Hvis du i dag tilhører gruppen af 140.000 alkoholafhængige i Danmark eller er en af de 585.000 borgere, som har et alkoholforbrug, der skader dit helbred fysisk eller mentalt, og er blevet motiveret til at søge behandling, så er det fuldstændig vilkårligt, hvilke tilbud du bliver mødt med.
Det afhænger af dit postnummer – du kommer til at deltage i en form for behandlingsbingo.
Det er et vilkår, vi senest har fået dokumenteret i den grundige gennemgang af kommunernes tilbud, som foreningen Alkohol & Samfund har gennemført.
Den viser voldsomt store udsving i de tilbud, som kommunerne tilbyder.
F.eks.
fremgår det, at kun 66 pct.
af en kommunes alkoholbehandlere har taget et eller flere moduler af Sundhedsstyrelsens kvalificerende alkoholbehandleruddannelse på trods af den erkendte vigtighed af et fælles fagligt grundlag for alkoholbehandlere.
Der er også store udsving i kvaliteten af de tilbud, kommunerne tilbyder.
43 pct.
har ikke samarbejdsaftaler med andre aktører som socialpsykiatri, psykiatrisk skadestue eller psykolog, selv om det fremgår af Sundhedsstyrelsens rådgivningsmateriale, at »samarbejde med relevante instanser øger sandsynligheden for en god effekt af behandlingen«.
Over en femtedel tilbyder ikke pårørendetilbud, og en fjerdedel har ikke udarbejdet kvalitetsstandarder.
Det bekræfter et billede, vi i forvejen frygtede:
kvaliteten er simpelt hen for svingende.
Det er ikke rimeligt.
Det er en grænseoverskridende erkendelse at komme frem til, at man har et overforbrug af alkohol, som man ikke selv kan kontrollere.
Ofte er der brug for en indsats i forhold til både opsporing og motivation til at søge behandling.
Når den hurdle er overvundet, skal man ikke mødes af tilfældigheder, såsom hvilken kommune man bor i.
Sundhedslovens § 141 giver borgere med misbrugsproblemer ret til gratis behandling og kommunerne pligt til at levere denne behandling inden for 14 dage.
Så har borgerne ikke krav på en mere, og kommunerne har ikke pligt til mere.
Sådan er loven, men er det rimeligt?
Det skal kunne forventes, at man bliver mødt af et kvalitativt behandlingstilbud, præcis som hvis det handlede om en hjertelidelse, kol eller diabetes.
Beslutningsforslaget fra Enhedslisten og SF pålægger regeringen at udarbejde en alkoholbehandlingspakke.
Det er klart, som en tidligere ordførere har nævnt, at når der står i beslutningsforslaget, at det skal være fra 1.
februar, er det selvfølgelig, fordi det gav god mening dengang, da forslaget blev fremsat.
Hvis vi skal lande det her med en fælles beretning, skal vi selvfølgelig se på det – det er jo ikke det, der er det afgørende.
Men en alkoholbehandlingspakke skal som minimum indeholde følgende tre delelementer:
Autorisation af alkoholbehandlere, kvalitetskrav til behandlingen og et referenceprogram for behandling af alkoholmisbrug.
Vi er fuldstændig åbne over for at drøfte andre relevante elementer, som kan understøtte formålet med at sikre ensartet høj kvalitet i behandlingen og styrke retssikkerheden for alkoholafhængige og sammenhæng i sundhedsvæsenets behandling af alkoholafhængige.
En autorisation af alkoholbehandlere med et uddannelseskrav er helt nødvendigt.
Som tidligere nævnt er det gennemsnitligt blot 66 pct., der har hele eller dele af Sundhedsstyrelsens anbefalede alkoholbehandleruddannelse.
Forslagsstillerne finder derfor, at alkoholpakken bør indeholde et krav om, at behandlerne har gennemført Sundhedsstyrelsens anbefalede alkoholbehandleruddannelse fra 2007 og har fået udstedt en autorisation, som kan fremvises på forespørgsel til både myndigheder og borgere.
Ved at sikre, at behandlerne er autoriserede, kan vi forvente både kvalitet og ensartethed i behandlingen.
En autorisation af behandlere vil ligeledes betyde en ligestilling med behandling for andre sygdomme, hvor borgere har mulighed for at klage til Styrelsen for Patientklager, f.eks.
over forløb eller over enkelte behandlere.
Ligeledes skal socialtilsynets forpligtelse udvides til også at inkludere tilsyn med de autoriserede behandlere.
Endvidere er det væsentligt for arbejdsmiljø og patientsikkerhed, at der løbende sker en efteruddannelse og ajourføring af autoriserede alkoholbehandlere.
Regeringen pålægges derfor at udarbejde et forslag til etablering af et fagligt forum under f.eks.
Sundhedsstyrelsen, der kan sikre udvikling og kvalificering af efteruddannelsen af autoriserede behandlere.
Der er som det andet punkt brug for kvalitetskrav til udredning og behandling.
Sundhedslovens § 141 giver alle borgere adgang til vederlagsfri ambulant alkoholbehandling inden for 14 dage.
