Tak.
Det er dejligt at se, at forslagsstilleren også vil indfinde sig i salen – jamen det er det!
Ellers kommer vi jo ikke nogen steder med behandlingen af det her beslutningsforslag, som er en genfremsættelse af et gammelt beslutningsforslag fra Alternativet fra sidste samling, og det handler om nedsættelse af momsen på frugt og grønt.
Konkret foreslår Alternativet, at momsen på frugt og grønt halveres, hvilket vil sige fra 25 til 12,5 pct.
Dette finansieres, ved at tobaksafgifterne forhøjes.
Det er ikke et nyt forslag fra Alternativet.
For 2 år siden behandlede vi et lignende beslutningsforslag om nedsættelse af momsen på frugt og grønt.
Argumenterne for ikke at indføre en reduceret momssats på frugt og grønt vil jeg godt afsløre her fra talerstolen af – hvis der er nogle, der sidder og venter i spænding – er de samme som dengang.
Men jeg vil lige gentage dem, hvis nogen skulle have glemt dem:
Det danske momssystem er kendetegnet ved, at alle varer og ydelser som udgangspunkt er pålagt 25 pct.
moms.
Det har skiftende regeringer igennem tiden holdt fast i, og det er der faktisk nogle gode grunde til.
Jeg mener også, at de grunde fortsat er gældende, her 2 år efter at vi sidst behandlede forslaget.
Det siger sig selv, at et momssystem med én sats er nemmere at administrere end et momssystem med mange forskellige satser, og det er nemmere at administrere én momssats for både virksomheder og myndigheder.
De administrative byrder ved flere momssatser skyldes bl.a.
afgrænsningsproblemer, og dem vil jeg vende tilbage til, idet der opstår usikkerhed om, hvorvidt den pågældende vare nu også bliver pålagt den rette momssats.
De her administrative afgrænsningsproblemer vil medføre væsentlige omkostninger for erhvervslivet og myndighederne.
Bare lige for at tage et tænkt eksempel – og det kunne selvfølgelig være rart, hvis forslagsstillerne her kunne svare på mine spørgsmål, men nu problematiserer jeg bare, fordi det ville være det, embedsmændene ville skulle gøre i lovforslaget, der skulle udmønte det her beslutningsforslag, hvis der måtte være flertal for det, og det illustrerer, hvorfor det er meget, meget svært at gøre det, Alternativet her foreslår – vil jeg nævne friske tomater.
De må være omfattet af forslaget.
Det kan vi være enige om.
Men hvad med tomater på dåse?
Skal de også være med?
Skal der også være halv moms på den?
Hvad med tørrede tomater?
Jo, vi tager dem med.
Hvad med tørrede tomater i olie?
Eller er det en anden momssats?
Hvad med purerede tomater?
Hvad med tomatkoncentrat?
Er det egentlig sundt og godt for miljøet?
Hvad med makrel i tomat?
Ja, altså fisk er jo sundere end kød, men hvordan skal vi så udregne, hvad der skal betales i afgift?
Så skal vi ned og måle på, hvor meget tomat der er i makrellen.
Hvad med tomattærte, tomatsuppe, pizza med tomat, salsa?
Der er også tomat i salsa.
Tomatketchup er ikke særlig sundt, for der er mange andre ting i, men tomater er jo stadig væk en vigtig ingrediens.
Hvad med – og nu tager jeg det lidt ud i det ekstreme – en bloody mary?
Det er en cocktail, skal jeg sige til formanden, og jeg skal beklage, at jeg ikke kender et dansk udtryk for det.
Det er ikke for at gøre grin med forslaget, for jeg anerkender Alternativets ønske om at fremme frugt og grønt, men det er for at illustrere, at det kan lyde smukt, og det er måske også let at sælge derude tæt på en valgkamp – en halvering af momssatsen på frugt og grønt – men man løber ind i at skulle forklare borgerne og virksomhederne, hvorfor der er halv moms på noget og ikke på noget andet.
Det er svært at finde nogle saglige begrundelser for, at der skal være fuld moms på tomatketchup, men halv moms på friske grønsager.
Så skal man i hvert fald vælge at sige, at det kun er de friske grønsager.
Og selv hvis man gør det, løber man ind i grundlæggende problemer, som man bliver nødt til at forholde sig til, hvis man støtter det her beslutningsforslag.
Og jeg har ikke svarene, og jeg har spurgt i Skatteministeriet.
De kan pege på problemerne, men de kan heller ikke komme med svarene.
Og på en række andre områder har vi de samme afgrænsningsproblemer.
Bl.a.
med sukker- og chokoladeafgiften løber vi ind i de her afgrænsningsproblemer, for hvorfor skal der være chokoladeafgift på én slags kiks og ikke en anden slags.
De her øgede omkostninger vil medføre, at en momsnedsættelse ikke slår fuldt ud igennem til forbrugerne, idet virksomhederne naturligvis vil dække deres yderligere omkostninger til administration.
En nedsættelse af momsen på frugt og grønt er heller ikke et fornuftigt instrument til at fremme forbruget af frugt og grønt med.
Hvorfor er det ikke det?
Det skyldes, at nedsat moms på frugt og grønt i overvejende grad vil komme allerede eksisterende forbrugere af frugt og grønt til gavn.
Det vil sige, at en nedsættelse i overvejende grad alene vil vedrøre forbrugernes nuværende forbrug og derfor i begrænset omfang bidrage til at forbedre folkesundheden.
Og jeg tror også, uden at jeg tror, vi har lavet store analyser af det, at dem, der har et meget højt forbrug af frugt og grønt, også er folk, der har relativt høje indkomster.
