Tak for debatten indtil nu.
Det virker jo på nogle, som om alt er godt, hvis det kommer fra regeringen, og det præger så debatten lidt for meget, synes jeg.
Jeg vil godt lige i forlængelse af debatten her sige, at det altså ikke er et fiskeforbudsforslag, vi er i gang med.
Det er jo et spørgsmål om at modellere på, hvad det er for et fiskeri, man vil acceptere.
Det, som forslaget går ud på, er, at Folketinget pålægger regeringen at tage de nødvendige administrative skridt for at sikre, at der fra og med den 1.
januar 2019 indføres et forbud mod trawlfiskeri og et forbud mod muslingefiskeri med skrabende redskaber i Lillebælt i minimum det område, der er udlagt til Naturpark Lillebælt, for at fremme mulighederne for et skånsomt fiskeri og styrke naturen og de rekreative muligheder i området.
Nu kan der jo godt gå lidt tid, fra man indsender et beslutningsforslag, indtil det kommer til første behandling i Folketingssalen, og derfor er det naturligt at sige, at den 1.
januar er urealistisk.
For vi skal selvfølgelig have en udvalgsbehandling af forslaget her, så den dato skal ændres.
Det er jo nødvendigt.
Vi synes, at miljøforholdene i Lillebælt er meget specielle.
De minder om Øresund, hvor der har været et trawlforbud i 80 år, hvilket har været medvirkende til, at Øresunds høje biodiversitet er blevet bevaret, og det har medvirket til at sikre, at fiskebestandene i Øresund er sunde.
Bl.a.
er det det eneste sted i Østersøen, hvor bestanden af østersøtorsk er sund.
Trawlforbuddet i Øresund har desuden helt unikt medvirket til at sikre et levende, rentabelt og skånsomt fiskeri i sundet, da fiskeri med både pelagisk og bundslæbende trawl normalt hindrer fiskemulighederne med passive redskaber inden for det samme område.
Øresund er kendt i hele Europa som et sted, hvor erhvervsfiskeri og natur sameksisterer på allerbedste vis, og her har forbuddet mod trawlfiskeri spillet en væsentlig rolle.
Forslagsstillerne ønsker med dette forslag at implementere den samme model i Lillebælt.
Et trawlforbud i Lillebælt vil således kunne være en gevinst både for det skånsomme fiskeri med passive redskaber, for havbundens natur og fiskenes levesteder og fiskebestandene i Lillebælt generelt.
Trawlforbuddet vil understøtte et skånsomt fiskeri og naturen i Naturpark Lillebælt.
Friluftsrådet har i 2017 givet godkendelse til, at Naturpark Lillebælt optages som en egentlig naturpark under Friluftsrådets mærkningsordning Danske Naturparker.
Forud for godkendelsen har området været et pilotprojekt i 4 år, hvor de tre kommuner omkring Lillebælt, Fredericia, Kolding og Middelfart, har arbejdet sammen om en række tiltag som f.eks.
sten- og dykkerrev.
Naturpark Lillebælt bliver med godkendelsen Danmarks største naturpark.
Formålet med naturparken er at styrke og værne om områdets storslåede natur og bidrage til, at lokalbefolkningen og områdets gæster får glæde af naturen omkring bæltet.
Jeg synes faktisk, det er utrolig væsentligt.
Normalt har vi en langt større opmærksomhed på naturtyper, som man kan se, når man går på landjorden, og det er et overset område, at der sådan set er liv under havoverfladen.
Det er overset i alt for høj grad, og det er derfor, at det her forslag kunne være noget, som kunne være med til at sige:
Vi har haft gode erfaringer med Øresund; nu går vi videre og tager et vandområde mere og kommer frem til at udvikle de naturtyper og bevare de naturtyper, som der er.
Jeg vil gerne sige tak for debatten her.
Tak til Dansk Folkeparti for den relativt positive modtagelse af forslaget, selv om man ikke fuldt ud kan støtte det, og tak til Alternativet, SF og Radikale for en mere helhjertet støtte til forslaget.
Vi synes, at det med de nye oplysninger, der er kommet frem fra ministeren, om, hvor mange både det drejer sig om – der er åbenbart data for, hvor omfattende eller ikkeomfattende der bliver trawlet i området, og der er åbenbart også noget på vej om at reducere i mulighederne for at trawle i Lillebælt – kunne være interessant at få tal på, altså hvis den reduktion gennemføres, hvor lille et tab det så er for de fiskere.
Vi har i dag fået at vide, at det er en indtægt på 1 mio.
kr.
Vi kommer så ned på, at det er et årligt tab for de fiskere, og i det regnestykke er der så medtaget, at de fiskere kunne omrigge.
Der er ordførere, f.eks.
fra Socialdemokratiet, der ligesom har sagt, at det her er noget, som kunne skade det lokale fiskeri.
I den fiskeaftale, vi har lavet, er der mulighed for at omrigge sin fiskerflåde.
Så der er sådan set støttemuligheder til at hjælpe de kystnære fiskere, som ønsker at fiske på en anden måde.
Så jeg synes egentlig, at man forsøger at tale en konflikt op til noget større, end det er.
For jeg lytter mig også til, at der er en vis opbakning til, at vi også skal værne om de naturværdier, som er under havoverfladen.
Det er der sådan set bredt.
Men der er så ikke lige i dag et flertal, som synes, at det geografiske område, som vi har indstillet, skal være det geografiske område, hvor man kommer frem til at have et trawlforbud.
Men jeg kan forstå, at der er noget på vej, som vil øge de områder med et trawlforbud i Lillebælt, og at man kan se frem til, at naturinteresser bliver varetaget i højere grad.
Den proces i udvalget synes jeg bliver spændende.
Det kunne være spændende at tage det kort, som vi har forslået, og se, hvor det er, ministeren synes der skal være et trawlforbud, og hvis man lægger de to kort over hinanden, kan vi se, hvor langt vi så kommer.
Det bliver interessant at se, om vi ender med, at det bare er en sejlrende, hvor man fortsat må komme og trawle.
Det synes jeg ville være interessant.
Men tak for debatten.