Samtidig har Sundhedsstyrelsen i 2018 opdateret de nationale kliniske retningslinjer om behandling af alkoholafhængighed.
Desværre fremgår det både af virkeligheden og af den undersøgelse, som Alkohol & Samfund har gennemført, at det langtfra er alle 98 kommuner, der lever op til Sundhedsstyrelsens anbefalinger om god praksis, og det er også forskelligt, hvilke behandlingstilbud kommunerne giver alkoholafhængige.
Det er derfor nødvendigt, at der med udgangspunkt i Sundhedsstyrelsens opdaterede kliniske retningslinjer for 2018 stilles krav om kvalitet i tilbuddene i alkoholbehandlingen, som både private og kommunale alkoholbehandlere skal leve op til.
Desuden ønsker vi med udgangspunkt i »Kvalitet i alkoholbehandling - et rådgivningsmateriale« fra Sundhedsstyrelsen, 2008, at der udarbejdes en klinisk retningslinje for, hvilken udredning alkoholafhængige skal tilbydes, herunder modtagelse af akutpatient, modtagelse af ikkeakut patient, kortlægning af misbrugets omfang, udredning for somatiske og psykiatriske lidelser på samme tid og visitation til behandling.
Som det sidste og tredje punkt foreslår vi at få udarbejdet et referenceprogram, der kan sikre større grad af sammenhæng i behandlingen for borgeren.
Undersøgelsen fra Alkohol & Samfund viser, at 53 pct.
af kommunerne ikke har samarbejdsaftaler med almen praksis eller hospitaler om psykiske, somatiske eller sociale følgeproblemer relateret til alkohol, til trods for at cirka halvdelen af borgerne med alkoholproblemer samtidig lider af en eller flere psykiske sygdomme, at alkoholoverforbrug er direkte relateret til 200 fysiske følgesygdomme, samt at alkoholproblemer ofte afstedkommer en lang række sociale problemer.
Tilsvarende viser nye tal fra Sundhedsdatastyrelsen, at ud af alle borgere, der var i alkoholbehandling i kommunerne, var kun 5 pct.
henvist fra hospitalerne og kun 6 pct.
henvist fra egen læge eller almen praksis.
Derfor må Sundhedsstyrelsen udarbejde et referenceprogram, der yderligere beskriver hospitalets, egen læges, kommunale og private alkoholbehandlingers og institutioners ansvar for opsporing, henvisning og behandling af alkoholproblemer og de medfølgende psykiske og somatiske sygdomme.
Med hensyn til finansiering af forslaget, som vi selvfølgelig også er villige til at drøfte – især udgiften til en uddannelsesmæssig opkvalificering af alkoholbehandlere – foreslår vi en genindførelse af tillægsafgiften på alkoholsodavand.
Det vil indbringe et provenu på ca.
35-40 mio.
kr.
I forhold til finansieringen kan det også bemærkes, at det daværende KORA – det, der i dag hedder VIVE – i 2017 beregnede, at de kommunale merudgifter til borgere med alkoholproblemer beløber sig til 3,5 mia.
kr.
Hvis man medregner de regionale udgifter, vurderede det daværende KORA udgifterne til 13 mia.
kr.
årligt.
Men den væsentligste grund er, at når borgere, der er ramt af et overforbrug af alkohol, tager skridtet og søger hjælp, så bør de mødes af autoriserede behandlere, et fagligt kvalificeret tilbud og en sikkerhed for sammenhæng i behandlingen.
Det finder vi er det eneste anstændige.
Heldigvis kan jeg jo høre på debatten her i dag, at det er der sådan set også en bred forståelse for og en bred enighed om.
Jeg vil sige i forhold til de kritiske bemærkninger, der har været, i forhold til finansieringen, at det er vi fuldstændig åbne over for at diskutere.
Det er ikke det, der er det afgørende i forhold til det her.
Jeg har tidligere nævnt, at i forhold til startdatoen for det her eller hvornår regeringen skal fremlægge et forslag, er vi selvfølgelig også fuldstændig åbne for at kigge på det – det er ikke det, der er det afgørende.
Det, der er det afgørende, er, at vi får sat et nyt spor, at vi får sat det her i værk, altså både i forhold til autorisation, kvalitetsstandarder og referenceprogram, fordi vi gang på gang har hørt den her debat, og fordi vi gang på gang har afventet, at der skulle komme initiativer.
Derfor synes jeg, at det positivt at høre, at det lyder til, at der er en bred opbakning til, at vi kan få lavet en form for fælles beretning, og at det også i den beretning kan fremgå, at det er nødvendigt, at vi nu får taget initiativer, samtidig med at vi kan få lavet et kvalitetstjek ude i kommunerne.
Men som jeg har hørt på debatten, er der også en stor forståelse for, at det allerede med den viden, vi har i dag, er muligt for os at igangsætte initiativer med udgangspunkt i den viden, vi har.
Det vil jeg sådan set se frem til forhåbentlig kan blive afspejlet i en fælles beretning.
Men tusind tak for de faldne bemærkninger, og tusind tak for debatten.