Forsvarsudvalget 2018-19 (1. samling)
B 26 Bilag 1
Offentligt
1965954_0001.png
Tryghed - tæt på
Til:
8. november 2018
Transport-, Bygnings- og Boligministeren
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Brandsikkerhed i bygninger
Tak for ministerens svar af 8. oktober 2018 på vores tidligere henvendelse om ovennævnte emne.
Svaret henviser til, at der tidligere i år er tildelt kommunerne mulighed for at henlægge enkelte
beføjelser til det stedlige beredskab. Denne mulighed er imidlertid stærkt begrænset, idet den alene
retter sig mod allerede opståede akutte situationer på tider af døgnet, hvor kommunernes
forvaltninger ikke er tilgængelige.
Hos Danske Beredskaber kerer vi os om forebyggelse, og om at være proaktive. Vi vil langt hellere
undgå, at akutte situationer opstår.
Netop derfor er der behov for, at der allerede i forbindelse med planlægning og godkendelse af
byggeri og renovering er skarpt fokus på brandsikkerheden. Et emne, som vi i beredskabet har stedse
opdateret specialviden om.
At bygningsmyndigheden har mulighed for at rådføre sig om brandsikkerhedsmæssige spørgsmål i en
byggesag, sikrer for det første ikke at dette sker hverken helt eller tilstrækkeligt, ligesom det for det
andet ikke sikrer beredskabet konkret viden om det byggeri, man evt. senere skal gennemføre en
effektiv indsats i, hvis uheldet er ude.
Den manglende sikring af samspil mellem relevant viden om brandsikkerhed, og den manglende
sikring af beredskabets viden om udformning og indretning af et konkret byggeri, skaber efter vores
opfattelse samlet set en forringelse af brandsikkerheden i Danmark.
Det konkrete forhold, at dispensationen omkring sprinkling på Farsøhthus er tildelt i 1997 af den
dengang i kommunens enhedsforvaltning ansatte beredskabsmedarbejder, har efter vores opfattelse
meget ringe betydning i nutiden.
Både den nu større resortkommune, og det nu større, selvstændige stedlige beredskab har slået fast,
at et sagsforløb og en dispensation som givet i 1997, ikke vil kunne finde sted i dag.
Der er som bekendt siden dengang gennemført først en større kommunalreform, og siden en
beredskabsreform, der for begge myndighedsenheders vedkommende generelt har betydet større og
mere robuste enheder, ligesom de fleste kommunale beredskaber er udskilt i selvstændige enheder,
juridisk uafhængigt af den enkelte kommune.
Danske Beredskaber, H. C. Andersens Boulevard 23, 3. sal, DK-1553 København V.,
www.danskeberedskaber.dk, [email protected]
B 26 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Kopi til orientering af henvendelse af 8/11-18 vedrørende opfølgende svar på ministerens brev om brandsikkerhed i bygninger, fra Danske Beredskaber
1965954_0002.png
I al beskedenhed mener vi i beredskabet at besidde en ikke uvæsentlig og dynamisk specialviden om
brandsikkerhed, ligesom vi gerne, via sikkerhed for førstehåndsviden om og kendskab til en bygning,
ville have haft bedre mulighed for mere effektivt at planlægge indsatser i nyt byggeri.
Samlet set er vi både overraskede og ærgerlige over, at der ikke er et ønske om at sikre, at alle gode
kræfter og al relevant viden, inddrages i processen hen mod at skabe bedst mulig brandsikkerhed i
Danmark.
Med venlig hilsen
Jarl Vagn Hansen
formand
Danske Beredskaber
H. C. Andersens Boulevard 23, 3.
DK-1553 København V.
www.danskeberedskaber.dk