Det er i hvert fald dem, der køber de dyre frugt og grønt-varer, nemlig de økologiske.
Så man kunne også sige, at man godt kunne risikere, at der var noget social slagside i den her nedsættelse.
Herudover vil en nedsættelse af momssatsen virke som et pristilskud, der er uafhængigt af varens sundhed og den mængde, varen købes i, idet pristilskuddet kun afhænger af varens pris.
De samme argumenter gør sig gældende, hvis man ønsker at opnå en forbedring af miljøet og klimaet.
Et pristilskud i form af nedsat moms er ikke knyttet til varens påvirkning af miljøet og klimaet, hvorfor det må anses som en dyr måde at forsøge at opnå en forbedring af miljøet og klimaet på.
Hvis vi prøver at afgrænse det og siger, at okay, det skal være frisk frugt, så er en af de varer, som den her nedsættelse vil for betydning for, avokadoen.
Jeg er ret sikker på, at klimaaftrykket fra avokadoen gør, at man lige skal synke et par gange.
Der skal bruges enormt meget vand til at producere en avokado.
Typisk produceres de også i lande langt væk fra Danmark, og det vil sige, at de skal transporteres herop.
Jeg tror ikke, det vil være godt for CO
2
-regnskabet inden for grønsagsgruppen, at man nedsætter momsen på avokadoer.
Så kan man selvfølgelig undtage avokadoen specifikt, men så løber man ind i nogle andre problemer.
Min konklusion som skatteminister, og det er også årsagen til, at regeringen ikke kan støtte beslutningsforslaget, er, at selv om intentionerne er gode – og jeg vil gerne have, at folk spiser mere frugt og grønt, jeg er selv vild med frugt og grønt – så er det, der er foreslået, en meget, meget svær administrativ måde og en samfundsøkonomisk dyr måde at opnå den forbedring af klimaet og miljøet på.
Der er langt mere effektive måder at opnå resultaterne på for miljøet og for folkesundheden og for klimaet, bl.a.
fordi forslaget medfører et mindreprovenu på 2 mia.
kr.
om året.
Det er groft sagt, for det kommer an på, hvor man afgrænser det, men 2 mia.
kr.
er bestemt ikke urealistisk at forestille sig.
De 2 mia.
kr., som vi jo i dag bruger på sundhed og på ældre og på børnepasning og på pleje, skal findes på anden vis.
Der anviser Alternativet, og det vil jeg godt anerkende, en finansieringskilde, nemlig en forhøjelse af tobaksafgifterne.
Regeringen har ikke nogen planer om at forhøje tobaksafgifterne, men debatten er jo derude, og der er også stærke kræfter i mit eget parti, inklusive min partiformand, der har sagt, at de sådan set synes, det kunne være rimeligt at se på spørgsmålet om tobaksafgifter på den anden side af et folketingsvalg.
Men hvis man vil hæve tobaksafgiften til 80 kr., som Alternativet her foreslår, skal man tænke sig grundigt om, for det finansierer ikke noget som helst.
Faktisk koster det over 2 mia.
kr.
yderligere om året.
Det vil sige, at først er der de 2 mia.
kr., der mangler til at finansiere en lavere moms på frugt og grønt, og så er der yderligere over 2 mia.
kr., hvis man hæver afgiften, så prisen bliver 80 kr.
Jeg kan godt forstå, hvorfor Alternativet peger på den finansieringskilde, for det er der andre der har foreslået, men min opgave som skatteminister med ressortansvaret for afgifter er jo at sige, at når vi mere end fordobler en afgift – øger cigaretafgiften, som man foreslår her, med 130 pct.
– vil det qua Danmarks geografiske lokalisering med en lang grænse til bl.a.
Tyskland føre til massiv grænsehandel, og det vil gøre, at der kommer færre penge i kassen i Danmark og der bliver købt flere cigaretter i udlandet.
Det er selvfølgelig nogle beregninger, som man godt må udfordre, men det er svært at finde en eneste seriøs økonom i det her kongerige, som vil sige, at det at øge cigaretafgiften til 80 kr.
giver flere penge i kassen, for det gør det ikke.
Og hvis den økonom findes, vil jeg meget gerne invitere ham eller hende til møde på mit kontor.
Med andre ord skal de momsindtægter, som staten vil miste på grund af den nedsatte moms på frugt og grønt, hentes på anden måde, hvis forslaget skal gennemføres.
Og det, der er foreslået her med tobaksafgifterne, giver ikke penge, det koster penge.
Så hvis man vedtager forslaget, har vi sådan isoleret set efter beregninger i Skatteministeriet ca.
4 mia.
kr.
mindre til velfærd i det her land.
Derfor er det i den grad et ufinansieret forslag.
Så hvis jeg skal summere op, skal jeg sige, at vi anerkender de gode intentioner fra Alternativet.
Dem deler vi faktisk i regeringen.
Men forslaget om en differentieret moms giver ikke meget mening, og forslaget om at finansiere det med højere tobaksafgifter slår et kæmpe hul i kassen, der vil ramme velfærden i vores land, så det vil jeg kraftigt advare imod.
Det er rimeligt at diskutere en hævelse af tobaksafgifterne, men de 80 kr., som her er foreslået, vil slå et hul i kassen og give nogle problemer med finansieringen af vores velfærdssamfund.
Så med de vægtige og kraftige argumenter, hvor der også er skruet lidt op for retorikken, afviser regeringen altså beslutningsforslaget.
Men jeg stiller mig til rådighed for den debat, der må komme her i salen.