at Enhedslisten har samarbejde med venstrefløjspartier ude i Europa, hvor det forslag her i en eller anden form vil blive stillet i flere parlamenter i andre europæiske lande.
Jeg har også noteret mig, at Miljøstyrelsen i et svar ikke mener, at vi kan vedtage et generelt forbud mod glyfosat, som Enhedslisten har fremlagt her.
Men i det samme svar står der så, at vi har mulighed for at være restriktive over for anvendelsen på visse arealer.
Jeg synes egentlig, der er god grund til at gå videre med det og se, om der ikke efter et valg – for sådan lytter jeg mig til det i debatten i dag – kunne blive et flertal, som vil indføre et sprøjteforbud på legearealer og sportspladser m.v.
Det er jo egentlig ret vildt, at det er tilladt at sprøjte med glyfosat på en legeplads.
Nu har vi så en godkendelse i EU, hvor man udelukkende har forholdt sig til glyfosat, men ikke forholdt sig til det miks, der er, når man bruger nogle hjælpestoffer, som gør, at glyfosat kan klæbe fast til blade.
Så vil det jo nok også kunne klæbe fast på tøj eller på fingrene af et barn.
Så jeg synes faktisk, der er et forsigtighedsprincip, som vi skulle folde ud til at blive virkelighed i Danmark – at man ikke sprøjter med glyfosat på legepladser m.v.
Det har været nævnt her i debatten, at det var urealistisk, at det skulle gennemføres den 1.
marts 2019.
Ja, men det er jo den historik, der er, når man indsender et beslutningsforslag.
Så går der tid, inden det får mulighed for at blive behandlet i Folketingssalen.
Så vi ville have det helt fint med, hvis det kunne blive vedtaget den 1.
marts 2020.
Så har jeg lyst til at gentage, at vi står over for, at Verdenssundhedsorganisationen WHO's kræftagentur sådan set også kigger på det her, kigger på glyfosat, og det er så
med
hjælpestofferne.
Og det er vel egentlig en mere rimelig betragtning, for man bruger jo glyfosat med hjælpestoffer ude i marken, ude på de offentlige arealer.
Så jeg synes egentlig, det er værd at lægge mærke til, hvad de kommer frem til af anbefalinger.
Jeg synes også, det er tankevækkende, at når man indimellem tager prøver på mennesker, om man har glyfosat i kroppen, så viser det sig, at det sådan set er det udbredte.
For et par år siden fik folketingsmedlemmer, i hvert fald dem, der var miljøordførere, tilbudt at få taget sådan en prøve, og selv om man spiser en kost, hvor der burde være ret lidt glyfosat i, så boner det alligevel ud, så man kan måle det i urinen.
Det er så én ting – hvad det er for den menneskelige organisme og vores sundhed.
Noget andet er, hvad der foregår ude i naturen.
Og tak til Christian Poll for indlægget, for når man har sådan nogle godkendelsesprocedurer, kan man vel ikke undersøge alt.
Hvis man ser på vores landbrugsarealer, har man normalt en utrolig stor fokus på, hvad det er for nogle planter, man dyrker, og hvordan det, man så dyrker, kan bruges til foder eller til menneskeføde.
Men man har meget lidt fokus på det mikroliv, der er i jorden, og meget lidt fokus på, om der kunne være nogle stoffer, som sådan set hæmmede det mikroliv.
Der er nok noget mere fokus på, hvad det er, de her stoffer gør ude i vores vandmiljø.
Det måler man på.
Men der er vi igen ude i noget med, at det er meget små organismer, som sådan set kan blive påvirket af nogle sprøjtegifte eller sprøjtegiftrester.
Så et højere forsigtighedsprincip end det, man praktiserer i EU i øjeblikket, synes jeg absolut der er grund til at gå efter.
EU's forsigtighedsprincip går jo ud på, at producenterne skal bevise, at et stof ikke er farligt.
Og hvor omfattende skal det så være?
Har man i tilstrækkelig grad taget med, hvad det er for en skadelig effekt, det kan have på mikrolivet i jordoverfladen?
Vi har brug for, at der er EU-lande, som tør udfordre og på miljøområdet gå foran.
Det er jo derfor, vi stiller det her forslag.
Vi er sådan set med på at udfordre EU-systemet.
Vi synes, at det enkelte EU-land skulle have mulighed for miljømæssigt at gå videre, end hvad man i samtlige lande kan vedtage.
Jeg vil gerne sige tak til Venstre for ikke at have dundret imod vores forslag i dag.
Og jeg vil gerne sige tak til SF og Alternativet for at have bakket op om forslaget, og jeg lyttede mig til, at jeg ikke kunne udelukke, at man efter et valg kunne tage små skridt sammen med Socialdemokratiet.
Det synes jeg især skulle gennemføres med hensyn til at begrænse brugen af sprøjtemidler på nogle offentlige arealer, som også bruges til rekreative formål.