Forsvarsudvalget 2018-19 (1. samling)
B 26
Offentligt
2002150_0001.png
MINISTEREN
Forsvarsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
17. januar 2019
2018-6883
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Forsvarsudvalget har i brev af 20. december 2018 stillet mig følgende spørgs-
mål (FOU B 26), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra folketingsmedlem Bjarne Laustsen (S) og Susanne Eilersen (DF).
Spørgsmål nr. 2:
Vil ministeren oplyse, hvor mange der dør som følge af brand årligt i Danmark
henholdsvis på plejehjem og i alt? Hvilke initiativer har regeringen taget for at
bringe antallet ned?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Forsvarsministeriet, som fører statistik over
brande, og som varetager brandforebyggelse. Ministeriet oplyser følgende:
”Til
brug for besvarelsen af spørgsmålet er der indhentet bidrag fra Bered-
skabsstyrelsen, som har oplyst følgende:
Nedenstående tabel viser antallet af branddøde i alt i perioden 2008
2017
samt en særskilt opgørelse for branddøde på plejehjem fra årene 2014-2017.
Data fra 2018 er endnu ikke valideret.
Antallet
af branddøde for bopælskategorien ”plejehjem” (hele landet) kan kun
særskilt opgøres for perioden 2014-2017,
da registreringer i kategorien ”pleje-
hjem” først er begyndt i 2014.
År
2008
2009
2010
2011
2012
Branddøde i alt
91
71
74
64
66
heraf på plejehjem
B 26 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvor mange der dør som følge af brand årligt i Danmark på plejehjem henholdsvis i alt, til transport-, bygnings- og boligministeren
2002150_0002.png
2013
2014
2015
2016
2017
70
84
68
51
61
7
11
2
7
Side 2/3
Kilde: Beredskabsstyrelsens Dødsbrandsdatabase
Branddøde defineres ved personer, der omkommer under brand eller senest 30
dage efter branden som følge af brandpåvirkning
typisk røgforgiftning eller
forbrænding.
Initiativer målrettet forebyggelse af brand i bygninger
Beredskabsstyrelsen oplyser, at styrelsen varetager et regelsæt, som bl.a. om-
fatter forebyggelse af brand i bygninger, der huser plejehjem og plejecentre.
Beredskabsstyrelsen har dog ikke en specifik brandforebyggende indsats mål-
rettet plejehjem.
Med hjemmel i beredskabsloven er der udstedt to bekendtgørelser (bekendtgø-
relse om brandværnsforanstaltninger i hoteller m.v. og bekendtgørelse om
driftsmæssige forskrifter i hoteller m.v.), som stiller driftsmæssige krav til ste-
der, hvor mange mennesker samles eller samles under særlige forhold, herun-
der plejeinstitutioner med soverumsafsnit, hvor der er flere end 10 sovepladser.
Beredskabslovgivningen er på dette område et supplement til byggelovgivnin-
gen.
Der er endvidere udstedt
bekendtgørelse om brandsyn,
som vedrører tilsyn
med visse lokaliteter, herunder plejeinstitutioner med soverumsafsnit, hvor der
er flere end 10 sovepladser.
Af bekendtgørelse om brandværnsforanstaltninger fremgår det bl.a., at kom-
munalbestyrelsen kan give yderligere driftsmæssige pålæg, der i det enkelte
tilfælde skønnes nødvendig for at forebygge eller mindske brandfaren og for at
sikre redning af personer, der befinder sig i lokalerne.
Initiativer målrettet det øvrige samfund
Beredskabsstyrelsen arbejder kontinuerligt med at reducere antallet af brande i
Danmark. ”National Strategi for forebyggelse af ulykker og katastrofer”, som
blev offentliggjort i 2017, har således som et af sine overordnede mål at ned-
bringe antallet af døde og tilskadekomne samt udgifterne til skader som følge af
brand, stærke storme og oversvømmelser. Strategien har et borgerrettet sigte
B 26 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvor mange der dør som følge af brand årligt i Danmark på plejehjem henholdsvis i alt, til transport-, bygnings- og boligministeren
2002150_0003.png
og prioriterer tiltag med fokus på særlige målgrupper, herunder ældre og andre
mindre ressourcestærke grupper.
Centralt i dette arbejde er forebyggelseskonceptet Brandsikker Bolig, som er
udviklet i samarbejde mellem Beredskabsstyrelsen, Danske Beredskaber, KL og
TrygFonden.
Konceptet sætter fokus på brandsikkerheden i eget hjem og er primært målret-
tet svage ældre og andre mindre ressourcestærke grupper, da risikoen for at
komme til skade eller omkomme stiger med alderen og er særlig stor for sam-
fundets mest udsatte og sårbare grupper. Brandsikker Bolig er således ikke
tiltænkt plejehjem/plejecentre eller andre steder, hvor bygningsreglementet
stiller krav om automatiske brandalarmeringsanlæg, f.eks. alarmering og
sprinkling, og/eller hvor der er plejepersonale døgnet rundt.
Det kommunale brandvæsen fungerer som tovholder for den lokale implemen-
tering af Brandsikker Bolig. Den lokale implementering er imidlertid også af-
hængig af deltagelse fra den kommunale hjemmepleje og/eller andre relevante
aktører. Det skal bemærkes, at konceptet er frivilligt at benytte for det kommu-
nale brandvæsen og de øvrige kommunale forvaltninger.
Foruden Brandsikker Bolig kan nævnes Brandskolen Brandparat, som er et
interaktivt, webbaseret kursus i at forebygge og håndtere brand. Brandparat
tilbydes i forskellige versioner dels til ansatte i kommunerne, dels til ansatte og
studerende ved sygehuse og i psykiatrien, dels til borgerne generelt. Brandparat
er udviklet af Beredskabsstyrelsen i samarbejde med Danske Beredskaber og
TrygFonden.”
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen