Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
B 15 Bilag 1
Offentligt
2009561_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 15
Folketinget 2018-19
Beretning afgivet af Undervisningsudvalget den 5. februar 2019
Udkast
til
Beretning
over
Forslag til folketingsbeslutning om en national strategi for digitalisering i
uddannelsessystemet
[af Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) m.fl.]
1. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved beretningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med politiske bemærkninger i beretningen.
2. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 9. oktober 2018 og
var til 1. behandling den 8. november 2018. Beslutningsfor‐
slaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Un‐
dervisningsudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og
dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med
udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget
på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 1 møde.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt [1 bilag] på beslut‐
ningsforslaget.
3. Politiske bemærkninger
[Udvalget] finder, at det er vigtigt, at der sættes fokus på
digitalisering i uddannelsessystemet, herunder f.eks. hvor‐
dan it bruges velovervejet og kritisk i undervisningen, hvil‐
ke kompetencer der er brug for i fremtiden, og hvordan digi‐
taliseringen påvirker børn og unge. Der er brug for en mere
strategisk tilgang til anvendelse af it og teknologi i uddan‐
nelsessystemet.
[Udvalget] anerkender, at regeringen i sommeren 2018
har offentliggjort en større evaluering af de senere års ind‐
sats for it i folkeskolen, som bl.a. viser, at de fleste lærere og
elever oplever en række positive effekter ved brugen af digi‐
tale ressourcer, samt at regeringen har søsat en handlings‐
plan for teknologi i undervisningen i februar 2018. [Udval‐
get] noterer også, at regeringen vil sætte gang i udarbejdel‐
sen af et oplæg til en national strategi for digitalisering i un‐
dervisningen frem mod foråret 2019.
[Udvalget] noterer dog også, at der stadig er brug for at
gøre status over digitaliseringen i undervisningen i en dansk
kontekst, herunder med fokus på hvordan digitale lærings‐
midler kan bidrage til at styrke viden, færdigheder og faglig‐
hed hos børn og unge. Andre problemstillinger, som vil væ‐
re relevant at gøre status over, er, hvordan brugen af disse
undervisningsmidler påvirker børn og unge, herunder deres
kognitive og mentale sundhed, men også om inddragelsen af
it i undervisningen medvirker til at løfte elever med en res‐
sourcesvag baggrund.
[Udvalget] opfordrer derfor undervisningsministeren til
forud for udarbejdelse af en national strategi at gøre status
over digitaliseringen i undervisningen.
[Udvalget] opfordrer undervisningsministeren til at ind‐
kalde Folketingets partier til drøftelser om udmøntningen af
den kommende nationale strategi for digitalisering i under‐
visningen, når denne er offentliggjort. En sådan strategi skal
bl.a. forholde sig til, hvornår og hvordan digitaliseringen bi‐
DokumentId
Journalnummer
B 15 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 1: Udkast til beretning
2009561_0002.png
2
drager til børn og unges læring, samt hvordan undervisere
bliver bedre i stand til kritisk at vurdere de digitale undervis‐
ningsmidler.
Endvidere er det ligeledes relevant i forbindelse med den
kommende strategi at se på mulighederne for at sikre, at
producenterne af digitale undervisningssystemer leverer un‐
dervisningsmateriale til uddannelsesinstitutionerne med et
forsvarligt og passende fagligt, pædagogisk og didaktisk
indhold.
P.u.v.
Pernille Rosenkrantz-Theil
formand