Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
B 106
Offentligt
MS-x-UDV-SPM-0231/AMK
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Att.: Johan Ellersgaard Christensen
Bidrag til besvarelse af spørgsmål 13 fra Europaudvalget til beskæftigelsesministeren
og transport-, bygnings- og boligministeren
Metroselskabet har den 29. april 2019 modtaget anmodning om bidrag til svar på
spørgsmål 13 vedr. behandlingen af B 106 om Forslag til folketingsbeslutning om
indførelse af en arbejdsmarkedsprotokol til Lissabon traktaten.
Metroselskabet er anmodet om bidrag til at svar på nedenstående:
”Ministeren bedes redegøre for forløbet omkring de uoverensstemmelser, der har været
mellem arbejdsgiver og arbejdstagere på Metro Cityring-projektet, herunder om den af
forslagsstiller Kenneth Kristensen Berth (DF) angivne timeløn på 63 kr. har været
gældende, om der har været tale om en egentlig arbejdskonflikt, og hvad denne konflikt i
givet faldt resulterede i.”
Svar:
I kontrakterne på Cityringsprojektet stilles der krav til, at lokale løn- og arbejdsforhold
skal overholdes af både entreprenører og underentreprenører. De skal overholde ILO 94
konventionen, der tilsiger, at der ikke må betales mindre end, hvad der er det lokale
niveau.
Stort set alle entreprenørerne og underentreprenørerne på metrobyggeriet har derfor
meldt sig ind i en arbejdsgiverorganisation, (overvejende Dansk Byggeri) hvormed
virksomheden omfattes af den relevante overenskomst. På Cityringen har den største
del af arbejdet været udført under Jord- og Betonoverenskomsten 2017 mellem Dansk
Byggeri og Bygge-, Jord- og Miljøarbejdernes Fagforening (3F/BJMF), hvor
mindstebetalingssatsen i 2019 er på 126,15 kr. per time eksklusive tillæg for
overarbejde, skæve arbejdstider, pension, ferie mm. Der har også været udført arbejde
under en række andre overenskomster.
Den almindelige konfliktret og de arbejdsretlige instanser har således også været
gældende på Cityringprojektet. De uoverensstemmelser mellem arbejdsgivere og
arbejdstagere, der har været på Cityringprojektet, er blevet behandlet i det fagretlige
system. En del af disse sager har ført til, at underentreprenører har måtte efterbetale
betydelige beløb til deres medarbejdere, og at de faglige organisationer har modtaget
bodsbetaling, som den danske arbejdsmarkedsmodel foreskriver.
Metroselskabet har for at understøtte den danske arbejdsmarkedsmodel etableret et
samarbejde med arbejdsmarkedets parter, der blandt andet giver de faglige
Metroselskabet I/S
Metrovej 5
DK-2300 København S
m.dk
T
E
+45 3311 1700
2019-05-01
1/2